Recreatiewoning kopen

17-03-2024 13:09 49 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik woon inmiddels z'n 10 jaar in de randstad in een klein huurappartement en ik begin steeds meer te merken dat ik verlang naar meer rust en natuur om mij heen. Ik ben opgegroeid in een heel rustig gebied met een grote tuin en mijn vriend en ik gaan ook het liefst op vakantie naar rustige gebieden.

Het lijkt mij heel fijn om een eigen recreatiewoning te hebben op de Veluwe, waar ik zomers in de weekenden lekker kan kan tuinieren, buiten kan zijn en kan wandelen in de bossen met onze hond. We zijn ook op de maandagen vrij dus we kunnen er een lang weekend doorbrengen en zo af en toe vanuit daar thuiswerken zou ook kunnen, hoewel mij niet helemaal duidelijk is of dat toegestaan is.

We zijn alles behalve rijk, maar we hebben genoeg gespaard om een bescheiden chalet op huurgrond te kunnen kopen in onze favoriete regio. Het is dus mogelijk om een recreatiewoning te kopen, maar hoe verstandig is dit? Ik heb wel eens horror-verhalen gehoord over parken die ineens gesloten worden ofzoiets en met een chalet op huurgrond heb je natuurlijk erg weinig rechten. Een duurdere vakantiewoning op eigen grond is voor ons echter niet realistisch en ook als we het wel zouden hebben voelt het voor mij 'zonde' om 2 of 3 ton te betalen voor een woning waar je maar een deel van het jaar mag verblijven.

Ik denk dat iedereen in mijn omgeving het zou afraden als ik ze van het plan zou vertellen. Maar aan de andere kant denk ik ook, je moet doen waar je (denkt) gelukkig van te worden en voor mij is dit iets waar ik van droom. Ik zie mezelf niet gelukkig worden in een groter appartement of in een rijtjeshuis en een vrijstaand huis in een rustig gebied is zo ver buiten ons (toekomstige) budget dat het voor mij niet zinnig voelt om te sparen voor een 'betere' permanente woonruimte. Wat denken jullie?

Ik ben ook benieuwd van ervaringen van mensen die al een recreatiewoning hebben en hoe dat bevalt.
Alle reacties Link kopieren Quote
Wij hebben een grote stacaravan op een behoorlijk groot perceel gehad aan de kust.
Heerlijk was dat.
Met kinderen die wedstrijden hadden in 't weekend werd 't lastiger om er vaker in 't weekend heen te gaan. Ik was er 't liefst ieder weekend.
De parkkosten waren 1800 per jaar.
Bij de scheiding is de stacaravan verkocht voor 't bedrag waarvoor we 't hadden aangekocht.
De aankoopprijs zijn wel bizar gestegen.
Misschien klopt het niet allemaal, maar het is wel waar
Alle reacties Link kopieren Quote
Bedankt voor de tips. Een 'recreatie'woning met woonbestemming ligt ver buiten ons budget vermoed ik. Ik zal eens kijken naar die facebookgroep en naar de afsluit-plannen op de Veluwe.

Ik heb even zitten rekenen en voor 4076 euro (de jaarlijkse kosten voor erfpacht + parkkosten + energie bij de woning in Beekbergen, dus exclusief onderhoud en andere kosten) kunnen we 9x per jaar een weekend een huisje mét sauna huren bij Landal/Summio buiten het hoogseizoen. Ook niet slecht...

Ik heb alleen zo'n hekel het steeds moeten inpakken en slepen met spullen (we reizen met het OV met hond). Maar misschien moet ik dan zo veel mogelijk spullen dubbel te kopen, zodat we het in- en uitpakken zoveel mogelijk kunnen vermijden. Als we een eigen huisje hebben moeten we immers ook alles dubbel hebben.

En je bent natuurlijk afhankelijk van de welke huisjes beschikbaar zijn, maar aan de andere kant geeft het ook weer de vrijheid om naar verschillende gebieden te gaan (mits bereikbaar met het OV).

Vaak iets huren voelt voor mij ook een beetje als geld weggooien, maar misschien helpt dus de gedachte dat we dit bedrag ook jaarlijks kwijt zouden zijn als we een eigen woning zouden hebben.
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik kan het je niet aanraden, ik had wel drie kinderen om mee heen en weer te slepen, honden moesten ook mee. Ik was altijd aan het poetsen, caravan netjes achterlaten, huis netjes achterlaten alles in en uit de auto slepen enz.
Er was een wasserette die nogal pittig van prijs was dus de meeste was ging weer meer naar huis.

Het was leuk voor een zomer en toen had ik het wel gehad.
De sterren wandlen, de tijd gaat, de klok zal slaan,.
Alle reacties Link kopieren Quote
Als je echt afhankelijk bent van OV (dus geen rijbewijs) dan worden de opties best gelimiteerd, want veel huisjes liggen nu niet direct vlakbij een station. Als je wel een rijbewijs hebt zou je ook de aanschaf van een grote, luxe camper kunnen overwegen. Dan ben je flexibel in tijd en plaats. Het nadeel is dat je dan geen vaste grond hebt waar je kunt tuinieren.
Alle reacties Link kopieren Quote
GroenTuintje schreef:
18-03-2024 19:22
Aan zee betaal je ook dit soort bedragen voor seizoensplek camping. Familie van partner heeft dit al jaren en betaald rustig 5000 per jaar (!) om op een populaire camping te staan bij zee.
Ik zie dit soort bedragen (en hoger) ook voorbij komen voor de parken met stenen huisjes. Vandaar dat voor ons verhuur in de zomer toch wel interessant is.
Alle reacties Link kopieren Quote
Puur uit nieuwsgierigheid; hebben jullie overwogen om helemaal te verhuizen naar de Veluwe? Ik vroeg me dat af, omdat je niet van spullen slepen houdt.

Check trouwens ook of een park goed bereikbaar is met het OV, dat is namelijk altijd een stuk minder dan in de randstad
Alle reacties Link kopieren Quote
Met het OV lijkt het me best wel een gedoe. Wij hebben een aantal jaren in het voorseizoen op een camping gestaan en je neemt toch telkens best wat spullen mee. Vrijdag alvast de boodschappen voor het weekend, schone kleren, de iPads, mijn boek dat ik aan het lezen ben, zo nu en dan schoon beddengoed dat ik thuis gewassen had. De kleine kofferbak zat elke week toch wel vol hoor. En veel parken liggen natuurlijk vrij buitenaf, dus OV is ook niet altijd optimaal. Bij onze camping was de bushalte toch zeker wel 500 meter lopen nog, en dat dan met al je spullen. Zie overigens dat je er met het gewone OV niet kan komen, alleen maar met een haltetaxi die je vooraf moet reserveren. Het lijkt me niet ideaal :mrgreen:
Alle reacties Link kopieren Quote
Ov lijkt mij wel lastiger.
Vroeger hadden wij geen auto en gingen met ov naar vakantieparken. Soms moesten we dan nog wel een heel eind lopen vanaf de bushalte met de koffers. Dit zou ik niet elk weekend willen.
Alle reacties Link kopieren Quote
en als je nou eens, om te proberen, een voorseizoen lang een caravan op een camping neerzet en er ieder weekend heengaat?
Hoeveel neem je mee?
Hoe leuk is het?
etc
Alle reacties Link kopieren Quote
Lila-Linda schreef:
19-03-2024 12:23
en als je nou eens, om te proberen, een voorseizoen lang een caravan op een camping neerzet en er ieder weekend heengaat?
Hoeveel neem je mee?
Hoe leuk is het?
etc
Hoe gaan ze die caravan daar krijgen zonder auto? :mrgreen:
Maar wel een goede tip verder! Wij hebben dit nu 3 jaar gedaan, voorseizoen op een camping 20 minuten van huis. Beviel erg goed, maar we wilden niet jaren op dezelfde camping staan kwamen we achter. En het is toch ook best wel een belasting, die caravan staat er en je hebt er voor betaald, dan wil je er ook heen. Tenminste, dat hadden wij wel. Dit jaar staan we nergens en we missen het wel. Voor volgend jaar willen we gaan kijken op een camping 5 minuten van huis :) dan kunnen we er ook doordeweeks gewoon blijven namelijk.
Alle reacties Link kopieren Quote
Irregular_Choice schreef:
19-03-2024 13:10
Hoe gaan ze die caravan daar krijgen zonder auto? :mrgreen:
Maar wel een goede tip verder! Wij hebben dit nu 3 jaar gedaan, voorseizoen op een camping 20 minuten van huis. Beviel erg goed, maar we wilden niet jaren op dezelfde camping staan kwamen we achter. En het is toch ook best wel een belasting, die caravan staat er en je hebt er voor betaald, dan wil je er ook heen. Tenminste, dat hadden wij wel. Dit jaar staan we nergens en we missen het wel. Voor volgend jaar willen we gaan kijken op een camping 5 minuten van huis :) dan kunnen we er ook doordeweeks gewoon blijven namelijk.
die kun je laten plaatsen hoor
of zelfs huren natuurlijk
Alle reacties Link kopieren Quote
Irregular_Choice schreef:
19-03-2024 13:10
Hoe gaan ze die caravan daar krijgen zonder auto? :mrgreen:
Maar wel een goede tip verder! Wij hebben dit nu 3 jaar gedaan, voorseizoen op een camping 20 minuten van huis. Beviel erg goed, maar we wilden niet jaren op dezelfde camping staan kwamen we achter. En het is toch ook best wel een belasting, die caravan staat er en je hebt er voor betaald, dan wil je er ook heen. Tenminste, dat hadden wij wel. Dit jaar staan we nergens en we missen het wel. Voor volgend jaar willen we gaan kijken op een camping 5 minuten van huis :) dan kunnen we er ook doordeweeks gewoon blijven namelijk.
een collega van mij woont op een half uur van het werk (zij en man werken beiden in dezelfde stad) en ze zetten in de zomervakantie de camper op een camping dichtbij ons bedrijf
Dan zit ze daar een week, zij en man werken om&om, ze is zo op kantoor, en ook zo weer in korte broek bij de voortent.
Ook een idee dus: camping bij je werk :)
Alle reacties Link kopieren Quote
We kiezen uiteraard alleen parken uit die goed bereikbaar zijn met het OV. Bij Park Summio Heihaas stopt de bus bijvoorbeeld recht voor de ingang van het park. Ook nemen we altijd maar 1 koffer mee (en nog 2 rugtassen).

Een camper of caravan is geen optie. De meerwaarde van vakantie is voor ons juist het kunnen samenwonen in een mooi huisje met veel ruimte, want onze huidige woonsituatie hier in de Randstad nogal onhandig en klein.

Verhuizen naar de Veluwe is financieel niet mogelijk. Verhuizen naar een woning die aan onze (misschien ietwat hoge) eisen voldoet is in het algemeen eigenlijk geen optie, tenzij we een loterij winnen, maar daar doen we niet aan mee :P
Alle reacties Link kopieren Quote
Muselet schreef:
19-03-2024 10:05
Ik kan het je niet aanraden, ik had wel drie kinderen om mee heen en weer te slepen, honden moesten ook mee. Ik was altijd aan het poetsen, caravan netjes achterlaten, huis netjes achterlaten alles in en uit de auto slepen enz.
Er was een wasserette die nogal pittig van prijs was dus de meeste was ging weer meer naar huis.

Het was leuk voor een zomer en toen had ik het wel gehad.
Ja dat is best een gedoe allemaal. Al lijkt mij een seizoensplek op een camping vlakbij hier oprecht leuk. Vlakbij huis en zo ook weer op de camping
Voor iedereen een groene tuin
Alle reacties Link kopieren Quote
Aankomend weekend is er in Utrecht de second home beurs. Zie ik steeds op facebook.
Alle reacties Link kopieren Quote
dolorsit schreef:
19-03-2024 13:23
We kiezen uiteraard alleen parken uit die goed bereikbaar zijn met het OV. Bij Park Summio Heihaas stopt de bus bijvoorbeeld recht voor de ingang van het park. Ook nemen we altijd maar 1 koffer mee (en nog 2 rugtassen).

Een camper of caravan is geen optie. De meerwaarde van vakantie is voor ons juist het kunnen samenwonen in een mooi huisje met veel ruimte, want onze huidige woonsituatie hier in de Randstad nogal onhandig en klein.

Verhuizen naar de Veluwe is financieel niet mogelijk. Verhuizen naar een woning die aan onze (misschien ietwat hoge) eisen voldoet is in het algemeen eigenlijk geen optie, tenzij we een loterij winnen, maar daar doen we niet aan mee :P
Veel ruimte hebben de meeste huisjes/chalets niet hoor, dus als het je daar ook om gaat dan zou ik nog eens goed bedenken of dat echt een eis is. Veel stacaravans/chalets zijn <50m2. En daarboven worden ze aanzienlijk duurder (en zijn ze vaak ouder, want tegenwoordig mag er volgens mij niet meer >50m2 gebouwd worden op 1 kavel.
Alle reacties Link kopieren Quote
Knuddestudder schreef:
19-03-2024 10:13
Als je echt afhankelijk bent van OV (dus geen rijbewijs) dan worden de opties best gelimiteerd, want veel huisjes liggen nu niet direct vlakbij een station. Als je wel een rijbewijs hebt zou je ook de aanschaf van een grote, luxe camper kunnen overwegen. Dan ben je flexibel in tijd en plaats. Het nadeel is dat je dan geen vaste grond hebt waar je kunt tuinieren.
Mwah....het busvervoer op de Veluwe is best ok geregeld. Minder frequent en minder opties dan in de randstad natuurlijk, maar de meeste plekken zijn echt wel bereikbaar. Zeker overdag. En daarbuiten is op een groot deel van de Veluwe een halte taxi. Als je toch met OV reist (en dus wat langer onderweg bent), kun je die prima tijdig reserveren.
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik zie dat je summio parken noemt. Maar bij zo’n keten zou ik er al helemaal niet aan beginnen eigenlijk. Juist die ketens hebben er nogal een handje van om parken op te kopen en dan huisjes voor de verhuur neer te plempen. Die grote ketens geven weinig om hun “bewoners” en zetten je zonder pardon van het park af. Het draait toch allemaal om geld en er wordt veel meer verdiend aan een huisje dat voor €1000,- per week verhuurd kan worden dan iemand die voor €3000,- een heel jaar een plek bezet houdt. Als ik het al zou doen, zou het bij een park zijn die geen onderdeel is van een keten. Een park waar je de eigenaar ook kent, die op het park aanwezig is en met hart en ziel het park runt ipv voor het grote geld gaat. Al zijn die parken dus steeds schaarser en worden veel parken overgenomen door al die ketens.
Alle reacties Link kopieren Quote
Irregular_Choice schreef:
19-03-2024 14:37
Ik zie dat je summio parken noemt. Maar bij zo’n keten zou ik er al helemaal niet aan beginnen eigenlijk. Juist die ketens hebben er nogal een handje van om parken op te kopen en dan huisjes voor de verhuur neer te plempen. Die grote ketens geven weinig om hun “bewoners” en zetten je zonder pardon van het park af. Het draait toch allemaal om geld en er wordt veel meer verdiend aan een huisje dat voor €1000,- per week verhuurd kan worden dan iemand die voor €3000,- een heel jaar een plek bezet houdt. Als ik het al zou doen, zou het bij een park zijn die geen onderdeel is van een keten. Een park waar je de eigenaar ook kent, die op het park aanwezig is en met hart en ziel het park runt ipv voor het grote geld gaat. Al zijn die parken dus steeds schaarser en worden veel parken overgenomen door al die ketens.
3000 per jaar plus minimaal al twee ton voor het huisje.

Ik heb me nog niet in Summio verdiept maar kijk wel naar twee parken die ze net hebben overgenomen.
Alle reacties Link kopieren Quote
Flashy schreef:
19-03-2024 14:40
3000 per jaar plus minimaal al twee ton voor het huisje.

Ik heb me nog niet in Summio verdiept maar kijk wel naar twee parken die ze net hebben overgenomen.
Waar haal je vandaan dat ze een huisje van 2 ton wil kopen? TO heeft het over een chalet, niet over een huis. Een chalet/stacaravan koop je voor €40.000,-.
Alle reacties Link kopieren Quote
Irregular_Choice schreef:
19-03-2024 15:05
Waar haal je vandaan dat ze een huisje van 2 ton wil kopen? TO heeft het over een chalet, niet over een huis. Een chalet/stacaravan koop je voor €40.000,-.
Ik geef alleen maar de prijs aan van wat die huisjes minimaal kosten.
Alle reacties Link kopieren Quote
Knuddestudder schreef:
19-03-2024 10:13
Als je echt afhankelijk bent van OV (dus geen rijbewijs) dan worden de opties best gelimiteerd, want veel huisjes liggen nu niet direct vlakbij een station. Als je wel een rijbewijs hebt zou je ook de aanschaf van een grote, luxe camper kunnen overwegen. Dan ben je flexibel in tijd en plaats. Het nadeel is dat je dan geen vaste grond hebt waar je kunt tuinieren.

Campers waren altijd al erg duur in Nederland wegens de 37,7% BPM belasting. In Duitsland hebben ze die belasting niet. Door Covid zijn campers plots extreem gewild geworden ivm de beperkingen die toen golden. Nieuw betaal je inmiddels zo 100.000 euro, en dan heb je nog weinig.
Daardoor zijn de tweedehands prijzen ook enorm hoog.
Alle reacties Link kopieren Quote
Flashy schreef:
17-03-2024 17:51
Ik lees even mee. Wij zijn aan het oriënteren, maar dan wel een stenen huisje op eigen gekochte grond. Die parken zijn er ook.

Huurgrond zou ik nooit doen.

Soms zijn chalets zo duur dat een huisje een veel betere keuze is.
Al zijn er met vakantiewoningen altijd veel haken en ogen. Dit lijkt prima, tot je leest over die verhuurverplichting...

https://www.funda.nl/recreatie/echten-d ... weg-24-71/

En een CV ketel uit 2003..
Alle reacties Link kopieren Quote
Is het wellicht een optie om iets te kopen met familie of hele goede vrienden? Ik ken meerdere mensen die samen met broer, zus, ouders een huisje hebben. Houdt de kosten wat behapbaarder en dan ben je misschien ook een beetje van die druk af dat je ieder vrij moment in je huisje moet zitten. OK, vergt wat meer planning en overleg, maar kan voor een paar jaartjes misschien best een oplossing zijn als je goede afspraken maakt? Ik opper het maar.
No one ever made a difference by being like everyone else.

Gebruikersavatar
Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven