kattenbak verschonen

02-01-2014 13:35 62 berichten
Alle reacties Link kopieren
Wij hebben sinds een week of 6 een kat. Gelukkig is ze goed zindelijk.



Wat ik me nu afvraag is hoe vaak je eigenlijk de kattenbak moet verschonen. Ik heb klontvormend grit gekocht van de Jumbo. Op de zak staat dat het 2 x zo lang mee gaat. Ze gaat 's nachts op de bak, dus elke ochend schep ik haar ontlasting en een brok urine eruit. Soms vul ik het grit wat aan zodat het een dikke laag blijft.

Tot nu toe heb ik om de week de hele bak verschoond en opnieuw gevuld. Dan gooi ik dus 'schoon' grit weg, maar het leek me toch wel hygiënisch om de bak eens uit te soppen.

Nu heb ik vanmorgen ander grit gekocht wat nóg klontvormiger is en 4 x zo lang mee gaat. Betekent dat dat ik maar eens in de 4 weken de bak hoef te verschonen?

Hoe doen jullie dat? Hoe vaak verschoon je de bak? Vul je regelmatig grit aan? Gooi je, als je de bak verschoont dan ook 'goed' grit weg of wacht je met verschonen tot er vrijwel niks meer in de bak ligt?

Ik heb geen idee eigenlijk hoe dat hoort en hoe anderen dat doen.
Alle reacties Link kopieren
Haha, wow, ik zal maar niet zeggen hoe ik het doe. Maar de hygiene van de kattenbak ligt heel erg aan welk grit je gebruikt.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb ook Catsan. Ik schep ongeveer om de dag de ontlasting eruit en schud het grit weer een beetje door elkaar zodat de plasjes zich niet concentreren (ze plast altijd in dezelfde hoek). Een keer in de 2,5 a 3 weken gooi ik alles weg, sop ik de bak en gaat er nieuw grit in.
Alle reacties Link kopieren
Ik gebruik klontvormend grit van de Jumbo (als beste getest). Elke dag schep ik ontlasting en brokken urine weg en vul de boel bij. Eens per maand reinig ik de hele bak grondig. Het stinkt hier nooit. Nou zal het ook schelen dat m'n kat veel buiten is.
1 kat, 2 bakken (1 voor poep en 1 voor plas). Ik schep iedere ochtend en avond en sop 1 keer in de week.



@rlt2: Ik geef caribest, daar poepen ze een stuk minder van omdat het allemaal wordt opgenomen en er geen troep bij zit en het stinkt ook niet.
Alle reacties Link kopieren
quote:Lara22 schreef op 02 januari 2014 @ 16:18:

@RTL2: je kan ze het beste alleen droogvoer geven! Dat is beter voor jouw neus ?



Ik merk wel een groot verschil tussen AH 4x of 6x betere korrels. Die van 6x klonten veel beter en daardoor blijft de kattenbak schoner (als je goed schept). Bij die van 4x vallen de klonten uit elkaar = minder hygiënisch.



Ik vervang alles 1 keer per week en schep om de dag de klonten er uit, maar mijn kat gaat dan ook het liefst gewoon "in de natuur"...Onzin, natvoer is juist goed omdat dit veel vocht bevat, alleen zouden beide voeders van goede kwaliteit moeten zijn, en geen whiskas/c1000/felix ofzo
Alle reacties Link kopieren
Die klontvormige is idd bedoelt om uit te kunnen scheppen. Ik heb echter verschillende merken geprobeerd kom toch uit bij vaak de bak leeggooien. Dus neem ik nu gewoon de goedkoopste en gooi twee keer per week de gehele bak gewoon leeg. Goedkoper en hygiënischer. Maar bij klontvormend zou je dus de bak maar heel weinig helemaal leeg hoeven gooien.
Alle reacties Link kopieren
Ik dacht dat Sheba en whiskas juist goede merken waren. Maar bedankt voor de tips
Alle reacties Link kopieren
Volgens onze dierenarts, is alleen droogvoer voldoende
Alle reacties Link kopieren
quote:lilalinda schreef op 02 januari 2014 @ 19:19:

Volgens onze dierenarts, is alleen droogvoer voldoende



Alleen droogvoer is voldoende, alleen blikvoer is voldoende, je kunt het ook combineren.



Alleen zit er in droogvoer weinig vocht en zijn katten slechte drinkers. Daarom is blikvoer een goed idee of anders je kat heel erg stimuleren te drinken. Te weinig vocht en blaasproblemen hangen samen.
Alle reacties Link kopieren
quote:lyla_ schreef op 02 januari 2014 @ 14:56:

[...]





Iedereen hier begrijpt toch wel dat grit dat '4x of 6x langer meegaat' gewoon een verkooptruc is??

En één keer in het half jaar, wow. Ik ga er vanuit dat je een kat hebt die buiten komt.. anders kan ik me niet voorstellen hoe het huis ruikt!





De kattenbak is brandschoon hoor.

Ik schep minstens twee keer per dag echt alles eruit.

Bovendien krijgen mijn katten alleen hoogwaardig voer (Select gold van de Jumper) en geen natvoer.

Maar je mag mij een viespeuk vinden.

Ik ruik hier nooit iets, en ik heb een hele sterke neus.
Ja uitsoppen moet inderdaad wel.

(ik gebruik geen zeep of zo maar enkel heet water. katten zijn niet erg dol op chemische schoonmaaktoestanden)



Ik heb een hekel aan kattenbakspul uit de supermarkt, dat moet je echt iedere week verschonen.

Van de dierenwinkel of van zooplus is veel prettiger. Klontvormig ben ik ook niet dol op, ik vind silicaatkorrels veel prettiger. (stinkt niet en gaat veel langer mee)



Met het goede grit (dus niet van supermarkt) hoef je het echt niet iedere week te verschonen.

Wel even iedere dag de drolletjes eruit scheppen en ik denk dat wij het ongeveer 1 a 2 x per maand verschonen.
Alle reacties Link kopieren
quote:rlt2 schreef op 02 januari 2014 @ 16:49:

Ik dacht dat Sheba en whiskas juist goede merken waren. Maar bedankt voor de tipsVan dat (onnodige) natvoer krijg je juist die stank en die vieze ontlasting.
Alle reacties Link kopieren
quote:miedo schreef op donderdag 02 januari 2014 19:31 <blockquote><div>quote:</div><div class="message-quote-div"><b><a href="rlt2 in "kattenbak verschonen"" class="messagelink">rlt2 schreef op 02 januari 2014 @ 16:49</a>:</b>

Ik dacht dat Sheba en whiskas juist goede merken waren. Maar bedankt voor de tips</div></blockquote>Van dat (onnodige) natvoer krijg je juist die stank en die vieze ontlasting. Bedankt, ga beginnen met minderen, hij krijgt het nl sochtends en savonds en smiddags brokken
Alle reacties Link kopieren
quote:rlt2 schreef op 02 januari 2014 @ 19:46:

[...]



Bedankt, ga beginnen met minderen, hij krijgt het nl sochtends en savonds en smiddags brokkenNiet doen, gewoon blik blijven geven, echt supergoed voor het vocht. Je kunt beter hoger kwaliteit voer kopen, dan krijg je minder en minder stinkende ontlasting. Stank komt niet specifiek van blikvoer.
Alle reacties Link kopieren
Kwaliteitsvoer scheelt in de hoeveelheid poep en ook in de stank. En is uiteraard gezonder voor de kat.

Ik heb van die geperste houtkorrels met een krant eronder en dat bevalt goed. Elke dag de drolletjes eruit scheppen en de bak 1x per week verschonen. (Ik heb een poes, toen haar zusje nog leefde had ik twee bakken)
Sommige fouten zijn te leuk om maar een keer te maken...
Alle reacties Link kopieren
Wij hebben 2 katten met 1 kattenbak. Ze krijgen gewoon houtstaafjes. Die kattengrit met klonters beviel hier niet goed. Eén van de katten graaft nog al wilt en dat grit ging het hele huis door.

Wij verschonen de hele bak (+uitsoppen) eens in de 3 dagen.



Droogvoer is wel weer beter tegen tandsteen maar soms geven we ook wel eens natvoer (speciaal voer). Onze katten drinken voldoende uit een drinkbak met fontein. Zag de poes eerst niet vaak drinken. Nu met die fontein wel.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb 2 katers die 1 bak delen. Ik gebruik ook klontvormend grit van de jumbo . ( de wittige steentjes)

2x per dag uitscheppen en 1x per week helemaal legen en uitsoppen. Gaat prima, ik ruik hier nooit iets.

Hier krijgen ze voornamelijk droogvoer en af en toe een beetje natvoer. Drinken doen ze uit zo'n fontein.
Alle reacties Link kopieren
Wij hebben 1 kat die brokjes krijgt en s avonds ook wat nat voer. Hebben dus 1 bak die we vullen met een hele zak stuifvrij (ah) en in de winter gooien we verversen we het elke week.

In de zomer scheppen we het vaker schoon en uiteraard dan ook elke week verversen.

Het stinkt nooit..

Qua keuze voer zou ik trouwens afwisselen.

Op die manier wordt het geen lastige eter.



Veel plezier trouwens met de nieuwe huisgenoot!
Alle reacties Link kopieren
ik gebruik nu houtkorrel, maar toen ik nog klontvormend grit gebruikte schepte ik meerdere keren per dag de hoopjes er uit (1 kat)



het grit vervangen en de bak uitwassen deed ik als het niveau van het grit flink verminderd was (ik gooide dus nooit grit bij).



ik denk dat dat zo ongeveer om de drie weken was.



geen stinkende kattenbak, en geen klachten gekregen ook niet
Alle reacties Link kopieren
Onze poes poept maar 1x per dag ('s nachts eigenlijk) en ze plast ook maar 1 x.

Is dat niet te weinig? Ik hoef maar 1 x per dag te scheppen.



Tjonge, '4 x langer mee' is dus een verkooptruc. (waarom voel ik me nu dom? )
Alle reacties Link kopieren
hier ook ervaring met kattenbakken.haha.ik gebruik altijd losse grit maar dan wel kranten op de bodem.eens in de 4 dagen alles eruit .sopje erdoor en weer opnieuw vullen.dat van mij is vd boerenbond met geurtje.
Alle reacties Link kopieren
Wij scheppen elke dag de vieze grit eruit en 1x in de week helemaal leeg. Elke 3 a 4 weken schoonmaken.



Hoe en waar soppen jullie de bak schoon? In de keuken vind ik vies.

Ik kook altijd water, gooi wat chloor in de lege bak, kokend water eroverheen, uitborstelen met een oude afwasborstel, vieze water door de wc en nog een paar keer schoonspoelen met kokend water.

Door het hete water is de bak ook zo weer droog aan de lucht.



Ben benieuwd hoe jullie de bak schoonmaken!
Alle reacties Link kopieren
Ik verschoon de bak 1 x in de week. Gebruik geen grit dat klontert ofzo. Heb goedkoop spul en mieter de hele boel na een week gewoon weg. Ik doe er een kattenbakzak in en leg een krant op de bodem. Geen of nauwelijks last van een opengekrabde zak.

Schoonmaken van de plastic bak hoeft dan ook niet of nauwelijks. Of ff met van die kant en klare vochtige doekjes erdoorheen en klaar ben je.

Katten zijn hygienische beestjes, stellen een schone bak zeer op prijs.

Veel plezier met je nieuwe huisgenoot!
Alle reacties Link kopieren
Oh en van die geperste houtstaafjes: dat moet die van mij niet. Verwende tante
Alle reacties Link kopieren
4x langer mee, 6x langer mee, ik vind het allemaal nogal nietszeggende marketing. Net zoiets als een deodorant die 48 uur mee zou gaan. Zo goed dekt het nooit en wie wil dat het zo lang mee gaat, je wast jezelf toch vaker dan dat? Dat idee heb ik hiermee ook.



Ik heb biokat grid dat ook klontvormend is. Eén keer in de week/anderhalf week wordt alles weggegooid, gepoetst en vervangen. Dan gaat de nieuwe lading meestal 1,5 week mee. Dan merk ik dat het grit dat er nog in zit, niet schoon meer is. Het klontert dan niet goed meer en is donkerder van kleur. Teken dat het vies is voor mij.



Een keer in het halfjaar vind ik echt een nieuw dieptepunt.. Dat is alsof je wel je poep doortrekt, maar de remsporen en bacteriën op de bril een half jaar laat staan.
If we don't get lost, we'll never find a new route

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven