5-hoog achter minderwaardig?

19-01-2017 01:08 331 berichten
Alle reacties Link kopieren
Geinspireerd door een ander topic;



Wat is dat toch, dat '5-hoog achter' als minderwaardig wordt gezien als het om een stabiel dak boven je hoofd gaat?

Er zijn prima flats/appartementen op min 5 hoog te huren. Niks mis mee!

Sterker nog, soms zijn ze beter te behappen dan zo'n kindvriendelijke nieuwbouwwijk op de begane grond!

Dus.

Vanwaar die minachting en wie voelt zich te goed om op 5-hoog achter te zitten? en waarom?
Je verwacht het niet........
Alle reacties Link kopieren
Ik ben er opgegroeid .



Nouja, twee hoog. Maar het staat wel min of meer bekend als een achterbuurt. Mijn moeder woont er nog en haar man is de ´congierge´ van de wijk (maakt de vuilnisbakken leeg, controleert de lampen op straat en in de trappenhuizen, spreekt mensen aan op rommel naast hun voordeur of in de gemeenschappelijke kelders, dat soort dingen).



Een tante kijkt op die flat neer, wie wil er nou in zo´n klein rotflatje wonen? Maar zelf woont ze in een vinex wijk. Dat is net zo druk, de huizen staan er hutjemutje (tussen de flats is een flinke ruimte, het uitzicht vanaf mijn moeders balkon is een heel stuk beter dan dat van mijn tante). En als ik de vierkante meters bij elkaar optel is de woonruimte nagenoeg gelijk.



Uiteindelijk gaat wonen toch om de binnenkant en niet om de buitenkant. Bovendien woont mijn moeder op loopafstand van vijf basisscholen, een klein winkelcentrum en op fietsafstand van het grote centrum en het station. En dan kom ik met mijn dorpse boerderijwoning, een zee van ruimte en een enorme tuin, maar ik kan nog geen tube tandpasta krijgen zonder de auto.
De tand des tijds kan een antieke kast nou juist nét dat karakter geven. Zonde om over te schilderen. Avena.
Alle reacties Link kopieren
quote:Yggdrasil- schreef op 19 januari 2017 @ 08:23:

[...]



Laat me raden. Jij woont 5 hoog achter en hebt daar stiekem best een kut gevoel over maar zoekt hier de bevestiging dat het heus oke is en dan vind je die niet en ga je lopen stampvoeten.

Kleuter.



Wat een ontzettend rare reactie. Ik zit echt even met mijn ogen te knipperen.
Don't waste your time on jealousy,
Sometimes you're ahead, sometimes you're behind.
quote:Hasse88 schreef op 19 januari 2017 @ 09:01:

[...]

Je kan het je nu bijna niet meer voorstellen, maar in de jaren '60 en '70 waren flatwijken als de Bijlmer voor veel mensen het summum van luxe en modern wonen. Ruime, lichte appartementen met eigen voorzieningen in de wijk. De meeste jonge mensen konden hoogstens een zolderkamer huren bij een hospita (ook als je al getrouwd was!) vanwege de nijpende woningnood.Dat herinner ik me nog, mijn hippe tant en oom, tweeverdieners zonder kinderen, gingen daar wonen toen het net opgeleverd was. En de ouders van mijn vriend zijn ook begonnen bij opa op zolder. Dat appartement van 45m2, dat door twee gezinnen bewoond werd (voor mij), daar zat dus ook geen douche in. Stamde uit de tijd van de badhuizen.
Alle reacties Link kopieren
3 hoog achter is tegenwoordig een 2 kamer appartement in de binnenstad met een huur van ong 1000 euro pm.

kan je nog steeds trappen op, lekker donker ook, maar ontzetten gewild.
wij slapen nooit.
quote:Rhae schreef op 19 januari 2017 @ 08:43:

Jaren in een flat gewoond, stuk hoger dan 3 hoog. Was dat naar? Nee, prima gewoond. Met baby's vond ik het ideaal, geen trappen, geen babyfoon, ruimte hadden we zat.



Wil ik terug? Nooit van z'n leven. (...)



Goh, woonden wij in dezelfde flat?



Nadat ik wegging bij ex een tijdje in zo'n vreselijke mega flat gewoond, maar Jezus wat was ik blij toen ik kon verhuizen naar m'n (rijtjes-)eengezinswoning in een (suf en kneuterig) dorp.



Ik denk dat het in je bloed moet zitten, je er fijn te kunnen voelen. Ik heb de verkeerde bloedgroep voor wonen in een flat.
Alle reacties Link kopieren
Een flat lijkt mij niet per definitie vervelend, ik denk dat je prima kunt wonen op een flat. Alles gelijkvloers, mooi uitzicht, zo'n groot gezamenlijk grasveld voor de kinderen, zeker als er meer gezinnen wonen en je kunt goed met elkaar overweg dan denk ik dat het best gezellig kan zijn.



Als je je er onveilig voelt of veel overlast hebt van je buren dan is het natuurlijk een ander verhaal, maar dat is niet het wonen op een flat op zich. Als je in een rijtjeshuis woont in een vervelende buurt met asociale buren dan woon je er ook niet lekker, alleen zit je in een flat dan nog net iets meer op elkaars lip.
Don't waste your time on jealousy,
Sometimes you're ahead, sometimes you're behind.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb geen tuin want ik woon in een flat. In de zomer baal ik dan wel eens en ga dan naar familie of vrienden. Vorige zomer zat ik bij vrienden in de tuin en hoorde ik links een baby krijsen en rechts een familie bbq-en en ruziemaken. Ik heb geen tuin want ik woon in een flat, maar woon wel in een stad waar veel cultuur is en veel parken zijn. Ieder zijn ding. Doe mij de cultuur en parken maar. Heb me overigens nog nooit een legkip gevoeld
Alle reacties Link kopieren
quote:nicolientje2410 schreef op 19 januari 2017 @ 09:02:

Topic vol verwondering gelezen. Ik hecht echt totaal geen waarde aan hoe of waar ik woon. Nu woon ik in een flat, vier hoog zonder lift die over 3-4 jaar gesloopt word ivm slechte staat. Het is van de woningbouwvereniging en we wonen er met allerlei nationaliteiten door elkaar.



Hoe vaak ik niet hoor, jij hoort daar niet, je past er helemaal niet, hoe minder ik ervan snap. Ik woon daar fantastisch. Heb leuke buren en een prachtig parkje achter de flat. Altijd gezelligheid met de buren/overige flatbewoners. In de flat waar ik woon is nooit gezeik, dat is wel anders in de laagbouw aan de overkant van de straat.



Ik snap dan weer niet waarom mensen onwijs veel geld uitgeven aan huur of hypotheek. Ik geef het geld dat ik bespaar liever uit aan fijne ervaringen opdoen.Ik denk dat jij een uitzondering bent, veel mensen hechten wel veel waarde aan hoe en waar ze wonen.
Oh dear, how sad, never mind.
Vaak kan je voor hetzelfde bedrag een rijdjes huis huren met 3 slaapkamers, zolder en tuin in een suf dorp huren of een klein appartementje met 1 kamer in een grote stad. Dan woon ik veel liever in dat suffe dorp. Dan heb ik veel meer voor wat ik betaal.
Alle reacties Link kopieren
Ik zei zelfs letterlijk tegen mijn man " ik wil hier niet sterven in deze kutflat! " het was een koopflat en netjes enzo, maar grijs en aan beide kanten uitzicht op nog een grijze betonnen legdoos. De appartementen voor de grijsjes tegenover ons waren veel mooier

Ik woon nu in een rustige straat en mijn tuin grenst aan een park. Ik verheug me zo ontzettend op de lente en de zomer! Voor het eerst sindst mijn tienerjaren weer een tuin! En mijn kinderen doen het zo goed hier
Alle reacties Link kopieren
quote:consuelabananahammok schreef op 19 januari 2017 @ 01:32:

Oh ja en waarom,

Ik gedij stukken beter bij rust en een tuin in kunnen lopen.

Ik zou mij beklemd en opgestapeld voelen met teveel geluiden en mensen te dicht om mij heen.

Dus doe mij maar dat huis in het suffe dorp, als ik de keuze heb.



+1



Ik moet er niet aan denken om op een flat te wonen.
Wat een raar beeld wordt hier geschetst van flats zeg. Ik woon in een appartement in een grote stad en daar is niks armoedigs of ellendigs aan. Het is gewoon een mooi en goed onderhouden huis, met leuk balkon/terras, maar zonder tuin.



Ik weet niet waar jullie wonen of hoe oud jullie zijn maar voor een groot deel van mijn generatiegenoten (eind 20) heb je met een modaal startersinkomen, 2 personen, zonder vast contract buiten sociale huur in een grote stad de volgende opties:

- een huis kopen/huren ver buiten de stad of in een achterstandswijk, die ook steeds leuker en beter worden hier.

- een klein appartement huren/kopen in de stad

- een groter appartement kopen/huren in de vinex in de stad.

En dat is allemaal prima. En niemand doet minachtend over welke keus je maakt,want tsjah zoveel keus is er nu ook weer niet.



Ik ben eigenlijk ondanks de omstandigheden eigenlijk blij dat ik nu starter ben en dankbaar kan zijn dat ik met mijn vriend en baby in een fijn appartementje in de stad, waar ik graag ben, woon met een park en veel ov voor de deur. En niet dat het altijd beter, groter, luxer moet 'zoals het hoort'.

En dat we over 5 jaar misschien wel een leuke eengezinswoning kunnen betalen, maar dat dat niet allemaal zo vanzelfsprekend is. En dat je dus niet als dat niet lukt en je blij bent in je flatje en dat uitspreekt een gefrusteerde loser bent (Kutgevoel, troosteloos, pure armoede, legbaterijen, serieus???)
Alle reacties Link kopieren
Net verhuisd van driehoog flatje naar ruime woning met tuin. Ben hetzelfde mens hoor. Mis de drukte en gezellige volksere buurt, maar ben blij met de extra ruimte. Alleen het traplopen in huis en schoonmaken van de extra ruimtes valt me wat tegen. Ben steeds alles kwijt en het kost veel tijd.



Als ik kon kiezen (onbeperkt budget) verkoos ik een luxe appartement met gedeelde tuin boven een eensgezinswoning.
ik ben opgegroeid midden in de natuur en deels in het buitenland, nog meer midden in de natuur. En later jarenlang letterlijk en figuurlijk 3 hoog achter gewoond. Ik heb er heel plezierig gewoond, maar nu ik in een huis met een tuin met veel bomen woon, merk ik hoe heerlijk ik dat vind en hoezeer ik dat gemist had.
Alle reacties Link kopieren
Als, het nodig is kan ik het overal gezellig maken.

Maar als ik mag kiezen liever niet in een flat of ergens met een vereniging van eigenaren.



We hebben dat gehad en al dat gezeur, ik vind het fijn om overal zelf verantwoordelijk voor te zijn en niet afhankelijk van het gedrag en gezond verstand van anderen.
Alle reacties Link kopieren
quote:caplanepourmoi schreef op 19 januari 2017 @ 09:13:

Ik heb geen tuin want ik woon in een flat. In de zomer baal ik dan wel eens en ga dan naar familie of vrienden. Vorige zomer zat ik bij vrienden in de tuin en hoorde ik links een baby krijsen en rechts een familie bbq-en en ruziemaken. Ik heb geen tuin want ik woon in een flat, maar woon wel in een stad waar veel cultuur is en veel parken zijn. Ieder zijn ding. Doe mij de cultuur en parken maar. Heb me overigens nog nooit een legkip gevoeld



+1



Ik ben weer niet gemaakt voor een dorp. Daar zou ik me opgesloten voelen.
Ik geloof niet meer in sprookjes.
Alle reacties Link kopieren
.
Alle reacties Link kopieren
quote:lillah schreef op 19 januari 2017 @ 09:19:

Ik ben eigenlijk ondanks de omstandigheden eigenlijk blij dat ik nu starter ben en dankbaar kan zijn dat ik met mijn vriend en baby in een fijn appartementje in de stad, waar ik graag ben, woon met een park en veel ov voor de deur. En niet dat het altijd beter, groter, luxer moet 'zoals het hoort'.

En dat we over 5 jaar misschien wel een leuke eengezinswoning kunnen betalen, maar dat dat niet allemaal zo vanzelfsprekend is. En dat je dus niet als dat niet lukt en je blij bent in je flatje en dat uitspreekt een gefrusteerde loser bent (Kutgevoel, troosteloos, pure armoede, legbaterijen, serieus???)



Ik kreeg mijn twee kinderen ook in een kleine flat en we hebben er tien jaar pretig gewoond. Toen werd het echt te klein. Met 55m2, gaskachel, oud pand, bovenburen woonden we nog steeds rianter dan het overgrote deel van de wereldbevolking. Het was warm, knus, veilig en (binnen) (redelijk) schoon.



Ik vind het triest hoe sommige mensen zo verwaand/verwend reageren. Prima dat je het graag goed hebt, maar driehoog achter wonen is in 2017 in Nederland nog steeds menswaardig he. Vergeet dat niet.
quote:sleeping_sun schreef op 19 januari 2017 @ 09:18:

Vaak kan je voor hetzelfde bedrag een rijdjes huis huren met 3 slaapkamers, zolder en tuin in een suf dorp huren of een klein appartementje met 1 kamer in een grote stad. Dan woon ik veel liever in dat suffe dorp. Dan heb ik veel meer voor wat ik betaal.Nou dat valt dus wel mee. Als je aangewezen bent op particuliere huur, en dat is vaak als je tussen sociale huur en kopen inzit, omdat beide niet kan- want waarom zou je anders in godsnaam particulier huren- gaat het namelijk niet alleen om prijs, maar ook om bepaalde voorwaarden. Wij hebben gekeken naar een leuke eengezinswoning in een dorp dat goedkoper was dan het appartement in de stad, waar wij nu wonen maar kwamen niet in aanmerking vanwege de extreem strenge inkomenseis. Dus het is echt niet zo dat als je pakweg 900 euro te besteden hebt, je zelf die vrije keus hebt wat je precies huurt. Het is eerder dat je in je handjes mag knijpen als je iets mag huren.
Alle reacties Link kopieren
quote:MadameJean schreef op 19 januari 2017 @ 09:31:

Ik kreeg mijn twee kinderen ook in een kleine flat en we hebben er tien jaar pretig gewoond. Toen werd het echt te klein. Met 55m2, gaskachel, oud pand, bovenburen woonden we nog steeds rianter dan het overgrote deel van de wereldbevolking. Het was warm, knus, veilig en (binnen) (redelijk) schoon.



Ik vind het triest hoe sommige mensen zo verwaand/verwend reageren. Prima dat je het graag goed hebt, maar driehoog achter wonen is in 2017 in Nederland nog steeds menswaardig he. Vergeet dat niet.Helemaal mee eens.
Don't waste your time on jealousy,
Sometimes you're ahead, sometimes you're behind.
Alle reacties Link kopieren
quote:lillah schreef op 19 januari 2017 @ 09:32:

[...]





Nou dat valt dus wel mee. Als je aangewezen bent op particuliere huur, en dat is vaak als je tussen sociale huur en kopen inzit, omdat beide niet kan- want waarom zou je anders in godsnaam particulier huren- gaat het namelijk niet alleen om prijs, maar ook om bepaalde voorwaarden. Wij hebben gekeken naar een leuke eengezinswoning in een dorp dat goedkoper was dan het appartement in de stad, waar wij nu wonen maar kwamen niet in aanmerking vanwege de extreem strenge inkomenseis. Dus het is echt niet zo dat als je pakweg 900 euro te besteden hebt, je zelf die vrije keus hebt wat je precies huurt. Het is eerder dat je in je handjes mag knijpen als je iets mag huren.En sommige mensen moeten ook rekenjng houden met reistijd naar hun werk, ov verbindingen, woonplaats eventuele ex, school van kinderen, locatie familie. Niet iedereen kan naar een suf dorp en daar het leven comfortabel voortzetten met een fiets bij de keukendeur, een tuintje en een auto op de oprit.
Ik voel me zelf veel beter en fijner in een complete woning met tuin. Het idee dat ik op ieder moment even de tuin in kan lopen geeft een gevoel van vrijheid. In de lente/zomer de deuren openzetten en de hele dag half binnen/half buiten wonen vind ik ontzettend fijn. Het is een wat vage term, maar ik voel me in zo'n woning meer 'geaard'. In een flat voel ik me altijd wat ontheemd/onrustig, alsof overal om me heen iets gebeurt. Ik voel me dan ook enigszins opgesloten. Dit heb ik pas echt ondervonden toen ik van een flat naar een volledige woning verhuisde. Eindelijk kreeg ik een bepaalde rust als ik thuis was.



Maar goed, dit geldt voor mij. Ik geloof direct dat er mensen zijn die prima wonen in een appartement en soms heb je geen keuze en dan kun je daar prima wonen. Toch heb ik een duidelijke voorkeur.
quote:Hasse88 schreef op 19 januari 2017 @ 07:05:

Drie hoog achter is een vooroorlogse uitdrukking die betekent dat je armoedig en verslonst woont. Dit heeft te maken met huizen in grote steden, waar wonen op de begane grond het beste was (tuintje!) en dan werd het steeds slechter. Drie hoog was het minst aantrekkelijk en vaak werden de huizen ook nog in tweeën gedeeld, een voor en een achter. Het achterste appartement op de derde verdieping was vaak het kleinst en het donkerst van allemaal, dus ook het goedkoopst, maar ook vaak het slechtst.

Het heeft tegenwoordig geen drol te maken met flats of appartementen maar een uitdrukking die aangeeft dat je armoedig woont.



Precies. Het gaat niet over flats of appartementen, de meeste mensen tegenwoordig weten niet eens meer wat voor en achter in de context van huizen betekenen.



Driehoog-achter IS armoedig wonen. Dat heeft niks met neerkijken op flats te maken, want het heeft niks met flats te maken.



Driehoog-achter wil zeggen dat je van de zolderverdieping het achterste gedeelte hebt. Dus klein en benauwd en weinig licht. Ik heb een tijdje tweehoogvoor gewoond en vond dat al krap.



Edit: zie dat ik een beetje mosterd ben, had nog niet alles gelezen
quote:MadameJean schreef op 19 januari 2017 @ 09:31:

[...]





Ik kreeg mijn twee kinderen ook in een kleine flat en we hebben er tien jaar pretig gewoond. Toen werd het echt te klein. Met 55m2, gaskachel, oud pand, bovenburen woonden we nog steeds rianter dan het overgrote deel van de wereldbevolking. Het was warm, knus, veilig en (binnen) (redelijk) schoon.



Ik vind het triest hoe sommige mensen zo verwaand/verwend reageren. Prima dat je het graag goed hebt, maar driehoog achter wonen is in 2017 in Nederland nog steeds menswaardig he. Vergeet dat niet.



Ja precies! En qua ruimte en qua milieu kan niet eens iedereen in Nederland in een huis met tuin wonen.



Grappig trouwens dat je begint over de wereldbevolking. In Noord-Afrika bijvoorbeeld zie je dus in de grote steden steeds meer flats. Dat is dus luxe. We gingen toen ik daar een tijdje woonde een keer naar de upperclasswijk, alleen maar enorme appartementen. In de armere dorpen/steden zijn geen flats maar huizen met enorme verandas, binnenplaatsen en megatuinen(en daarnaast natuurlijk ook schrijnende woonomstandigheden of echt rijke mensen in villas). Even off topic, maar ik vind het wel grappig hoe dat werkt.
Alle reacties Link kopieren
quote:Fluithaas schreef op 19 januari 2017 @ 09:40:

[...]





Precies. Het gaat niet over flats of appartementen, de meeste mensen tegenwoordig weten niet eens meer wat voor en achter in de context van huizen betekenen.



Driehoog-achter IS armoedig wonen. Dat heeft niks met neerkijken op flats te maken, want het heeft niks met flats te maken.



Driehoog-achter wil zeggen dat je van de zolderverdieping het achterste gedeelte hebt. Dus klein en benauwd en weinig licht. Ik heb een tijdje tweehoogvoor gewoond en vond dat al krap.



Klopt. Daarom is het helemaal stom dat mensen in dit topic alle flats over een kam scheren. Familie van mij heeft een flat op 3 en 4 hoog in de a'damse rivierenbuurt waar de meeste eensgezinswoningen bij verbleken. Zou ik dolgraag wonen, zo ruim, licht, vol inbouwkasten, glas in lood en ruime balkons.



Wat ik nooit heb begrepen is dat driehoog achter altijd het donkerst zou zijn. Als de woning noord-zuid gebouwd is met de noordzijde aan de straat dan zou toch achter lichter moeten zijn?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven