Het huis opruimen, wie doet er mee!

30-12-2013 16:05 2947 berichten
Jep, zo rond de jaarwisseling klinkt het als een goed voornemen voor 2014... maar nee hoor, het huis is nu op het moment zo'n zooi dat ik er niet meer tegenaan kan kijken en nu genoodzaakt ben er wat mee te gaan doen.



In juni ga ik bevallen van mijn eerste kind en dat vond ik wel een goede motivatie om het huis eens goed aan te pakken. Ik ben vijf jaar geleden uit huis gegaan, de spullen zijn er neergezet en veel dingen zijn geeneens meer uitgepakt sindsdien. Ook is er een hoop bijgekocht wat achteraf niet nodig was of kapot is gegaan.



Voor de discipline leek het mij een fijn idee om met anderen er over te praten. Wellicht kunnen we een leuke club vormen.



Dus: toekomstige opruimers, wie doet er mee?
Hallo, ik haak even aan. Ben nu ongeveer een jaar bezig met drastisch verminderen van spullen en opruimen. Heb dus inmiddels alles wel onder controle, maar het blijft toch wel een werk in uitvoering omdat wij vrij compact wonen en weinig kast/bergruimte hebben). Spullen lijken zich te vermenigvuldigen hier, dus doe nog regelmatig dingen weg qua kleding, speelgoed, keukenmeuk, etc.



Ik loop echter vast op twee punten:



1) Kinder DVD's. Stop je die in een doos, of in een map? Ik kan maar niet kiezen. Wat werkt voor jullie het beste? We hebben er niet heel veel, dus het kan minimaal aangepakt worden.



2) Spelletjes en puzzels. Als ik die in de kast zet vragen kinderen er niet om (out of sight, out of mind), maar ik wil ze eigenlijk ook niet te grabbel gooien en/of in het zicht hebben, want dan gooien de kids zo alles door elkaar (ze zijn 2 en 4) en vind ik het zo rommelig staan. Hebben jullie een gouden oplossing?
Hoi allemaal,



Ik klets ook graag mee. Ik ben ook al een tijdje aan het ruimen. En dan ook behoorlijk. Rust in huis is rust in mijn hoofd, zo ervaar ik het.

Vandaag heb ik zelfs de gordijnen er af gehaald, het oogt nu veel frisser. Vind ik dan, mijn man vindt het een beetje kil ogen. Dus ik heb ze voor de zekerheid nog maar even bewaard.



We hebben trouwens voor alle ramen houten lamellen, om daarnaast ook nog gordijnen te hangen vind ik eigenlijk onzin. Wat vinden jullie?
Alle reacties Link kopieren
Nee dat is onzin. Al zijn houten lamellen wel bevattelijk voor stof. En dat afdoen vergt wel tijd. Dat zou ik er irritant aan vinden.
Alle reacties Link kopieren
@funnyface



1: in een map. Scheelt veel meer ruimte dan in een doos en zoekt wel makkelijk vindt ik.

2. ik heb spelletjes hier wel in de kast staan. Uit zicht dus. Ik vraag aan dochter (2,5 jaar) of ze een spelletje wil doen. Dan pakken we dat gericht en kunnen we het oko gericht opruimen voordat ze aan ander begint. Dit werkt hier heel goed.
quote:mabelle schreef op 09 september 2016 @ 23:41:

Nee dat is onzin. Al zijn houten lamellen wel bevattelijk voor stof. En dat afdoen vergt wel tijd. Dat zou ik er irritant aan vinden.jaa.. dat klopt zeker, de lamellen doe ik 1x per maand met de stofzuigerborstel, is ook veel werk maar die gordijnen ernaast vond ik echt te veel.
quote:mabelle schreef op 09 september 2016 @ 23:41:

Nee dat is onzin. Al zijn houten lamellen wel bevattelijk voor stof. En dat afdoen vergt wel tijd. Dat zou ik er irritant aan vinden.jaa.. dat klopt zeker, de lamellen doe ik 1x per maand met de stofzuigerborstel, is ook veel werk maar die gordijnen ernaast vond ik echt te veel.
Ik heb gisteren een (uitstal)kast in de woonkamer aangepakt. Veel prullaria weggegooid, wat nepplantjes (ik ga niet blaadje voor blaadje afstoffen), en lelijke vaasjes. Er staat nu een stuk minder op.

Nu nog in de kast. Wat hebben we aan 20 wijnglazen bijvoorbeeld?
Alle reacties Link kopieren
Lamellen, rampendingen . Dan was ik liever zo af en toe de gordijnen. Ik zou de lamellen weghalen dus en de gordijnen lekker laten hangen. En je vriend heeft gelijk: gordijnen zorgen ervoor dat het minder hol klinkt en het ziet er niet zo kaal uit.



20 wijnglazen, dan kan je nog eens wat laten vallen . Ik heb er 0, als we wijn drinken doen we dat uit kleine glaasjes die ook voor limonade enzo geschikt zijn. Qua servies zijn we superbasic.



Hier vooral schoongemaakt van de week. Na een zomer vol puinruimen was dat behoorlijk blijven liggen. Nu moeten alleen de kamers op de tussenverdieping nog even een sopje, de rest is op dit moment gewoon even snel afstoffen en stofzuigen. En dan wil ik weer eens verder met verven....
Alle reacties Link kopieren
Wat doen jullie met kleding die niet meer wordt gebruikt? Ik bedoel kleding die in principe nog draagbaar is, dus zonder vlekken of gaten enzo. Alles per stuk op MP zetten schiet voor geen meter op. En echt weggooien of in de voddencontainer vind ik echt zonde.



(heb niet alle pagina's gelezen dus mss ben ik mosterd)
En nú in één keer goed
Alle reacties Link kopieren
Die container is er echt niet alleen voor vodden toch Greebo? Hier in ieder geval niet. Ik gooi alle kleding, van zeer goed draagbaar tot gaten erin in de container van het Leger des Heils. Die sorteren dat weer uit: goede kleding wordt verkocht (en het geld gaat dan naar hulpprojecten) of aan mensen gegeven die het nodig hebben en de lompen worden per kilo verkocht om gerecycled te worden. Kinderkleding die nog goed is bewaar ik voor een evt derde, geef ik weg, verkoop ik op Marktplaats en anders gooi ik dat ook in de Leger des Heils container.



Ik zou ook zeggen: gordijnen houden en lamellen weg. Gordijnen zijn veel gezelliger en makkelijker met schoonmaken (ik was ze praktisch nooit, is ook niet zo nodig volgens mij tenzij je rookt ofzo).
Alle reacties Link kopieren
Nou.... gordijnen niet wassen..... Er gaat een stof in zitten waar je niet echt gelukkig van wordt, in ieder geval niet met mensen in huis met een huisstofmijtallergie. De allergoloog zegt iedere 6 weken wassen (ik knik braaf ja maar was ze maar één keer per jaar.... , dat vind ik dan ook wel weer genoeg haha) In de woonkamer was ik ze altijd vlak voor kerst, mijn regel is dat als de vloer niet gedweild is en de gordijnen niet gewassen en de ramen niet gezeemd, dan mag er geen kerstboom komen. Dan wordt er vanzelf zoveel gezeurd dat ik het dan maar ga doen .
Alle reacties Link kopieren
Mijn carriere-pakjes en nette bloesjes enzo gaan altijd naar Dress for Succes. Maar er blijft nog best veel over , ik kom er achter dat ik de afgelopen jaren eigenlijk niks heb weggegooid maar wel heb bijgekocht. Een hele klus nu dus, wel.... Er staat hier een best aantal vuilniszakken vol * schaam * , maar nu nog afvoeren...
En nú in één keer goed
Alle reacties Link kopieren
quote:FunnyFace8 schreef op 09 september 2016 @ 23:30:

Kinder DVD's. Stop je die in een doos, of in een map? Ik kan maar niet kiezen. Wat werkt voor jullie het beste? We hebben er niet heel veel, dus het kan minimaal aangepakt worden.

Ik zou ze omzetten naar een digitaal bestand en ze op een harde schijf of usb-stick bewaren. Hoef je geen dvd's meer te wisselen en kunnen de dvd's en dvd-speler weg.
Alle reacties Link kopieren
quote:2koffie schreef op 30 augustus 2016 @ 17:16:

Vandaag wordt het oud papier opgehaald en ik heb er een oud kookboek en wat oude boeken tussen gedaan. Van eentje was de kaft af. Boeken weggooien is wel erg, maar voor sommige kun je toch niks meer krijgen. Het leverde me een half plankje op.



Verder ben ik op teveel plaatsen bezig om veel resultaat te zien, maar de container zit veel voller dan anders.



Kindertekeningen wil ik ook nog wel eens aanpakken. Nu heb ik niks met een peutertekening, maar misschien later wel? Al heb ik ook nooit wat gehad met mijn eigen peutertekeningen en hanenpotenbriefjes, dus ik weet het niet.Mijn moeder was nogal van het opruimen, dus geen tekeningen of andere knutsels van vroeger hier. En eerlijk gezegd, ik mis ze niet. Nu kan ik nog denken dat ik vroeger ontzettend goed was in tekenen en knutselen
De waarheid is dat iedereen zomaar wat probeert
Alle reacties Link kopieren
quote:Greebo123 schreef op 11 september 2016 @ 22:41:

Wat doen jullie met kleding die niet meer wordt gebruikt? Ik bedoel kleding die in principe nog draagbaar is, dus zonder vlekken of gaten enzo. Alles per stuk op MP zetten schiet voor geen meter op. En echt weggooien of in de voddencontainer vind ik echt zonde.



(heb niet alle pagina's gelezen dus mss ben ik mosterd)



Heb mijn eigen goede kleding die ik niet meer pas op MP gezet en dat liep als een trein. Okee, werd er niet heel erg rijk van of zo, maar binnen 2 weken was ik van ongeveer 6 kledingstukken af.

Heb al weer vanalles gevonden wat op MP kan van mijn eigen kleding
Alle reacties Link kopieren
Gewoon naar de kringloop of voedselbank. Daar wordt het weer goed gebruikt.



Overigens doe ik nu met dit weer het absoluut minimale, moet nu echt wel gaan stofzuigen maar pfff.... krijg het al heet als ik er aan denk
Alle reacties Link kopieren
Phips, het is vandaag geen weer om te stofzuigen... het is veel te warm
Alle reacties Link kopieren
Zeker weten maar ik krijg klanten thuis, heb geen keus .
Alle reacties Link kopieren
Bij het opruimen van een kast kwam ik een zakje tegen met slingers (zo'n lijn met vlaggetjes) en een paar andere feestdingetjes (taartkaarsjes, parapluutjes voor in ijs). Het is maar heel weinig, maar in zo'n los zakje in de kast neemt het desondanks veel ruimte in en vind ik het niet handig opgeborgen. Heeft iemand tips? Hoe hebben jullie je feestmateriaal opgeborgen?



(De echte minimalisten hier zullen natuurlijk zeggen dat je het weg moet doen omdat het niet nodig is, maar voor mijn kinderen is het echt een must om de kamer te versieren bij een verjaardag.)
Gisteren het hanggedeelte van de kledingkast uitgezocht, kleding die niet meer gedragen wordt verzameld en in de zak van Jantje Beton gedaan. Die werden vandaag opgehaald, dus die zak staat ook niet meer in de weg.



Nicole, wij hebben niet echt feestmateriaal zoals vlaggetjes. Wel hebben we parapluutjes, servetjes en cupcakevormpjes, die liggen bij ons samen in een bakje in de keuken. We hebben daarvoor de bovenste plank van één van de kastjes gebruikt. Daar kunnen we niet makkelijk bij, dus ideaal voor dingen die je niet vaak nodig hebt.
Alle reacties Link kopieren
Slingers in een gangkast in een bak. Wij hebben vlaggetjes (al dik 17jaar oud, in de 1 gulden bak bij de Hema ),,dus die vouw ik op elkaar en dan nemen ze amper ruimte in. In die kast heb ik op maat allemaal plankjes, dus de ruimte die het inneemt is minimaal.
Hier sli gers, balonnen en inpakpapier in een lade in een kast op zolder.

Het hoort er met kinderen toch bij. Dus wegdoen is m.i. geen optie.



Ik ga ook weer wat actiever mee schrijven met de herfst in zicht zijn we toch weer meer thuis.

Dus tijd om weer te declutteren.



Ik ben vanmiddag met de boekenkast in de woonkamer begonnen.

Vind hem toch te vol en te onrustig. Zo dochter naar bed brengen en dan ga ik weer verder.
Slingers liggen hier bovenop de kast. Inpakpapier wat niet in de la past, ligt daar ook. Parapluutjes en kaarsjes bij de bakspullen, want je hebt ze bij de taart nodig. Geloof in een cakeblik. Als ik die nodig heb gooi ik het er even uit.

Vandaag het buitenspeelgoed uitgezocht en ik denk dat het weer een ritje kringloop wordt met een volle achterbak.



Waar bewaren jullie de tabets, ipads etc met bijbehorende snoeren? Wordt helemaal gek van die dingen.
Tablets staan hier of in de boekenkast of liggen onder het plankje van de salontafel (of op de bankleuning als man er mee bezig geweest is )



Voor de kabels heb ik een mand die in een vak van de boekenkast past. Daar prop ik alles in. Deksel erop en het staat best opgeruimd. Zitten ook de opladers voor de camera etc in. Dus het is wel een beetje een kluwen.
Hier de tablets met opladers in een laadje van het dressoir

Kadopapier in een hoge bak maar die wil ik nog in zo'n plastic tasjes houder van Ikea doen, aan de muur bevestigen, hebben we de vloer meer vrij

Staat nu in het cv hok met schuine wanden, wordt echt een rommelhok

Ook maar eens mee aan de gang

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven