Het Tegen Tegeltuinen Topic Tien Twee

07-05-2023 13:13 3544 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Dit wordt deel tien twee (want da's gewoon leuker dan elf) waarin we praten over mooie groene tuinen, tips delen en anderen helpen de tegels eruit te gooien. Groene tuinen zijn goed voor vogels, insecten, egels, en natuurlijk ook voor onszelf.

Tegeltuinen willen we uitbannen want je wilt met mooi weer je voeten toch niet fikken aan de tegels? Schaamkorven, kunstgras, grindbakken zijn uit den boze!!

Dus niet zo:

Afbeelding

Maar zo:

Afbeelding

Link naar het vorige deel: thuis/het-tegen-tegeltuinen-topic-deel- ... start=4525
We're just two lost souls
Guavepapaya schreef:
07-05-2023 22:25
Ik ben bang dat je het wel goed begrijpt Juliette..
Hier was het precies hetzelfde. Woning op andere hoek, mensen konden de tuin leeghalen of 3800 euro lappen voor het groen wat er stond.
Al het groen is weggehaald..
Zelfs een hele mooie oude druif :cry:
Dat de woning ruim een half jaar leeg heeft gestaan en de huidige bewoner de tuin nu als parkeerplaats gebruikt, als in, hij rijdt zo het zwarte zand op, noem ik maar niet...
Toen ik in dit huurhuis kwam hadden vorige bewoners de boel beplant en dat heb ik jarenlang zo gelaten. Tot nu. Nu ga ik er mijn eigen ontwerp van maken. De tuin is niet eens ter sprake gekomen door de woningbouw.
Ik wil de houten schutting een kleur geven, maar omdat ik geen zin heb om dat ooit terug te brengen naar de oude staat (ongeverfd hout), ga ik er iets tegenaan spijkeren en dat verven. Probleem opgelost.
Alle reacties Link kopieren Quote
Misschien verschilt het per gemeente?
De schutting is zelfs weggehaald, waardoor hij dus de leegehaalde tuin als parkeerplaats gebruikt.

Fijn dat het bij jou wel mocht blijven staan! :-D
Make it one day
Alle reacties Link kopieren Quote
Waterflesje schreef:
07-05-2023 22:23
Ik woon in de binnenstad van Amsterdam. En het wordt echt steeds groener. Parkeerplekken verdwijnen voor bomen en groenplekken, er worden verticale tuintjes aangelegd, boomspiegels worden door de bewoners zelf beplant. Wij doen er enthousiast aan mee en ik haal iedere verloren plan af bij gratis plantensites om ze een nieuw leven te geven. Soms echt treurig met zeiknatte wortels en vergeelde blaadjes. En ik weet nog maar heel weinig, maar er is altijd wel iemand in de straat die meer weet en snapt en tips geeft.

Geeft een heel gezellig gevoel en er is bijna geen enkel plantloze tuin meer te vinden. Een paar vroegere bewoners hebben nog lege balkons, maar roepen wel heel hard (te hard vaak ;-)) dat ze zo genieten van de vogeltjes en vlinders en al dat groen in onze tuinen. Leuk!
Mooi :heart:

Wat een absurditeit lees ik hier toch bij sommige WBV's.... er valt blijkbaar nog veel te leren helaas. Schoon opleveren... @(
Het is gewoon allemaal van de knotse!
Alle reacties Link kopieren Quote
Calamitycat schreef:
07-05-2023 21:18
Ik ben echt zó blij dat mijn ouders me op gewoon gras hebben laten spelen i.p.v. op plastic en ik dus ook gewoon lekker vies mocht worden.
Geen zorgen, mijn kind wordt vies genoeg. Ik stond op de opvang bekend als ‘de moeder die het altijd leuk vond als kind min of meer zwart thuiskwam’. Vandaag heeft ze ellenlang soepjes gemaakt met zand, blaadjes en afgevallen bloesems uit de voortuin. Ik heb alleen een pesthekel aan grasvlekken.
Maar het feit dat het in no time droog is en kind er dus meteen weer graag op speelt vind ik belangrijker.
Het is echt een misvatting dat omdat je tegels en/of kunstgras in je tuin hebt, je dús niet van natuur houdt of dat aan je kinderen doorgeeft of zo. Ik woon aan een watertje, en heb dit weekend uren met kind (4) naar de eenden zitten kijken die met hele gezinnen langskomen. Ze kweekt al twee jaar haar eigen worteltjes, weet precies dat je ze water moet geven, en aarde, maar ook dat het heeeeeeel lang duurt voordat iets gegroeid is, dus dat je niet zomaar dingen moet gaan plukken.
Soms kiezen mensen ook voor iets uit praktische overwegingen. Niet iedereen is fysiek in staat om veel onderhoud aan een tuin te doen, niet iedereen heeft daar tijd voor, niet iedere tuin is geschikt voor mooie gazonnetjes, en mensen moeten er ook nog in wonen. Dat betekent allemaal nog niet dat ze dús een stel asos zijn zonder gevoel voor natuur.

Ik ben het helemaal eens met de ‘geen tegeltuinen’ sentimenten waar het op van die echte crematorium versies aankomt. Genoeg mensen hier die alle planten uit de voortuin trekken, hem volledig betegelen met 1 stenen pot in het midden. En dan wel een muurtje, zodat ze het niet eens als oprit kunnen gebruiken. Daar snap ik niks van, en vind ik ook heel erg lelijk. Het huis wat ik hier in de buurt laatst zag met een gegoten beton vloer als tuin, echt, hoe verzin je het (en hoe krijg je het er ooit weer uit??). Maar er zit ook nog iets tussen dat en een complete verwilderd stukje groen waar je geen bal kunt rollen of een tafel kunt neerzetten.
Alle reacties Link kopieren Quote
Guave, vlekkenkoningin :mrgreen:

H&R, dat harige monstertje van jou moet vannacht toch echt eens thuiskomen hoor. Nu lang genoeg buiten gespeeld.
Het is gewoon allemaal van de knotse!
Alle reacties Link kopieren Quote
Nausicaa, blij te lezen dat het beeld wat ik kreeg bij je eerdere bericht niet klopt. Het is zo belangrijk voor kinderen om op te groeien met de natuur en zo te lezen geniet jouw kind daar dus ook echt van :daisy:
Het is gewoon allemaal van de knotse!
Alle reacties Link kopieren Quote
Koffieverkeerd schreef:
07-05-2023 22:29
Wat leuk!
Ik woon in een best wel groene wijk waar bijna alle boomspiegels vol gezet worden door moois.
Veel mensen hebben ook allerlei leuke potten en bakken voor de deur. Ik heb wel aan twee kanten buren met tegeltuinen. *ril*.
Buuf 1 krijgt ter plekke galbulten van elk los blaadje geloof ik. Buuf 2 heeft kleine kinderen en geen tijd.
Hier begonnen met tuinieren toen ik 2 hele kleine kinderen had :lol:, dus het kan wel ;) nu 10 jaar verder en mijn tuin is helemaal groen.
Voor iedereen een groene tuin
Ik denk dat de buuf er gewoon geen trek in heeft. Ze kan de kinderen ook niet aan, aan het geschreeuw te horen.
Mijn buren hebben onderhoudsvrij uitgevonden.
Alle reacties Link kopieren Quote
Koffieverkeerd schreef:
07-05-2023 23:55
Ik denk dat de buuf er gewoon geen trek in heeft. Ze kan de kinderen ook niet aan, aan het geschreeuw te horen.
Mijn buren hebben onderhoudsvrij uitgevonden.
Ja ik ken dat soort mensen ook wel helaas.. “geen tijd= geen zin” vaak.
Voor iedereen een groene tuin
Alle reacties Link kopieren Quote
Vannelle schreef:
07-05-2023 17:39
Dat is lang wachten geweest! Ga je zaaien of grasmatten leggen?
Grasmatten leggen. Als ik ga zaaien hebben m’n katten na een dag het helemaal verpest 🤣
Alle reacties Link kopieren Quote
Alles begint nu een stuk mooier te worden. Ik dacht dat het nooit zou komen.
Dan moet het maar zoals het kan
Alle reacties Link kopieren Quote
De tuin is echt ontploft hier 🙈 opeens gisteren al bloeiende oranje papavers, de korenbloemen bloeien al deels en de tuin wordt met de dag meer een jungle. Ik hou er van. Zal vandaag weer foto's maken denk ik!
Alle reacties Link kopieren Quote
RedRoseThorn schreef:
08-05-2023 10:05
De tuin is echt ontploft hier 🙈 opeens gisteren al bloeiende oranje papavers, de korenbloemen bloeien al deels en de tuin wordt met de dag meer een jungle. Ik hou er van. Zal vandaag weer foto's maken denk ik!
Leuk :) foto’s zijn altijd goed hier :-D
Voor iedereen een groene tuin
Alle reacties Link kopieren Quote
tv-icoon schreef:
08-05-2023 09:28
Alles begint nu een stuk mooier te worden. Ik dacht dat het nooit zou komen.
De lente is laat dit jaar, door het koude begin van het voorjaar
Voor iedereen een groene tuin
Alle reacties Link kopieren Quote
Waterflesje schreef:
07-05-2023 22:23
Ik woon in de binnenstad van Amsterdam. En het wordt echt steeds groener. Parkeerplekken verdwijnen voor bomen en groenplekken, er worden verticale tuintjes aangelegd, boomspiegels worden door de bewoners zelf beplant. Wij doen er enthousiast aan mee en ik haal iedere verloren plan af bij gratis plantensites om ze een nieuw leven te geven. Soms echt treurig met zeiknatte wortels en vergeelde blaadjes. En ik weet nog maar heel weinig, maar er is altijd wel iemand in de straat die meer weet en snapt en tips geeft.

Geeft een heel gezellig gevoel en er is bijna geen enkel plantloze tuin meer te vinden. Een paar vroegere bewoners hebben nog lege balkons, maar roepen wel heel hard (te hard vaak ;-)) dat ze zo genieten van de vogeltjes en vlinders en al dat groen in onze tuinen. Leuk!

Die Frans Halsbuurt is zo mooi geworden. Ik hoop dat mijn wijk in de nieuwe pijp ook helemaal omgespit gaat worden op den duur.

Ondertussen heb ik een stukje van 15 cm bij 3 meter waar tot ergernis van de buurman voornamelijk onkruid in staat. Lees paardebloemen, klaprozen, klavertjes en ander wild spul :proud:
Alle reacties Link kopieren Quote
Even een trigger warning voor de mensen met een geel allergie het is aanwezig en komt nog meer 😇
Afbeelding
De kleurtjes waar ik nu heel blij van word. In de bak heb ik nu een mengsel van verschillende cosmos soorten gezaaid en die komen op.

Afbeelding
Sucker voor texturen
Alle reacties Link kopieren Quote
Afbeelding
De jungle als je naar het huis kijkt
Afbeelding
En als ik vanaf de bank naar buiten kijk
Alle reacties Link kopieren Quote
Leuke foto’s allemaal van mooie groene tuinen :cheer:
Voor iedereen een groene tuin
Alle reacties Link kopieren Quote
Oh wauw RedRose! Ik hou van jou pad :heart:
Dan zie ik zo Kroatië weer voor me!

Zo'n pad wou ik ook graag, maar vond het te veel geld voor stenen. En we hadden nog waaltjes, dus die zijn hergebruikt ;)

Er zat net een koolmeesje bij mijn minivijver, maar ik was te langzaam met foto maken..
Make it one day
Alle reacties Link kopieren Quote
Weer wat gaatjes gevuld :)Afbeelding

De roos van de supermarkt doet het ook prima :-D Afbeelding

Lekker wild grasveldje ;-D Afbeelding

‘Baby’ merel met vader merel
Afbeelding
Voor iedereen een groene tuin
Alle reacties Link kopieren Quote
Mooie groene tuin heb je RedRose en ook ik vind je pad prachtig!
Cosmos en verbena behoren tot mijn favorieten dus dat maakt de gele bloemen weer een beetje goed :P

GT, voor het zoveelste jaar op rij weet ik nog steeds niet welke plant dat bij jou is met de lichtpaarse bloemen.
Te schattig die merels maar geef nou maar gewoon de naam van die plant :proud:
Het is gewoon allemaal van de knotse!
Alle reacties Link kopieren Quote
Judaspenning is dat :mrgreen:
Voor iedereen een groene tuin
Alle reacties Link kopieren Quote
Afbeelding de clematis begint ook weer te bloeien :)
Voor iedereen een groene tuin
Alle reacties Link kopieren Quote
Toch nog een paar foto's van dit jaar op mijn telefoon gevonden

Ribes
Afbeelding

Krentenboompje
Afbeelding

De akebia met een triljoen bloemen die ook nog eens heerlijk ruiken
Afbeelding

Afbeelding

Het bijenhotel is bijna volgeboekt
Afbeelding
Het is gewoon allemaal van de knotse!

Gebruikersavatar
Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven