Het Tegen Tegeltuinen Topic Tien Twee

07-05-2023 13:13 3647 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Dit wordt deel tien twee (want da's gewoon leuker dan elf) waarin we praten over mooie groene tuinen, tips delen en anderen helpen de tegels eruit te gooien. Groene tuinen zijn goed voor vogels, insecten, egels, en natuurlijk ook voor onszelf.

Tegeltuinen willen we uitbannen want je wilt met mooi weer je voeten toch niet fikken aan de tegels? Schaamkorven, kunstgras, grindbakken zijn uit den boze!!

Dus niet zo:

Afbeelding

Maar zo:

Afbeelding

Link naar het vorige deel: thuis/het-tegen-tegeltuinen-topic-deel- ... start=4525
We're just two lost souls
Alle reacties Link kopieren Quote
Afbeelding klein deel vd rozenstruik

Afbeelding Vijgenboom en Japonica Fatsia

Afbeelding witte klamboe om de kersenboom.

Afbeelding mini vijvertjes

Afbeelding aardbeien in potten.

Afbeelding
Voor iedereen een groene tuin
Alle reacties Link kopieren Quote
Guavepapaya schreef:
11-05-2024 08:15

Werken eierschalen om planten goed? Meer tips? Mijn groente wordt continu opgegeten door slakken.
Alsof ze er op wachten. Ik zie overdag een groente gekiemd, volgende dag: weg kiem :cry:
Zelfs op 1 meter hoog komen ze een feestmaal halen... Zo krijg ik nooit komkommer en courgette...
Herkenbaar! Ook mijn grote frustratie van dit jaar. Ik heb ze zelfs binnen gehad: hadden zich in de potjes verstopt. Nog geen halve centimeter groot maar vreten wel in één nacht je kiemplantjes volledig op. :@

Mijn ervaring: bij kleine slakjes werken eierschalen wel maar die grote lijken zich er minder aan te storen. Ik kreeg als tip deze: https://makkelijkemoestuin.nl/kennisban ... en-slakken
Kan er zelf nog geen recensie over geven, hij staat nog te trekken.
Alle reacties Link kopieren Quote
Hier lijken de slakken ook niks van de eierschalen aan te trekken :(
Voor iedereen een groene tuin
Alle reacties Link kopieren Quote
Thanks Jellybean!
Mooie fotos GT! Zo heerlijk groen!
Jammer van de eierschalen.. Ik ga vandaag een strategisch plan bedenken. Iets met bakjes over de stekjes ofzo, met ventilatie gaten. Ik weet het nog niet.
Of ergens een egel scoren ;-D
Ik heb wel een egelhuisje staan, heeft mijn vader gemaakt. Met de bouwtekening die Rieneke deelde. Alleen denk ik niet, dat een egel hier de weg vindt, we hebben een schutting met dat beton aan de onderkant...
Moet nog ergens tactisch een gat maken, zonder dat man het ziet :whistle:
Of ik ga hem heel lief aankijken...
Make it one day
Alle reacties Link kopieren Quote
Probeer eens koffiedik tegen slakken.
Alle reacties Link kopieren Quote
@Dahlia, de prut die uit mijn machine komt nadat de koffie is gezet?
Of zal ik een pak filterkoffie halen?
Thanks voor de tip!
Scheelt me een egel-ontvoering...
Make it one day
Alle reacties Link kopieren Quote
Koffiedik na koffie zetten helpt wel iets tegen slakken, maar is bovenal goede bemesting voor de planten! Ik spaar het altijd op, gaat consequent de tuin in om de grond te verbeteren. Ik heb wel vrolijk slakken over de koffiedik zien glibberen, hier hebben ze er (s)lak aan :furious:
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik zit heerlijk in mijn groene oase. Ik snap echt niet hoe mensen een tegel kunnen willen.

Slakken zijn een ramp. Dat wil zeggen: segrijnslakken, niet de gewone tuinslakken. Ze eten zelfs de kitrand van de ramen. Ik raap ze en plet ze.

Eksters hebben hier trouwens voor verschillende walnootzaailingen in de tuin gezorgd. Ik heb niet eens een walnootboom, maar ze komen ze in onze tuin oppeuzelen, en blijkbaar raken ze er soms één kwijt. En nu heb ik dus walnootboompjes, waar ik helemaal geen plaats voor heb. Dus wat ik daar nou weer mee moet...
Alle reacties Link kopieren Quote
Oh GT, wat is jouw klimroos weer prachtig!
Alle reacties Link kopieren Quote
Guavepapaya schreef:
11-05-2024 11:33
@Dahlia, de prut die uit mijn machine komt nadat de koffie is gezet?
Of zal ik een pak filterkoffie halen?
Thanks voor de tip!
Scheelt me een egel-ontvoering...
Het kan allebei, maar ik gebruik de prut uit de machine.
Alle reacties Link kopieren Quote
Alle geraniums zijn in de bakken gezet. :)
Het ziet er nu nog wat ielig uit, maar dat komt met een paar weken wel goed.
Afbeelding
Afbeelding

In de grote zinken teil onder het raam zijn spontaan aardbeien gekomen, en die doen het hartstikke goed. Er zitten al kleine aardbeitjes in.
Alle reacties Link kopieren Quote
Ook de balkonbakken zijn gevuld. Heb ik foto's van gemaakt, maar de website van Postimg loopt vast :mad: heb ik weer.
Alle reacties Link kopieren Quote
Tuingravin schreef:
11-05-2024 14:15
Oh GT, wat is jouw klimroos weer prachtig!
Dankje :sun:
Voor iedereen een groene tuin
Alle reacties Link kopieren Quote
Elodea schreef:
11-05-2024 14:07
Ik zit heerlijk in mijn groene oase. Ik snap echt niet hoe mensen een tegel kunnen willen.

Slakken zijn een ramp. Dat wil zeggen: segrijnslakken, niet de gewone tuinslakken. Ze eten zelfs de kitrand van de ramen. Ik raap ze en plet ze.

Eksters hebben hier trouwens voor verschillende walnootzaailingen in de tuin gezorgd. Ik heb niet eens een walnootboom, maar ze komen ze in onze tuin oppeuzelen, en blijkbaar raken ze er soms één kwijt. En nu heb ik dus walnootboompjes, waar ik helemaal geen plaats voor heb. Dus wat ik daar nou weer mee moet...
Brutale slakken!

E9genlijk is het een luxeprobleem om zoveel gratis zaailingen te krijgen maar ik zit met hetzelfde.

Ik heb heel veel zaailingen een enkeltje kliko gegeven vandaag.
Alle reacties Link kopieren Quote
Mooi Tuingravin!
Gratis aardbeiplantjes altijd leuk .

Net als bij Groentuintje is het bij jou al heel groen.
Hier komt alles net een beetje kijken.
Alle reacties Link kopieren Quote
Zooo, Postimg doet t weer.
Afbeelding
De balkonbakken zien er echt nog wat schlemielig uit. Maar die plantjes worden snel groot.
Alle reacties Link kopieren Quote
Wat ziet dat er weer vrolijk en mooi uit Tuingravin! Was ook prima weer om met planten bezig te zijn :sun:

Ik had vandaag beloofd mee te gaan naar de Bazaar (Beverwijk), dus daar de middag doorgebracht, terwijl ik eigenlijk lekker in de tuin bezig had willen zijn. Ik heb wel wat op de kop getikt daar: een donderblauwe rieten mand met vakken en een handvat. Erg handig om tuinspulletjes (labels/snoeischaar/draad/handschoenen etc) in the ordenen. Nu is het te donker om een foto te maken, zal dat morgen doen want ik ben er blij mee :heart:

Over slakken gesproken, ik was nu net op slakkenjacht (UIT mijn moestuin!) en zag dat er een egel aan de andere kant aan het rondscharrelen was. Lekker met rust laten natuurlijk....totdat het beestje mij blijkbaar van achter had genaderd, ik een stap achteruit wilde doen en net op tijd voelde dat ik op iets zachts ging staan @(
Ik ben altijd alert, want mijn kat gaat ook altijd vlak achter mij zitten, maar nu was het dus de egel. Was even schrikken!
Zo te zien niks mis met hem/haar, ik heb heel veel keer sorry gezegd en wat goede kattenbrokjes op een schoteltje aangeboden als excuus, bakje vers water erbij. As we speak zit ie inderdaad op dat bordje te knabbelen, dus ik denk dat het allemaal goed gaat :love:
"I love not Man the less, but Nature more..."
Alle reacties Link kopieren Quote
Goedemorgen! :sun:

Wat ziet het er fleurig uit TG!! Heel leuk altijd die geraniums in balkonbakken :heart:
En daar knapt een mens van op, wroeten in de aarde!
@PimPom, jij hebt ook al een egel! :flirting: Ben benieuwd naar die mand, ik heb alles op een dienblad staan, qua kweekbakjes, labels en zaadjes.
Ik heb gisteren de halve kringloop leeggekocht, allemaal snuisterijen voor onder de overkapping. Man vond het teveel, ik hou dr van :heart:
Misschien een beetje herkenbaar, maar dit is het:
Afbeelding
Weet niet of het duidelijk is, maar dan hebben jullie een idee.
En ik heb een nieuwe poging groente gedaan. Zodra er 1 kiemt, gaan ze eerst weer naar binnen.
Als dit niet lukt, ga ik vals spelen en groente plantjes kopen bij de kweker.
Make it one day
Alle reacties Link kopieren Quote
Niks te veel, kan gerust nog wat bij, gezellig!

Groentuintje, wat een prachtige roos!

Ben zo jaloers op jullie egels. Hier zijn er in 2018 vijf uitgezet, maar daar is nooit meer iets van vernomen :(
Alle reacties Link kopieren Quote
Guavepapaya schreef:
11-05-2024 11:18
Thanks Jellybean!
Mooie fotos GT! Zo heerlijk groen!
Jammer van de eierschalen.. Ik ga vandaag een strategisch plan bedenken. Iets met bakjes over de stekjes ofzo, met ventilatie gaten. Ik weet het nog niet.
..........
Ik heb de bakjes van druiven en aardbeien bewaard om over de groentestekjes heen te zetten, geen idee of dat helpt. Ik zat ook te denken aan die vliegenparasolletjes van de Action.

Alle reacties Link kopieren Quote
Tuingravin schreef:
11-05-2024 18:03
Zooo, Postimg doet t weer.

O ja, geen plaatjesplakrechten dus ook niet quoten dan....

Ik vroeg me dus af welke balkonbakken je hebt. Ik zoek ze nog, met een afgeronde rand ivm knikken aardbeien, maar ik vind alleen van die gevallen die je met haken aan het balkon kan hangen en niet die je tegen een gevel kan schroeven?
Alle reacties Link kopieren Quote
rieneke schreef:
12-05-2024 08:36
Niks te veel, kan gerust nog wat bij, gezellig!

Groentuintje, wat een prachtige roos!

Ben zo jaloers op jullie egels. Hier zijn er in 2018 vijf uitgezet, maar daar is nooit meer iets van vernomen :(
Dankje :heart:

Hier helaas ook geen egels, door schutting en poort :(
Voor iedereen een groene tuin
Alle reacties Link kopieren Quote
Jellybean schreef:
12-05-2024 09:23
Ik heb de ‘normale’ balkonbakken, deze kun je dus niet aan de muur schroeven. Ze staan in smeedijzeren houders die aan de muur zijn bevestigd. Deze hebben we laten maken door een collega van mijn man, die doet smeed en laswerk in zijn vrije tijd. Hij heeft ook het hek voor onze oprit gemaakt. We kwamen op het idee tijdens een vakantie in de Elzas, daar zagen we overal van die metalen houders voor balkonbakken.
Zal d’r even een foto van maken, want op de geplaatste foto is het niet zichtbaar. Momentje!
Alle reacties Link kopieren Quote
Hier een paar foto's van mijn balkonbakken constructie, hierop kun je het goed zien. Maar het kan ook eenvoudiger en goedkoper, met muurbeugels waar je de bakken op kunt zetten, of houten bakken waar je de plastic bakken in kunt zetten. Die hadden we eerst, maar waren totaal verrot (zaten al aan de voorkant van het huis).

Afbeelding
Afbeelding

Guave, dat is beslist niet teveel decoratie hoor, net wat Rieneke zegt... Ik zou het waarschijnlijk veel bonter maken, met kleurrijke kussentjes, gehaakte granny square dekens, Marokkaanse lantarens, gezellige vloerkleden, etc. Het is maar goed dat ik niet zo'n overkapping heb, want het werd een bonte hippie meets pippi langkous kermis worden!

PimPom, awwww, jouw egeltje... je verwent m wel! niet te veel kattenvoer geven, straks lust ie geen slakken meer :lol:
Alle reacties Link kopieren Quote
Mand!

Afbeelding

Afbeelding
"I love not Man the less, but Nature more..."

Gebruikersavatar
Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven