seks en maatschappijkritiek

28-07-2014 09:36 3062 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoi ladies,



Ik merk dat er van mijn generatie nog maar weinig vrouwen zijn die zich drukmaken om vrouwenongelijkheid en onderdrukking. Veel meisjes vinden het prima als ze leuke kleren in de kast hebben hangen en 's zomers een roseetje of een witbiertje kunnen drinken in het park.



Er is onthutsend weinig solidariteit met meisjes en vrouwen in India, Pakistan en Afghanistan die worden onderdrukt, verkracht en kort gehouden. Er is geen enkele woede over de loonkloof die nog steeds bestaat tussen mannen en vrouwen in Nederland (!). We vinden het allemaal normaal dat Nederland nog nooit een vrouw als premier heeft gehad en dat emancipatie al 30 jaar van de politieke agenda is.



Als je kijkt naar de misstanden die al duizenden jaren, tot op de dag van vandaag, door mannen worden gepleegd, als je kijkt naar de vrouwenhaat en de onderdrukking, is het dan niet de taak van elke zichzelf respecterende vrouw om een activistische levenshouding te cultiveren en zeker niet te heulen met de 'vijand'?



Er is een anekdote in de Griekse mythologie, waarbij vrouwen hun mannen seks onthielden en zo een einde maakten aan de oorlog. Moeten we niet ophouden seks te hebben en relaties aan te knopen met mannen totdat we eindelijk het patriarchaat op de knieeen hebben gedwongen? Moeten we niet terug naar de hoogtijdagen van het feministisch activisme, toen heteroseks werd gezien als per definitie ongelijkwaardig?



Ik ben trots om te zeggen dat ik nog nooit seks met een jongen/man heb gehad en dat ook nooit zal doen zolang vrouwen geen gelijkwaardige positie hebben in in ieder geval Nederland. Wie doet er mee?
"De relaties tussen vrouwen worden het meest gevreesd, zijn het meest problematisch en hebben de meeste potentie om de planeet te transformeren" (Adrienne Rich)
Alle reacties Link kopieren
quote:LadyZiva schreef op 02 augustus 2014 @ 10:31:

Eens mwcactus!



Ik zat net nog even te denken over de lijst die Ikeaverslaafde deelde. Veel dingen zie ik meer als 'de deur afsluiten'. Niet vanuit angst, meer omdat het past bij de natuurlijke bescherming van je welzijn. Net als 1+1, gewoon logisch en natuurlijk.Nou ja, het dus 'gewoon logish' vinden dat ik als vrouw in openbare ruimtes me anders dien op te stellen dan mannen, omdat ik anders onheil aan mezelf te danken heb vind ik gewoon zwaar kut met peren. Niet logisch.
"I'm just an animal looking for a home and.... share the same space for a minute or two...”
Alle reacties Link kopieren
Dat er in elke reisgids advies moet staan speciaal voor vrouwen die alleen reizen, maar niet voor mannen (voor hun lichamelijk veiligheid ivm verkrachtingen tenminste) vind ik een verdrietig gegeven. Niet logisch. (Nou ja, homomannen, daar is ook advies voor voor hun eigen veiligheid, ik heb het nu over heteromannen)
"I'm just an animal looking for a home and.... share the same space for a minute or two...”
Alle reacties Link kopieren
Dat ik als vrouw andere dingen mag verwachten wbt mijn veiligheid en me naar aanleiding daarvan 'logisch genoeg' anders dien te gedragen in sommige openbare ruimtes, vind ik dus verdrietig. De hele implicatie de openbare ruimte voor mij minder veilig zou zijn, zonder dat ik daar ook maar 1 aanleiding voor geef, behalve dat ik een kut heb in plaats van een piemel....dat vind ik niet logisch.
"I'm just an animal looking for a home and.... share the same space for a minute or two...”
Alle reacties Link kopieren
quote:LadyZiva schreef op 02 augustus 2014 @ 09:12:

[...]





Het feit dat ik er niet mee bezig ben zegt niet dat ik het niet snap!



Ik weet niet meer precies wat jij erover schreef (beetje veel werk om terug te lezen ), maar als ik het goed begrijp ga jij vrijwel zonder angst voor seksueel geweld door het leven. Klopt dat? Je bent zo te horen erg sterk, ad rem en assertief en komt goed voor jezelf op. Mooi om te lezen, ik vind dat zelf nog wel eens moeilijk (hoewel ik ook echt wel als assertief te boek sta hoor). Ik vind het sowieso fijn om te lezen hoe vrouwen voor zichzelf opkomen, ik heb het idee dat dat steeds meer gebeurt.



Heb jij wel ervaringen met seksuele intimidatie of lastigvallen of heb je het echt helemaal nooit meegemaakt? Ik probeer te snappen of er vrouwen zijn die er echt volledig van gevrijwaard zijn gebleven (dat zou ik fantastisch vinden, dat is waar we allemaal naartoe willen natuurlijk), of dat zij bepaalde dingen niet ervaren als seksuele intimidatie (zoals sommige mannen hier aangeven, het gebeurt maar "ik heb er geen last van") of dat ze een zeer succesvolle manier hebben ontwikkeld om voorvallen te voorkomen of erop te reageren.
Ga in therapie!
Alle reacties Link kopieren
Boebezoebe, ik begrijp niet waarom de project man zijn gedrag niet professionaliseert.

Jij zal niet de eerste of enige zijn die vanwege zijn ongepaste gedrag niet (meer) met hem wil samenwerken.

Het lijkt erop dat hij zelf niet inziet dat hij met zijn ongepaste gedrag zijn eigen carrière mogelijkheden saboteert.
volg je verstand, gebruik je gevoel
Alle reacties Link kopieren
quote:LadyZiva schreef op 02 augustus 2014 @ 10:31:

Eens mwcactus!



Ik zat net nog even te denken over de lijst die Ikeaverslaafde deelde. Veel dingen zie ik meer als 'de deur afsluiten'. Niet vanuit angst, meer omdat het past bij de natuurlijke bescherming van je welzijn. Net als 1+1, gewoon logisch en natuurlijk.Zijn dat naar jouw idee dingen die iedereen doet (of zou moeten doen), net als je deur afsluiten om inbrekers buiten te houden? Of is het voorbehouden aan vrouwen?
Ga in therapie!
quote:boebezoebe schreef op 02 augustus 2014 @ 10:38:

Dat ik als vrouw andere dingen mag verwachten wbt mijn veiligheid en me naar aanleiding daarvan 'logisch genoeg' anders dien te gedragen in sommige openbare ruimtes, vind ik dus verdrietig. De hele implicatie de openbare ruimte voor mij minder veilig zou zijn, zonder dat ik daar ook maar 1 aanleiding voor geef, behalve dat ik een kut heb in plaats van een piemel....dat vind ik niet logisch.Volgens mij getuigt het van gezonde realiteitszin wanneer je je niet anders gedraagt dan wat je qua mogelijke gevolgen van dat gedrag kunt opvangen. Je kunt dat wel aan je kut ophangen en die anderen verantwoordelijk maken voor jouw gevoel, maar dat ga je toch nooit winnen. You choose. Het is jouw leven namelijk.
Alle reacties Link kopieren
*
Nee heb je, ja kun je krijgen
quote:boebezoebe schreef op 02 augustus 2014 @ 10:33:

[...]





Nou ja, het dus 'gewoon logish' vinden dat ik als vrouw in openbare ruimtes me anders dien op te stellen dan mannen, omdat ik anders onheil aan mezelf te danken heb vind ik gewoon zwaar kut met peren. Niet logisch.



Nee hoor. Die tips gelden net zo goed voor mannen. Ik kan me voorstellen dat als je deze interpreteert als "speciaal voor vrouwen" dat je daar verdrietig van wordt.

Voorbeeld les 1 bij jiu-jitsu. Groep bestond uit 90% mannen. Loop altijd aan de straatkant van de stoep en niet langs de portieken.

Dat is toch gewoon logica?



Les 2: wetgeving! Je mag je verdedigen naar rato de aanval. Als vrouw mag je je zwaarder verdedigen, omdat mannen meer fysieke kracht hebben. Tegen een vrouw is dat dus weer niet.



Door er 'voor het gemak' van uit te gaan dat vrouwen zich anders moeten gedragen, maak je het vrouwzijn ook anders. En ik begrijp dat het hier gaat om seksisme, in een grotere context lopen mannen ook veel risico om in aanraking te komen met geweld. Vandaar de tips voor beide seksen.
Alle reacties Link kopieren
quote:Amand schreef op 02 augustus 2014 @ 10:43:

[...]



Volgens mij getuigt het van gezonde realiteitszin wanneer je je niet anders gedraagt dan wat je qua mogelijke gevolgen van dat gedrag kunt opvangen. Je kunt dat wel aan je kut ophangen en die anderen verantwoordelijk maken voor jouw gevoel, maar dat ga je toch nooit winnen. You choose.





Wederom snap ik echt niet wat je hier nou mee wilt zeggen.



Ik zeg net dat ik ten tijde van de Utrechtse serieverkrachter ook heus niet alleen langs De Uithoef fietste. Natuurlijk pas ik mijn gedrag daar op aan. Dat alleen de realteit zo is, daar vind ik geen fuck logisch aan en daar spreek ik me tegen uit. Ik ben niet degenen die iets aan mijn kut ophangt hoor, degene die mij vertellen dat bepaalde plekken onveiliger zijn voor vrouwen en de mannen die het voor mij onveiliger maken. Díe hangen het op aan mijn kut/vouw zijn. Ik als vrouw maak het voor mij niet onveiliger om als vrouw op straat te zijn.



Echt, ik vind je enorm onsamenhangend en snap niet wat je hier nou mee wil zeggen.
"I'm just an animal looking for a home and.... share the same space for a minute or two...”
Alle reacties Link kopieren
quote:highlander schreef op 02 augustus 2014 @ 10:42:

Boebezoebe, ik begrijp niet waarom de project man zijn gedrag niet professionaliseert.

Jij zal niet de eerste of enige zijn die vanwege zijn ongepaste gedrag niet (meer) met hem wil samenwerken.

Het lijkt erop dat hij zelf niet inziet dat hij met zijn ongepaste gedrag zijn eigen carrière mogelijkheden saboteert.



Dat is maar de vraag. Bij mij op het werk is er ook een collega die meerdere vrouwelijke collega's seksueel heeft geïntimideerd (trouwens ook mannelijke collega's lastiggevallen en bedreigd) en die zit er nog steeds. Deze man komt er blijkbaar mee weg omdat vrouwen hem liever uit de weg gaan en omdat zijn gedrag onder de radar blijft. Hij heeft dit zelfs geïntegreerd in zijn seksuele intimidatie: "Ik word vaak een seksist genoemd, dus pas maar op met mij." Uitermate creepy, maar vooral het feit dat hij nog steeds gelooft hiermee weg te kunnen komen en zelfs durft te zeggen dat hij bekend staat als seksist. Geen enkele schaamte.



Dat zie ik vaker, dat seksistische mannen zich totaal niet schamen voor hun gedrag en zich er zelfs op voorstaan. Nu weer de Turkse vicepremier die vrouwen meedeelt dat ze niet in het openbaar moeten lachen. Blijkbaar leven we in een wereld waarin dit soort mannen denkt dat ze hiermee weg kunnen komen en dat het zelfs prima acceptabel is.
Ga in therapie!
Alle reacties Link kopieren
quote:LadyZiva schreef op 02 augustus 2014 @ 10:47:

[...]





Door er 'voor het gemak' van uit te gaan dat vrouwen zich anders moeten gedragen, maak je het vrouwzijn ook anders. En ik begrijp dat het hier gaat om seksisme, in een grotere context lopen mannen ook veel risico om in aanraking te komen met geweld. Vandaar de tips voor beide seksen.



Natuurlijk lopen mannen ook gevaar voor geweld, dat ontken ik toch ook niet. Maar ik heb nog nooit waarschuwingen specifiek aan mannen (behalve homomannen die tegen homophobisch geweld werden gewaarschuwd) in een seksuele context gehoord. Zo van:" ja, daar loopt een vrouwelijke serieverkrachtster rond. Mannen kunnen maar beter is groepjes gaan fietsen". "Trek maar geen strakke broek aan jongen, straks breng je vrouwen op het verkeerde idee dat je meer van ze wilt". "Niet een drankje van een vrouw aannemen hoor, straks denkt ze dat je meer van haar wil en dan kom je nooit meer van hem af vanavond". "Wat deed je daar eignelijk alleen 's avonds laat als man alleen? Is toch ook geen tijdstip om daar als man alleen rond te hangen, dan vraag je er om verkracht te worden".



Je legt mijn woorden ook uit alsof ik een tegenstelling maak die ik niet maak. Natuurlijk tellen tips om niet overvallen te worden ook voor mannen. Maar voor seksueel geweld, die worden bijna alleen aan vrouwen gemaakt. Met het gevolg dat je dingen krijgt als: Ja, had je daar ook maar niet als vrouw alleen moeten zijn.
"I'm just an animal looking for a home and.... share the same space for a minute or two...”
quote:dubiootje schreef op 02 augustus 2014 @ 10:49:

[...]





Dat is maar de vraag. Bij mij op het werk is er ook een collega die meerdere vrouwelijke collega's seksueel heeft geïntimideerd (trouwens ook mannelijke collega's lastiggevallen en bedreigd) en die zit er nog steeds. Deze man komt er blijkbaar mee weg omdat vrouwen hem liever uit de weg gaan en omdat zijn gedrag onder de radar blijft. Hij heeft dit zelfs geïntegreerd in zijn seksuele intimidatie: "Ik word vaak een seksist genoemd, dus pas maar op met mij." Uitermate creepy, maar vooral het feit dat hij nog steeds gelooft hiermee weg te kunnen komen en zelfs durft te zeggen dat hij bekend staat als seksist. Geen enkele schaamte.



Dat zie ik vaker, dat seksistische mannen zich totaal niet schamen voor hun gedrag en zich er zelfs op voorstaan. Nu weer de Turkse vicepremier die vrouwen meedeelt dat ze niet in het openbaar moeten lachen. Blijkbaar leven we in een wereld waarin dit soort mannen denkt dat ze hiermee weg kunnen komen en dat het zelfs prima acceptabel is.Maar als niemand er melding van maakt dat dit heerschap niet stopt na aanspreken, wat verwacht je dan en van wie? Oprechte vraag.
Alle reacties Link kopieren
Dit soort gegevens vind ik heel eng:







Deze cijfers hebben waarschijnlijk betrekking op de VS, maar de situatie in Europa verschilt volgens mij niet heel erg. We hebben het dan over de leeftijd van de klasgenootjes van mijn dochters.
Ga in therapie!
Alle reacties Link kopieren
quote:LadyZiva schreef op 02 augustus 2014 @ 10:52:

[...]





Maar als niemand er melding van maakt dat dit heerschap niet stopt na aanspreken, wat verwacht je dan en van wie? Oprechte vraag.Over welk heerschap heb je het?
Ga in therapie!
Alle reacties Link kopieren
quote:dubiootje schreef op 02 augustus 2014 @ 10:49:

[...]



"Ik word vaak een seksist genoemd, dus pas maar op met mij." Uitermate creepy, maar vooral het feit dat hij nog steeds gelooft hiermee weg te kunnen komen en zelfs durft te zeggen dat hij bekend staat als seksist. Geen enkele schaamte.



Dat zie ik vaker, dat seksistische mannen zich totaal niet schamen voor hun gedrag en zich er zelfs op voorstaan. Nu weer de Turkse vicepremier die vrouwen meedeelt dat ze niet in het openbaar moeten lachen. Blijkbaar leven we in een wereld waarin dit soort mannen denkt dat ze hiermee weg kunnen komen en dat het zelfs prima acceptabel is.



Dit zei die kerel dus letterlijk tegen mij en mijn vrouwelijke collega! Lachend, verwachtend dat wij wel even zouden mee lachen.



Hij heeft veel geld ook binnengehaald en patent op een of andere fancy techniek, dus succesvol is hij helaas wel (hij had het niet voor niets over het zwembad dat hij wilde laten bouwen in zijn tuin).



Hij is er gewoon altijd mee weg gekomen (en wijt het aan zijn mediterane roots, terwijl ik zat mediterane mannen ken die ab-so-luut niet zo zijn).
"I'm just an animal looking for a home and.... share the same space for a minute or two...”
Alle reacties Link kopieren
Dubiootje, een wereld waarin mannen het recht denken te hebben om anderen te intimideren en erger blijf ik een omgekeerde wereld vinden.



Mijn vader heeft mij en mijn broertje van kinds af aan geleerd om vrouwen te zien als wilsbekwame wezenlijk gelijken.

Niet als dingen die respectloos behandeld mogen worden omdat hun verpakking anders is.

Vandaar mijn verbazing.
volg je verstand, gebruik je gevoel
Alle reacties Link kopieren
quote:dubiootje schreef op 02 augustus 2014 @ 00:17:

[...]





Echt niet. Wat fijn voor je (serieus). Ik denk dat verreweg de meeste vrouwen daar wel bij stilstaan (ik denk zelfs alle vrouwen, maar blijkbaar zijn er uitzonderingen). Dat hele lijstje van Ikeaverslaafde is jou dus vreemd?

Echt niet.

De enige man waar ik ooit bang voor ben geweest was mijn eigen (inmiddels ex) echtgenoot.

Ik koppel het nare gevoel dat ik had niet aan alle mannen, maar aan de akelige trekken die hij bleek te hebben.

Iemand die macht gebruikt heeft in mijn optiek een draadje los of dat nu een man of een vrouw is.

Ik weiger om alle mannen over een kam te scheren en hen af te rekenen op het toevallige bezit van een piemel.

(deze laatste opmerking heb ik gejat van een forummer, waarvoor dank)



Dat er ongelijkheid bestaat ontken ik niet en er zijn nog heel veel zaken te verbeteren in de wereld.

Voor zowel mannen als vrouwen.
Iets warms graag. Met borstharen. (Loesje)
Ik heb geen kut dus ik zou niet weten (nouja, een beetje wel) hoe de wereld er dan uitziet. Waar ik het over heb, is dat je je leven zodanig moet inrichten, dat jij je er prettig bij voelt. Het gaat om jou, namelijk.



Er zijn heel veel vrouwen die er geen enkele moeite mee hebben dat ze elke dag door mannen als PNO'tje worden gezien. En heel veel (?) andere vrouwen wel.



Dat je als (aantrekkelijke) vrouw door mannen als PNO* wordt gezien, ga je niet veranderen. Wat blijft er voor jou dan over om je leven aangenamer te maken? Vol verontwaardiging blijven hangen in 'het is niet eerlijk' gaat niets veranderen en geeft je stress. Welke andere opties blijven je dan over?





* Potentieel Neuk Object
Alle reacties Link kopieren
Als ik alle mannen de nare ervaringen die ik met anderen heb zou aanrekenen zou ik een heel naar leven hebben.



Kritisch zijn op seksisme in de samenleving is juist helemaal niet alle mannen over 1 kam scheren. Als je dat zou doen, kwam je de deru neit meer uit.
"I'm just an animal looking for a home and.... share the same space for a minute or two...”
Alle reacties Link kopieren
quote:LadyZiva schreef op 02 augustus 2014 @ 09:12:

[...]





Het feit dat ik er niet mee bezig ben zegt niet dat ik het niet snap! Dit wat LadyZiva zegt. Ik snap het wel, ik ben er niet mee bezig.
Iets warms graag. Met borstharen. (Loesje)
Alle reacties Link kopieren
quote:Amand schreef op 02 augustus 2014 @ 11:02:

Ik heb geen kut dus ik zou niet weten (nouja, een beetje wel) hoe de wereld er dan uitziet. Waar ik het over heb, is dat je je leven zodanig moet inrichten, dat jij je er prettig bij voelt. Het gaat om jou, namelijk.



Er zijn heel veel vrouwen die er geen enkele moeite mee hebben dat ze elke dag door mannen als PNO'tje worden gezien. En heel veel (?) andere vrouwen wel.



Dat je als (aantrekkelijke) vrouw door mannen als PNO* wordt gezien, ga je niet veranderen. Wat blijft er voor jou dan over om je leven aangenamer te maken? Vol verontwaardiging blijven hangen in 'het is niet eerlijk' gaat niets veranderen en geeft je stress. Welke andere opties blijven je dan over?





* Potentieel Neuk Object



Gast, jij leest niet wat ik schrijf. Eerder schreef ik al dat het me geen reet interesseert als iemand fantaseert dat hij tien keer klaar komt over mijn tieten of me hard neemt in het kopieerhok. Hij denkt er maar op los. Zolang hij die gedachtes maar voor zichzelf houd en ik er geen last van heb en hij me er niet mee probeert te intimideren.



Je leest niet eens, maar wil mij wel voorschrijven dat ik niet verontwaardigt mag zijn over een seksitische collega of dubbele standaarden. Daar moet ik echt heel erg smakelijk je om uitlachen. Hahhahaha.
"I'm just an animal looking for a home and.... share the same space for a minute or two...”
quote:boebezoebe schreef op 02 augustus 2014 @ 10:51:

[...]





Natuurlijk lopen mannen ook gevaar voor geweld, dat ontken ik toch ook niet. Maar ik heb nog nooit waarschuwingen specifiek aan mannen (behalve homomannen die tegen homophobisch geweld werden gewaarschuwd) in een seksuele context gehoord. Zo van:" ja, daar loopt een vrouwelijke serieverkrachtster rond. Mannen kunnen maar beter is groepjes gaan fietsen".



Je legt mijn woorden ook uit alsof ik een tegenstelling maak die ik niet maak. Natuurlijk tellen tips om niet overvallen te worden ook voor mannen. Maar voor seksueel geweld, die worden bijna alleen aan vrouwen gemaakt. Met het gevolg dat je dingen krijgt als: Ja, had je daar ook maar niet als vrouw alleen moeten zijn.



Ik leg je woorden niet zo uit, tenminste zo bedoel ik het niet. Ik wil alleen nuance aanbrengen. Ja het is heel triest dat vrouwen sneller slachtoffer zijn van seksueel geweld en het is verwerpelijk dat er mensen zijn die zo'n 'excuses' gebruiken.

Ik sta er alleen anders in. Ik accepteer dat ik op bepaalde gebieden kwetsbaarder ben, ik weet dat er altijd kwaad en onrecht (ongeacht seksueel of anders), daarnaast heb ik gedrag geleerd dat mijn welzijn op natuurlijke wijze meer beschermt, tegen meerdere vormen van geweld.

En ja, ik ben iemand die bepaald gedrag niet pikt, anderen erop aanspreekt en eventuele verdere stappen zet. Daarnaast zie ik inderdaad veel gedrag niet als seksisme, maar als lomp en onhandig. Dat zal mijn ervaringen ook kleuren hoor. Nogmaals ik ontken het probleem niet, dat is er zeker. Ik ervaar dingen anders en ik heb blijkbaar een behoorlijk veilige omgeving om mij heen.



Zoals mwcactus ook aangeeft, dit is niet op individueel niveau op te lossen. Ik hoop wel dat mijn acties ertoe leiden dat de wereld een klein beetje beter wordt.
Alle reacties Link kopieren
Het is echt ongelofelijk hilarisch amand, hoe jij mij en anderen van 'gedachtenpolitie' probeert te beschuldigen, terwijl je zelf wilt voorschrijven of ik me wel of niet mag verontwaardigen over seksisme dat ik notabene zélf ervaar.



Echt, ik moet daar enorm om lachen, zo inconsequent als je bent.
"I'm just an animal looking for a home and.... share the same space for a minute or two...”
quote:dubiootje schreef op 02 augustus 2014 @ 10:54:

[...]





Over welk heerschap heb je het?De nare mannen van je voorbeelden op je werk.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven