Hekel aan feestjes in eigen huis!

29-08-2015 19:14 114 berichten
Oh my.......zit hier in de woonkamer en denk bij mezelf.......Troelalaaaatje, waar denk je nou alweer over na!?



Ik val met de deur in huis, ventileer het zoals het is, het zit zo:

Ik/wij hebben een bloedhekel aan "feestjes" bij mij/ons thuis!



We zijn sowieso niet zo van bezoek ontvangen. We zijn graag op onszelf, bepalen graag zelf en houden graag rekening met onze eigen planning.

Gepland bezoek is tot daar aan toe. Daar houden we rekening mee, dan zijn we gastvrij, doen ons best, halen vanalles in huis. Toch zien we stiekem op tegen het moment dat het bezoek komt en zijn we stiekem ook weer dolgelukkig wanneer bezoek vertrekt. Snel weer alles opruimen en ons eigen maken en door met ons eigen ding.



Helemaal vinden we het slopend wanneer er meer dan 1 a 2 personen komen. Zo bijvoorbeeld met verjaardagen waarvoor dan familie komt.

Onze eigen verjaardagen vieren wij reeds jaren niet meer. De verjaardag van kind vieren wij wel uitbundig.

In de regel verplaatsen wij dan zelfs meubilair om de gasten ook de kans te geven om niet versnipperd in de ruimte plaats te nemen, maar inplaats daarvan gezellig bij elkaar.



Toch........ondanks gedegen voorbereiding, planning en incalculering verlies ik voor mijn gevoel volledig de controle met zo veel bezoek. Veel= in ons geval dan een persoon of 15 incl 3 kleine kindjes.

Het rondrennen van die peuters/kleuters langs mijn ramen, het rennen langs de tafel met eten en drinken, het gekruimel overal, de mensen die tegen mijn witte muur aan gaan zitten of staan, de spullen die overal staan etc etc. Ik krijg hier echt de kriebels van!

Zo zeer zelfs dat ik er echt enorm tegen opzie om groepen mensen uit te nodigen.



Toch zijn er zo nu en dan gelegenheden waarbij je daar niet of nauwelijks aan ontkomt, tenzij je jezelf volledig wil buitensluiten van sommige activiteiten.



Ik ken mensen die nodigen zonder enige bedenkingen 40 volwassenen uit om kennis te komen maken na een verhuizing, de zogenaamde housewarming. Ik zie dan een pas geverfd huis voor me waar je meteen weer opnieuw kunt gaan starten met verven en poetsen.

Of mensen die hun volledige collegagroep uitnodigen om eens gezellig onder het genot van een hapje en een drankje samen te komen in een andere setting dan het werk.

Of inderdaad tig verjaardagsfeesten op een jaar. Of een borrel voor een hele straat om de banden aan te halen.



Stuk voor stuk hele leuke initiatieven, echter ik krijg hierbij spontaan de neiging om dus niet te gaan, want zelf wel gaan betekend wellicht dat er in later stadium verwacht wordt dat de ander, ik dus, dit ook gaat organiseren.



Ik ben benieuwd of ik de enige ben die zo geforceerd omgaat met "grootschalig" bezoek in eigen huis?

En als er meer mensen zijn die dit zo beleven.....hoe gaan jullie hier dan mee om?
Alle reacties Link kopieren
quote:nadine1988 schreef op 30 augustus 2015 @ 11:24:

Blijfgewoonbianca; idee is goed... alleen hebben we zeer vervelende zeurburen wat dit aangaat :'(En je hoeft natuurlijk geen avondverjaardag te vieren : je kunt ook een borrel doen om drie uur, bijvoorbeeld. Iets te eten en om zeven uur weer afgelopen.
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
CarrieM, focus op wat jij prettig vindt en hoe je dat vervolgens kunt realiseren.



Het gaat erom dat jullie gezellig samenzijn en dat er eten is én dat je moeder helemaal niets hoeft te doen. Verder kun je het zo ingewikkeld maken als je zelf wilt. Ik wil altijd alles foutloos doen dus bij een kerstdiner houd ik het eenvoudig zodat ik geen fouten maak. De gasten zijn tot nu toe erg tevreden omdat het eten lekker is en ze zien dat ik mijn best doe. Ergens zou ik een veel uitgebreider menu willen hebben, maar ik weet dat ik mezelf dan overtil.
Alle reacties Link kopieren
quote:Rubber_Ducky schreef op 30 augustus 2015 @ 11:34:

CarrieM, focus op wat jij prettig vindt en hoe je dat vervolgens kunt realiseren.



Het gaat erom dat jullie gezellig samenzijn en dat er eten is én dat je moeder helemaal niets hoeft te doen. Verder kun je het zo ingewikkeld maken als je zelf wilt. Ik wil altijd alles foutloos doen dus bij een kerstdiner houd ik het eenvoudig zodat ik geen fouten maak. De gasten zijn tot nu toe erg tevreden omdat het eten lekker is en ze zien dat ik mijn best doe. Ergens zou ik een veel uitgebreider menu willen hebben, maar ik weet dat ik mezelf dan overtil.



Dankje, ik hou mijn focus inderdaad maar gewoon op hoe ik het het fijnst vind, goede tip

Ik kan best goed koken, en ben dus ook geneigd werkelijk álles uit de kast te trekken om de meest grote en lastige creaties neer te zetten, maar ik had dus al bedacht om dat niet te doen, en gewoon de tafel vol te zetten met verschillende groentes, verschillende aardappelbereidingen, salades, misschien een soepje, niet te ingewikkeld.

Komt vast goed, dat mijn moeder een fijne ontspannen avond heeft is voor mij al genoeg reden om door te zetten.
Alle reacties Link kopieren
Ik kan me van tevoren ook best wel druk maken om feestjes met meer dan een paar mensen bij ons thuis. Omdat ik het dan helemaal goed wil doen, en wil dat iedereen het naar zijn zin heeft. En omdat ik bang ben dat ik overprikkeld raak. Maar meestal heb ik het uiteindelijk prima naar mijn zin. Ook omdat mijn vriend juist erg relaxt is met feestjes.



Ik overweeg om dit jaar met kerst mijn ouders, schoonouders en alle broertjes bij ons thuis uit te nodigen om samen te eten, zodat we de andere kerstdag lekker voor onszelf hebben in plaats van 2 a 3 dagen lang het land door te crossen. Alleen hebben we een 6-persoons eettafel en het zou dan gaan om 9 volwassenen en 2 kinderen in totaal. Dus daar moet ik nog iets op verzinnen.
Alle reacties Link kopieren
De tuintafel erbij ;)



en wat wij weleens doen; kinderpicknickbankje binnenhalen ;)
Alle reacties Link kopieren
Ik houd vooral van feestjes geven omdat ik dan voor veel mensen mag koken!
Koken voor het bezoek...... ...... Dat zou mijn volgende struikelpunt zijn.

Ik ben geen uitmuntende kokkin en ik zou never koken voor zoveel mensen.

Een cake bakken zit er wel in, verder ga ik niet.

Ik ken winkels en bakkers met heerlijk assortiment dat geschikt is voor feestjes.
Alle reacties Link kopieren
quote:troelalaaaatje schreef op 30 augustus 2015 @ 21:25:

Koken voor het bezoek...... ...... Dat zou mijn volgende struikelpunt zijn.

Ik ben geen uitmuntende kokkin en ik zou never koken voor zoveel mensen.

Een cake bakken zit er wel in, verder ga ik niet.

Ik ken winkels en bakkers met heerlijk assortiment dat geschikt is voor feestjes.

Haha ik hou er wel van. Vooraf allerlei recepten bedenken en nieuwe dingen uitproberen.

Altijd een uitdaging op een beetje van alles te hebben, maar dat wel efficient te plannen.

Niet dat ik tijdens het feest sta te koken hoor, hooguit even iets aansnijden of in de oven gooien.

Dit is dan meestal wel bij bijzondere feestjes en mijn ouders maken graag gebruik van deze mijn 'cateringkunsten'. Ik zie het ook als een extra cadeautje voor hen. (En de complimentjes zijn natuurlijk ook erg leuk. )
Silence is golden. Duct tape is silver.
Alle reacties Link kopieren
Ik kook rustig voor 40 man op feestjes. Maar nog liever op feestjes die niet voor mezelf zijn.
Alle reacties Link kopieren
Ik zit er tussen in.



Op mijn verjaardag komt de familie (in totaal zijn we met 7 volwassenen en 5 kleine kinderen) rond koffietijd en blijft tot na de lunch. Dat is op de een of andere manier toch best een hele klus en dat komt voornamelijk door de kleine kids en omdat ik veel aan het bedienen ben. Maar het hoort erbij en dit soort verjaardagen houdt wel de familie bij elkaar (door het jaar heen zien we elkaar anders zelden allemaal tegelijk).



In een ander weekend doe ik het dan voor 30-40 vrienden. Dat is vooraf een hele kluif. Vooral wijn en drank en voer kopen en sjouwen.

Ik geef een borrel tussen 16.00 en 20.00 uur en doe niet aan taart of zoet. Wel een buffetje met veel borrelhappen en ook altijd iets warms (meestal zelfgemaakte gehaktballetjes en mini-quiches) en ik zet bordjes en bestek neer. Niemand hoeft honger te hebben maar het is ook geen complete avondmaaltijd, ik houd het praktisch. Ik maak bijvoorbeeld veel van te voren en vries het in.



Dit jaar in mijn nieuwe huis moet ik wel ruimte scheppen en ik hoop dat ik wat meubels bij mijn buren kan stallen. Dan wat sta-tafels en hopelijk kan niet iedereen want het moet wel passen.



Het is druk en ik ren een gedeelte als kip zonder kop. Maar tegen het einde ben ik meestal dronken en de rest ook en is het bere-gezellig en ik neem gewoon 3 dagen om alles in etappes weer op te ruimen.
Ben je verhuisd Hiltje? Was jij niet degene die een tijd geleden foto's plaatste van haar mooie bijzondere interieur in een bepaalde stijl?
quote:troelalaaaatje schreef op 30 augustus 2015 @ 08:13:

Hulp van anderen is allemaal heel leuk en aardig, echter ik weet waar en hoe ik mijn spullen heb staan en wil hebben staan. Ik ben wat dat betreft echt wel een zeur hoor.

Iemand die in mijn kasten rommelt en dingen anders terugzet vind ik dus ook niet fijn.



Jaja, ik moet misschien eens wat relaxter worden geloof ik. Maar hoe?Gewoon aangeven waar het moet staan, werkt prima. En mijn moeder helpt vooral met het maken van de hapjes, dus die hoeft niet in mijn kastjes te rommelen. En ze haalt de vaatwasser leeg of ruimt hem in. En ik ruim de spullen dan op. Scheelt ook al een hoop.
Klopt DH. Eigenlijk is het heel eenvoudig. Ik ben zelf degene die het moeilijk maakt.
Alle reacties Link kopieren
quote:troelalaaaatje schreef op 31 augustus 2015 @ 06:26:

Ben je verhuisd Hiltje? Was jij niet degene die een tijd geleden foto's plaatste van haar mooie bijzondere interieur in een bepaalde stijl?Klopt, ik woon er nu 2 jaar. Heb twee jaar geleden housewarming en verjaardag in een gedaan. Vorig jaar niets. Nu wordt het weer tijd, maar het is best krap dus heb ik bedacht dat ik wat meubels tijdelijk moet lozen als ik alle makke schapen in het hok wil krijgen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven