Duurzame schoonmaakmiddelen, welke?

08-05-2024 13:33 38 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Hoi allemaal,

Ik ben me aan het oriënteren op duurzame schoonmaakmiddelen. Minder spullen in huis en nog fijner: goed voor het milieu. Een rondje google levert vele opties op. Wie heeft een goede ervaring en wil deze delen? 🙏🏻
Alle reacties Link kopieren Quote
Wij gebruiken nu ongeveer een jaar de schoonmaakmiddelen van ZoSchoon. Aparte flessen met navulzakken waar je zelf nog water bij doet in de fles. Lege zakken kun je in de oorspronkelijke doos terugsturen en dan worden ze gerecycled. Ik vind het wel een fijn systeem! Ook de handzeep vinden we lekker.
Alle reacties Link kopieren Quote
Fietsbel schreef:
08-05-2024 20:35
Waar doen jullie de was mee? Ook met groene zeep? Het voelt vettig aan dus lijkt me niet heel fijn voor de wasmachine.
Ik maak schoon met groene zeep soms baking soda en azijn.
En een ecologisch afbreekbaar wasmiddel. Eigenlijk zoek ik daar een goede vervanger voor.
Wasvellen van Briters
Alle reacties Link kopieren Quote
Gewoon (warm) water. Niks schoonmaakmiddelen. Beste optie voor je portemonnee. Werkt prima, of goed genoeg.
Alle reacties Link kopieren Quote
Joppie schreef:
09-05-2024 07:44
Ik gebruik vaak producten van Marcel's Green Soap.
Gebruik ik ook. Ooit wasmiddel van gekocht voor €3,-, de fles is vanaf die tijd altijd aangevuld met de navulverpakkingen. En ik gebruik er de vaatwasblokjes van, daar zitten ook geen microplastics bij.
Alle reacties Link kopieren Quote
Bedankt voor jullie tips voor een wasmiddel. Gebruikt er iemand ook wel eens wasnoten?
Ik heb dat wel eens langs zien komen en ben er nieuwsgierig naar.
Alle reacties Link kopieren Quote
Wilgentak schreef:
09-05-2024 18:12
Gebruik ik ook. Ooit wasmiddel van gekocht voor €3,-, de fles is vanaf die tijd altijd aangevuld met de navulverpakkingen. En ik gebruik er de vaatwasblokjes van, daar zitten ook geen microplastics bij.
En het ruikt erg lekker :P
Ik ben niet perfecd, wat is daar mis mee?
Alle reacties Link kopieren Quote
Graze schreef:
08-05-2024 15:22
Als je microvezel doekjes gebruikt heb je verder niet eens een schoonmaakproduct nodig behalve water maar dat vind ik geen prettig idee.
Een microvezeldoekje is helemaal niet goed voor het milieu, deze laten deeltjes microplastics los als ze slijten. Beter is een katoenen schoonmaakdoek.
Alle reacties Link kopieren Quote
eenhoorn schreef:
14-05-2024 11:39
Een microvezeldoekje is helemaal niet goed voor het milieu, deze laten deeltjes microplastics los als ze slijten. Beter is een katoenen schoonmaakdoek.
Dat weet ik, zeg ook alleen maar dat je bij gebruik van zo'n doekje verder niks nodig hebt behalve water.
Alle reacties Link kopieren Quote
Romirees schreef:
09-05-2024 08:20
Wij gebruiken nu ongeveer een jaar de schoonmaakmiddelen van ZoSchoon. Aparte flessen met navulzakken waar je zelf nog water bij doet in de fles. Lege zakken kun je in de oorspronkelijke doos terugsturen en dan worden ze gerecycled. Ik vind het wel een fijn systeem! Ook de handzeep vinden we lekker.
Ook ik ben tevreden over Zo. Ik gebruik hier de hygiëne- en de keukenvariant van. Ruikt heerlijk, makkelijk in gebruik en fijn dat je met 1 zak maanden (in mijn geval een half jaar) vooruit kan en ze kan opsparen om terug te sturen.
Alle reacties Link kopieren Quote
Voor de was gebruik ik fijne soda en als wasverzachter biologische natuurazijn. Werkt perfect en scheelt flink in de portemonnee! Voor een geurtje kun je eventueel etherische olie gebruiken.

Ramen wassen met regenwater (uit de regenton) maakt streeploos schoon. De zuurgraad van het regenwater zorgt hiervoor. Verder niets voor nodig (behalve dan twee doeken: een om ermee te poetsen en een droge voor het drogen).
Alle reacties Link kopieren Quote
De was doe ik met een EcoEgg https://levenzonderafval.com/collection ... wasbeurten
Eenmalig zo’n ei kopen en daarna aanvullen met navulbolletjes.

Schoonmaakpods, bijvoorbeeld: https://levenzonderafval.com/collection ... efill-pods
In een lege plastic fles.
Loop met je gezicht in de zon, dan valt de schaduw achter je.
Alle reacties Link kopieren Quote
Vul een glazen pot met sinaasappelschillen en als ie vol is, vul je deze met natuurazijn. 2 weken in het donker wegzetten en voila: het meest natuurlijke, duurzame schoonmiddel die je overal voor kunt gebruiken. Alle zogenaamde 'duurzame' middelen die je in de supermarkt kunt kopen, zijn en blijven pure commercie (afgekocht met een 'groene' sticker).
Alle reacties Link kopieren Quote
Ecopods! Ooit een pakket cadeau gekregen en het bevalt heel goed. Kleine capsules die je oplost in water, waardoor het weinig ruimte in beslag neemt in de voorraadkast. Ruikt lekker en het is makkelijk te bestellen.

Gebruikersavatar
Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven