Recreatiewoning kopen

17-03-2024 13:09 49 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik woon inmiddels z'n 10 jaar in de randstad in een klein huurappartement en ik begin steeds meer te merken dat ik verlang naar meer rust en natuur om mij heen. Ik ben opgegroeid in een heel rustig gebied met een grote tuin en mijn vriend en ik gaan ook het liefst op vakantie naar rustige gebieden.

Het lijkt mij heel fijn om een eigen recreatiewoning te hebben op de Veluwe, waar ik zomers in de weekenden lekker kan kan tuinieren, buiten kan zijn en kan wandelen in de bossen met onze hond. We zijn ook op de maandagen vrij dus we kunnen er een lang weekend doorbrengen en zo af en toe vanuit daar thuiswerken zou ook kunnen, hoewel mij niet helemaal duidelijk is of dat toegestaan is.

We zijn alles behalve rijk, maar we hebben genoeg gespaard om een bescheiden chalet op huurgrond te kunnen kopen in onze favoriete regio. Het is dus mogelijk om een recreatiewoning te kopen, maar hoe verstandig is dit? Ik heb wel eens horror-verhalen gehoord over parken die ineens gesloten worden ofzoiets en met een chalet op huurgrond heb je natuurlijk erg weinig rechten. Een duurdere vakantiewoning op eigen grond is voor ons echter niet realistisch en ook als we het wel zouden hebben voelt het voor mij 'zonde' om 2 of 3 ton te betalen voor een woning waar je maar een deel van het jaar mag verblijven.

Ik denk dat iedereen in mijn omgeving het zou afraden als ik ze van het plan zou vertellen. Maar aan de andere kant denk ik ook, je moet doen waar je (denkt) gelukkig van te worden en voor mij is dit iets waar ik van droom. Ik zie mezelf niet gelukkig worden in een groter appartement of in een rijtjeshuis en een vrijstaand huis in een rustig gebied is zo ver buiten ons (toekomstige) budget dat het voor mij niet zinnig voelt om te sparen voor een 'betere' permanente woonruimte. Wat denken jullie?

Ik ben ook benieuwd van ervaringen van mensen die al een recreatiewoning hebben en hoe dat bevalt.
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik zou er zelf niet aan beginnen. Mijn moeder zoekt ook zoiets nu. Maar we hebben onze zinnen bij tuinhuisjescomplexen. Die heb je ook in het westen. Dat zijn tuinhuisjes op gehuurde grond. Vaak zijn deze stukken betaalbaarder dan recreatiewoningen.
Voor iedereen een groene tuin
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik zou dan in ieder geval kiezen voor iets wat je nog kan verplaatsen, dus een luxe (sta)caravan oid. Als je dan noodgedwongen wel moet op die plek dan kan je hem ten minste nog verplaatsen.

Zelf zou ik het gevoel hebben dat ik altijd naar dat ding moet in mijn vrije tijd. Het vergt ook wel het nodige onderhoud. Mijn schoonouders zijn met pensioen en hebben zo’n plek. Voor hun is het heerlijk. Maar zij hebben dan ook tijd te veel. Dusja. Thuiswerken mag gewoon hoor in een recreatiewoning, mits je een kantoorbaan hebt en geen winkel aan huis oid.
Alle reacties Link kopieren Quote
Huurgrond zou ik persoonlijk niet aandurven. Wordt het huurcontract opgezegd, dan heb je niets meer...... Je wordt nooit voldoende gecompenseerd voor de kosten die je hebt gemaakt voor het chalet/de caravan.

Wij hadden (door overwaarde) gelukkig voldoende geld voor een chalet op eigen grond. Erfpacht zou je ook nog kunnen doen. Veel parken werken met erfpachtcontracten die verlengd worden voor 99 jaar bij koop/verkoop. Dat zou ik wel aandurven. Let wel op dat de jaarlijkse erfpacht vaak geïndexeerd wordt. De kosten lopen dus op dan. Voor onder de 2 ton is er echt wel wat te vinden.

Mijn tips: ga parkjes ontdekken (al voor je eventueel iets geschikts ziet), ga er heen en probeer met wat bewoners te praten. Dan leer je vaak al veel over hoe het gaat/werkt op een park. En dan voor de parken die je leuk vindt Funda en andere websites in de gaten houden (wij hebben ruim een jaar gezocht voor we iets vonden waar we op wilden bieden, en pas na 1,5 jaar rustig kijken en ontdekken hebben we daadwerkelijk iets gekocht).

Wij zijn er uiteindelijk niet beland, maar vonden de parken Eldorado en de Reeënberg in Beekbergen prachtig. Voor deze parken zou ik ook niet zo heel bang zijn dat ze gesloten worden. En bij sommige parkjes wisten we zelf al direct bij het oplopen dat we er niet wilden wonen (hoog gehalte tuinkabouters en Griekse pilaren enzo).

Succes met zoeken. Wij zijn er echt superblij mee en hebben precies die rust en natuur gevonden die we zochten.

De tip van Groentuintje vind ik ook wel een goede. Ik heb vrienden met een prachtige plek op een volkstuincomplex in Rotterdam. Maar je moet vaak mazzel/connecties hebben om er tussen te komen.

Hoe oostelijker/noordelijker op de Veluwe je gaat, hoe goedkoper het wordt. Omgeving Doornspijk en Putten bijvoorbeeld.
Alle reacties Link kopieren Quote
Zou zoiets haalbaar zijn financieel?

https://www.funda.nl/recreatie/beekberg ... weg-41-85/
Alle reacties Link kopieren Quote
Klopt :) het is wel een uitdaging om ertussen te komen. Wij kennen er ook mensen en staan op de wachtlijst.
Voor iedereen een groene tuin
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik zou het zelf nooit doen. Je hebt geen poot om op te staan als ze ineens besluiten dat je er af moet. Een huisje wat je niet kan verplaatsen, moet je dan afbreken. Het tuintje waar je geld in hebt gestoken is dan waardeloos. Heb je een stacaravan, dan kan je hem verplaatsen. Maar waar ga je ermee naartoe? Veel campings hebben geen plek of inderdaad wachtlijsten en je zet zo’n ding ook niet even in iemand z’n achtertuin. Daarnaast heb je ook flinke kosten aan het verplaatsen. Nee, ik zou het echt alleen doen op eigen grond. Teveel onzekerheid, elk jaar opnieuw moet je maar hopen dat je mag blijven.
Alle reacties Link kopieren Quote
https://www.nrc.nl/nieuws/2024/03/15/pl ... o-a4193227

Volgens dit artikel is er nogal roering in m.n. Drente, Gelderland en Brabant over de nieuwe bestemmingen van oudere parken: het is recreatie of permanente bewoning.
Er staat iig info in over wat Den Haag wil en gemeentes gaan uitvoeren.
Misschien heb je er iets aan als Jullie een 2de huis(je) willen kopen.

Weet niet of je een abo moet hebben om het te lezen, met cookies verwijderen kun je vaak de eerste 3 artikels weer gratis lezen.
Alles sal reg kom
Alle reacties Link kopieren Quote
Je gaat serieus iets van een 2 ton neerzetten op huurgrond?

Ik denk dat je meer rust hebt wanneer je af en toe een huisje huurt of zet er een stacaravan die je kan verplaatsen, maar ik zou echter never nooit een huis of chalet zetten op huurgrond.
Alle reacties Link kopieren Quote
Pekka123 schreef:
17-03-2024 16:37
Je gaat serieus iets van een 2 ton neerzetten op huurgrond?

Ik denk dat je meer rust hebt wanneer je af en toe een huisje huurt of zet er een stacaravan die je kan verplaatsen, maar ik zou echter never nooit een huis of chalet zetten op huurgrond.
Ehm, een chalet kost geen 2 ton hè. Lees even goed ;)
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik lees even mee. Wij zijn aan het oriënteren, maar dan wel een stenen huisje op eigen gekochte grond. Die parken zijn er ook.

Huurgrond zou ik nooit doen.
Alle reacties Link kopieren Quote
GroenTuintje schreef:
17-03-2024 13:32
Ik zou er zelf niet aan beginnen. Mijn moeder zoekt ook zoiets nu. Maar we hebben onze zinnen bij tuinhuisjescomplexen. Die heb je ook in het westen. Dat zijn tuinhuisjes op gehuurde grond. Vaak zijn deze stukken betaalbaarder dan recreatiewoningen.
Maar je mag lang niet overal overnachten en vaak moet je eerst door een ons-kent-ons ballotagecommissie. Daar heeft ook niet iedereen zin in.
No one ever made a difference by being like everyone else.
Alle reacties Link kopieren Quote
De prijzen van recreatief vastgoed zijn sinds covid enorm gestegen. In korte tijd 40 of 50% erbij is geen uitzondering. Dit ondanks de flink gestegen rente, en de extreem gestegen belastingen.
De overdrachtsbelasting was 2%. Nu betaal je 10,4%:

https://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/ ... oog-tarief

Daarnaast rekenen veel gemeentes ook forensenbelasting.
En toeristenbelasting.
Huurgrond kan rustig oplopen tot 7000 euro (of meer) per jaar voor een klein stukje.

Chalets zijn inmiddels ook erg duur geworden. Ergens vreemd, want het is immers geen huis. normaal gesproken daalt een chalet ieder jaar in waarde. Idem voor een stacaravan.
Vermoedelijk is dit ontstaan door de zeer uitzonderlijke covid situatie.

Chalets op eigen grond zijn hoogst uitzonderlijk. Wellicht slechts 1%. Helaas wil Funda niet dat je daar op selecteert. Dan valt meteen 99% af, en makelaars willen graag dat je alles blijft aanklikken.
Alle reacties Link kopieren Quote
Huurgrond is zoals gezegd erg risicovol. Zeker indien er oudere chalets of stacaravans staan is de kans groot dat een projectontwikkelaar het park koopt.
Of de huidige eigenaar verkoopt, en de nieuwe eigenaar sluit een deal met Roompot.
Of Peter Gillis, nog erger ;-D

Dan moet alles ontruimd worden.
En komen er huisjes. Alles draait om rendement.
Die trend is al tig jaar duidelijk: tent -- caravan -- stacaravan -- chalet -- huisje -- groter en luxer huisje.

https://vng.nl/artikelen/forensenbelasting

Forensenbelasting is in sommige gemeenten rustig 800 euro per jaar.
Parkkosten en alle park gerelateerde lasten zijn ook niet mis, zeker als een park veel dure faciliteiten heeft en dus ook veel dure mensen op de loonlijst heeft staan.
Indien je van zulke voorzieningen geen gebruik maakt kun je dergelijke parken beter overslaan.
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik kan het je aanraden TO, het is zo heerlijk om spontaan te bedenken dat je naar je huisje wilt en dan de auto in te stappen op weg naar je eigen stek. Ik herken ook niets van dat je je gedwongen zou voelen om ieder vrij moment daar door te brengen omdat je nu eenmaal dat huisje hebt. Integendeel, ik vind het juist een luxe en een enorm gevoel van vrijheid geven dat je op ieder moment kunt besluiten dat je weg wilt zonder te hoeven reserveren. Wij wonen ook in hartje Randstad en ons geeft het juist veel lucht, het is echt onze escape. We nodigen regelmatig vrienden uit die dan blijven overnachten en dat is dan altijd een soort mini-vakantie, heel anders dan dat je elkaar een avondje in de stad ziet.

De Veluwe is prachtig, maar sluit ook je ogen niet voor andere natuurgebieden in Nederland. Dat is dan weer het voordeel van een klein landje, je bent nooit echt ver van huis.
No one ever made a difference by being like everyone else.
Alle reacties Link kopieren Quote
TO, ben je er nog?
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik ben zelf nog heel erg zoekende wat op welk park wel en niet mag.
Ik zou bijvoorbeeld in de zomer zo twee a drie maanden mijn huisje willen verhuren. Maar op veel parken kan dit dus niet. Is het of het hele jaar en max 90 dagen eigen gebruik, of helemaal geen verhuur.
Fiscaal is verhuren aantrekkelijker.
Alle reacties Link kopieren Quote
Op oudere parkjes heb je vaak wat meer flexibiliteit qua verhuur / eigen gebruik. Als je wilt kun je dan vaak de verhuur ook in eigen beheer doen, en ben je zelf baas over de inrichting en het onderhoud van je huis in plaats van dat je meedraait in het programma van zo'n park. Meestal staan die oudere woningen ook op relatief grote percelen met volwassen begroeiing. Het is maar net wat je zoekt en hoeveel gemak je wilt.
No one ever made a difference by being like everyone else.
Alle reacties Link kopieren Quote
intothewild schreef:
18-03-2024 13:24
Ik kan het je aanraden TO, het is zo heerlijk om spontaan te bedenken dat je naar je huisje wilt en dan de auto in te stappen op weg naar je eigen stek. Ik herken ook niets van dat je je gedwongen zou voelen om ieder vrij moment daar door te brengen omdat je nu eenmaal dat huisje hebt. Integendeel, ik vind het juist een luxe en een enorm gevoel van vrijheid geven dat je op ieder moment kunt besluiten dat je weg wilt zonder te hoeven reserveren. Wij wonen ook in hartje Randstad en ons geeft het juist veel lucht, het is echt onze escape. We nodigen regelmatig vrienden uit die dan blijven overnachten en dat is dan altijd een soort mini-vakantie, heel anders dan dat je elkaar een avondje in de stad ziet.

De Veluwe is prachtig, maar sluit ook je ogen niet voor andere natuurgebieden in Nederland. Dat is dan weer het voordeel van een klein landje, je bent nooit echt ver van huis.
Dat ligt natuurlijk ook aan je inkomsten. Familie van ons hebben een stacaravan op de Veluwe en zijn elk jaar zo’n €3500,- kwijt aan die staanplaats. Dan blijft er nog maar weinig over voor andere vakanties en dus gaat elke vakantie daarheen. Als je genoeg verdient kan je het je wel veroorloven om ergens anders heen te gaan dan naar die plek waar je toch al voor betaald hebt, maar niet iedereen heeft die luxe natuurlijk. Is voor ons dus ook de reden om zoiets niet te doen, ik zie graag meer dan alleen die plek op de camping.
Alle reacties Link kopieren Quote
Irregular_Choice schreef:
18-03-2024 17:57
Dat ligt natuurlijk ook aan je inkomsten. Familie van ons hebben een stacaravan op de Veluwe en zijn elk jaar zo’n €3500,- kwijt aan die staanplaats. Dan blijft er nog maar weinig over voor andere vakanties en dus gaat elke vakantie daarheen. Als je genoeg verdient kan je het je wel veroorloven om ergens anders heen te gaan dan naar die plek waar je toch al voor betaald hebt, maar niet iedereen heeft die luxe natuurlijk. Is voor ons dus ook de reden om zoiets niet te doen, ik zie graag meer dan alleen die plek op de camping.
Je familie staat waarschijnlijk op een park met veel voorzieningen, en daar betaal je nu eenmaal voor. Wij betalen 400 euro per jaar aan parkkosten, maar ik kom daar voor de rust en de natuur. In mijn woonplaats heb ik al meer dan genoeg voorzieningen in de buurt, daar hoef ik niet voor naar een camping.

Maar TO vroeg om persoonlijke ervaringen. Mijn punt was meer: het voelt voor mij niet als een heilig moeten. Zodra dat wel het geval zou worden, dan zou ik de tent subiet verkopen.
No one ever made a difference by being like everyone else.
Alle reacties Link kopieren Quote
intothewild schreef:
18-03-2024 18:37
Je familie staat waarschijnlijk op een park met veel voorzieningen, en daar betaal je nu eenmaal voor. Wij betalen 400 euro per jaar aan parkkosten, maar ik kom daar voor de rust en de natuur. In mijn woonplaats heb ik al meer dan genoeg voorzieningen in de buurt, daar hoef ik niet voor naar een camping.

Maar TO vroeg om persoonlijke ervaringen. Mijn punt was meer: het voelt voor mij niet als een heilig moeten. Zodra dat wel het geval zou worden, dan zou ik de tent subiet verkopen.
Het is een park met wat animatie, een restaurant, parkwinkel en een buitenbad. Maar niet heel speciaal of super de luxe zoals bijvoorbeeld de paal, terspegelt of zoiets. Ik was voor een voorseizoensplek op onze camping, met een gewone caravan al €1000,- kwijt. Voor €400,- heb je wel echt een park waar niks te doen is neem ik aan. Mijn punt is vooral dat het dus echt ligt aan waar je staat, wat de kosten zijn en wat je inkomen is of het als “moeten” gaat voelen. Want als je dus naast die plek een gewone vakantie niet meer kan betalen, wordt het vanzelf moeten natuurlijk. Wel iets om over na te denken ook, als je zo’n plekje wil hebben. Ik zou er dus niet aan moeten denken, omdat ik meer wil zien dan alleen die plek. En met kinderen wil je wel iets van faciliteiten hebben, dus dan wordt de prijs al snel hoger dan €400,-.
Alle reacties Link kopieren Quote
Irregular_Choice schreef:
18-03-2024 17:57
Dat ligt natuurlijk ook aan je inkomsten. Familie van ons hebben een stacaravan op de Veluwe en zijn elk jaar zo’n €3500,- kwijt aan die staanplaats. Dan blijft er nog maar weinig over voor andere vakanties en dus gaat elke vakantie daarheen. Als je genoeg verdient kan je het je wel veroorloven om ergens anders heen te gaan dan naar die plek waar je toch al voor betaald hebt, maar niet iedereen heeft die luxe natuurlijk. Is voor ons dus ook de reden om zoiets niet te doen, ik zie graag meer dan alleen die plek op de camping.
Aan zee betaal je ook dit soort bedragen voor seizoensplek camping. Familie van partner heeft dit al jaren en betaald rustig 5000 per jaar (!) om op een populaire camping te staan bij zee.
Voor iedereen een groene tuin
Alle reacties Link kopieren Quote
Bedankt voor alle reacties. Jullie zetten mij aan het denken. Misschien dat nog even doorsparen voor een woning met erfpacht zoals die van Zarah's link toch verstandiger is.

Van de jaarlijkse parkkosten ben ik mij bewust, ik zie vaak bedragen van rond de 3000 euro staan. Ook bij parken zonder allerlei faciliteiten. De hoge overdrachtbelasting wist ik ook. Forensenbelasting is nog wel iets wat ik even uit het oog verloren was. Wel jammer allemaal. Ook jammer dat alles steeds duurder wordt. Dat zal naast corona/thuiswerken ongetwijfeld ook te maken hebben met de tekorten op de reguliere woningmarkt.

Een tuinhuisje is niet wat ik zoek, ze zijn moeilijk te vinden en vaak brengt het ook allerlei verplichtingen met zich mee.

Ik wil mij uiteraard niet op een negatieve manier verplicht voelen om ieder weekend daarheen te gaan, maar ik denk eerder dat het verplicht gaat voelen om doordeweeks weer naar huis te gaan, dus daar ben ik niet zo bang voor.

We willen overigens ook nog regelmatig naar het buitenland, vanwege het weer en vanwege familie. Maar misschien willen we te veel haha. Tijd om weer even na te denken.
Alle reacties Link kopieren Quote
Rondom Ermelo hebben enkele parken de bestemming wonen gekregen. Misschien is dat interessant? Betaal je wel wat meer voor de bungalow maar heb je wel gelijk woonbestemming ipv recreatie.

Op fb is een pagina recreanten recht. Daar lees je veel over parken die worden opgekocht door projectontwikkelaars. De gewone chalets moeten er dan af.
Alle reacties Link kopieren Quote
Hou bij de keuze van parken in je achterhoofd dat er grote stukken Veluwe afgesloten worden. Het kan zijn dat je straks helemaal niet meer zo makkelijk vanaf het park met je hond kan gaan wandelen.

Gebruikersavatar
Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven