Mannen en huishouden;even mijn hart luchten

25-03-2013 13:21 113 berichten
Alle reacties Link kopieren
Dit is topic nummer honderd+ gok ik over het onderwerp; maar ik word na een maand proef samenwonen toch wel een beetje geschift van mijn vriend.



Ik heb echt het idee dat mijn vriend denkt dat de was pootjes heeft en zichzelf op hangt en stijkt (geldt trouwens ook voor de afwas!) en dat het huis uit zichzelf schoon wordt. Hij vind de vaatwasser uitruimen al een prestatie.



Als ik iets vraag doet ie het maar soms heb ik daar geen zin in. Nu heb ik voor gesteld om de komende twee weken allebei beiden hou te hoeveel we doen en om maar eens een huishoudster te nemen, vriend vindt beiden onzin :(.



Lucht al weer op dat ik het even van mij af heb geschreven, iemand nog tips?
Alle reacties Link kopieren
quote:wdr schreef op 25 maart 2013 @ 14:29:

[...]





Ik heb heel lang op mezelf gewoond voordat ik ging samenwonen met mijn vriendin. Dan zorgde ik gewoon dat ik nooit thuis was, dan hoefde ik ook niet op te ruimen. En hoewel ik niet zo van de veralgemenisering in de topictitel ben, is het wel een feit denk ik dat veel mannen niet alleen niet van opruimen houden maar het ook niet ZIEN allemaal. Ik ben (was) ook zo, tot wanhoop van mijn vriendin.





Ons huishouden is ook gewoon druk.Vriend heeft 4 kinderen die halve weken hier zijn, zelf heb ik ook twee kids thuis wonen. Dus ja, ik herken wel de wanhoop als niemand het ziet behalve ik



En ik hou ook echt echt niet van opruimen, maar ook niet van horde lopen in huis. Dus ja...
Alle reacties Link kopieren
quote:wdr schreef op 25 maart 2013 @ 14:33:

Even een belangrijke tip: bij veel mannen (zoals ik vroeger dus) is het geen onwil. Het zit niet in ons systeem, we zien de troep niet en we hebben een veel hogere rotzooi tolerantie. Dan weten jullie dat in ieder geval.



Oh maar ik zie ook wel dat het geen onwil is. Vriend zegt ook vaak dat ik het dan gewoon moet vragen of zeggen wat er moet gebeuren. Hij ziet dat als een oplossing voor mijn wanhoop, ik wil niet de opzichter van het huishouden zijn.

Ik zie wel dat hij zijn best doet op momenten en soms lijkt het in mijn ogen gemakzucht maar dat is dan ook het moment dat het echt boven mijn hoofd groeit.
Alle reacties Link kopieren
Wij hebben ieder onze eigen klusjes.... en dat werkt goed (en daar kan weleens iets van afgeweken worden natuurlijk).



Vriend doet vooral veel waar schoonmaakmiddel aan te pas komt (i.v.m. mijn parfum allergie). Dus de keuken, badkamer en WC soppen. En ik doe standaard de was (wassen, ophangen, strijken),opruimen, boodschappen, koken, planten water geven, vuilnis, stofzuigen en bed verschonen.
Alle reacties Link kopieren
Toch nieuwsgierig naar het "proefsamenwonen". Is je vriend bij je ingetrokken? Dat kan, maar verwacht niet dat hij het huishouden op jouw manier doet.



Ipv bijhouden hoeveel je doet lijkt me beter om te kijken welke taken er zijn (binnenshuis en buitenshuis) en dan te verdelen.
Alle reacties Link kopieren
Er is hoop !!



Ken een paar schandelijke verwende exemplaren, waarvan er ééntje de kroon spant. Die hoefde niet alleen níets te doen in het huishouden, maar als hij tegen moeders zei: "ik heb zin in M&Ms" sprong ze ook nog direct op de fiets om die te gaan halen.



Grote problemen toen hij ging samenwonen, maar na 'liefdevolle training' van de partner is hij nu een stofzuiger, strijker, afwasser... alles.



De twee houden wel verdomd veel van elkaar en hij wil haar graag gelukkig zien - ook waren haar eisen niet onredelijk maar gewoon eerlijk.



Als je merkt dat hij er wel voor open staat, zou je het wat tijd kunnen geven. Ruzie maken kan altijd nog, toch?
Alle reacties Link kopieren
Vriend bij mij ingetrokken en houdt zijn kamer nog een paar maanden aan, vandaar het proef samenwonen.



Schoonmaakster is uitgemaakte zaak die komt er en daar betaalt ie ook gewoon de helft van, we hebben alleen nog discussie over de frequentie.
Alle reacties Link kopieren
quote:dolfje schreef op 25 maart 2013 @ 13:31:

De meeste mannen vinden het nou eenmaal niet zo heel belangrijk en zien het vaak ook niet als er iets moet gebeuren omdat het ze niet interesseert (even over het algemeen genomen).



En mannen kunnen nog steeds niet gedachten lezen dus gewoon vragen/zeggen ''Er moet nu was opgehangen worden/gestofzuigd of weet ik wat""



Nou dit.



Er moet nu dit of dat gebeuren is natuurlijk ook behoorlijk subjectief. Jij vindt dat iets moet gebeuren, hij denkt dat het best over 3 weken kan. En waarom niet, eigenlijk?



Dus: relax en maak je niet zo druk. Die was heeft geen pootjes, dus kan zichzelf niet wassen, maar kan ook niet weglopen.
Alle reacties Link kopieren
Voor de rest: hiervoor woonde mijn vriend op kamers, dus stofzuigen lukt nog wel, was ging 1x in de twee naar mams. Dweilen, badkamer en keuken werden nooit gedaan.
Alle reacties Link kopieren
Bij mannen moet je het gewoon vragen.



Niks romatisch zelf de afwas,strijk bedden opgemaakt zonder iets te vragen. Of ze beginnen ook niet vanzelf met iets.



Dus soms moet je er heel romantisch ruzie overmaken als gewoon vragen niet helpt. En daarna vooral uitvoerig belonen zorgt voor goede resultaten in de toekomst.



De vrouw hoeft geen beloning die ziet en doet het uit haar zelf. Waarom dat zou is geen idee. Maar is soms flink balen.
Alle reacties Link kopieren
quote:Mevrouwdekees schreef op 25 maart 2013 @ 13:30:

Ik heb exact vanwege dat soort geneuzel nooit een man gewild die niet eerst (alleen) op zichzelf heeft gewoond. Sluitende theorie of niet: Mijn exemplaar mankeert niets aan zijn handjes, ziet prima wat er in huis moet gebeuren, levert zijn bijdrage en waardeert de mijne.Haha, nou de grootste smeerpoetsen en rommelkonten die ik ken wonen al jááren helemaal alleen en op zichzelf.
Alle reacties Link kopieren
Ik doe tegenwoordig 's avonds thuis het huishouden terwijl mijn vriendin op de bank zit. Maar dat is vast heel zeldzaam.
Alle reacties Link kopieren
quote:dolfje schreef op 25 maart 2013 @ 13:31:

De meeste mannen vinden het nou eenmaal niet zo heel belangrijk en zien het vaak ook niet als er iets moet gebeuren omdat het ze niet interesseert (even over het algemeen genomen).



En mannen kunnen nog steeds niet gedachten lezen dus gewoon vragen/zeggen ''Er moet nu was opgehangen worden/gestofzuigd of weet ik wat""

Ik zie het ook niet, hoor, maar daar heb ik een simpele oplossing voor.



Donderdag doe ik de keuken, de woonkamer en de WC. Ik maak alles schoon, of het nu zichtbaar vies is of niet. En zondag doe ik de gang, de douche, de slaapkamer en nog een keer de WC. Dat houdt in: nat afnemen (met water en zeepsop), stofzuigen en dweilen.
World of Warcraft: Legion
Alle reacties Link kopieren
Ik heb sinds we samenwonen geen was meer opgehangen, 1 keer de afwas gedaan, en geen vuilniszak meer weggebracht naar de container. Daarentegen doe ik ook weer dingen, ramen lappen, de badkamer/wc en stofzuigen.

Het is inderdaad jóuw man. En ook jóuw was, en jóuw zooi, en dat van hem hóef jij niet te doen. Je bent verdorie zijn moeder toch niet. Het is ook zijn huis hoor.



Pikstraf geven?
Alle reacties Link kopieren
Kookwekker zetten als jullie thuiskomen en samen iedere dag 10 minuten huishouden.

Klus naar eigen keuze.



Bizar hoeveel je in 10 minuten kan doen. Scheelt een hoop gezeik en doordat er een duidelijk einde aan de ellende is, is het ook niet zo erg.
Alle reacties Link kopieren
Over frequentie: nou ik ben echt niet heel netjes: 1x in de twee weken dweilen/stofzuigen en stoffen en WC/badkamer in keer in de week en de keuken/beddengoed wanneer nodig. En ramen wassen nog nooit gedaan (doet mijn moeder 2x per jaar).



En zijn was strijk in inderdaad niet, ga echt niet aan al die bloezen beginnen....
Alle reacties Link kopieren
quote:paprikaatje schreef op 25 maart 2013 @ 13:33:

Tja dat krijg je als hij rechtstreeks van moeders pappot bij jou aanschuift



Mijn vriend heeft nooit op zichzelf gewoond, hij is idd vanuit zijn ouderlijk huis met mij gaan samenwonen. En wat denk je? Hij is netter dan ik! Hij ergert zich juist aan mijn slordigheid Hij stofzuigt, ruimt de vaatwasser in/uit, doet de was en kookt soms eten. Vandaag is hij thuis en zei hij dat hij de ramen ging wassen, nou dat heb ik zolang we hier wonen nog nooit gedaan! Het enige wat hij niet doet zijn de wc's en de badkamer, maar dat geeft niks, want dat doe ik altijd op mijn vrije dag.

Dus niet gelijk van die vooroordelen hebben
Alle reacties Link kopieren
no reservations: dat vind ik een goede
Alle reacties Link kopieren
In 3 kwartier heb ik de keuken, de woonkamer en de WC afgenomen, gestofzuigd, gedweild en rommel opgeruimd of weggegooid. In een paar minuutjes heb ik de volle vuilniszak uit de pedaalemmer gehaald, ben dan met de lift naar beneden gegaan, de vuilniszak in de container gekieperd en in de pedaalemmer een nieuwe vuilniszak gedaan. En ik denk dat ik met het typen van dit bericht ongeveer even veel tijd kwijt ben geweest...
World of Warcraft: Legion
Alle reacties Link kopieren
In drie kwartier heb ik niet heel mijn huis gedaan hoor+de was+de strijk+de boodschappen+gekookt, nee daar gaat iets meer tijd in zitten
Alle reacties Link kopieren
quote:wdr schreef op 25 maart 2013 @ 15:17:

Ik doe tegenwoordig 's avonds thuis het huishouden terwijl mijn vriendin op de bank zit. Maar dat is vast heel zeldzaam.Wow!!
Alle reacties Link kopieren
quote:consuelabananahammok schreef op 25 maart 2013 @ 15:31:

[...]



Wow!!Tsja, zij doet het vaak overdag en we voelen ons allebei prettig erbij dat zij thuis de lakens uitdeelt en ik het huishouden doe als we er beiden zijn. Maar ik denk dat weinig mannen daar mee akkoord zouden gaan.
Alle reacties Link kopieren
quote:Karen24 schreef op 25 maart 2013 @ 15:30:

In drie kwartier heb ik niet heel mijn huis gedaan hoor+de was+de strijk+de boodschappen+gekookt, nee daar gaat iets meer tijd in zitten Het schoonmaakwerk verdeel ik ook over twee dagen (zie enkele berichten terug). Was opruimen (en eventueel kleding wassen) doe ik op zondag en eventueel nog wat op maandag. Ik haal drie keer per week boodschappen. Ik hoef na mijn werk maar een klein beetje om te lopen voor de supermarkt. Ik ben op de kookdagen ongeveer een uur bezig met koken, eten, afwassen, opruimen en schoonmaken (wat ik met koken en eten vies heb gemaakt).
World of Warcraft: Legion
Alle reacties Link kopieren
Goed bezig Hans!
Alle reacties Link kopieren
quote:wdr schreef op 25 maart 2013 @ 15:34:

[...]





Tsja, zij doet het vaak overdag en we voelen ons allebei prettig erbij dat zij thuis de lakens uitdeelt en ik het huishouden doe als we er beiden zijn. Maar ik denk dat weinig mannen daar mee akkoord zouden gaan.





Ik denk het ook.

Maar ik denk ook dat weinig vrouwen op de bank kunnen gaan zitten en het aan kunnen zien dat man huishouden staat te doen.



Mijn exman was overigens wel een huishoudwonder. Strijken hoefde ik amper te doen want dat deed hij, en als ik thuis kwam van mijn werk in het weekend was het huis spik en span.Dan kon ik echt op de bank ploffen.
Alle reacties Link kopieren
quote:Karen24 schreef op 25 maart 2013 @ 15:26:

Over frequentie: nou ik ben echt niet heel netjes: 1x in de twee weken dweilen/stofzuigen en stoffen en WC/badkamer in keer in de week en de keuken/beddengoed wanneer nodig. En ramen wassen nog nooit gedaan (doet mijn moeder 2x per jaar).



En zijn was strijk in inderdaad niet, ga echt niet aan al die bloezen beginnen....



Je vriend in gewoon nog minder netjes.



Die van mij kan echt wel maanden zonder stofzuigen leven hoor. En doet de was pas als het hoogst noodzakelijk is/ als de trommel gevuld kan worden met bv. de groene was. Dat dat als resultaat heeft dat het hele huis vol met vuile was ligt kan hem echt helemaal niks schelen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven