Het moestuin seizoen begint weer!

28-02-2017 09:59 653 berichten
Hoi Allemaal,



Zoals de titel al zegt is het begin van het moestuin seizoen alweer gemaakt. De planning is rond, de vakken ingedeeld, de zaadjes in huis, de langzame kiemers voorgezaaid en ik sta weer te trappelen van ongeduld om met de volle grond aan de slag te gaan. Kun jij ook niet wachten tot je weer een groen sprietje ontdekt en lijkt het je leuk om ervaringen en tips uit te wisselen? Schrijf dan gezellig mee!



Groetjes, Goudlokje
Alle reacties Link kopieren
Nou blijkbaar was er toch geen wachtlijst, ik krijg een volkstuin!
Vlieg met me mee naar de regenboog.
Alle reacties Link kopieren
Pumps, kiemkracht gaat heel snel verloren, zeker als zaad niet goed afgesloten wordt bewaard. Ik koop elk jaar nieuw zaad, het is niet duur en dat komt allemaal op. Zaden verzamelen doe ik alleen nog als het heel makkelijk is, dat gepruts in combinatie met slechtere ogen, maakt dat geen fijn klusje.
Vlieg met me mee naar de regenboog.
Alle reacties Link kopieren
quote:Dreamcatcher99 schreef op 15 maart 2017 @ 01:14:

Nou blijkbaar was er toch geen wachtlijst, ik krijg een volkstuin! Wow wat gaaf!! Veel plezier ermee!
Poep, wie heeft jou gescheten?
Leuk topic, ik lees graag mee...
Ja, kiemkracht gaat snel verloren, maar ik heb wel planten uit eigen zaad.

Het lieve heer beestje is een blijvertje. Op twee verschillende dagen gezien.

Knoflook heeft een uitgebreid wortelstelsel. Ik wist niet dat die wortels zo lang zijn.



Ik ga het zaad dus eerst in water leggen om de kiemkracht te bevorderen.

Dat zaad hoeft alleen maar kruiden te geven voor het oog en geur. Ik wil het lieve heer beestje niet kwijt.

Die zit in de bak met een allegaartje aan zaaisels.
Ik heb vandaag een hekje gemaakt voor mijn peultjes. Ik ben zo trots op mijn bouwwerk maar de peultjes gaan nu de grond in.

Zaaien jullie die eerst voor?
Alle reacties Link kopieren
Ik heb ze voorgezaaid en buiten staan vanaf dat ik ze gezaaid heb (5 dagen geleden). De eerste nacht had het gevroren ( niet verwacht) maar ze staan onder een afdakje dus een beetje beschut. Peultjes zijn niet gevoelig voor lichte vorst geloof ik. Omdat ik niet weet of het nog streng gaat vriezen heb ik ze voorgezaaid zodat ik ze altijd nog kan binnen zetten.



Groene boontjes wel trouwens.



Net wat hortensia's verplaatst in de voortuin. Die krijgen ook al groene blaadjes
Poep, wie heeft jou gescheten?
Alle reacties Link kopieren
Is het niet een beetje vroeg voor boontjes?



ik heb vandaag heel wat onkruid weggeschoffelt. Heerlijk weer om in de tuin bezig te zijn.
Alle reacties Link kopieren
Volgens mijn lijstje is het ook nog wat vroeg voor bonen, ik heb staan dat april-mei de beste tijd is. Maar ik laat me graag corrigeren! (want ik heb stiekem toch al wat bonen voorgezaaid )



Ik zaai echt alles binnen voor, behalve dingen die 'heel' de grond in gaan zoals knoflook.

Zit er eigenlijk nog een nadeel aan binnen voorzaaien? Ik heb het idee dat het op deze manier allemaal een makkelijkere start krijgt. Ik zorg wel dat de kiembakjes de jonge wortels niet kapot maken als ik ze uiteindelijk verplant.
Alle reacties Link kopieren
Staat er misschien niet heel erg duidelijk maar peultjes zijn niet vorstgevoelig, boontjes wel.
Poep, wie heeft jou gescheten?
Ik heb ook peultjes (erwtjes) gezaaid geen boontjes, die gaan pas van de zomer de grond in



Het nadeel van binnen voorzaaien is dat je lange dunne plantjes kan krijgen, sommige zaaitjes hebben kou nodig om te kiemen. En het is natuurlijk meer moeite. Vorig jaar had ik de erwtjes buiten gezaaid, maar dat was in de achtertuin dat is denk ik toch wat veiliger voor de zaadjes dan nu op een open moestuincomplex. Een waar walhalla voor vogels en muizen
Alle reacties Link kopieren
Hmm, nu je het zegt zijn sommige plantjes wel wat aan de slungelige kant. Weer wat geleerd, dankjewel! Ik moet me gewoon aan de voorschriften gaan houden dus
Ja, organische mest moet je ook mee opletten Kan je strontvliegen van krijgen.

Dat stond ook op een zakje.

Ik houd me zoveel mogelijk aan de kalender voor zaaien. In pot mag je vroeger zaaien volgens de zakjes.

Buiten pikken de vogeltjes anders misschien iets weg? Vorig zaten ze hier te smullen van de bladluis.

Ik kan trouwens nergens foto's van larven van bladluis vinden.
Alle reacties Link kopieren
Als je je planten een beetje plaagt krijg je sterkere planten. Tenminste dat vertelde de boer mij en het werkt bij mij.
Alle reacties Link kopieren
Plagen? Als in: 'Zo, jij ziet er bruin uit vandaag'? Of kietelen als ze niet opletten? Of beestjesplagen op loslaten?

Mijn verbeelding gaat met me aan de loop...
Alle reacties Link kopieren
Nou.. Zo ingewikkeld heb ik nog niet geprobeerd eerlijk gezegd. Ik hou het bij overdag buiten in de zo'n, af en toe een beetje te veel water en verschillende temperaturen. Je moet geen kasplantkes kweken en vooral geen zondagskinderen die schieten te snel door en worden niet stevig...
Alle reacties Link kopieren
quote:Pumps_italiaans schreef op 15 maart 2017 @ 22:01:

Ja, organische mest moet je ook mee opletten Kan je strontvliegen van krijgen.

Dat stond ook op een zakje.

Ik houd me zoveel mogelijk aan de kalender voor zaaien. In pot mag je vroeger zaaien volgens de zakjes.

Buiten pikken de vogeltjes anders misschien iets weg? Vorig zaten ze hier te smullen van de bladluis.

Ik kan trouwens nergens foto's van larven van bladluis vinden. Heel kleine witte draadjes, die bij nadere beschouwing pootjes hebben. Je moet nu even kijken bij uitlopende planten, want de bladknoppen of de harten waar de nieuwe bladeren in groepjes uitvouwen, zijn erg aantrekkelijk. Wit gruis is een nog jongere fase, ook als solist op een enkel blad.



Planten plagen: met je handen erdoor gaan, niet te omzichtig omgaan met je buitenplanten die ook over- en langsrennende dieren aankunnen. Met een beetje geplaag gaan de planten zich sterker maken om de plagerij te weerstaan.

Extra voordeel is de ventilatie en dat je bijvoorbeeld witte vlieg aan de onderkant van het blad verstoort.
Alle reacties Link kopieren
Peultjes en erwten zaaide ik altijd direct in de grond, maar vorig jaar is driekwart opgegeten door muizen. Nu dus maar voorzaaien.



Te warm levert zwakkere planten op, en ik vind het gewoon gekloot met afharden en overzetten enzo.

Luie tuinder hier.



Maar goed, dit jaar dus de peulen en erwten voorzaaien.

Nu nog niet, want ze gaan zo hard als ze beschut staan, dan moet ik ze te vroeg uitplanten.

Weet dat ze wel tegen wat kou kunnen, maar toch...



Tuinbonen gaan wel zo de grond in.
Alle reacties Link kopieren
Ik koop altijd plantjes. Heb nooit zo'n succes met zaaien en opkweken
Heanig an
Nou, ik vind het uit zaad opkweken een uitdaging. Daarvan heb je er nooit genoeg.

Van de ongeveer 25 aardbeienplantjes heb ik er 5 de winter door gekregen. Ik had niet meer ruimte.

Die moeten dus naar een andere pot.



Vanmiddag heb ik uit het zaad van koriander - geweekt in water - een potje gevuld met kapje en meteen naar buiten.



Ik hier trouwens van de action wat onbewerkte houten dingen op wieltjes staan. Die zijn voor zware plantenbakken,.

Ik heb ze wel in meerdere lagen geschilderd met verf van dezelfde winkel. Ook die zijn helemaal gaaf de winter door gekomen.



Witte uitlopers van planten?

Ze zitten in een pot en waren tegen de bladluizen. Nog een voordeel van potten. Die zorgen dat het in de pot blijft.

Met een beetje mazzel heb ik straks misschien knoflook? (Ik heb hier geleerd dat aarde flink nat maken helpt bij het scheiden van de wortels.



Ik heb nog maar 4 nieuwe potten ingezaaid, waarvan er 3 binnen staan. De eerste is waarschijnlijk mislukt. Maar er is al een tweede poging lopende met ander en nieuwer zaad.



EDIT: Bepaalde zaden kunnen pas na de nachtvorstmaanden de grond in. Binnen kunnen die wel. Wat binnen staat. Daar komen vaak beestjes in bij mij.
Alle reacties Link kopieren
Leuk om hier mee te schrijven, hier ook een moestuinier. Ik ben er al een paar jaar mee bezig, ben er nog niet zo goed in mede omdat ik soms wat slordig ben door gemakzucht of tijdgebrek. Maar stap voor stap leer ik meer en vind het gewoon heel leuk.



Afgelopen week tijdens het mooie weer bezig geweest met onkruid wieden en andere voorbereidingen. In de week daarvoor, voor het eerst, een plan gemaakt voor wat waar neer te zetten, mede ivm wisselteelt.



Binnen voorgezaaid:

Aubergine

Paprika

Andijvie

Tomaten

Broccoli

Basilicum

Prei

Rozemarijn

Rode kool

Peultjes heb ik laten kiemen binnen en buiten gezaaid, ik las dat dit geadviseerd wordt. Geen idee, heb het maar geprobeerd.



Buiten gezaaid:

Peultjes dus

Rucola

Radijs

Lente-ui

Knoflook



Ik probeer eerst de zaden, maak eerst op wat er ligt, als dit niet lukt kan ik nog altijd plantjes kopen.



Hier ook veel last van slakken helaas, geen tips helaas.

Vorig jaar voor het eerst peultjes gehad, toen had ik plantjes gekocht. Best een goede opbrengst, zeker voor de eerste keer. Deze keer wil ik er wat meer zetten, de oogst van vorig jaar had groter gemogen, nu probeer ik het met zaaien.



Buiten komt er nog niks boven de grond uit, maar heb ik ook pas max een week geleden gezaaid, binnen al wel bij de andijvie, broccoli en tomaten. Hopelijk komt de rest ook nog...
Alle reacties Link kopieren
Ik volg ook! Beginner hier.. Ik heb net radijs, sla en wortel gezaaid. Ben heel erg benieuwd!
Alle reacties Link kopieren
Ik ben ook vrij slordig hoor Skye.. En ik heb eigenlijk altijd te weinig tijd in het moestuinseizoen, is ook de tijd dat ik het het drukst heb met werk. Maar ik wil het lekker toch



Ik heb een kippenhok gescoord op Marktplaats, dus toch nog kipjes dit jaar, hoezee! En maandagochtend komt er iemand kijken die een offerte gaat maken om de kas die in mijn tuin staat te repareren en op een betere plek neer te zetten. Misschien dat zo toch nog mijn 2 grootste moestuinwensen in vervulling gaan voor het nieuwe seizoen
Alle reacties Link kopieren
Leuk zeg, een kas. Ook van mij een wens, maar wilde eerst maar eens kijken hoe het zonder gaat. Maar als er dan toch al een in je tuin staat... Wat een mazzel, zou ik ook iets mee doen.

Hier ook kippen, al jaren, en ze leggen prima. Superleuk!



Inmiddels beginnen er ook groene sprietjes te ontstaan binnen bij de rode kool en basilicum. Ik weet niet of het aan mij ligt, maar basilicum lukt mij zelden om te kweken. Ik doe dit jaar gewoon weer een nieuwe poging.
Ik heb hier een eerste kiem, maar te klein om te herkennen. Ik heb dit jaar een kleine agenda voor notities.

Peper en tomaat kan ik wel onderscheiden. Het was weer nat. Heb alweer veel liters regenwater weg gegoten.



EDIT: Basilicum in een potje en dan buiten onder kapje om te beginnen en op een beschut plekje. (Grappig is het als het kapje te laag is. Dan gaat het kruipen en krijgt worteltjes aan de stengel.) Binnen groeit is hier alleen goed voor vetplanten.

Mijn tomaat van vorig jaar was één stengel. Op de foto van het zaad was het een struik met veel tomaat,

Dit jaar gaat tomaat sneller naar buiten. Ik heb nu van alles maar ongeveer 4 zaadjes per pot. Tomaat laten kiemen lukt wel binnen. Voor de rest eigenlijk niets.

Nu binnen ook een chilipeper in kiembak binnen staan. Is eerste keer in voorseizoen dat ik die zaai. (Uit zakje.)

Zo meteen ga ik een kropsla proberen. Maar ik heb ook nog slamix en ijsbergsla in zakje. Gelukkig dat ik het teveel vorig jaar al heb gehad.

Ik doe het nu veel rustiger aan met zaaien. Hier krijgt alles een kans om te overleven, maar met planten gaat dat niet goed.

Dus rest van het zaad blijft in het zakje. Het kan allemaal ook nog in april.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven