Op naar de volgende Europese crisis: BREXIT

09-10-2015 21:55 2338 berichten
Alle reacties Link kopieren


http://nos.nl/artikel/206 ... campagne-voor-brexit.html



In 2017 mogen de Britten naar de stembus om voor een keuze of ze in de EU willen blijven of er uit willen stappen.

Het is een bindend referendum.



Er is geen peil op te trekken hoe er gestemd gaat worden maar de mogelijk is aanwezig dat Engeland de EU verlaat.



Vandaag is er een campagne gestart door "BB ers" (Bekende Britten) die willen dat Engeland uit de EU stapt.



Wat denken jullie hier van, gaat de EU ten onder als Engeland er uit stapt, valt het allemaal wel mee of heb je hele andere ideeën over dit onderwerp.



Persoonlijk ben ik van mening dat een BREXIT geen negatieve invloed zal hebben op de EU ze varen al jaren een eigen koers, hebben nog steeds de Pond en richten zich traditioneel toch meer op de VS dan op de EU
Voltaire: ik veracht u en uw mening, maar ik zal mijn leven geven om uw recht op die verachtelijke mening uit te mogen dragen.
Alle reacties Link kopieren
.
anoniem_295669 wijzigde dit bericht op 04-09-2017 16:47
99.72% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
quote:Rik78 schreef op 04 juli 2016 @ 19:57:

[...]



Waarom ben je het er mee eens?Omdat de EEG/EG, dus de economische samenwerking inderdaad voordelen had voor de lidstaten. De politieke integratie en het toewerken naar een federale staat, heeft nog voor geen der oorspronkelijke lidstaten aanwijsbaar voordeel gebracht.
Time for the real me to emerge, Possum! Get out the gladiolas!
Alle reacties Link kopieren
quote:Rik78 schreef op 04 juli 2016 @ 18:00:

[...]



In welk opzicht zie jij de Nederlandse economie dan als onstabiel? En als je dat zo vindt, welke link heeft dat met de EU ?



Ik ben daar oprecht benieuwd naar.



Eerst staan die vadsige Belg Verhofstadt met zijn vriendje dikkie Van Baalen op het Maidanplein in Kiev de boel op te hitsen wat in een burgeroorlog geëscaleerd is en vervolgens roept Mutti dat zij het wel ff zal schaffen. Nu zitten we dus met een burgeroorlog in Oekraïne waar honderden mensen het leven lieten bij de aanslag op de MH17 en worden Duitsland, Zweden en Nederland overlopen door mensen die graag zien dat wij hun de rest van hun leven onderhouden. De lidstaten waar de voorzieningen niet zo exorbitant zijn, worden gemeden. Economische gelukszoekers allemaal, stuk voor stuk. Nederlanders die door omstandigheden hun baan verloren zijn in de crisis kunnen verrekken maar geld voor de nieuwkomers is er plenty. In Oisterwijk €10.000,-- euro alleen al voor inrichtingskosten. En er dan gek van staan te kijken dat mensen het helemaal zat zijn.



Stabiliteit, het zal wat. De EU beloofde ons vrede en welvaart. De realiteit is dat het nog nooit zo onveilig is geweest en voor veel Nederlanders is welvaart er niet bij. Kijk naar de voedselbanken en hoeveel mensen onder het bestaansminimum zitten. Maar Nederlanders en dus niet interessant voor mensen die zich graag heel erg vinden deugen.
Alle reacties Link kopieren
.
anoniem_295669 wijzigde dit bericht op 04-09-2017 16:47
99.87% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
quote:pejeka schreef op 04 juli 2016 @ 20:02:

[...]





Omdat de EEG/EG, dus de economische samenwerking inderdaad voordelen had voor de lidstaten. De politieke integratie en het toewerken naar een federale staat, heeft nog voor geen der oorspronkelijke lidstaten aanwijsbaar voordeel gebracht.Hierboven heb ik cijfers van het CBS gepost waar aangetoond wordt dat het 9 miljard euro zal kosten om grenzen te gaan bewaken. Dat is toch wel al 1 groot aantoonbaar voordeel?
Alle reacties Link kopieren
quote:Rik78 schreef op 04 juli 2016 @ 20:33:

[...]



Hierboven heb ik cijfers van het CBS gepost waar aangetoond wordt dat het 9 miljard euro zal kosten om grenzen te gaan bewaken. Dat is toch wel al 1 groot aantoonbaar voordeel?



En hoeveel miljarden zijn er al naar Griekenland verdwenen, of in de corrupte zakken van Oostblokregimes, of naar de fraude van die mensen die misbruik maken van de open grenzen?



Volgens mij kunnen we daar die 9 miljard ruim mee dekken.
Time for the real me to emerge, Possum! Get out the gladiolas!
Alle reacties Link kopieren
quote:pejeka schreef op 04 juli 2016 @ 20:35:

[...]





En hoeveel miljarden zijn er al naar Griekenland verdwenen, of in de corrupte zakken van Oostblokregimes, of naar de fraude van die mensen die misbruik maken van de open grenzen?



Volgens mij kunnen we daar die 9 miljard ruim mee dekken.Hoeveel miljarden hebben we vrij kunnen handelen en is onze welvaart omhoog gegaan? Ondanks dat dat geld uitgegeven is, heb je gezien dat ons BNP omlaag gegaan is?
Alle reacties Link kopieren
quote:Rik78 schreef op 04 juli 2016 @ 20:42:

[...]





Hoeveel miljarden hebben we vrij kunnen handelen en is onze welvaart omhoog gegaan? Ondanks dat dat geld uitgegeven is, heb je gezien dat ons BNP omlaag gegaan is?Wat ik zei: de EG is voor allen positief geweest. En niemand, ook jij niet, weet of de stijging van ons BNP van de afgelopen jaren te dánken is aan de EU, of ondánks de EU... Misschien was ons BNP nog wel méér gestegen als we het hadden gelaten bij louter economische samenwerking in plaats van op een politieke federatie te doelen...
Time for the real me to emerge, Possum! Get out the gladiolas!
Alle reacties Link kopieren
quote:pejeka schreef op 04 juli 2016 @ 20:45:

[...]





Wat ik zei: de EG is voor allen positief geweest. En niemand, ook jij niet, weet of de stijging van ons BNP van de afgelopen jaren te dánken is aan de EU, of ondánks de EU... Misschien was ons BNP nog wel méér gestegen als we het hadden gelaten bij louter economische samenwerking in plaats van op een politieke federatie te doelen...Hoe waarschijnlijk denk je dat de gulden stabieler was geweest dan de euro in de kredietcrisis?
Alle reacties Link kopieren
quote:Tresmarias schreef op 04 juli 2016 @ 20:21:

[...]





Eerst staan die vadsige Belg Verhofstadt met zijn vriendje dikkie Van Baalen op het Maidanplein in Kiev de boel op te hitsen wat in een burgeroorlog geëscaleerd is en vervolgens roept Mutti dat zij het wel ff zal schaffen. Nu zitten we dus met een burgeroorlog in Oekraïne waar honderden mensen het leven lieten bij de aanslag op de MH17 en worden Duitsland, Zweden en Nederland overlopen door mensen die graag zien dat wij hun de rest van hun leven onderhouden. De lidstaten waar de voorzieningen niet zo exorbitant zijn, worden gemeden. Economische gelukszoekers allemaal, stuk voor stuk. Nederlanders die door omstandigheden hun baan verloren zijn in de crisis kunnen verrekken maar geld voor de nieuwkomers is er plenty. In Oisterwijk €10.000,-- euro alleen al voor inrichtingskosten. En er dan gek van staan te kijken dat mensen het helemaal zat zijn.



Stabiliteit, het zal wat. De EU beloofde ons vrede en welvaart. De realiteit is dat het nog nooit zo onveilig is geweest en voor veel Nederlanders is welvaart er niet bij. Kijk naar de voedselbanken en hoeveel mensen onder het bestaansminimum zitten. Maar Nederlanders en dus niet interessant voor mensen die zich graag heel erg vinden deugen.



Kijk, er zijn een aantal mensen die buiten hun schuld om in de problemen komen. Maar in Nederland is het relatief goed geregeld hoor. Beter dan bijv. In de UK of de Zuidelijke Europese landen. Mensen moeten misschien eens gaan kijken naar wat ze wel hebben in plaats van wat ze niet hebben.



70 jaar vrede in west europa bijvoorbeeld, daarvoor vrijwel altijd wel oorlog.

Minder bureaucratie en rompslomp voor studies, reizen en als je zelf in het buitenland wilt werken/ wonen.

Nederland is afhankelijk van de handel import export en delen van kennis, want we hebben zelf geen grondstoffen. Lid zijn van de EU helpt deze handel vanwege geen extra btw heffingen, open grenzen, eigen munt, minder rompslomp etc.

De helft van ons nationaal inkomen komt uit de handel. Denk alleen al eens aan de hoeveelheid bedrijven die hun hoofkantoor ergens anders hebben.
Alle reacties Link kopieren
quote:Anna37Returns schreef op 04 juli 2016 @ 19:58:

[...]





Farage is gister al champagne-sippend met Rupert Murdoch aangetroffen dus money talks de stem van het volk zal het verder ook wel redden..



Murdoch heeft de BREXIT campagne gesteund, openlijk.

Waarom mag hij de overwinning niet vieren?
Voltaire: ik veracht u en uw mening, maar ik zal mijn leven geven om uw recht op die verachtelijke mening uit te mogen dragen.
Alle reacties Link kopieren
quote:gascogner schreef op 04 juli 2016 @ 17:37:

Gewetensvraagje voor de hoera voor Brexit juichers. Hoe zit het nu met de wens van de meerderheid van Schotland en Noord-Ierland? Deze landen worden tegen de wil van de meerderheid van de bevolking uit de EU getrokken door Engeland & Wales. Dit terwijl men bij het referendum van 2014 de Schotten bang maakten dat ze hun plek in de EU zouden verliezen als ze onafhankelijk zouden worden. Wat is hiervoor de oplossing? Ik zie er maar één eigenlijk. Schotland opnieuw een referendum laten houden over hun plek in de UK en hetzelfde bij Noord-Ierland over een aansluiting bij de Ierse Republiek. Dit betekent waarschijnlijk wel het einde van de UK.





Waarom zouden die landen GEEN referendum mogen organiseren over hun eigen toekomst?



Vermoed alleen dat een lidmaatschap van de EU een hele uitdaging wordt, Spanje gaat dat blokkeren.
Voltaire: ik veracht u en uw mening, maar ik zal mijn leven geven om uw recht op die verachtelijke mening uit te mogen dragen.
Alle reacties Link kopieren
quote:hollebollegijs schreef op 04 juli 2016 @ 23:09:

[...]





Waarom zouden die landen GEEN referendum mogen organiseren over hun eigen toekomst?



Vermoed alleen dat een lidmaatschap van de EU een hele uitdaging wordt, Spanje gaat dat blokkeren.Waarom zou Spanje dat gaan blokkeren? In tegenstelling tot Catalonië is Schotland al een land, met ook een eigen regering. Een onafhankelijk land is iets anders dan een regio die streeft naar onafhankelijkheid. Maar een feit blijft dat Engeland eerder moeilijk lan doen over een onafhankelijk Schotland, terwijl Schotland tegen hun wil uit de EU wordt geknikkerd.
Cyrano de Bergerac: Er zijn veel mensen wier rapheid van de tong enkel voortkomt uit hun onmacht om te zwijgen
Alle reacties Link kopieren
quote:gascogner schreef op 04 juli 2016 @ 23:46:

[...]



Waarom zou Spanje dat gaan blokkeren? In tegenstelling tot Catalonië is Schotland al een land, met ook een eigen regering. Een onafhankelijk land is iets anders dan een regio die streeft naar onafhankelijkheid. Maar een feit blijft dat Engeland eerder moeilijk lan doen over een onafhankelijk Schotland, terwijl Schotland tegen hun wil uit de EU wordt geknikkerd.

Is waar wat Holle. zegt, Spanje wil geen precedent creëren, (ik begrijp het wel, verdomt lastig ook voor mij. Zucht). Frankrijk gaat ook blokkeren.



Alle reacties Link kopieren
quote:gascogner schreef op 04 juli 2016 @ 23:46:

[...]



Waarom zou Spanje dat gaan blokkeren? In tegenstelling tot Catalonië is Schotland al een land, met ook een eigen regering. Een onafhankelijk land is iets anders dan een regio die streeft naar onafhankelijkheid. Maar een feit blijft dat Engeland eerder moeilijk lan doen over een onafhankelijk Schotland, terwijl Schotland tegen hun wil uit de EU wordt geknikkerd.Het Verenigd Koninkrijk is een gedecentraliseerde eenheidsstaat waarbinnen Schotse vertegenwoordigende organen wel ruime bevoegdheden gedelegeerd hebben gekregen, maar Schotland heeft naar buiten toe net zo min soevereiniteit als dat Catalonië dat heeft. Er bestaat geen discrete waarde genaamd 'land'.
I'm not a big fish, William. I'm Moby Dick.
Alle reacties Link kopieren
quote:pejeka schreef op 04 juli 2016 @ 20:35:

[...]





En hoeveel miljarden zijn er al naar Griekenland verdwenen, of in de corrupte zakken van Oostblokregimes, of naar de fraude van die mensen die misbruik maken van de open grenzen?



Volgens mij kunnen we daar die 9 miljard ruim mee dekken.Precies. En naar de ongelofelijk grote druk die er wordt gelegd op de gezondheidszorg. Ik heb vroeger dossiers gezien van Bulgaren waar hun medicatielijst ellenlang is. Ze slikken pammetjes alsof het snoepjes zijn. Daarnaast nog naar de GGZ want dat betekent niet hoeven werken voor je uitkering.
Alle reacties Link kopieren
quote:gascogner schreef op 04 juli 2016 @ 23:46:

[...]



Waarom zou Spanje dat gaan blokkeren? In tegenstelling tot Catalonië is Schotland al een land, met ook een eigen regering. Een onafhankelijk land is iets anders dan een regio die streeft naar onafhankelijkheid. Maar een feit blijft dat Engeland eerder moeilijk lan doen over een onafhankelijk Schotland, terwijl Schotland tegen hun wil uit de EU wordt geknikkerd.



Was van de week al op Nieuwsuur

Spanje gaar dat niet toestaan, dan komen hun eigen regio's ook met dat soort eisen.



In 2014 tijdens het referendum in Schotland lagen de Spanjaarden ook al dwars

http://www.trouw.nl/tr/nl ... ots-EU-lidmaatschap.dhtml
Voltaire: ik veracht u en uw mening, maar ik zal mijn leven geven om uw recht op die verachtelijke mening uit te mogen dragen.
Alle reacties Link kopieren
quote:Rik78 schreef op 04 juli 2016 @ 20:59:

[...]





Hoe waarschijnlijk denk je dat de gulden stabieler was geweest dan de euro in de kredietcrisis?Misschien omdat de waarde van de euro een gemiddelde is waar veel zwakke broeders een negatieve invloed op hebben, en de waarde van de gulden alleen werd bepaald door onze eigen economie?
Time for the real me to emerge, Possum! Get out the gladiolas!
Alle reacties Link kopieren
quote:pejeka schreef op 05 juli 2016 @ 22:03:

[...]





Misschien omdat de waarde van de euro een gemiddelde is waar veel zwakke broeders een negatieve invloed op hebben, en de waarde van de gulden alleen werd bepaald door onze eigen economie?Zucht..de waarde van de gulden werd niet alleen bepaald door onze eigen economie.
Alle reacties Link kopieren
quote:pejeka schreef op 05 juli 2016 @ 22:03:

[...]





Misschien omdat de waarde van de euro een gemiddelde is waar veel zwakke broeders een negatieve invloed op hebben, en de waarde van de gulden alleen werd bepaald door onze eigen economie?





De gulden zat gekoppeld aan de mark (al vanaf de jaren 60)

Maaaaaaaaaaaaar je hebt een punt, niet voor niets zijn er voorstanders van een Neuro

(Noord Europese euro)
Voltaire: ik veracht u en uw mening, maar ik zal mijn leven geven om uw recht op die verachtelijke mening uit te mogen dragen.
Alle reacties Link kopieren
quote:hollebollegijs schreef op 05 juli 2016 @ 22:26:

[...]





De gulden zat gekoppeld aan de mark (al vanaf de jaren 60)

Maaaaaaaaaaaaar je hebt een punt, niet voor niets zijn er voorstanders van een Neuro

(Noord Europese euro)Ja... en die koppeling werd opeens zomaar miraculeus losgelaten vlák voor de invoering van de euro, zodat de Nederlanders eigenlijk 20% teveel betaalden voor de euro bij de omschakeling...
Time for the real me to emerge, Possum! Get out the gladiolas!
Alle reacties Link kopieren
quote:Rik78 schreef op 05 juli 2016 @ 22:24:

[...]



Zucht..de waarde van de gulden werd niet alleen bepaald door onze eigen economie.



Klopt, maar de waarde van de gulden werd ook niet mede bepaald door zwakke economieën als Griekenland, Spanje, Italië enz., om van Oost-Europa nog maar te zwijgen.



Het is toch logisch dat als de waarde van jouw valuta mede afhankelijk is van dergelijke zwakke broerders, je daarin meegesleept wordt?
Time for the real me to emerge, Possum! Get out the gladiolas!
Alle reacties Link kopieren
quote:kantlijn schreef op 05 juli 2016 @ 13:04:

[...]





Het Verenigd Koninkrijk is een gedecentraliseerde eenheidsstaat waarbinnen Schotse vertegenwoordigende organen wel ruime bevoegdheden gedelegeerd hebben gekregen, maar Schotland heeft naar buiten toe net zo min soevereiniteit als dat Catalonië dat heeft. Er bestaat geen discrete waarde genaamd 'land'.Het verschil tussen Catalonië en Schotland is zeer wezenlijk. Catalonië wordt in Spanje gezien als een autonome regio. Schotland daarentegen is een constituerend land binnenin het Verenigd Koninkrijk. Schotland kent een eigen rechtsstelsel, vlag, bankbiljetten en binnenlands bestuur. Dat Spanje bang is voor een onafhankelijk Schotland zou geen reden mogen zijn om ze het eventuele EU-lidmaatschap te weigeren. Maar helaas wint angst vaak van de redellijkheid.
Cyrano de Bergerac: Er zijn veel mensen wier rapheid van de tong enkel voortkomt uit hun onmacht om te zwijgen
Alle reacties Link kopieren
quote:gascogner schreef op 07 juli 2016 @ 00:28:

[...]



Het verschil tussen Catalonië en Schotland is zeer wezenlijk. Catalonië wordt in Spanje gezien als een autonome regio. Schotland daarentegen is een constituerend land binnenin het Verenigd Koninkrijk. Schotland kent een eigen rechtsstelsel, vlag, bankbiljetten en binnenlands bestuur. Dat Spanje bang is voor een onafhankelijk Schotland zou geen reden mogen zijn om ze het eventuele EU-lidmaatschap te weigeren. Maar helaas wint angst vaak van de redellijkheid.



Dat is het punt.

Spanje gaat dwars liggen en vermoedelijk haar vetorecht gebruiken (zie het artikel uit Trouw)

De EU gaat geen confrontatie aan met een groot EU lid om een kleintje binnen boord te houden.
Voltaire: ik veracht u en uw mening, maar ik zal mijn leven geven om uw recht op die verachtelijke mening uit te mogen dragen.
Alle reacties Link kopieren
quote:gascogner schreef op 07 juli 2016 @ 00:28:

[...]



Het verschil tussen Catalonië en Schotland is zeer wezenlijk. Catalonië wordt in Spanje gezien als een autonome regio. Schotland daarentegen is een constituerend land binnenin het Verenigd Koninkrijk. Schotland kent een eigen rechtsstelsel, vlag, bankbiljetten en binnenlands bestuur. Dat Spanje bang is voor een onafhankelijk Schotland zou geen reden mogen zijn om ze het eventuele EU-lidmaatschap te weigeren. Maar helaas wint angst vaak van de redellijkheid.Potato potatoe. Schotland noch Catalonië kent externe soevereiniteit. Desalniettemin zou Spanje de uittreding uit het VK moeten accepteren wanneer alle direct betrokken partijen akkoord zijn.
I'm not a big fish, William. I'm Moby Dick.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven