Fatsoensnormen kinderen

24-04-2014 08:54 547 berichten
Goedemorgen iedereen,



Ik ben er sinds een paar weken achter dat ik zwanger ben. Naast alle kwaaltjes, die komen en gaan, ga je ook steeds meer nadenken en praten over 'hoe je je kind kunt/wilt opvoeden'. Uiteraard komt dit niet vanuit het niets en weet je wel wat je het liefst zou zien, maar nu wordt het allemaal wat werkelijker.



Wat wij echt belangrijk vinden is fatsoen. Hiermee bedoel ik (bijvoorbeeld):

- netjes je afval in de prullenbak gooien

- aan tafel blijven zitten in een restaurant

- dankjewel zeggen

- u zeggen tegen oudere mensen

- niet vragen om een broodje bij de bakker, maar wachten tot je er 1 krijgt. Zo niet, jammer dan.

- niet door een gesprek van volwassenen heen praten

- etc.



Gisteren had ik er een discussie over met een vriendin en zij was het op meerdere punten niet met mij eens. 'Een kind moet durven vragen', 'een kind moet bewegingsvrijheid hebben dus hoeft in een restaurant niet aan tafel te blijven zitten'. Op elk voorbeeld had ze een weerwoord (als ik het zo mag noemen).



Blijkbaar is het allemaal niet meer zo normaal als vroeger. Ik moest "stil zijn als de grote mensen aan het praten zijn" en geen haar op mijn hoofd die eraan dacht om ook maar een kik te geven. Vragen om een broodje bij de bakker of een plakje worst bij de slager? Absoluut niet mogelijk, dan at mijn moeder het zelf op.



Ben ik nu zo ouderwets? Is fatsoen niet meer normaal? Ik zie het overal om me heen dat kinderen afval op de grond gooien, een grote mond hebben, niet opstaan in de bus voor mensen die slecht ter been zijn.



Misschien is het tegenwoordig gewoon niet meer normaal. Ik weet het niet.



Hoe denken jullie hierover?
anoniem_63e2790640a03 wijzigde dit bericht op 24-04-2014 08:56
Reden: Grammaticale fout
% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
quote:lamadrugada schreef op 24 april 2014 @ 15:14:

Kom nou.Waarheen ?
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Zo zie ik wat meer weer Susan?



Het is toch te belachelijk voor woorden dat ik me hier zou moeten gaan verontschuldigen voor dingen en dat ik aangevallen word.

Als je het hele topic even terugleest, en misschien de anderen ook die nu reageren, zul je zien dat de insteek heel anders is.



Over ouwe wijven gedoe gesproken.
Alle reacties Link kopieren
To ik heb geleerd van kinderen dat ik van alles kan willen.

Maar je zal het straks ook merken. Het komt er soms gewoon niet van van jouw wil. Een ding heb ik geleerd van mijn kinderen je aanpassingsvermogen wordt zoveel groter. En vaak niks gaat zoals jij het wil.



Hoe vaak ik niet denk, sssttt nu even niet je mond open doen.

Roepen ze keihard iets. Hoe meer ik iets niet wil, en ssstt zeg tegen mijn 8 jarige dochter. Hoe meer zij de kont tegen de kribben gaat gooien.



Het is moeilijk te geloven maar het is zo.



Net als je van jouw 15 jarige zusje dingen kan eisen. Maar zij zal ook dingen niet doen omdat jij het toevallig wil. Net als jij vast ook je ouders eens tot wanhoop hebt gedreven.
Mara2, zoals ik net ook tegen Susan zei, lees even terug, want dit is de insteek niet. Ik weet heel goed dat het allemaal niet gaat lopen zoals ik zou willen. Daarentegen kun je prima je ideeen hebben over hoe je het graag zou willen. Niet?
Alle reacties Link kopieren
Als wij zin hebben om uit eten te gaan en de kinderen niet dan gaan we wel gewoon. De kinderen moeten zich dan maar aanpassen.

Wel is het natuurlijk zo dat uit eten gaan geld kost dus ik kan me goed voorstellen dat als het steeds drama is dat je er dan voor kiest om maar zonder de kinderen uit eten te gaan.

Voor ons zijn tafelmanieren erg belangrijk dus of we nu wel of niet in een restaurant eten ik verwacht van mijn kinderen dat ze netjes aan tafel blijven zitten. Omdat ze dit thuis ook moeten gaat het in een restaurant ook wel lukken. Omdat de maaltijden daar wat langer duren mogen ze aan tafel wel kleuren van ons of rustig spelen. Absoluut niet rondlopen.



Maar inderdaad in restaurants eten is verder geen noodzaak. Wij aten vroeger nooit in restaurants want daar hadden mijn ouders helemaal geen geld voor. Maar mijn ouders vonden tafelmanieren verder ook erg belangrijk en dus wisten we ons prima te gedragen toen we voor het eerst in een restaurant kwamen.
Alle reacties Link kopieren
Ik vind je gewoon vrij pedant en ik kan me zo voorstellen dat dat op je vriendin ook een beetje zo is overgekomen, zeker als je heel kortgeleden hebt ondervonden dat haar kinderen zich - in jouw ogen - niet kunnen gedragen in een restaurant en jij nu met haar deze discussie begint. Zij zal ook wel aanvoelen dat jij in feite haar kinderen niet goed opgevoed vindt.
Don't waste your time on jealousy,
Sometimes you're ahead, sometimes you're behind.
Net een voorbeeldje van ouders zonder fatsoen en een kind dat totaal losgeslagen is (letterlijk).....



Als je kind slaat en scheld en dat al jaren doet en een kindje zegt er wat van..dan kindje van 6 gaan uitschelden als ouder.



En als ik eens kom kijken wat er nu weer aan de hand is en aangeeft dat het al jaren zo gaat en ik niet gedient ben van zulk gedrag van kind en ouder, mij lekker gaan bedreigen.



Heb ook aangegeven dat ik wel snap dat zoonlief zo is met zo'n voorbeeld.

Sommige mensen horen geen kinderen te krijgen, echt zulk onfatsoenlijk volk. Bah.
Alle reacties Link kopieren
quote:Susan schreef op 24 april 2014 @ 15:13:

[...]





Nou, het is je zusje, dus ze is dan gewoon een gelijke, al is het leeftijdsverschil dan misschien heel groot.Niet echt. Bij een groot leeftijdverschil krijg je al vlug een opvoedende rol.
Susan, hoezo kom ik pedant over? Serieuze vraag..



Gelukkig gaan mijn vriendin en ik niet zo met elkaar om. Ken haar al mijn hele leven, dus als ze dat had gevonden (wat ik me absoluut niet kan voorstellen) dan had ze dat zeker gezegd..
Alle reacties Link kopieren
Ja nou wil ik ook naar Sicilië.
Ouwe tang, verveel je je soms? Zoek eens een andere hobby dan mensen op dit forum af te zeiken, graftak!
Precies Selah01, maar ik denk dat je in die situatie moet zitten om dat te kunnen begrijpen. (Om maar even met de woorden te spreken van veel mensen die kinderen hebben tegen mensen die nog geen kinderen hebben) :-)
Alle reacties Link kopieren
quote:lamadrugada schreef op 24 april 2014 @ 13:18:

Zoembaya: dat "pick your battles" ben ik het zeker mee eens. Maar om nu nooit meer uit eten te gaan omdat de kinderen dat niet leuk vinden, vind ik heel ver gaan.

Buiten dat het leuk is of niet, vind ik het ook belangrijk dat ze weten hoe het werkt op zulke plekken. Nu zal dat anders zijn bij hele jonge kinderen, maar naar mijn mening mag je van kinderen van 11 en 13 wel verwachten dat ze aan tafel zitten en zich weten te gedragen in een restaurant.



Maar waarom zou je dat willen, als je weet dat ze dat niet leuk vinden? Waarom vele euro's uitgeven, voor iets wat je kinderen toch niet waarderen? Natuurlijk kan je nog wel uit eten als je kinderen hebt, maar dan niet samen met de kinderen

Als ik uit eten wil, dan wil ik genieten. Dus dat doe ik met een vriendin of met mijn vriend, maar zeker niet met mijn kind erbij!
Hoi Mundy, misschien is het naief, maar ik vind het belangrijk dat mijn kinderen zich op zulke pekken kunnen gedragen.

Ik heb het al eerder genoemd, ik geloof echt dat het niet zo makkelijk is als wat het allemaal lijkt, maar voor mij is dit belangrijk.
Alle reacties Link kopieren
quote:lamadrugada schreef op 24 april 2014 @ 15:24:

Susan, hoezo kom ik pedant over? Serieuze vraag..

quote:zoembaya schreef op 24 april 2014 @ 12:59:



ik wil er wel een paar voor je uppen hoor, dan weet je precies wat ik bedoel. Het gaat niet eens zozeer om de inhoud maar om de toon. Standaard onderdelen zijn : kinderen van tegenwoordig .... verwende nesten... onopgevoede monsters ... in mijn tijd .... sinds wanneer is het normaal dat ... wat is er mis met .... gewoon consequent zijn .... ouders durven niet meer streng te zijn .... als ik kinderen krijg .....Dat toontje proef ik bij jou ook, al zeg je dan dat het niet je insteek is.
Don't waste your time on jealousy,
Sometimes you're ahead, sometimes you're behind.
Ok, tja, jammer. In die tekst die je quote staat helemaal niks wat ik gezegd heb.

Daarbij, die quote was juist bedoeld om uit te leggen waarom sommige mensen zo reageerden op mijn topic. Niet omdat ik zo ben, maar omdat blijkbaar veel mensen als het om opvoeden gaat zo reageren.
quote:Mundy schreef op 24 april 2014 @ 15:26:

[...]





Maar waarom zou je dat willen, als je weet dat ze dat niet leuk vinden? Waarom vele euro's uitgeven, voor iets wat je kinderen toch niet waarderen? Natuurlijk kan je nog wel uit eten als je kinderen hebt, alleen dan niet samen met de kinderen

Als ik uit eten wil, dan wil ik genieten. Dus dat doe ik met een vriendin of met mijn vriend, maar zeker niet met mijn kind erbij!



Als je zelf nog geen kinderen hebt en vaak uit eten gaat, dan denk je er natuurlijk over na hoe dat zal gaan als je een kind hebt. Dan besef je nog helemaal niet dat uit eten met kinderen helemaal niet zo'n ding is als je eenmaal kinderen hebt. Dat je andere dingen veel belangrijker gaat vinden dan hoe je kind zich gedraagt in een restaurant, aangezien je daar helemaal niet verplicht met ze heen hoeft.



Kijk het is hartstikke leuk als je kind zich goed weet te gedragen in een restaurant, of als je dat voor elkaar krijgt. Maar als dat niet zo is, dan zou ik daar nou niet al te veel moeite in stoppen.
Alle reacties Link kopieren
Maar waarom? Ze moeten dus alleen maar mee uit eten, omdat JIJ dat leuk vindt? Ik snap dat niet...

En wat versta jij onder gedragen? Ze mogen best chagerijnig zijn en onderuitgezakt zitten, als ze maar blijven zitten en verder niet vervelend zijn? Echt ik begrijp dat gewoon niet! We hebben het over een etentje, iets wat leuk en gezellig moet zijn voor iedereen! En als iemand daar nou niet van houdt, waarom diegene dan dwingen om mee te gaan?



Nu is mijn dochter nog maar 4 jaar en kan ze absoluut niet zo lang blijven zitten, dus gaat ze niet mee. Maar als ze 10 jaar is en ze wil beslist niet mee, dan laat ik haar ook liever bij een oppas!
Ik heb zelfs gezegd dat ik door dit topic een andere kijk krijg op bepaalde dingen (zoals kinderen die vragen om iets).
Alle reacties Link kopieren
Ja Vl43inder, hoe cliché het ook klinkt, ik denk idd dat de mening van de meeste mensen daarover wel verandert, als je eenmaal kinderen hebt. Wij doen weekends liever dingen waar onze dochter blij van wordt, want als zij blij is, zijn wij het ook! En daar valt 'uit eten' dus niet onder
Alle reacties Link kopieren
Heb niet het hele topic gelezen maar ik ben het wel met je eens. De dingen die jij noemt, heb ik mijn kinderen ook geleerd en pluk er nu de vruchten van. Ik ben een redelijk strenge moeder maar er valt altijd te praten. Ik vjnd ook dat veel kinderen slecht opgevoed worden en de baas in huis lijken te zijn. Er zijn gewoon regels en grenzen nodig en die moet je als ouder bieden. Dat beteknt niet dat er niets mag en dat een kind geen inspraak mag hebben.
We staan hier duidelijk tegenover elkaar Mundy :-)



Zoals ik al eerder zei; ik ken het niet anders. Gingen elke week uit eten, doe ik nu nog steeds (meestal vaker dan 1 keer). Als ik ooit als eens chagrijnig heb gedaan (wat vast voor is gekomen) dan moest ik maar gewoon even op mijn tanden bijten.



Dat andere mensen dit niet vinden, is prima, maar ik sta er eenmaal zo in. Op dit moment.
Alle reacties Link kopieren
Wanneer ben je uitgerekend? Want ik zou je heel graag nog eens over dit onderwerp spreken, als je daardwerkelijk een kind hebt



Ik dacht voorheen ook, dat ik mijn kind overal mee naar toe zou slepen. Nu blijkt dat wij helaas niet zo'n makkelijk kind hebben en het dus allemaal heel anders loopt dan we dachten.
Daar ben ik het mee eens Sylphide. Uiteraard mogen ze inspraak hebben, lijkt me juist goed, maar een beetje fatsoen lijkt me niet meer dan normaal.
quote:Mundy schreef op 24 april 2014 @ 15:32:

Maar waarom? Ze moeten dus alleen maar mee uit eten, omdat JIJ dat leuk vindt? Ik snap dat niet...





Ik wel, als je geen kinderen hebt dan draait je leven vooral om wat jij wil, wat jij nodig hebt, wat jij vindt, etc. Als je eenmaal een kind hebt, dan is dat over (meestal), dan ben jij niet meer de belangrijkste persoon in je leven en dan zie je ook in dat het leven niet zo maakbaar is.



Maar zolang je nog geen kind hebt, is dat dus nog niet zo. Daarom is het voor TO denk ik nog zo belangrijk dat er vooral gebeurt wat zij leuk vindt. Daar kom je vanzelf van terug, daar is het dreinzen voor uitgevonden
Haha Mundy, dat duurt nog een hele tijd.



Laatste keer dat ik dit ga zeggen, maar ik geloof echt wel dat het allemaal niet zo loopt als wat ik misschien hoop. We zullen zien :-)

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven