Mottenprobleem nog steeds niet voorbij...

23-02-2024 09:23 67 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Goedemorgen

Ik ben alweer een jaar verder en nóg steeds niet af van het kleding mottenprobleem 😥

(Zie vorig topic:
thuis/ahgrrr-steeds-meer-motten-in-de-w ... ges/497534)

Na een motvrije winterperiode waarin ze waarschijnlijk aan het ontpoppen waren, is de plaag weer helemaal terug.

Wat ik tot nu toe geprobeerd heb:

-alle kleren gewassen en kasten gereinigd
-de banken en tapijten continue stofzuigen
-gordijnen gewassen
-cederhout in elke last
-cederolie door de hele flat besprenkelen
- mottenvallen
-in elke kast en in elke kamer sterk ruikende lavendel gelegd
-elke gevonden mot geëlimineerd
-stofzuig, reinig en inspecteer me gek!

Moet zeggen dat ze door deze maatregelen NIET in de kasten voorkomen, maar wel op de muren zitten

Is een electrische vliegenmepper nog een optie? Heb daar goede dingen over gehoord. Gewoon de mepper deze lente en zomer het werk laten doen tot ze allemaal dood zijn?

Ik begin stilletjes aan wanhopig te worden....😥
elinas wijzigde dit bericht op 23-02-2024 09:26
2.20% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren Quote
ze motte gewoon wegwezen!

sorry, ik kon het niet laten.
Alle reacties Link kopieren Quote
grenada schreef:
23-02-2024 09:25
ze motte gewoon wegwezen!
Dat roep ik ook elke dag :-)
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik zou een bestrijdingsdienst bellen als je dat nog niet hebt gedaan. Ik zou dit echt niet trekken.

Ik zie net in je vorige topic dat je nog niet met gif aan de slag wilde, maar ook dat zou ik nu wel doen.
Alle reacties Link kopieren Quote
Desayuno schreef:
23-02-2024 09:28
Ik zou een bestrijdingsdienst bellen als je dat nog niet hebt gedaan. Ik zou dit echt niet trekken.

Ik zie net in je vorige topic dat je nog niet met gif aan de slag wilde, maar ook dat zou ik nu wel doen.
Met gif ben ik inderdaad nog niet aan de slag gegaan
De reden is omdat ik geen idee hoe lang dat gif in huis blijft hangen en of die gebleven dan ook in mijn kleren, banken, beddengoed enzo trekt.
(Iets met bang zijn om zelf chemische zooi in te ademen)
Alle reacties Link kopieren Quote
Vervelend kan een plaag zijn! Toch gaat het hier om een buitengewoon kwetsbaar beestje dat om het minste geringste kassiewijle zal gaan.
Dan moet het maar zoals het kan
Alle reacties Link kopieren Quote
tv-icoon schreef:
23-02-2024 09:36
Vervelend kan een plaag zijn! Toch gaat het hier om een buitengewoon kwetsbaar beestje dat om het minste geringste kassiewijle zal gaan.
Weet dat ze verder niet schadelijk zijn voor de gezondheid, maar ze zijn nu met zoveel dat ik ze ook niet kan negeren.
Alle reacties Link kopieren Quote
Je moet het beestje leren kennen en dan hun kwetsbare plek vinden. Beetje gemeen maar ja.

Overigens zijn bestrijders aan strenge regels gebonden en als zij zeggen dat het middel toegestaan is dan kan je ze het beste geloven. Anders staan ze al heel gauw zonder werkvergunning. Vermoedelijk zal je dan na vijftig jaar nog steeds leven. ;-D
Dan moet het maar zoals het kan
Alle reacties Link kopieren Quote
elinas schreef:
23-02-2024 09:32
Met gif ben ik inderdaad nog niet aan de slag gegaan
De reden is omdat ik geen idee hoe lang dat gif in huis blijft hangen en of die gebleven dan ook in mijn kleren, banken, beddengoed enzo trekt.
(Iets met bang zijn om zelf chemische zooi in te ademen)
Ja ik snap dat wel. Ik ben zelf als de dood voor insecten dus vandaar m’n opmerking over gif haha. Ik zou een bestrijder vragen, die weten alles over de werking van gif en hoe lang dat blijft hangen enzo.
Alle reacties Link kopieren Quote
Sluipwespen!
Echt, bij ons is dat de oplossing geweest. Sluipwespen zie je bijna niet, lijkt in niets op gewone wespen. Google maar eens. Je zult ze met tussenpozen van x aantal weken uit moeten zetten. Het is een natuurlijke vijand. Als de sluipwespen niks meer te eten hebben, verdwijnen ze weer.
Online kun je ze wel bestellen.
Alle reacties Link kopieren Quote
Zizo schreef:
23-02-2024 10:28
Sluipwespen!
Echt, bij ons is dat de oplossing geweest. Sluipwespen zie je bijna niet, lijkt in niets op gewone wespen. Google maar eens. Je zult ze met tussenpozen van x aantal weken uit moeten zetten. Het is een natuurlijke vijand. Als de sluipwespen niks meer te eten hebben, verdwijnen ze weer.
Online kun je ze wel bestellen.
Ook zeker overwogen, maar het idee dat er andere beestjes door mijn flat kruipen bezorgde me meer rillingen.
Hoe lang duurt het voordat ze hun werk gedaan hebben.

Ik kan overwegen sluipwespen in te zetten als we een weekje op vakantie zouden gaan
Alle reacties Link kopieren Quote
Zizo schreef:
23-02-2024 10:28
Sluipwespen!
Echt, bij ons is dat de oplossing geweest. Sluipwespen zie je bijna niet, lijkt in niets op gewone wespen. Google maar eens. Je zult ze met tussenpozen van x aantal weken uit moeten zetten. Het is een natuurlijke vijand. Als de sluipwespen niks meer te eten hebben, verdwijnen ze weer.
Online kun je ze wel bestellen.
Ook zeker overwogen, maar het idee dat er andere beestjes door mijn flat kruipen bezorgde me meer rillingen.
Hoe lang duurt het voordat ze hun werk gedaan hebben.

Ik kan overwegen sluipwespen in te zetten als we een weekje op vakantie zouden gaan
Niet bang zijn voor sluipwespen! Ik was ook een beetje afkerig van het idee. Maar hier hebben ze ons voorgoed van het voedselmottenprobleem afgeholpen.

Online besteld. Je krijg dan een papieren houdertje in de bus met daarop iets geplakt wat op zandkorreltjes lijkt. Die zet je bovenop een kast. We hebben nooit een sluipwesp gezien maar de voedselmotten zijn wel verdwenen (hebben wel een paar keer na elkaar zo'n houdertje neergezet).

Ook hebben we hier alle gaatjes in de kasten (waar je boutjes in moet steken om een plank te bevestigen) schoongemaakt (met oorstokjes) Daar zat voedselmotten-rag in (aargh) (denk wel niet dat kledingmotten daarin kruipen).

Sluipwespen kunnen overal komen, dat is het handige.

Ik kan het echt volmondig aanraden!
Alle reacties Link kopieren Quote
Mijn motten waren waarschijnlijk vooral/ook motten die voedsel eten, ik heb er veel minder last van nadat ik al het meel/rijst/suiker etc in glazen weckpotten heb gestopt. Potten met schroefdraad komen ze gewoon in.
En ik heb ook de indruk dat die mottenvallen ook motten van buiten aantrekken omdat ze zo dol zijn op die feromonen.
Mijn wollen truien had ik vorig jaar lente eerst in de diepvries gestopt om evt larven te doden en toen in een plastic container die ik nog met ducktape had dicht gemaakt.. voor zover ik heb kunnen zien zijn die niet aangevreten
Alle reacties Link kopieren Quote
tv-icoon schreef:
23-02-2024 09:51
Je moet het beestje leren kennen en dan hun kwetsbare plek vinden. Beetje gemeen maar ja.

Overigens zijn bestrijders aan strenge regels gebonden en als zij zeggen dat het middel toegestaan is dan kan je ze het beste geloven. Anders staan ze al heel gauw zonder werkvergunning. Vermoedelijk zal je dan na vijftig jaar nog steeds leven. ;-D
Wat bedoel je met hun kwetsbare plek? Deel alsjeblieft het geheim met mij 🙈
Alle reacties Link kopieren Quote
Isolde schreef:
23-02-2024 11:42
Niet bang zijn voor sluipwespen! Ik was ook een beetje afkerig van het idee. Maar hier hebben ze ons voorgoed van het voedselmottenprobleem afgeholpen.

Online besteld. Je krijg dan een papieren houdertje in de bus met daarop iets geplakt wat op zandkorreltjes lijkt. Die zet je bovenop een kast. We hebben nooit een sluipwesp gezien maar de voedselmotten zijn wel verdwenen (hebben wel een paar keer na elkaar zo'n houdertje neergezet).

Ook hebben we hier alle gaatjes in de kasten (waar je boutjes in moet steken om een plank te bevestigen) schoongemaakt (met oorstokjes) Daar zat voedselmotten-rag in (aargh) (denk wel niet dat kledingmotten daarin kruipen).

Sluipwespen kunnen overal komen, dat is het handige.

Ik kan het echt volmondig aanraden!
Dan zet ik ze in als we een weekje van huis zijn, anders 'voel' ik die beestjes overal in bed..
Alle reacties Link kopieren Quote
Kijk eens onder je tapijt.
Zeker als je vaste vloerbedekking hebt.
There's nothing fair in this world, there's nothing sure in this world, there is nothing pure, so you better look for something left in this world.
Wij hebben destijds een enorme voedselmottenplaag gehad vanwege een zak vogelvoer die in de bijkeuken lag. Ergens bovenop een hoge kast vergeten. Ze zaten overal, in keuken en bijkeuken en vermoedelijk ook achter semi-ingebouwde kasten in bijkeuken waar we niet achter konden. Het heeft me maanden gekost maar we hebben het 'overwonnen' (en inmiddels ben ik alweer veel losser geworden wat voedsel opbergen betreft).

Wat hebben we gedaan?

- alle voedsel weggegooid, zelfs theezakjes
- keuken en bijkeuken en zeker ook alle kasten supergrondig schoongemaakt, gaatjes in kasten (voor planken) schoongemaakt met oorstokjes (daar zat een soort 'spinrag' in wat blijkbaar eitjes worden later); de gaatjes dichtgeplakt met tape
- alle voedsel bewaard in glazen potten met schroefdeksel
- lijmvallen opgehangen (voor motten mag dat wel, las hier eens dat dat verboden is, maar niet voor motten dus)
- elke dag hingen er wel vijf tot tien motten aan die val in het begin. Enkel mannetjes komen daar op af dus dan weet je dat er minstens evenveel vrouwtjes nog rondfladderen
- een paar keer sluipwespen ingezet. Zoals gezegd: nooit een sluipwesp gezien (dat zijn minuscule beestjes)
- In het begin vloog er heel af en toe nog wel eens een mot door het huis. Inmiddels zie ik ze nooit meer en staan er hier alweer zakken bloem en zo in de kast.
Alle reacties Link kopieren Quote
elinas schreef:
23-02-2024 14:06
Dan zet ik ze in als we een weekje van huis zijn, anders 'voel' ik die beestjes overal in bed..
Probeer het eens. Die beestjes merk je echt niet. Het idee dat overal motten zitten (met hele vieze larven) vind ik 100x viezer dan sluipwespen.
Alle reacties Link kopieren Quote
Afgelopen zomer ook een motten probleem gehad, vooral op zolder. Ook van alles geprobeerd: lokvallen, lavendel, cederhout, meerdere keren per week stofzuigen, ongedierte spray. Niks hielp. Tot we duidelijk konden zien dat ze in het tapijt zaten op zolder, alles weggehaald en naar de stort en sindsdien is het probleem opgelost. Zie er heel af en toe nog een vliegen of op de muur zitten maar die maak ik dood en dan is het goed. Ik controleer ook regelmatig kasten maar daar zit niks in. Controleer ook nog om de zoveel tijd de vallen of er toch niet weer een in zit maar tot nu toe niks.

Hier ging het trouwens om kledingmotten en niet om voedselmotten. Tenminste in de keuken heb ik nooit motten gezien of andere tekenen die daar op kunnen wijzen.
Alle reacties Link kopieren Quote
Sluipwespen....
Alle reacties Link kopieren Quote
Misschien is deze ook handig voor anderen met ongewenste huisdieren, als ik naar de plaatjes kijk had ik idd meelmotten
https://agriworld.nl/verschil-tussen-kl ... -u-motten/
Alle reacties Link kopieren Quote
Isolde schreef:
23-02-2024 11:42
Niet bang zijn voor sluipwespen! Ik was ook een beetje afkerig van het idee. Maar hier hebben ze ons voorgoed van het voedselmottenprobleem afgeholpen.

Online besteld. Je krijg dan een papieren houdertje in de bus met daarop iets geplakt wat op zandkorreltjes lijkt. Die zet je bovenop een kast. We hebben nooit een sluipwesp gezien maar de voedselmotten zijn wel verdwenen (hebben wel een paar keer na elkaar zo'n houdertje neergezet).

Ook hebben we hier alle gaatjes in de kasten (waar je boutjes in moet steken om een plank te bevestigen) schoongemaakt (met oorstokjes) Daar zat voedselmotten-rag in (aargh) (denk wel niet dat kledingmotten daarin kruipen).

Sluipwespen kunnen overal komen, dat is het handige.

Ik kan het echt volmondig aanraden!
Dus samengevat: die eitjes van sluipwespen komen uit ergens in mijn woning. Vervolgens gaan ze op zoek naar motteneitjes die de sluipwespen vernietigen.
Ruiken ze die motten eitjes dan zo goed?

En ze blijven doorzoeken tot ze elk motteneitje gevonden hebben?

Als de sluipwespen geen motteneitjes meer vinden gaan ze vanzelf dood?

Hoelang duurt de cyclus van zo een sluipwesp?

Stel dat ik sluipwespen tijdens een vakantie inzet, liggen er dan overal zwarte (dode) beestjes/ kapotte eitjes in mijn flat?

(Sorry voor de vele vragen van iemand met een insectenfobie 🙈)
elinas schreef:
23-02-2024 19:22
Dus samengevat: die eitjes van sluipwespen komen uit ergens in mijn woning. Vervolgens gaan ze op zoek naar motteneitjes die de sluipwespen vernietigen.
Ruiken ze die motten eitjes dan zo goed?

En ze blijven doorzoeken tot ze elk motteneitje gevonden hebben?

Als de sluipwespen geen motteneitjes meer vinden gaan ze vanzelf dood?

Hoelang duurt de cyclus van zo een sluipwesp?

Stel dat ik sluipwespen tijdens een vakantie inzet, liggen er dan overal zwarte (dode) beestjes/ kapotte eitjes in mijn flat?

(Sorry voor de vele vragen van iemand met een insectenfobie 🙈)
Hoe ze het doen weet ik ook niet precies ;-) Ik weet enkel dat ik zo'n kartonnetje plaatste (en een paar weken later nog eentje want de sluipwespen leven maar een paar weken) en dat de plaag daarmee gestopt is. De sluipwespen zelf heb ik ook nooit gezien, dood noch levend, die zijn echt minuscuul. En als er geen motteneitjes meer zijn verdwijnen ze (alsof ze in rook opgaan, er liggen echt geen dode insecten).
Probeer het nou maar. Ik ben ook niet tuk op insecten. Maar na overal larven te hebben aangetroffen (tot in een plastic doosje Canderel toe!) was ik bereid alles te proberen.
Alle reacties Link kopieren Quote
Isolde schreef:
23-02-2024 23:17
Hoe ze het doen weet ik ook niet precies ;-) Ik weet enkel dat ik zo'n kartonnetje plaatste (en een paar weken later nog eentje want de sluipwespen leven maar een paar weken) en dat de plaag daarmee gestopt is. De sluipwespen zelf heb ik ook nooit gezien, dood noch levend, die zijn echt minuscuul. En als er geen motteneitjes meer zijn verdwijnen ze (alsof ze in rook opgaan, er liggen echt geen dode insecten).
Probeer het nou maar. Ik ben ook niet tuk op insecten. Maar na overal larven te hebben aangetroffen (tot in een plastic doosje Canderel toe!) was ik bereid alles te proberen.
Ohh horror!

Ben zeker bereid dit uit te proberen!

Heb je meerdere kartonnetjes geplaatst in je woning of is één kartonnetje genoeg (en dan een paar weken later herhalen)?
Heel erg bedankt voor je reactie.

Gebruikersavatar
Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven