Ahgrrr steeds meer motten in de woonkamer

27-03-2023 06:11 85 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Goedemorgen

Geen idee waar de motten vandaan komen of waar een nest zit, maar ze lijken zich elke dag te verdubbelen in de huiskamer. Ik kan ook nergens een nest vinden (alle bloem en tarwe en ander etenswaar geinspecteerd).

Ben bang dat ik straks met een grote mottenplaag ga zitten. Ze blijven tot nu toe alleen nog maar in de huiskamer rondvliegen.

Gif spuiten zie ik (nog) niet zitten.
Iemand die wat tips of goede ervaring heeft met huismiddelen?

Mijn dank is zéér groot!!
Alle reacties Link kopieren Quote
weet je zeker dat het motten zijn? hoe zien ze eruit? ik heb ooit een lekkage gehad in de riolering en had een plaag rioolvliegjes. kleine zwarte hartvormige beestjes.
En anders een verdelger bellen voor advies? een paar vangen en opsturen?
Don't cry, buy a bag and move on.
Alle reacties Link kopieren Quote
Dan moet je alles weghalen waar ze van leven of waar ze zich kunnen voortplanten.
In het geval van kleermotten zijn dat natuurlijke vezels.
Dan moet het maar zoals het kan
Alle reacties Link kopieren Quote
daenerys79 schreef:
27-03-2023 06:27
weet je zeker dat het motten zijn? hoe zien ze eruit? ik heb ooit een lekkage gehad in de riolering en had een plaag rioolvliegjes. kleine zwarte hartvormige beestjes.
En anders een verdelger bellen voor advies? een paar vangen en opsturen?
Jawel heb plaatjes van een mot gegoogeld.
Rioolvliegjes ken ik, zijn ook heel irritant!
Wat betreft een professionele verdelger, dat zou mijn aller aller laatste stap zijn als niks helpt
Alle reacties Link kopieren Quote
tv-icoon schreef:
27-03-2023 06:30
Dan moet je alles weghalen waar ze van leven of waar ze zich kunnen voortplanten.
In het geval van kleermotten zijn dat natuurlijke vezels.
Ik heb werkelijk geen idee waar ze van kunnen leven in mijn huiskamer.
Heb overal zitten zoeken.
Ga zo nog eens de gordijnen inspecteren
Alle reacties Link kopieren Quote
Misschien vergezocht maar bedoel je niet de rouwmug? Die komt uit planten die een vochtige bodem verlangen zoals varens. Dat gaat gepaard met veel rottend materiaal en dat eten ze.

Allemaal heel nuttige beestjes dus, eigenlijk. Hoewel ze ook wel plantenwortels eten.

Edit: Okee; die dus niet.
Dan moet het maar zoals het kan
Alle reacties Link kopieren Quote
tv-icoon schreef:
27-03-2023 06:43
Misschien vergezocht maar bedoel je niet de rouwmug? Die komt uit planten die een vochtige bodem verlangen zoals varens. Dat gaat gepaard met veel rottend materiaal en dat eten ze.

Allemaal heel nuttige beestjes dus, eigenlijk. Hoewel ze ook wel plantenwortels eten.

Edit: Okee; die dus niet.
Dankjewel voor het meedenken!
Is het ook niet.
Alle reacties Link kopieren Quote
Tapijt? Of textiel in een voorraadkast?
Alle reacties Link kopieren Quote
Verder lees ik lavendelzakjes. En lijmvallen.

https://www.milieucentraal.nl/huis-en- ... ng/motten/
Alle reacties Link kopieren Quote
Je moet het beestje heel exact determineren. Dan weet je ook hoe en waarvan hij leeft en zo kan je bepalen wat je moet doen om hem te verhinderen zich te voeden en zich voort te planten.
Dan moet het maar zoals het kan
Alle reacties Link kopieren Quote
Wij hebben zoiets vorig jaar gehad. Uiteindelijk de bron gevonden: een zak wintervoer voor de vogeltjes buiten. Supersmerig. Ze zaten in de keuken ook in de muesli. Overdag zag ik ze ook, maar toen ik in de bijkeuken (waar die bak voer stond) een keer ‘s nachts het licht aandeed zag ik er echt heel erg veel. Ik heb alles uit de keuken en bijkeuken gehaald en schoongemaakt. Alle meelachtige producten in de keuken weggegooid. En in de bijkeuken uiteindelijk wel een paar keer met een speciale spuitbus gespoten.
Alle reacties Link kopieren Quote
Meelmot heten die beestjes. Dat ze ook in de muesli zaten was het goorst. Die zit in zo’n kunststof bus met goed deksel, en toch zijn er erin gekropen. Ik zag de wormpjes zitten. En van die dunne ragdraadjes waar een stukje graankorrel aan hing bovenin de bus. Bah.
Alle reacties Link kopieren Quote
Ah wat vervelend! Ik heb daar vorig jaar een plaag van gehad in de schuur. Als je mij loopt,kun je mijn topic hierover terugvinden.
Uiteindelijk bleek bij ons een zakje vogelvoer de bron. Wat mij heeft geholpen is alles leeghalen en schoonmaken. Al het voedsel in weckpotten verpakken. En ik had sluipwespen gekocht. Die sluipwespen was de beste oplossing. Je kunt ze online kopen. Let goed om dat het wel sluipwespen zijn tegen meelmotten. Ik heb ze gedurende een aantal maanden om de drie weken besteld en uitgezet.
Alle reacties Link kopieren Quote
Als het meelmotten / voedselmotten zijn dan is het een werk van lange adem vrees ik.

ALLE etenswaren in hermetisch afgesloten voorraaddozen doen. Ze knagen door papieren en plastic verpakkingen heen.
Deze dozen regelmatig inspecteren.

(De bron was bij mij ook vogelvoer)

Zet je pindakaas in de koelkast, want daar zijn ze dol op. Bij mijn buurvrouw zaten de maden IN het schroefdeksel.

Consequent doodmeppen. Koop zo´n elektrische mepper.

Sluipwespen heb ik geprobeerd maar helaas zat ik toen ook met mieren en die vraten mijn dure sluipwespen op.

Lijmplaten dienen als diagnosemiddel, niet als bestrijding.

Ze bleven maar komen, ook al zat alles hermetisch opgeborgen. Ik vond geen maden maar toch bleven er motten komen.

Ik hoop nu ervan af te zijn door ze uit te hongeren en te meppen. Uiteindelijk waren er al veel minder.
Er is ook een bestrijdingsfirma gekomen voor de mieren en die heeft ook iets gespoten tegen de motten.

Als ik er nu van af ben zal het twee jaar hebben geduurd. Doodvermoeiend.
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik had dit ook en bij mij kwamen ze steeds van de zolder af en ik snapte niet goed waarom. Tot ik me bedacht dat ik daar wat vogelvoer bewaarde in de berging en voila, dat was ook de boosdoener. Nu geen last meer van gehad.
Stressed is just desserts spelled backwards
Alle reacties Link kopieren Quote
Maria1905 schreef:
27-03-2023 08:00
Meelmot heten die beestjes. Dat ze ook in de muesli zaten was het goorst. Die zit in zo’n kunststof bus met goed deksel, en toch zijn er erin gekropen. Ik zag de wormpjes zitten. En van die dunne ragdraadjes waar een stukje graankorrel aan hing bovenin de bus. Bah.
Zie het helemaal voor me! :proud: En ineens herinner ik me dat de Brinta op een gegeven moment ineens zo raar smaakte en dat er spinrag in zat. Dat was gratis vlees dus! Eigen kweek! :)
Dan moet het maar zoals het kan
Alle reacties Link kopieren Quote
Pelle schreef:
27-03-2023 07:18
Verder lees ik lavendelzakjes. En lijmvallen.

https://www.milieucentraal.nl/huis-en- ... ng/motten/

Lijmvallen kun je nergens meer kopen
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik had vorig jaar meelmotten in de keuken, heel rigoreus alles schoongemaakt en veel weggegooid. Nu dit weekend 2 gespot dus vrees dat een aantal het overleefd hebben. Straks maar weer alle keukenkastjes desinfecteren.
Alle reacties Link kopieren Quote
tv-icoon schreef:
27-03-2023 09:46
Zie het helemaal voor me! :proud: En ineens herinner ik me dat de Brinta op een gegeven moment ineens zo raar smaakte en dat er spinrag in zat. Dat was gratis vlees dus! Eigen kweek! :)
:O :pukey:
Alle reacties Link kopieren Quote
Heb je boeken in de woonkamer staan? Voedselmotten kunnen ook aan boeken gaan knagen, weet ik sinds een infestatie uit een bakje walnoten zich heeft verspreid o_o

Hier heeft het uiteindelijk geholpen om - toen de walnoten weg waren - elke boekenplank leeg te halen en bij elk boek met de stofzuigerkop langs de bladsnede te gaan. Het is een rotklus maar alle eitjes moeten weg zijn voor het echt voorbij is.

Ik heb ze ook wel eens in de keuken gehad, maar sinds ik alles in strak afgesloten glas bewaar verspreiden ze zich in ieder geval niet meer. Droge voedingsmiddelen die ze vaak met zich mee brengen leg ik vaak een paar dagen in verpakking in de vriezer.
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik durf pas sinds kort weer pindakaas te eten, daar zijn ze echt dol op inderdaad. Wat een horror was dat om te zien!
Alle reacties Link kopieren Quote
Flamingo schreef:
27-03-2023 10:46
Ik had vorig jaar meelmotten in de keuken, heel rigoreus alles schoongemaakt en veel weggegooid. Nu dit weekend 2 gespot dus vrees dat een aantal het overleefd hebben. Straks maar weer alle keukenkastjes desinfecteren.
In de lente duiken ze idd vaak weer op.
Pfff, zit hier nu ook rond te speuren 😬
Alle reacties Link kopieren Quote
Oh bah, pindakaas, en ik ben er gek op!

Bij nader inspectie zie ik gaatjes in de overgordijnen van de huiskamer!
Zitten de eitjes dan daar ergens in de buurt?
Alle reacties Link kopieren Quote
elinas schreef:
27-03-2023 14:25
Oh bah, pindakaas, en ik ben er gek op!

Bij nader inspectie zie ik gaatjes in de overgordijnen van de huiskamer!
Zitten de eitjes dan daar ergens in de buurt?

Zijn het dan toch kledingmotten? Ik zou ze daar wel zoeken. Geen idee hoe je ze kunt bestrijden. Meelmotten zijn echt niet te bestrijden met middeltjes helaas.
Alle reacties Link kopieren Quote
Flamingo schreef:
27-03-2023 17:52
Zijn het dan toch kledingmotten? Ik zou ze daar wel zoeken. Geen idee hoe je ze kunt bestrijden. Meelmotten zijn echt niet te bestrijden met middeltjes helaas.
Denk het wel dan!
Maar dan alleen (voorlopig!) nog in de huiskamer gaten in de gordijnen ontdekt. Ik heb op meerdere plekken gedroogde lavendel gelegd. Ben benieuwd of het gaat helpen

Gebruikersavatar
Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven