Het grote knutseltopic - deel 3

19-12-2013 19:54 3006 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hierbij verklaar ik deel 3 voor geopend.



Iedereen is welkom!

Het is hier geen besloten geheim genootschap; integendeel!

Juist het delen van wat we zoal maken, knutselen, breien, haken, glasblazen en wat al niet meer, is zo leuk.

Delen is inspirerend.



Dus voel je vrij om mee te schrijven en mee te kletsen.

Ontopic, offtopic: alles mag.

En met foto's zijn we helemáál blij.



Om te laten zien dat knutselen van alle tijden is, dat het er altijd is geweest en dat het er ook altijd zal zijn, trap ik af met deze foto van mijn voorouderen:



Alles is mooi wanneer het echt is - Sara Kroos
Alle reacties Link kopieren
WEEKEND

En terrasjesweer...



Leuke bollen verhaal (hier een koopbod ingesteld, tot nu toe lukt het)

EV, mooie kaartjen moeten het wel zijn. Jij en zentangle is een goede combi.
Alle reacties Link kopieren




Weekend!!



Jij bent goed bezig Smart, met je bollen wol, je naaimachine en je breinaalden

EV, heb je foto's van de kaarten??



Ik ben rustig aan weer aan het haken. Leuk om te doen weer!!



Geniet allemaal van het mooie weer in het weekend!!!
Be yourself; everyone else is already taken - Oscar Wilde
Alle reacties Link kopieren
Hoorde ik het woord haken?



Net dit gezien:



Moooooi!
Alles is mooi wanneer het echt is - Sara Kroos
Alle reacties Link kopieren
En dit zal ik de volgende keer meenemen naar de HK:

Alles is mooi wanneer het echt is - Sara Kroos
Alle reacties Link kopieren
Oh, en nu we het pas toch over kleur hadden:

Alles is mooi wanneer het echt is - Sara Kroos
Alle reacties Link kopieren
Leuk hoor, dat Pinterest

Alles is mooi wanneer het echt is - Sara Kroos
Die kleurtjesdeken is mooi! En die haaien etui fantastisch

De gehaakte jurkjes zijn niet helemaal mijn smaak. Maar wel enorm knap gemaakt. Al zal een geoefende haakster wellicht zeggen dat het simpel is hahaha.



Zojuist even een tweetal lapjes gebreid en ik heb duidelijke voorkeur voor houten naalden. Ga me daar dus maar in verdiepen.



Dit weekend even de bollen wol uitzoeken die ik zeker weten wil houden. Zal lastig zijn want ik vind ze bijna allemaal even mooi



Ev, misschien een tip voor papier. Mijn zus koopt nog wel eens mooi papier bij de ikea. Zo had ze een rol waar soort van borduursel door heen zat. Echt super mooi. Die hebben wij gebruikt om de enveloppen doos voor de bruiloft van te maken.



Misschien moet ik ook maar eens een account op Pinterest maken, als je googled op omslagdoek breien komen er zoveel pins voorbij. De een nog mooier dan de ander. Ik heb genoeg wol om er een paar te maken haha.
Alle reacties Link kopieren
O sorry, ik had even niet meer gelezen.



@smart, sorry! Het maakt de hoarder in je wakker he, haha. Ik moet me soms echt beheersen maar sommige spullen blijven altijd goed. Pas wel op voor verkleuren, ik bewaar mijn crepepapier in een doos zodat er geen licht bij komt.



Over de vlinders: ik heb het geraamte gemaakt van electriciteitsdraad die we nog hadden liggen. Dat heeft een plastic omhulsel waardoor er niks gaat roesten of verkleuren. Vaak doet normaal metaaldraad zonder dat wel. In de fabriek galvaniseren ze metaal waardoor het niet gaat roesten. En ik vond normaal ijzerdraad te dun. Volgens mij kost een rol van 100 m 20 euro. Het is heel buigzaam en werkt prettig.



Maar de vlinder op de foto heb ik gemaakt van een bestaand geraamte, dat waren vleermuisvleugels voor Halloween, voor een prikkie gekocht bij de Action en gesloopt.



Het crepepapier vouw ik een klein randje om het draad en plak dat vast met (heel weinig) mod podge. Dat is het moeilijkst en een beetje gefrutsel, maar het kan wel. Kleine scheurtjes en gaatjes kun je later herstellen met een klein stukje papier, als het droog is, maar het moet wel blijven hangen. Als het goed en redelijk strak zit, smeer ik mod podge over het hele oppervlakte. Heel voorzichtig want het wordt zoals natte tissue, ik gebruik een brede kwast. Ik spuit de lijm zo op het papier (haha, mag ik ook een keer) beetje in een zigzag en smeer het uit. Dan hangt het omdat het papier uitzet door vocht. Daarom zet ik een ventilator erachter om te drogen, ik klem de vleugel dan rechtop op een zware vaas. Zodat het een soort zeil in de wind wordt, dan bolt het wat op. Maar het droogt wel strak op. Als de ene kant droog is, doe ik de andere kant. Er gaat wel veel mod podge in zitten, 1 fles voor vier vleugeldelen.



Nu ben ik er dus nog een aan het maken waarbij ik meerdere kleuren crepepapier en later bij plak maar de ondergrond is 1 kleur. Ik gebruik daarvoor wit zodat je alle kanten op kunt.



Copycat maar hoor, graag! Ik wil hem op mijn Pinterest zetten maar dat lukte even niet. Mijn account heet iig Zonnebloem, en ik heb nog wat andere knutselprojecten daarop gezet. Ik werk graag met plastic, papier, mod podge, glitter en licht. Ik maak graag lampen. En sinds kort heb ik een vlinderobsessie, haha.



En ik maak de vlinder dus in vier delen die ik samenbind. Ik weet nog niet of ik wel een vlinderlijfje erbij ga maken. Zonder kun je ze theoretisch met carnaval ofzo dragen. Of in een malle bui ombinden en door de kamer fladderen, hahaha.
Mensen kunnen alleen zichzelf redden.
Alle reacties Link kopieren
Zo ziet dat eruit terwijl het droogt.



Mensen kunnen alleen zichzelf redden.
Alle reacties Link kopieren
Nu heb ik ineens een beeld van Gladoortje, die met vlindervleugels door de kamer fladdert

(Tot zulke acties ben ik ook in staat. En dan de hond vanuit zijn mand maar kijken, haha).
Alles is mooi wanneer het echt is - Sara Kroos
Alle reacties Link kopieren
Hihihi, ik doe ook wel eens op een grasheuvel die zwaai van the Sound of Music met mijn armen wijd. Dat moet gewoon als het een hele mooie grasheuvel is. Ik zing er alleen niet bij, hahaha.



Wat een leuk etui, EV, ik ben gek op items met humor. Die maak ik ook graag. Ook keukenaccesoires enzo, ik hou van gekke dingen met veel kleur.



Ik ben trouwens vet Pinterest verslaafd. Ik wil nu een windchime maken die ik er zag. Ik heb een kroonluchter bij het grof vuil gevonden met glazen kristallen. Die wil ik alleen verven, de kristallen en dat lukt niet zoals ik wil. Ik heb glasverf van de Action gebruikt maar dat vlekt. Het hecht niet aan het glas maar maakt een soort plastic laagje. Men gebruikt het meestal onverdund maar ik heb het half om half met water gemengd om het transparanter te maken. Ik wil wel dat er licht doorheen kan vallen. Zal zo een foto plaatsen wat ik bedoel. Zou je het kunnen verdunnen met acryl medium misschien? Of weet iemand een andere manier om glas te verven zodat ze transparant blijven?
Mensen kunnen alleen zichzelf redden.
Alle reacties Link kopieren
Heb je het glas ontvet, Gladoortje? Dat is wat er het eerste bij me opkomt.

Dasty?



Halen ze bij jullie nog grof vuil op?

Hier is dat echt jaaaaren geleden.

Jammer hoor, want je kon zo nog weleens leuke opknap-dingen vinden.



Fijne dag allen, EV gaat naar de bieb.
Alles is mooi wanneer het echt is - Sara Kroos
Alle reacties Link kopieren
Ja tuurlijk, het komt van de straat, ik heb ze in sop met azijn geweekt en ze glimmen als spiegels. O halen ze dat niet overal meer op, wat jammer. Er zijn hier ook wel eens ontruimingen helaas waarbij alles op de stoep staat. Het meeste is troep natuurlijk maar soms vind je leuke dingen. Volgens mij zijn mensen dan meestal overleden en moet het huis leeg, er wonen hier veel ouderen. Wel triest, zo'n ontruiming. Maar ik maak er wel weer iets moois van.



Dit is een voorbeeld van een windchime met kristallen, erg mooi:







En dit is een rood geverfde kristal:







Ik wil ze turquoise verven trouwens, maar dat vlekt ook. Acrylverf is te weinig transparant en plakaatverf blijft niet zitten.
Mensen kunnen alleen zichzelf redden.
Alle reacties Link kopieren
Dank je voor de uitleg, Gladoortje! Na de vakantie ga ik het eens rustig uitproberen!



Voor het glas: ik zou gewoon acryl medium proberen, misschien ook wel gewoon met acrylverf. Die glasverf is inderdaad rare verf. Ik kan me ook wel herinneren dat ik vorig jaar mijn dochter een jampotje heb laten beschilderen als waxinelichthouder, gewoon met acrylverf. Ik weet alleen niet meer hoe ik dat gedaan had. Ik weet alleen nog dat ik uiteindelijk acrylverf gebruikt heb in plaats van glasverf, omdat ze met die glasverf totaal niet uit de voeten kon.
Niet alles gelezen... geen tijd.

Die windmachine met kristallen. Dat zou ook een lamp kunnen zijn. Ik dacht eerst dat het een lamp was.



Weekeinde. Ik probeer een beetje bij te slapen....
Alle reacties Link kopieren
Ohhh, die windchime is prachtig!

Huisontruimingen, bijv. bij overlijden, dat wordt hier door bedrijven gedaan. Kringloopzaken volgens mij.
Alles is mooi wanneer het echt is - Sara Kroos
O ja, ik zag bij Jysk acrylverf in de aanbieding. Ik heb geen idee of dit ook echt voordelig is en of het goede verf is. http://jysk.nl/inrichting/hobby-vrije-tijd

Het zijn wel meerdere kleurtjes. Ik kwam bijna in de verleiding, maar ik moet eerst een gewoon raam schilderen.

Dat wordt ook mijn eerste keer.

Weet iemand - en dit is andere verf - of de verf van Action ook goed is? Ik moet witte kozijnen van hout binnen en buiten binnen schilderen. Gewoon wit en lichtbeige. In dezelfde kleur houden. Dat lijkt me het meest eenvoudig.

Iemand die daar verstand van heeft?



EDIT: Er zitten toch ook edelstenen in die windchime? Ik dacht zoiets te herkennen. Ik heb er sieraden van. Ik vind dat mooi materiaal. Ik kijk er graag naar.
Helaas, ik heb geen oplossingen voor verf. Maar ik vind het wel een heel erg mooi windlicht!

En die vlinder ook al zo mooi. Waar haal je de tijd vandaan? Ik bedoel, als je eenmaal begonnen bent moet je wel doorgaan.



Hier gister de bollen uitgezocht en waar ik al bang voor was... Ik kan niet kiezen

Nu een aantal bollen die ik zeker weet er uit gehaald en gekeken naar de aantallen. De overigen ga ik morgen aan mijn tante laten zien en volgende week aan een vriendin. Zij wilde sowieso 10 bollen kopen ongezien en de rest wilde ze eerst bekijken. Ik heb uitgerekend, als ik in totaal 33 bollen verkoop dan heb ik de kosten er uit. Dus dan hoef ik me ook niet schuldig te voelen als ik de rest houd, haha.



De naaimachine heb ik even uit de doos gehad, hij lijkt erg mooi maar ik moet er nog even induiken hoe alles werkt enz. Daar heb ik vandaag geen tijd meer voor dus dat komt deze week wel.
Alle reacties Link kopieren
Ik kan heel snel knutselen, hahaha. Nee hoor, ik heb geen baan en geen kinderen. Maar die vlinder kostte niet veel tijd hoor. Ik heb kleine handen dus die pailletjes plak ik er zo op. Met een tandenstoker erop omdat ie anders aan je vinger blijft kleven.



Je hoeft je toch niet schuldig te voelen, ik doe dat niet meer hoor. Ik kost heel weinig geld, haha, goedkoop in het onderhoud. Knutselen is het enige wat ik echt alleen voor mezelf doe dus dat mag best een paar tientjes kosten, vind ik. Ik ga nooit naar de kapper en ik hou niet van winkelen. Nou, ideale vrouw toch? Nou ja, ik smijt iig nooit geld over de balk. Soms koop ik materiaal wat ik jaren later pas gebruik. En dan zwaai ik het triomfantelijk voor mijn vriend zijn neus, kijk, ik gebruik het heus wel. Hij denkt dat ik een hoarder ben en dat ik dat verberg voor hem, hahaha. Hij overdrijft hoor. Ik heb maar twee kasten vol ervan.



Nou ik heb het, nagellak, daar ga ik de kristallen mee verven! Het wordt net een soort melkglas en dan in meerdere kleuren. Erg mooi want er zit in veel soorten nagellak glitter, metallic of parelmoer dus dat sprankelt. Wordt wel een project wat wat langer dan een paar avonden in beslag neemt.



Parelmoeren mod podge is niet mooi op alle kleuren crepepapier. Op paars geeft het iig een soort vlekken. Of ik had er meer lagen op moeten doen. Dus heb ik er gouden hartjes en glitter overheen gegooid. Dat is wel mooi. Maar deze gaat meer tijd kosten om af te maken, het is niet naar mijn zin zoals het er nu uitziet. Dus moet ik er even over nadenken. Ik zet het dan zo neer in de kamer dat ik het kan zien van waar ik zit. Dan kom ik wel op een idee meestal.
Mensen kunnen alleen zichzelf redden.
Alle reacties Link kopieren
Mensen kunnen alleen zichzelf redden.
Alle reacties Link kopieren
EV, wat een mooi tuniek dat gehaakt is. Ook al niet door jouzelf maar van Pinterest.

Soms word hier nog grofvuil opgehaald maar het beste is dan weg.



Gladoortje, wat een mooie windchime. Echt wauw. en mooi geverfd.



Heb nog steeds ruzie met de tenen van de kikker............. Nog 10 te gaan... Gelukkig mag ik na nummer drie een voorpoot ervan maken.
Alle reacties Link kopieren
Die windchime is een voorbeeld he, van een paar posts hierboven, ik ga er zelf nog een maken geinspireerd op die windchime. Op de foto in mijn laatste post zie je alleen een paar kristallen die ik geverfd heb met nagellak. Maar daar ben ik nog wel even mee bezig. Het eindresultaat zal er wel anders uitzien. Volgens mij is die windchime van pinterest te koop voor honderden euro's, dus maak ik mijn eigen budgetversie.



Ik had wel mazzel met die kroonluchter. Het metaal was verroest en de kristallen vies, misschien dat mensen hem daarom lieten liggen. Maar ik zie er meteen knutselmateriaal in. Meestal ligt er hier ook niet veel soeps bij hoor, heel soms wandelen we s nachts en dan ligt er nog wel eens iets leuks.



Ik heb laatst een nieuw stuk heel dik mdf hout gevonden van wel twee cm dik, ong 50 bij 60. Daarop wil ik een foto gaan plakken, of overnemen met gesso, van Sam, onze opa-kat die net is overleden. Hij was een legendarische kat die een kunstwerk verdient.
Mensen kunnen alleen zichzelf redden.
voor het verlies van opa-kat Sam.



Hier vanmorgen de app van Pinterest maar eens op mijn foon gezet. Had ik beter niet kunnen doen... Straks heb ik een ernstig verwaarloosd kind, omdat ik Pinterest verslaafde ben
Alle reacties Link kopieren
Gladoortje, een voor opa-kat Sam.

Ik had wel al door dat de windchime niet van jou was. Veel plezier met de kristallen nagellakken.



Akakia, niet je zoon verwaarlozen (gaat weer verder met haken)
Alle reacties Link kopieren
Een legendarische kat verdient zeker een kunstwerk.



(gaat weer verder met kaarten tekenen).
Alles is mooi wanneer het echt is - Sara Kroos

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven