Pup pas in huis, waar doe ik goed aan?

17-03-2015 10:29 67 berichten
Dus we hebben een puppy in huis en ik zoek wat feedback of ik het goed doe en wat er ook beter kan. Het beestje is een schat, de zindelijkheidstraining gaat naar mijn mening goed (af en toe een ongelukje maar ik laat hem uit na eten, slapen en spelen en die regelmaat helpt) en met de bench voorlopig op de slaapkamer zijn de nachten ook niet zo'n probleem. Momenteel staat die bench wel op hoogte van het bed, vanavond zetten we de bench op de grond naast het bed en proberen we zo de bench richting de gang te verschuiven.



Waar ik wel wat advies over wil is hoe ik moet reageren overdag als ik hem alleen moet laten. Morgen hebben we puppycursus dus daar kan ik het ook vragen maar wil hier ook wat ervaringen horen. De bottomline van mijn vragen zijn dus "hoe kan ik het leren alleen zijn opbouwen en hoe moet ik reageren als hij huilt in de bench?"



Wat meer info:

1) De bench staat overdag naast mijn bureau en als het tijd is om te slapen doe ik hem in de bench met een speeltje/kong. Ik merk dat hij dan toch gaat tegensputteren en piepen. Doe ik er goed aan om even naast de bench te zitten en hem mijn hand te laten ruiken (zonder hem verder aandacht te geven of uit te laten)? Zo wordt hij uiteindelijk wel rustig en kan ik terug aan mijn bureau zitten. Hij mort dan nog even en valt uiteindelijk in slaap.

Ik vraag het omdat sommige mensen zeggen dat ik het compleet moet negeren en het hem moet laten uitzoeken, maar hij gaat dan echt hartverscheurend brullen en kan dit makkelijk meer dan een uur volhouden.



2) Hoe doen jullie het als jullie er toch onverhoopt even wegmoeten? Het is een pup van nog geen 10 weken dus alleen kan hij echt nog niet blijven maar ik moet ook gaan douchen en boodschappen doen en boven schoonmaken en dergelijke. Wat er nu gebeurt als ik ga douchen of schoonmaken is dat hij hartverscheurend gaat brullen tot ik weer in de kamer ben (en moet ik hetzelfde doen als bij punt 1 om hem te kalmeren). Ik lees echter ook weer dat je pas 'mag' terugkomen als het stil is omdat je anders het gehuil zou bekrachtigen maar hij kan dit zoals net gezegd makkelijk meer dan een uur volhouden en dat gaat door merg en been, je hoort het zelfs tot buiten :(.



Ik zet er voor de duidelijkheid bij dat ik echt niet verwacht dat hij nu al perfect alleen kan zijn, zijn naam weet, kunstjes kan doen, zindelijk is en een symfonie componeren, maar ik wil graag een goed begin maken om problemen later te voorkomen



Alvast bedankt
Alle reacties Link kopieren
Ik heb sinds gister een pup..

Nu heb ik ook een vraagje:



Hoe leer ik hem dat hij niet overal in mag bijten?

Zoals in de viooltjes buiten. Binnen geef ik hem dan een speeltje waar hij op mag kauwen, maar buiten wil hij geen speeltje van mij aannemen. Die viooltjes en andere plantjes zijn veel leuker.
Doe wat goed voelt, kritiek krijg je toch wel!
Alle reacties Link kopieren
afleiden afleiden afleiden.



Als je de pup sinds gisteren hebt, kun je je hem nog helemaal niets leren. Hij moet eerst maar eens wennen, de omgeving verkennen en ja, dat doet hij met zn bekkie.



En een jonge pup, daar heeft straffen of boos worden helemaal geen zin. Dus gewoon afleiden, of oppakken en ergens anders mee naartoe nemen.

De eerste 2 dagen zijn wij met onze pup uberhaupt nog amper buiten geweest. Ze durfde amper van het vloerkleed af te komen.



Dus vraag je goed af wat je van hem mag verwachten en of je de lat niet te hoog legt.
Alle reacties Link kopieren
Eens met laylalala. Klinkt misschien stom, maar vooral maf doen helpt. Veel geluidjes maken. Joepieeeeeee, jaaaaaaa, whieeeeeee (mijn buurtgenoten keken me de eerste weken aan alsof ik door was gedraaid)! Werkt dat niet? Dan een lekker snoepje geven om de aandacht af te leiden.



Jij moet het aller aller leukste ter wereld worden voor je pup. Dan zijn viooltjes vanzelf minder interessant.
Alle reacties Link kopieren
Als mijn honden als pup ergens kwamen of aanzaten wat ze niet mochten dan pakte ik ze op en zette ze dan een meter verderop neer. Dat ging heel goed.



Alleen laten heb ik nooit echt met ze geoefend. Ik deed gewoon mijn ding zoals ik altijd al deed. Dingen die ik kon plannen probeerde ik wel te doen op het moment dat ze net sliepen maar dat was het dan ook. Ik moest na een week weer aan het werk en toen was onze eerste pup toch gelijk een uur of 2 alleen. Onze 2e pup die we een maand later kregen heeft vanaf de volgende dag al gelijk die hele tijd alleen gezeten. Wel met de andere in de buurt dus nooit echt alleen. Echt blaffen en piepen als ik weg was hebben ze nooit gedaan. Volgens de buren hooguit een minuut of 5 en dan pas weer als ze mijn auto hoorde aankomen. En dat was ook binnen een paar weken over.



Nu had ik dan misschien ook wel hele makkelijke honden die alles snel oppikte en zich makkelijk aanpasten. En dat allemaal zonder cursus of info uit boekjes e.d. te halen ik volgde gewoon mijn gevoel over wat goed of slecht was.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb nog een vraagje.

Mijn familie woont ongeveer 5 kwartier rijden van mijn huis vandaan, daar ga ik wel eens een dagje / weekendje heen.

Wil dan graag mijn hond meenemen (nu 10 weken), hoe kan ik dat het beste aanpakken met de autoreis?
Doe wat goed voelt, kritiek krijg je toch wel!
Mijn hond heeft altijd een tuigje aan in de auto met z'n riem er aan. Dan heb ik een achterbank beschermings deken van Zooplus (even een investering maar echt de moeite waard, niet die flut dingen van de Lidl) liggen. Daar zit hij op. In de gordel houder (dat klik ding) zit een speciaal hondenriem ding met een ding eraan (zo'n sleutel achtig ding waar je ook de riem mee aan z'n tuig vast maakt, grrr hoe heten die dingen ook weer) (edit; karabijnhaak dus) en die maak ik aan z'n tuigje vast.

Dan kan hij lekker slapen, zit hij vast als er iets gebeurt. Wel kinderslot aanzetten in je achterdeuren als je die hebt. Altijd even laten plassen voor en na het rijden zou ik je ook aanraden
Alle reacties Link kopieren
Met een pup van net 10 weken zou ik geen 5 kwartier in de auto gaan zitten

En al helemaal niet een weekend weg

Ik zou hem eerst thuis goed laten wennen.

Wennen in de auto zou ik dan weer wel doen

Maar korte stukjes
Luister nou maar gewoon naar wat ik zeg!
Alle reacties Link kopieren
Ik zou inderdaad met een pup ook niet gelijk een heel weekend weg gaan maar ik neem ze altijd wel van begin af aan gewoon mee in de auto eventjes ergens mee naar toe. Voorheen had ik een auto met twee kooien achterin. Maar een bench in de auto voldoet ook gewoon.

Overigens namen we onze eigen puppen al vanaf 5 weken mee met de auto naar het dorp of de hondenclub. Dus die waren allemaal al aan autorijden (en aan een lijntje lopen) gewend als ze met een week of acht de deur uit gingen.
Alle reacties Link kopieren
Ik bedoel ook niet nu, maar ik in de toekomst als die ouder is en zindelijk. Moet ik nu al gaan oefenen met kleine stukjes rijden?
Doe wat goed voelt, kritiek krijg je toch wel!
Alle reacties Link kopieren
Deed ik wel met mijn pup.

Gewoon rijden naar een park, daar een rondje lopen en weer terug
Luister nou maar gewoon naar wat ik zeg!
Alle reacties Link kopieren
Ik deed dat ook gewoon met onze pup hoor. Die kwam met 9 weken bij ons in huis. En om de pup op te halen moesten wij al 2:15 uur rijden.

Natuurlijk hebben we dr toen we dr ophaalden bij ons gehouden (in een mandjes op de achterbank, met één van ons ernaast en 2x gestopt onderweg)



Maar direct een week later zijn we naar onze ouders geweest (1:45 uur rijden) voor familiefeest. 17 mensen en 3 honden in de kamer, en die van ons liep er gewoon tussendoor. Ging prima.



Volgens mij hebben we dr tot een maand of 3,5 in een mandje of kratje op de achterbank gehad (met een handdoekje erin natuurlijk)

Daarna hadden we de bench achterin de kofferbak, eerst met de bank half naar beneden zodat ze ons kon zien. Later gewoon met de bank omhoog.



Meestal op lange stukken een keertje stoppen, maar als de hond slaapt en niet piept, dan stoppen we ook niet.
Alle reacties Link kopieren
quote:laylalala schreef op 29 maart 2015 @ 14:30:

Ik deed dat ook gewoon met onze pup hoor. Die kwam met 9 weken bij ons in huis. En om de pup op te halen moesten wij al 2:15 uur rijden.

Natuurlijk hebben we dr toen we dr ophaalden bij ons gehouden (in een mandjes op de achterbank, met één van ons ernaast en 2x gestopt onderweg)



Maar direct een week later zijn we naar onze ouders geweest (1:45 uur rijden) voor familiefeest. 17 mensen en 3 honden in de kamer, en die van ons liep er gewoon tussendoor. Ging prima.



Volgens mij hebben we dr tot een maand of 3,5 in een mandje of kratje op de achterbank gehad (met een handdoekje erin natuurlijk)

Daarna hadden we de bench achterin de kofferbak, eerst met de bank half naar beneden zodat ze ons kon zien. Later gewoon met de bank omhoog.



Meestal op lange stukken een keertje stoppen, maar als de hond slaapt en niet piept, dan stoppen we ook niet.

Ik vind dat best wel zielig voor zo'n heel klein pupje

Met 9 weken naar een druk feest

Persoonlijk had ik dat anders gedaan

Zo'n uk krijgt al genoeg indrukken in zijn wandelingetjes naar het park
Luister nou maar gewoon naar wat ik zeg!
Alle reacties Link kopieren
Tsja summerdance, als jij het voor elkaar krijgt om kerstmis te verplaatsen naar een beter geschikt tijdstip, Be my guest.

En met oud en nieuw heb ik aan mn stadsgenoten gevraagd of ze misschien lekker zachtjes konden doen met al dat vuurwerk, maar ja daar hadden ze niet zoveel zin in.



Natuurlijk hebben we goed op dr gelet of ze niet te moe werd. Er waren in de kamer genoeg plekjes waar ze rustig kon liggen, we hadden haar mandje bij ons en ze ging gewoon liggen slapen. Iedereen liet dr toen ook met rust (incl de andere honden)



Dus volgens mij kun je maar beter doen alsof het allemaal niet zo'n big deal is en erbij hoort. Anders krijg je straks een hond die piept bij het autorijden en die helemaal van slag raakt als je haar eens ergens mee naartoe neemt.



Ze doet t nog steeds prima, dus kennelijk kon ze het wel hebben.
Alle reacties Link kopieren
quote:laylalala schreef op 29 maart 2015 @ 15:21:

Tsja summerdance, als jij het voor elkaar krijgt om kerstmis te verplaatsen naar een beter geschikt tijdstip, Be my guest.

En met oud en nieuw heb ik aan mn stadsgenoten gevraagd of ze misschien lekker zachtjes konden doen met al dat vuurwerk, maar ja daar hadden ze niet zoveel zin in.



Dan was het voor mij simpel geweest hoor

Dan sla ik kerst een keertje over

En met oudjaar zou ik gewoon lekker thuis blijven met pup



Sterker nog, dat heb ik ook gedaan toen mijn pup kwam 15 jaar geleden in de kerstvakantie

Heeft de familie niets aan over gehouden trouwens

En met oud en nieuw zijn we nog steeds het liefste thuis

Al geeft opa er echt bijzonder weinig om dat geknal.
Luister nou maar gewoon naar wat ik zeg!
Alle reacties Link kopieren
Met Pasen gaan we ook naar mijn familie, maar dan blijft de pup thuis, Oppas is al geregeld!

Dan gaan we ook maar een dagje.

Maar in mei moet ie wel gewoon mee. Ik wil ook dat hij er aan went, want het zal wel regelmatig voorkomen. Ik wil niet dat de hond een reden word om mijn familie minder te zien..
Doe wat goed voelt, kritiek krijg je toch wel!
Alle reacties Link kopieren
Kevertje maar een hond went heel snel aan op een neer reizen hoor en ook aan wisselende omstandigheden. Ik heb tijdens mijn studententijd een Hollandse Herder pup gekregen. Vanaf een maand of vijf reisde die reisde iedere weekend met de trein mee naar mijn ouders. Door de weeks verbleef ze op mijn kamer als ik thuis was maar overdag ging ze mee naar de universiteit. Honden werden daar toen nog gedoogd zolang ze geen overlast veroorzaakte maar ik had er een kennel waar ze zo nodig ook kon verblijven en naarmate mijn studie vorderde ze steeds meer tijd door moest brengen.

Na het afstuderen ben ik gelijk als praktijk waarnemer aan de slag gegaan. Hond is overal met me mee naar toe gereisd , had bijna iedere paar weken een andere verblijfsplaats. Had niet het idee dat ze in die hectische jaren minder gelukkig is geweest dan in de jaren dat ik zelf een eigen huis en een vaste baan had.
Alle reacties Link kopieren
Dankje baukje voor je verhaal, ik hoop dat onze hond ook zo makkelijk word..

Nu eerst maar eens zindelijk zien te krijgen
Doe wat goed voelt, kritiek krijg je toch wel!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven