hond leren spelen

08-07-2015 18:48 50 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik heb nu 3 maanden een hond.

Ze is vanuit roemenie, ongeveer 3 jaar(geschat). Over het algemeen gaat alles prima en mag ik zeker niet klagen.



Maar mevrouw snapt echt niet hoe ze moet spelen. Alles pakt ze voor maximaal 30 seconden en dan is ze er weer klaar mee.

Speelgoed waar eten in kan is leuk zolang het eten erin zit. Eenmaal op is het over en uit. En om elke keer die voerdingen te vullen wordt ook zoiets. Ook heeft ze een glutenallergie dus ook lang niet alles kan er zo in.

Veel al geprobeert, van touw tot ballen tot knuffels enz.



Buiten sjouwt ze ook niet met takken. Neus gaat op de grond en snuffelen. Heeft aandacht voor de omgeving en voor mij. Spelen met andere honden gaat super. Rennen en vliegen doet ze enorm graag.



Wie weet raad?



Hetis overigens wel een hond die graag wat voor je doet. Maar apporteren lukt niet... Bal?wasdat?

Basiscursus is met goed gevolg doorlopen. Maar vanuit daar nooit tips gekregen hoe te leren spelen. Al kwam spelen en loslaten wel aan bod. Mijn hond stond er bij en keek er naar..
Alle reacties Link kopieren
Misschien wil ze gewoon niet spelen

Kan ook hoor

Ik heb een hond die het ook niet snapt

Je gooit en bal, hij snapt dan nog dat hij erachter aan moet rennen maar gaat er vervolgens bij staan kijken zo van, nou hier ligt hij hoor vrouwtje.



Zwemmen?

Vind hij helemaal leuk

Je gooit er een stok in het water, hij zwemt erachter aan

Oh ja, hier ligt de stok, en zwemt weer terug



Maar ik geloof niet dat hij ingelukkig is van niet spelen

Want hij doet het al 15 jaar niet
Luister nou maar gewoon naar wat ik zeg!
Sommige honden vinden spelen niet leuk. Ik kan de duurste speeltjes kopen, maar hij speelt het liefst (even) met een plastic flesje.
Alle reacties Link kopieren
De baas begint met spelen hè en die eindigt het spel ook.



Ik zou een tak of sok nemen en daarmee over zijn rug kietelen. Bijt hij ernaar, neemt hij het vast, dan is dat een trekspel.
En als het vuur gedoofd is komen er wolven
Alle reacties Link kopieren
Niet iedere hond speelt met speelgoed of ballen. Mijn hond speelde als pup binnen en buiten met van alles en nog wat, gelukkig nooit met schoenen maar echt met hondenspeelgoed, toen ze een jaar of drie was speelde ze alleen nog met een bal als je die ver weg gooide maar uiteindelijk apporteerde ze ook niet meer, waarschijnlijk dacht ze zoiets als "haal hem lekker zelf". Met andere honden was het altijd dolle pret, rennen, vliegen, beetje knokken om een bal of een tak. Ik heb het vaak genoeg geprobeerd, ze sjouwt wel rond met een stuk speelgoed maar daar blijft het bij. Ze is nu ook niet meer op een leeftijd om achter een bal te gaan rennen, 14,5.
verba volant, scripta manent.
Alle reacties Link kopieren
Een hond met glutenallergie?!?!
Zeg maar Spijker.
3 maanden? Geef het nog even. Wij hebben ook een buitenlandse hond, dat heeft een half jaar geduurd voordat ze voorzichtig begon met spelen. Hier heeft het geholpen om haar te prijzen op het moment dat ze met het speelgoed aan de slag ging. Eerst snuffelen, dan vasthouden. Bij trekspelletjes af en toe laten winnen (maar nooit het laatste spel, jij bepaalt wanneer het klaar is).



Bij ons speelt ze nu alleen op zolder. Daar ligt vloerbedekking, dus glijdt ze niet uit, en daar is het rustiger zodat ze schijnbaar meer durft. En ergens helpt het ook wel, ze weet dat er op de zolder gespeeld wordt en is dus zielsgelukkig als we daar naartoe gaan. Einde is ook meteen duidelijk, dan gaan we immers naar beneden en blijft het speelgoed boven.



Wat ook kan helpen, is goed kijken welk speelgoed ze interessant vindt. Hier zijn takken en ballen waardeloos, maar flostouwen zijn leuk en knuffeltjes helemaal. We hebben een knuffel met een soort flostouw-skelet voor de stevigheid en die is favoriet, inmiddels zijn we aan de derde toe. Succes!
Alle reacties Link kopieren
Je kan hem ook leren apporteren. De meeste honden doen dat van nature, en dan hoef je ze alleen nog de juiste manieren te leren (gaan zitten en afgeven van het apporteerblok).



Maar sommige rassen doen dat niet en dan moet je met commando's Vast en en Los gaan werken. Dus hond moet voor je gaan zitten, dan zeg je Vast en doet het blok in zijn bek, houdt zijn bek hoog, en voordat hij het uit wil spugen dan zeg je Los en neemt het uit zijn bek. En dan krijgt hij iets lekkers.



En zo kan je het uitbreiden zodat hij alles gaat halen wat je weggooit en weer terugbrengt.
En als het vuur gedoofd is komen er wolven
Alle reacties Link kopieren
Mijn hond speelt ook niet met knuffels of takken en apporteren doet ze al helemaal niet (hoewel ze graag toekijkt ). Het duurde wel even voor ik erachter kwam wat voor dingen ze zelf leuk vindt, qua spelen, en dat is alles wat met eten te maken heeft: achter radijsjes aanrennen (eindigt met uiteenrijten van het radijsje en dan opeten) en als ik brokjes uit haar bakje pak en die weggooi, rent ze daar ook graag achteraan om het brokje te 'vermoorden'.



Misschien moet je gewoon nog uitvinden wat jouw hond leuk vindt om te doen. Je zegt dat ze graag snuffelt, zijn zoekspelletjes iets voor haar? Kun je inschatten wat voor rassen er in zitten? Dat kan ook helpen. Sommige honden zijn zoekers, sommige honden zijn drijvers, etc. Daar kun je op inspelen om uit te vinden wat ze leuk vinden om te doen.
Alle reacties Link kopieren
quote:Summerdance schreef op 08 juli 2015 @ 18:53:

Misschien wil ze gewoon niet spelen

Kan ook hoor

Ik heb een hond die het ook niet snapt

Je gooit en bal, hij snapt dan nog dat hij erachter aan moet rennen maar gaat er vervolgens bij staan kijken zo van, nou hier ligt hij hoor vrouwtje.



Zwemmen?

Vind hij helemaal leuk

Je gooit er een stok in het water, hij zwemt erachter aan

Oh ja, hier ligt de stok, en zwemt weer terug



Maar ik geloof niet dat hij ingelukkig is van niet spelen

Want hij doet het al 15 jaar niet Wat voor 'merk' is het? Wij hebben er namelijk precies zo een! Hij zoekt de bal/stok op, kijkt vervolgens heel trots en komt dan terug bij je...natuurlijk zonder hetgeen je weggegooid had! En dan ook nog trots kijken omdat ie het gevonden heeft! Verder kan hij zich prima vermaken met het kauwen op stokken/blokken hout/flostouwen, dus ach...vervelen doet ie zich niet
Alle reacties Link kopieren
quote:Suykerspin schreef op 08 juli 2015 @ 19:18:

[...]





Wat voor 'merk' is het? Wij hebben er namelijk precies zo een! Hij zoekt de bal/stok op, kijkt vervolgens heel trots en komt dan terug bij je...natuurlijk zonder hetgeen je weggegooid had! En dan ook nog trots kijken omdat ie het gevonden heeft! Verder kan hij zich prima vermaken met het kauwen op stokken/blokken hout/flostouwen, dus ach...vervelen doet ie zich niet

Oh ja kauwen op stokjes doet hij ook

Bij voorkeur een heeeeeeeeeeeel klein stokje nog veeeeeeeeeeeeeeeel kleiner maken

Maf beest

Ik heb een kruising Kooiker Jack Russel

Dus achter de eenden aanblaffen vindt hij ook reuze interessant
Luister nou maar gewoon naar wat ik zeg!
Alle reacties Link kopieren
Onze hond speelt ook niet. Niet met speeltjes en niet met andere honden. Vindt ie totaal niet interessant. Buiten loopt hij vooral veel rond, te snuffelen, op zoek naar iets eetbaars ;)
Alle reacties Link kopieren
quote:Spijk-er schreef op 08 juli 2015 @ 19:03:

Een hond met glutenallergie?!?!

Ja. Commentaar?



Blijkbaar toch maar laten gaan. Ze lijkt wel happy verder :-)



Rest ook nog gelezen. Ja blijf wel volhouden hoor. Soms rent ze een keer achter iets aan. Per ongeluk. En laat het dan liggen want de dennenappel die er naast ligt is leuker te besnuffelen.
Alle reacties Link kopieren
In Egypte liep er een paar dagen een woestijn hondje met me mee die hoorde bij een paar militairen, destijds werd je in het zuiden nog in konvooi vervoerd. Beestje wilde ook niet spelen en elke keer wanneer ik een stok pakte dacht ze dat een pak slaag kreeg. Eten wilde ze wel en voorzichtig een aai. Na een paar dagen had ik haar zo ver dat ze de stok in de bek nam uit mijn handen, die stok liep ze binnen 30 sec weer vallen...hond snapte er niets van, ook een zwaai beweging met de armen leidde tot angst en weglopen.
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
Mijn hond speelt ook niet met stokken en balletjes, die kijkt je aan met het idee van haal hem lekker zelf maar op. Die gaat er nog bij zitten ook.
quote:little_angel89 schreef op 08 juli 2015 @ 19:58:

[...]



Ja. Commentaar?Mag een mens niet meer de verbazing uitspreken/een vraag stellen? Ik trok ook mijn wenkbrauw op toen ik de OP las. Niet omdat ik je niet geloof maar uit verbazing/omdat ik nog nooit gehoord heb van een hond met een glutenallergie.quote:



Blijkbaar toch maar laten gaan. Ze lijkt wel happy verder :-)



Rest ook nog gelezen. Ja blijf wel volhouden hoor. Soms rent ze een keer achter iets aan. Per ongeluk. En laat het dan liggen want de dennenappel die er naast ligt is leuker te besnuffelen.Als de hond een tevreden en gelukkige indruk maakt en zich niet lijkt te vervelen, dan zou ik het ook laten gaan. Wel af en toe iets te spelen aanbieden of een spelletje proberen te starten, maar meer ook niet. Veel honden vinden spelen leuk en hebben het ook nodig, maar niet allemaal.
Alle reacties Link kopieren
Als t puur verbazing is, mijn fout. Heb me afgelopen periode al zo lopen verdedigen... Maar ja. Het bestaat. Zodra er graan in gaat is het diarree. Nu glutenvrije brok en niks aan de hand. :-)
Onze hond heeft echt een inhaalslag gemaakt, ze speelt de hele dag door. Maar die was pas 4 maanden toen ze bij ons kwam. Zoekspelletjes hebben toch wel echt de voorkeur boven speeltjes, zodra ze het woordje 'verstoppen' hoort, wordt ze helemaal hyper. Ik verstop snoepjes in een muffinblik en leg er ballen overheen, knoop lekkers in een dekentje, stop iets onder omgekeerde bakjes, verstop iets in de huiskamer terwijl ze in de gang wacht en ik heb 2 gekochte denkspellen waar je snoepjes in stopt. Het gaat niet eens om de snoepjes zelf, die eet ze niet eens altijd op, maar echt om het gebruiken van d'r neus. Omdat je al zegt dat jouw hond ook een snuffelaar is, vermoed ik dat ze spelen op een manier waarbij ze haar neus moet gebruiken ook wel interessant zal vinden.
Rare vraag misschien en wil ook geen topic kapen maar hoe ben je met de taal omgegaan? Zondag krijg ik namelijk twee honden rechtstreeks vanuit het buitenland.
Alle reacties Link kopieren
quote:little_angel89 schreef op 08 juli 2015 @ 21:05:

Als t puur verbazing is, mijn fout. Heb me afgelopen periode al zo lopen verdedigen... Maar ja. Het bestaat. Zodra er graan in gaat is het diarree. Nu glutenvrije brok en niks aan de hand. :-)

Verbazing ja. Nou ik vind t hip hoor, dat glutenallergie noemen. Ik denk wel dat je je nu scheel betaalt aan een of andere hippe glutenvrije brok, terwijl het volkomen logisch is dat een hond slecht reageert op graan. Dat heeft niets met gluten te maken, maar alles met het feit dathet gewoon een hond is. Honden zijn voornamelijk vleeseters en doen het niet goed op graan.

Nu kunnen de meesten er wel een beetje tegen, en graan is goedkoop. Dus voerproducenten stoppen graan in brokken en honden schijten dat gewoon allemaal weer uit.

Het helpt al om een geperste ipv een geexpandeerde brok te kopen, en het is nog beter om helemaal geen brok te voeren maar gewoon vlees en hier en daar wat groentes, zoals natuurlijk is voor een hond om te eten. Google maar eens op kvv of op barf (bones and raw flesh) of het boek feed your dog a bone.



Glutenallerie bij een hond? Daar zou ik van staan te kijken.

Denk ook niet dat hij als roemeese straathond glutenvrij at. Denk wel dat hij overleefde op een dieet van restjes hier en daar; veel dichterbij natuurlijke voeding dus dan die rare hondenbrokken van ons, en dat hij daarom nu diarree krijgt van een brok die voornamelijk uit graan bestaat.
Zeg maar Spijker.
Alle reacties Link kopieren
quote:miekemv schreef op 08 juli 2015 @ 23:24:

Rare vraag misschien en wil ook geen topic kapen maar hoe ben je met de taal omgegaan? Zondag krijg ik namelijk twee honden rechtstreeks vanuit het buitenland.

Taal? Jij denkt dat die hond commando's lastiger leert omdat hij opgegroeid is met een andere taal om zich heen?!

Amai en jij krijgt twéé honden? Ik zou heel snel een boek over hondenopvoeding aan lezen als ik jou was. (en waarom krijg je er in vredesnaam twee tegelijk? Wat een onmogelijk slecht plan!)
Zeg maar Spijker.
Alle reacties Link kopieren
quote:miekemv schreef op 08 juli 2015 @ 23:24:

Rare vraag misschien en wil ook geen topic kapen maar hoe ben je met de taal omgegaan? Zondag krijg ik namelijk twee honden rechtstreeks vanuit het buitenland.

Jouw huis. Jouw regels. Taal boeit ze geen barst. Echt niet.

Beau heeft de eerste paknbeet 12 uur op de mat van de voordeur gelegen. Durfde niet verder. Geen huis gewend. Kwam wel weer bij hoor.

Niet te veel verwachten. Maar wel jouw regels. Direct.





Om terug te komen op het glutenvrije gedoe. Je denkt serieus dat ik niet van alles getest heb? Ze kwam binnen met diarree. Oke dat kan stress zijn. Paar dagen later. Nog diarree. Dierenarts en een giardiatest. 3 kuren en andere rotzooi later... Nog diarree.

Dieet van kip en rijst. Strikt. Dat werd beter. Goede ontlasting. Mooi!

Meer vlees getest. Met rijst. Bleef goed.

Tussendoortjes van de dierenwinkel/brood gaf gewoon troep weer aan ontlasting. Hip of niet die graan zijn funest op haar darmen. Als ik glutenallergie noem weet iedereen gelijk waar hij/zij aan toe is. Geen graan.

Wat ik voer is mijn zaak. Scheel betalen... Valt best mee. Kwestie van goed zoeken.

Gelijk beginnen te mieren over barf en kvv. Das tussendoortje.

Verder ga ik er niet op in meer. Bitch of niet. Het gaat mij om het leren spelen. En blijkbaar kan dat nog komen.. Of niet. Dat zien we dan wel. Ik blijf het haar aanbieden. :-)
Alle reacties Link kopieren
Onze hond speelt ook niet echt. Maar als ze gelukkig is met haar andere bezigheden zie ik het probleem niet. Onze hond gaat ook niet achter stokken oid aan. Maar ze zwemt wel graag rondjes, gewoon voor de fun. Ook prima toch. Sinds kort heeft ze trouwens een boei met een oud touw eraan. Oo het strand gevonden. Dat is het enige waar ze min of meer spelerig mee omgaat. Ze trekt het aan hrt touw de tuin door en springt er soms tegenaan. Maar dat duurt ook nooit langer dan 3 minuten.

Ze vind stoeien dan weer wel leuk, die beestjes hebben toch gewoon hun voorkeur. En je hebt jouw hondje nog niet zo lang, misschien komt ze nog een beetje los.

Apporteren moet je de meeste honden trouwens echt wel even aanleren. Alleen duurt het bij de een wat langer dan bij de ander. Mijn ouders hebben altijd jachthonden gehad (weimaraners en drentsche patrijs) en die hadden het allemaal duidelijk sneller in de smiezen en er meer lol in dan mijn eigen hond, kruising stafford/dalmatier/collie.



En ik durf het bijna niet meer te zeggen. Maar als je hond echt allergisch/intolerant is voor gluten en ze is pas 3 maanden hier (en je wist het ook niet gelijk, dus misschien pas 2,5 mnd voor haar geschikt voer) kan dat ook zijn weerslag hebben. Ik gok zomaar dat ze in Roemenië niet echt hoogwaardig voer kreeg en blij was met ieder oud stukje stokbrood. Dat kan dan best nog een tijdje meespelen met een iets lager energielevel, je toch nog niet helemaal topfit voelen e.d. daar had ze dan waarschijnlijk ook vaak buikpijn e.d. e dan komt spelen niet in je lijstje met gewoontes terecht.
quote:miekemv schreef op 08 juli 2015 @ 23:24:

Rare vraag misschien en wil ook geen topic kapen maar hoe ben je met de taal omgegaan? Zondag krijg ik namelijk twee honden rechtstreeks vanuit het buitenland.Ik vraag mij nog steeds af wat er mis is met de gewone Nederlandse honden. Waar ook het dierenasiel mee vol zit, en volop gelegenheidsnestjes te vinden zijn.
quote:Spijk-er schreef op 09 juli 2015 @ 00:14:

[...]



Taal? Jij denkt dat die hond commando's lastiger leert omdat hij opgegroeid is met een andere taal om zich heen?!

Amai en jij krijgt twéé honden? Ik zou heel snel een boek over hondenopvoeding aan lezen als ik jou was. (en waarom krijg je er in vredesnaam twee tegelijk? Wat een onmogelijk slecht plan!)





Niet zo snel met je oordeel. Doe even gewoon.

Het is slechts interesse, niet meer en niet minder.



TO, ik heb altijd tweedehandshonden gehad en ook ik had er een de niet geïnteresseerd was in spelen. Bij haar is dat zo gebleven. In andere honden had ze ook geen interesse. Lange struinwandelingen, vooral bos en strand, vond ze altijd wel geweldig.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven