Vriend blowde stiekem

12-01-2015 13:08 128 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik ben inmiddels 2 jaar samen met mijn vriend. In het begin van onze relatie blowde hij dagelijks, ik had er niet veel moeite mee omdat ik eerst wou zien of het wel serieus genoeg tussen ons was.



Na een paar maanden stopte zijn studiefinanciering omdat hij met school gestopt was en kreeg 3 maanden lang geen geld. Hij vond het een goede reden om te stoppen met de wiet en ik heb ook duidelijk gezegd dat ik geen geld aan hem geef voor (soft)drugs, voor de rest heb ik hem financieel gesteund uit liefde.



Het leek allemaal goed te gaan, soms waren er wel wat probleempjes maar dat heeft elke relatie natuurlijk. Tot een maand geleden zijn ouders mij hebben verteld dat ze een vermoeden hadden dat hij weer aan de wiet zat als wij niet samen waren! Ze hadden een zakje wiet op de grond gevonden en hij was soms zo 1.5 uur even naar de 'supermarkt'. Dit speelde al een half jaar af zeiden ze en ik heb zelf helaas niks gemerkt.. De reden waarom ze het aan mij verteld hebben is omdat we op een huisje hadden gereageerd want we wilden graag samenwonen. Ik ben blij dat ze het verteld hebben, maar baal er van dat ik het niet eerder wist.



Ik ben op zijn slaapkamer gaan kijken en vond inderdaad opgerookte jointjes en tipjes. Toen hij thuis kwam vanuit zijn werk heb ik hem hiermee geconfronteerd en hij gaf het toe, want hij kon het tenslotte hier niet onderuit komen.



We zijn nu een maand verder maar ik ben nog ontzettend bang dat hij weer dingen stiekem doet. Hij heeft me dit vorig jaar namelijk ook al een keer geflikt.



Wat zouden jullie doen met zo'n vriend? Dumpen of het proberen en erg onzeker zijn? Hij kan hartstikke lief en goed voor me zijn en mijn ouders zeggen dat ik daar ook naar moet kijken.



Ps. Hij heeft wel werk sinds een halfjaar en toen is hij er weer mee begonnen. Ook heeft hij vandaag een gesprek gehad bij de dokter hierover, dus probeert er wel wat aan te doen.
quote:isa__88 schreef op 12 januari 2015 @ 13:38:

[...]



Ik ken echt genoeg mensen die dat doen, dus je hoeft mij niets te vertellen.

Dan ben je niet naief, maar gewoon dom. Dat kan ook nog.



Elke dag een blowtje is niet te vergelijken met elke dag een biertje en zelfs elke dag een biertje is al meer dan gezond is.
quote:Crique schreef op 12 januari 2015 @ 13:30:

Dat liegen lijkt me een groter probleem dan die wiet.Zonder die wiet was hij niet verslaafd en zou hij een stuk minder liegen.
quote:Thordis2.0 schreef op 12 januari 2015 @ 13:40:

[...]



Zonder die wiet was hij niet verslaafd en zou hij een stuk minder liegen.Zo kun je het ook formuleren, ja.
Alle reacties Link kopieren
quote:isa__88 schreef op 12 januari 2015 @ 13:24:

Ik ken mensen in mijn omgeving die elke dag een jointje roken, in de avond.

Zijn hele normale mensen, functioneren goed en normale baan etc. Ik zelf doe t niet want vind t goor maar als andere dat doen lekker zelf weten.

Tenzij je zo'n junk word dat je al je rekeningen niet betaald en alleen maar hele dag op de bank hangt met een jointje, maar dat is echt niet altijd t geval bij mensen die 'een jointje ' roken.

Ik vind TO hysterisch.



Er zijn ook mensen die goed functioneren met elke dag een wijntje of 2-3. Een aantal daarvan raakt wel verslaafd een ander percentage niet. Ook de mensen, die goed functioneren, kunnen overigens verslaafd zijn, alleen merk je dat niet gelijk.



TO heeft vooral problemen met het stiekeme roken, dat kan ik me goed voorstellen. Daarmee maakt hij het zelf ook een item. Als hij er geen geheim van had gemaakt, was het voor TO weer anders geweest. Ten eerste had zij een half jaar terug al kunnen besluiten wat ze hiermee wil (en ja.. er zijn ook weer mensen, die niet samen zouden willen wonen met een dagelijkse wijndrinker) en bovendien had ze dannu niet het gevoel gehad met een leugen te hebben geleefd.



Ik heb een ex, die zijn dagelijkse/wekelijkse blowtje belangrijker vond dat zijn eerlijkheid naar mij toe en dan mij ook, kennelijk. Dit is niet dé reden, dat hij mijn ex is, maar het hielp niet. Ook omdat hij dus volgens mij echt verslaafd was, wat volgens hem niet kon (en volgens de algemene ideeën over blowen in die tijd)
Later is nu
Alle reacties Link kopieren
quote:Crique schreef op 12 januari 2015 @ 13:38:

[...]





Je bent niet zijn moeder of zijn hulpverlener maar zijn vriendin. Hij is zelf de enige die kan zorgen dat er iets verandert, laat je die verantwoordelijkheid niet in je schoenen schuiven. Als hij het zelf echt wil, dan zal hij uit zichzelf stoppen. En als hem dat niet lukt is hij al zo ver heen dat hij er goed aan doet om professionele hulp te zoeken.hij is bezig met professionele hulp. hij kon naar een kliniek gaan maar dat is geen optie ivm zijn werk. de dokter zoekt nu uit door gesprekken met hem te voeren wat voor behandelmethode bij hem past. ook is er veel met hem gebeurt als kindzijnde en daar krijgt hij ook hulp voor.
Alle reacties Link kopieren
quote:vlindertje1991 schreef op 12 januari 2015 @ 13:38:

[...]



pff, ik speel zijn moedertje niet. hij laat het me zelf allemaal zien omdat hij zich wel bewijzen en zelf ook graag wil stoppen. en makkelijk te zeggen dumpen...als je veel geld hebt kan dat wel makkelijk met samenwonen ja. maar ik zou wel graag wat warms willen eten 's avonds.



Dan zoek je een woning die je in je eentje kunt bekostigen.

Problem solved.



Maar als je niet zonder hem wilt houdt het op en is accepteren dat hij verslaafd is de enige optie.
Trouwe onderdaan van Zijne Majesteiten Kater I en II
Wat bijzonder ook wat je ouders zeggen. De meeste ouders zouden een fijne, zorgeloze en gelijkwaardige relatie voor hun dochter willen. En niet één waarin zijn streng moet zijn omdat hij anders gebruikt, waar zij op het geld moet letten omdat hij anders teveel wiet koopt.
Alle reacties Link kopieren
quote:Thordis2.0 schreef op 12 januari 2015 @ 13:40:

[...]



Zonder die wiet was hij niet verslaafd en zou hij een stuk minder liegen.helemaal gelijk! toen hij er een tijdje van af was loog hij niet tegen me. de laatste tijd aldoor kleine leugentjes..
Alle reacties Link kopieren
quote:Thordis2.0 schreef op 12 januari 2015 @ 13:40:

[...]



Dan ben je niet naief, maar gewoon dom. Dat kan ook nog.



Elke dag een blowtje is niet te vergelijken met elke dag een biertje en zelfs elke dag een biertje is al meer dan gezond is.

Wat lul je nou slap? Ken jij mij? nee. Ik ken mensen die 2 a 3 jointjes op een dag roken, maar zien en gedragen zich echt niet als junks waar niets meer in zit en hebben normale baan, functioneren normaal en je kan er een normaal gesprek mee voeren.



Ik vind dat TO overdrijft, ze kan ook t gesprek nogmaals aangaan maar die controles zijn idioterie
.
Alle reacties Link kopieren
quote:vlindertje1991 schreef op 12 januari 2015 @ 13:32:

[...]

Jij kan makkelijk praten. Als je wel zou samenwonen met zo iemand dan praat je wel anders.. Als je amper geld overhoud door iemand zijn drugsgebruik. Shag en wiet met elkaar vergelijken kan niet want van shag ga je je niet anders gedragen en van wiet wel. Hij stopte zijn emoties er in weg en had geen honger meer.



Ik zie zijn rekeningen dan wel maar ik ben wel bang dat het weer opnieuw afspeeld omdat dit de 2e keer is.



En een ander kan makkelijk zeggen dumpen, maar dat doe je niet zomaar als je van iemand houd en 2 jaar samen bent.Na 4 jaar samen, een gezamenlijke huishouding en 2 kinderen gaat het nog lastiger.
Later is nu
Alle reacties Link kopieren
quote:BellatrixVanDetta schreef op 12 januari 2015 @ 13:42:

[...]





Dan zoek je een woning die je in je eentje kunt bekostigen.

Problem solved.



Maar als je niet zonder hem wilt houdt het op en is accepteren dat hij verslaafd is de enige optie.ik heb de woning aangenomen en ga er volgend weekend intrekken. ik hou hem een beetje op de achtergrond..
quote:vlindertje1991 schreef op 12 januari 2015 @ 13:42:

[...]

hij is bezig met professionele hulp. hij kon naar een kliniek gaan maar dat is geen optie ivm zijn werk. de dokter zoekt nu uit door gesprekken met hem te voeren wat voor behandelmethode bij hem past. ook is er veel met hem gebeurt als kindzijnde en daar krijgt hij ook hulp voor.

Waarom blijf jij hangen in een relatie die na een paar maanden al gezeik werd en die na tee jaar zo'n puinhoop is? En ja, iemand die nog thuiswoont op z'n 24e, zijn school niet heeft afgemaakt en verslaafd is én issues uit zijn jeugd heeft, dat noem ik een puinhoop,



Laat hem lekker zijn ding doen, en als hij klaar is met oplossen mag hij terugkomen voor een gelijkwaardige relatie. Maar ga toch niet aanmodderen met beloftes en 'nu gaat het echt anders'... Dat wordt een eindeloze toestand.
Alle reacties Link kopieren
Eens met isa_88, verslaafde vind ik ook nogal overdreven. Zoals TO het omschrijft heeft hij werk, is hij bezig zijn studie af te ronden, heeft hij spaargeld, geeft hij ook gewoon geld uit aan andere dingen (dus niet alles aan wiet) en is hij een leuke vriend. Zoals ik het lees klinkt hij als een stabiele man zonder financiële problemen en denkt hij aan zijn toekomst. Dus volgens mij is er verder helemaal niks aan de hand.



Ik krijg ook eerder het vermoeden dat hij niks gezegd heeft omdat hij niet veroordeeld wil worden door TO. Heb je al gevraagd wat zijn beweegredenen zijn voor het niet vertellen? Als enkel het verzwijgen (vind ik overigens iets anders dan liegen) het probleem is, geef dan aan dat hij hierover gewoon open naar jou kan zijn zonder veroordeeld te worden. En wat zijn ouders van jointjes vinden doet er niet toe, hij wil met jou een toekomst opbouwen.
"You are not entitled to your opinion. You are entitled to your informed opinion. No one is entitled to be ignorant."
quote:isa__88 schreef op 12 januari 2015 @ 13:43:

[...]



Wat lul je nou slap? Ken jij mij? nee. Ik ken mensen die 2 a 3 jointjes op een dag roken, maar zien en gedragen zich echt niet als junks waar niets meer in zit en hebben normale baan, functioneren normaal en je kan er een normaal gesprek mee voeren.



Ik vind dat TO overdrijft, ze kan ook t gesprek nogmaals aangaan maar die controles zijn idioterieJouw defintie van junk klopt niet helemaal. Iemand die 2/3 jointjes per dag nodig heeft is net zo goed een junk. En dat 'normaal functioneren' valt te bezien, aan je schrijfstijl te zien hebben we nogal een verschillend beeld van wat dat inhoudt.
Alle reacties Link kopieren
quote:Thordis2.0 schreef op 12 januari 2015 @ 13:42:

Wat bijzonder ook wat je ouders zeggen. De meeste ouders zouden een fijne, zorgeloze en gelijkwaardige relatie voor hun dochter willen. En niet één waarin zijn streng moet zijn omdat hij anders gebruikt, waar zij op het geld moet letten omdat hij anders teveel wiet koopt.



Zijn ouders zeggen dat, zoals ik het lees



TO, het valt me op dat je zijn gedrag verdedigt. Dat mag hoor, maar wat wil je hier nou precies horen? Er zijn mensen die blowen geen probleem vinden, er zijn mensen die blowen wel een probleem vinden en er zijn mensen die zijn leugens een veel groter probleem vinden. Wat is nu precies je vraag?
Alle reacties Link kopieren
quote:vlindertje1991 schreef op 12 januari 2015 @ 13:35:

[...]

vreselijk! :(



Ik blijf hoop houden dat het goed gaat en dat zegt hij ook dat ie een toekomst wil opbouwen en dat het zo niet gaat. Mja, je weet niet wat je moet geloven he. Hij zegt dat ik streng tegen hem moet zijn, maar zo wil ik niet zijn.



Ja, en dat is ook nog een keuze die je moet maken: wil jij zijn 'bewaker' of 'moeder' zijn. Wil je het risico lopen, dat hij bij problemen (lastige zwangerschap, werkloosheid, ernstig ziek kind) toch weer 'even' een blowtje neemt, waardoor je op dat moment niet op hem kunt bouwen.



disclaimer: Ik neem steeds kinderen als voorbeeld. Het kan natuurlijk dat jullie die niet willen. Ik vind dat zelf een heel duidelijk voorbeeld, maar je kunt voor jezelf ook andere voorbeelden kiezen als zieke ouder, zieke hond, jijzelf ziek. Dat zijn allemaal momenten, waarop je op je partner moet kunnen vertrouwen.
Later is nu
quote:vlindertje1991 schreef op 12 januari 2015 @ 13:42:

[...]

hij is bezig met professionele hulp. hij kon naar een kliniek gaan maar dat is geen optie ivm zijn werk. de dokter zoekt nu uit door gesprekken met hem te voeren wat voor behandelmethode bij hem past. ook is er veel met hem gebeurt als kindzijnde en daar krijgt hij ook hulp voor.



Dat klinkt in ieder geval of hij er serieus mee bezig is.

Ik snap je wel hoor, dat je hem niet zomaar wilt laten vallen, zeker als het verder een leuke jongen en je al een behoorlijke geschiedenis hebt. Hou alleen je grenzen in de gaten en maak jezelf niet wijs dat jij het voor hem op kunt lossen. Je kunt hem hooguit steunen, maar hij moet het zelf doen.
Baal je omdat je niet doorhad dat hij loog of omdat hij tegen jou loog?
Alle reacties Link kopieren
quote:Thordis2.0 schreef op 12 januari 2015 @ 13:46:

[...]





Jouw defintie van junk klopt niet helemaal. Iemand die 2/3 jointjes per dag nodig heeft is net zo goed een junk. En dat 'normaal functioneren' valt te bezien, aan je schrijfstijl te zien hebben we nogal een verschillend beeld van wat dat inhoudt.

Gaat erom dat iemand ook nog prima kan functioneren.

Doe nou maar niet zo bijdehand met je schrijfstijl dit en dat, het zijn prima mensen en ook nog met een hoge functie, die dat doen om te ontspannen.
.
Dat hij af en toe een joint opsteekt zou mij geen barst kunnen schelen.

Zolang die af en toe maar niet elke dag en meerdere is.

En dat hij er niet in de financiële problemen mee raakt.



Dat hij erover liegt / het verzwijgt is een ander paar mouwen.
Alle reacties Link kopieren
quote:isa__88 schreef op 12 januari 2015 @ 13:47:

[...]



Gaat erom dat iemand ook nog prima kan functioneren.

Doe nou maar niet zo bijdehand met je schrijfstijl dit en dat, het zijn prima mensen en ook nog met een hoge functie, die dat doen om te ontspannen.



De een functioneert nog prima na 2 wijntjes en de ander loopt al scheef.

Zo werkt dat ook met jointjes
.
Ik vind overigens blowen an sich geen probleem. Ik vind een borrel ook geen probleem en ik vind een XTC pil ook geen probleem.



Maar dagelijks drank, dagelijks blowen of dagelijks/wekelijks XTC wél.



En bij dagelijks blowen bén je gewoon verslaafd. Daar is geen discussie over mogelijk. Dat wil niet altijd zeggen dat dat meteen invloed heeft op je dagelijks functioneren

, maar verslaafd ben je wel.
Alle reacties Link kopieren
quote:isa__88 schreef op 12 januari 2015 @ 13:43:

[...]



Wat lul je nou slap? Ken jij mij? nee. Ik ken mensen die 2 a 3 jointjes op een dag roken, maar zien en gedragen zich echt niet als junks waar niets meer in zit en hebben normale baan, functioneren normaal en je kan er een normaal gesprek mee voeren.



Ik vind dat TO overdrijft, ze kan ook t gesprek nogmaals aangaan maar die controles zijn idioterieik controleer hem niet? hij laat het zelf aan mij zien omdat hij zich wil bewijzen en het op dit moment niet doet omdat hij er zelf mee wil stoppen.



Hij werd broodmager, kon niet meer leren voor zijn school, niks boeide hem nog want hij zit met dingen uit zijn verleden wat niet iets kleins is.. Daar gaat hij eindelijk hulp voor krijgen.



Als je als 7 jarig jongetje op straat word gezet en dan vervolgens in een pleeggezin terecht komt en dat die mensen zijn opa en oma konden zijn. Hij heeft hier vroeger nooit hulp voor gekregen om dit te verwerken. Daardoor zijn blowgedrag om zijn gevoel weg te stoppen en niet telkens te denken van: waarom overkomt mij dit?
Alle reacties Link kopieren
quote:vlindertje1991 schreef op 12 januari 2015 @ 13:50:

[...]

ik controleer hem niet? hij laat het zelf aan mij zien omdat hij zich wil bewijzen en het op dit moment niet doet omdat hij er zelf mee wil stoppen.



Hij werd broodmager, kon niet meer leren voor zijn school, niks boeide hem nog want hij zit met dingen uit zijn verleden wat niet iets kleins is.. Daar gaat hij eindelijk hulp voor krijgen.



Als je als 7 jarig jongetje op straat word gezet en dan vervolgens in een pleeggezin terecht komt en dat die mensen zijn opa en oma konden zijn. Hij heeft hier vroeger nooit hulp voor gekregen om dit te verwerken. Daardoor zijn blowgedrag om zijn gevoel weg te stoppen en niet telkens te denken van: waarom overkomt mij dit?



Met alle respect hoor, maar het hebben van bepaalde ervaringen in je jeugd is geen excuus om je op een bepaalde manier te gedragen. Dat hij blowt moet hij zelf weten maar ik vind het idioot om zijn jeugd als excuus voor het blowen te gebruiken.



Verder zal hij helemaal zelf moeten en willen stoppen.
Alle reacties Link kopieren
quote:vlindertje1991 schreef op 12 januari 2015 @ 13:50:

[...]

ik controleer hem niet? hij laat het zelf aan mij zien omdat hij zich wil bewijzen en het op dit moment niet doet omdat hij er zelf mee wil stoppen.



Hij werd broodmager, kon niet meer leren voor zijn school, niks boeide hem nog want hij zit met dingen uit zijn verleden wat niet iets kleins is.. Daar gaat hij eindelijk hulp voor krijgen.



Als je als 7 jarig jongetje op straat word gezet en dan vervolgens in een pleeggezin terecht komt en dat die mensen zijn opa en oma konden zijn. Hij heeft hier vroeger nooit hulp voor gekregen om dit te verwerken. Daardoor zijn blowgedrag om zijn gevoel weg te stoppen en niet telkens te denken van: waarom overkomt mij dit?



Nu vertel je nog 100 andere dingen.

Als hij problemen uit het verleden niet verwerkt heeft en daardoor aan de wiet ging en hier nu mee gestopt is en hulp krijgt bij de verwerking, zou ik helemaal niet zo reageren zoals jij nu doet.

Hij is nu toch 5 weken gestopt en krijgt hulp?

Wat wil je nog meer van hem dan...
.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven