Mannen en huishouden;even mijn hart luchten

25-03-2013 13:21 113 berichten
Alle reacties Link kopieren
Dit is topic nummer honderd+ gok ik over het onderwerp; maar ik word na een maand proef samenwonen toch wel een beetje geschift van mijn vriend.



Ik heb echt het idee dat mijn vriend denkt dat de was pootjes heeft en zichzelf op hangt en stijkt (geldt trouwens ook voor de afwas!) en dat het huis uit zichzelf schoon wordt. Hij vind de vaatwasser uitruimen al een prestatie.



Als ik iets vraag doet ie het maar soms heb ik daar geen zin in. Nu heb ik voor gesteld om de komende twee weken allebei beiden hou te hoeveel we doen en om maar eens een huishoudster te nemen, vriend vindt beiden onzin :(.



Lucht al weer op dat ik het even van mij af heb geschreven, iemand nog tips?
Alle reacties Link kopieren
misschien een rooster maken, wie wat wanneer doet? Of meer samen doen zodat ie ook echt ziet wat er moet gebeuren, en wat jij precies allemaal doet?
Alle reacties Link kopieren
Waarom bijhouden? Krijgt hij dan een gouden sticker achter zijn naam als hij de taak voltooid heeft? Leg gewoon uit dat je het vermoeiend vindt dat je alles alleen moet doen. Als hij volwassen genoeg is om samen te wonen, is hij ook volwassen genoeg om zijn eigen zooi op te ruimen.

Hier is het trouwens normaal dat de een wat meer doet als de ander het drukker heeft. Nu heb ik een vol rooster en ben ik later uit, dus hij laat vaker zijn handen wapperen nu. Vorig blok was het andersom.

Dus, ga aan tafel zitten en bespreek wat je dwarszit.
Some flies are too awesome for the wall
Als je daar na een maand al tegenaan loopt.... Oeioei. Heeft hij nooit op zichzelf gewoond?

Rooster, schoonmaakster, of loslaten...
Alle reacties Link kopieren
Ga om tafel, schrijf alles op wat er in een week moet gebeuren en verdeel dat.
Alle reacties Link kopieren
Je wilt dat hij het doet, hij doet het niet uit zichzelf maar je wilt er ook niet om vragen?



Nou euhhhh succes dan maar



Ik snap dat nooit zo goed, dan vraag je het toch gewoon?
Luister nou maar gewoon naar wat ik zeg!
Alle reacties Link kopieren
Je op moet zijn 'MIJN man en het huishouden'
Het kan natuurlijk ook zijn dat je heel perfectionistisch hierin bent en hij heel makkelijk. Probeer allebei een beetje toe te geven..jij loslaten en hij iets meer meewerken?

Laat zijn was lekker liggen hij komt er vanzelf achter dat t gebeuren moet, toch? En probeer zelf meer los te laten, want hoe erg is het nou eigenlijk als het huis niet spik en span is? Relativeer, of klaag niet en doe t zelf.
Alle reacties Link kopieren
Hoe oud zijn jullie? Heeft hij al eerder op zichzelf gewoond? Nee? Misschien ziet hij het gewoon echt niet. Dan is een tijdje een schoonmaakrooster bijhouden echt niet verkeerd.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb exact vanwege dat soort geneuzel nooit een man gewild die niet eerst (alleen) op zichzelf heeft gewoond. Sluitende theorie of niet: Mijn exemplaar mankeert niets aan zijn handjes, ziet prima wat er in huis moet gebeuren, levert zijn bijdrage en waardeert de mijne.
Alle reacties Link kopieren
De meeste mannen vinden het nou eenmaal niet zo heel belangrijk en zien het vaak ook niet als er iets moet gebeuren omdat het ze niet interesseert (even over het algemeen genomen).



En mannen kunnen nog steeds niet gedachten lezen dus gewoon vragen/zeggen ''Er moet nu was opgehangen worden/gestofzuigd of weet ik wat""
Wat wdr zegt.
Alle reacties Link kopieren
Een lijst maken met alle werkzaamheden die gedaan moeten worden. Zoiets:



per dag (vaatwasser in/uitruimen, koken, keuken aan kant, post opruimen)



per week (stofzuigen, dweilen, stoffen, bedden verschonen, vuilnisbak verschonen, wassen, strijken, was opvouwen en opbergen, keuken, badkamer, wc)



per maand (ramen lappen)



En dan vragen of hij even wil komen zitten en de taken verdelen. Dus letterlijk een lijst maken met namen erachter.
Tja dat krijg je als hij rechtstreeks van moeders pappot bij jou aanschuift
Alle reacties Link kopieren
Gewoon steeds blijven aangeven als je wil dat hij iets doet. 'Zou jij even willen stofzuigen terwijl ik de tafel afruim?' 'Ik heb een was in de machine gedaan, kun jij die straks even ophangen/in de droger doen?' Enzovoort. En het idee loslaten dat hij dat uit zichzelf moet doen, want dat doet hij dus niet, dus dat wordt alleen maar een bron van frustratie.



Als dat niet werkt zou ik toch gewoon een huishoudster nemen en die betalen vanuit de gezamenlijke pot.
Don't waste your time on jealousy,
Sometimes you're ahead, sometimes you're behind.
Huishoudster nemen. Dat bespaart je een hoop ergernis. Verder vriend trainen om bepaalde dingen wel te doen. Doe het goed en jij (of een eventuele opvolgster) hebt er jaren plezier van.
Alle reacties Link kopieren
Vriend ziet ook niet of iets vies is. Ik zei dat de badkamer nodig gedweild moest worden maar hij vond de vloer wel schoon. Toen heb ik een huishouddoekje over de vloer gehaald in zijn bijzijn. Toen hij zag wat daar op zat (stof/haren/zooi) zag hij ook wel in dat het een beetje vies was. Maar hij kijkt vanaf 2 meter hoogte en denkt: ah, ziet er prima uit.
Nou die van mij heeft op zichzelf gewoond maar 20 jaar later moet ik hem nog steeds vertellen wat ie moet doen.



Hij ziet het gewoon niet en/of dol op uitstellen en dan doe ik het dus.Enige wat bij die van mij helpt is zeggen wat ie moet doen en dan doe ie het ook gewoon.
Alle reacties Link kopieren
quote:Karen24 schreef op 25 maart 2013 @ 13:21:



Ik heb echt het idee dat mijn vriend denkt dat de was pootjes heeft en zichzelf op hangt en stijkt (geldt trouwens ook voor de afwas!) en dat het huis uit zichzelf schoon wordt. Hij vind de vaatwasser uitruimen al een prestatie.



zolang jij alles doet, heeft de was toch ook pootjes? Het gaat toch allemaal vanzelf? Als je er geen zin in hebt: spreek je naar hem toe uit, of doe het zonder te zeuren.



Wat voor ons helpt is (toegegeven: we hebben ook een werkster)

de dagelijkse klussen liggen vrij duidelijk vast. de taken zijn verdeeld, dat helpt. en de verantwoordelijkheid is duidelijk. als hij niet op dinsdag toekomt aan de keuken, ga ik er vanuit, dat daar een goede reden voor was en dat het woensdag wel komt.



Maar dit heeft ons vele jaren van praten en uitleggen gekost. Zonder het uit te spreken verandert er geheid niets
Alle reacties Link kopieren
Hoe deed hij dat dan toen jullie nog niet samenwoonden?
Zeg maar Spijker.
Alle reacties Link kopieren
oh ja erg herkenbaar..ik werk meer dan vriend dus wil ook graag dat hij meer in t huishouden doet...maar voordat hij de afwas gedaan heeft bijv, zijn er al 2 dagen verstreken en staat t zo lang bomvol afwas op t aanrecht..pff. en dat terwijl hij al lang op zichzelf heeft gewoond en t toch nooit erg vies bij m was.

Ik zeur gewoon net zo lang tot hij t doet.

We hebben wel allebei onze eigen taken, de was en t koken doe ik bijna altijd en hij de rest.
Alle reacties Link kopieren
Heb je hier van tevoren geen afspraken over gemaakt dan?
Im the root of all thats evil but you can call me cookie
Alle reacties Link kopieren
Tsja....



Herkenbaar, maar ik probeer het zoveel mogelijk los te laten.



Hij vind het huishouden appeltje/eitje denk ik. Zoals hij het doet is dat het ook
Alle reacties Link kopieren
Je gaat je vriend niet veranderen. Dus accepteer wat meer troep voorlopig en doe vooral je eigen was. Tenzij hij nog genoeg doet in en om het huis waardoor het heus niet onredelijk is wat extra op te pakken.
Alle reacties Link kopieren
Als je zelf hoge eisen stelt aan het huishouden, dan moet je het zelf ook maar doen. Je kunt jouw manieren niet opleggen aan een ander. Wedden dat hij zijn overhemd heus wel strijkt als het nodig is en niemand het doet? En als hij het fijn vindt om in gekreukte tshirts te lopen dan is dat toch zijn keus?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven