Geld & Recht alle pijlers

jaarverbruik gas & elektriciteit

05-02-2016 15:03 121 berichten
Alle reacties Link kopieren
Wij zijn vorig jaar begonnen met maatregelen in te zetten om te besparen op het gas en elektriciteit.



Wat verbruiken jullie en doen jullie iets om te besparen? Heeft dit het gewenste effect?
Alle reacties Link kopieren
Dekentje op de bank en de verwarming uit.



Veel overwerken.
óu sont les neiges d'antan

Ik ben er niet zo mee bezig. Gasverbruik is bij ons hetzelfde als jullie. Ook met zijn 2-en, tussenwoning, beiden werkend. Als ik het koud heb, stook ik het op. Gemiddeld staat de temperatuur op 21 graden.



Ons electra verbruik is erg hoog. 3600 per jaar. Maar wat ik zeg, we zijn er totaal niet mee bezig. Altijd vijverpomp aan, 2 elektische fietsen aan de lading, grote amerikaanse koelkast, vaak tegelijk meerdere apparaten aan (tv, mediabox, 2 laptops ) etc etc.
Alle reacties Link kopieren
Wij verbruiken ook niet zo veel gas, +/- 1100 M3 per jaar, 4 personen, waarvan ik vaak thuis, voor een vrijstaand huis van 130 m2 , gebouwd in 1996. Maar we koken elektrisch, dus dat scheelt.
Alle reacties Link kopieren
Ons jaarverbruik is 536 aan gas en 3410 aan elektriciteit.

We betalen 79 euro per maand.



Qua besparing zijn we er niet mee bezig. Goed op sommige plaatsen hangen led lampen, maar het is niet zo dat ik 's avonds in het donker/kou ga zitten. Ik verbaas me wel, 1700 kW is wel weinig. Gebruik je de droger nooit/laad je je laptop 1 keer per week op?
Sommige mensen dromen van grootse dingen, terwijl anderen wakker blijven en ze realiseren.
Alle reacties Link kopieren
Hier twee volwassenen in nieuwbouw appartement van 100m2.



Hier onze gegevens voor 2015:

Elektriciteit: 1470 kWh (920kWh nacht /550kWh dag)

Gas: 190m3



Wij gaan zuinig om met alles, maar gewoon de standaard dingen als niets onnodig aan laten staan etc. Wel geen droogkast, en kleine diepvriezer. Natuurlijk een hele zachte winter in 2015, goed te zien aan het gasverbruik. Verder hoeft de verwarming bij ons ook niet op als de zon schijnt, door vele grote ramen op het zuiden. Maar als we de verwarming opzetten staat die hier meestal op 21.5-22graden wegens kouwelijke vriend.
Alle reacties Link kopieren
2/1 kap van 180 m2 (op een winderige hoek)

3 personen

Electra 4500 kWh

Gas 838 m3

Zonnepanelen!



Las dat stoken 75% van het gasverbruik is. Koken maar 5%.

Rest douchen etc.
Alle reacties Link kopieren
quote: schreef op 05 februari 2016 @ 15:14:

Wij hadden in het vorige huis een maandbedrag van 125 euro. Dit is nu teruggebracht naar 75 euro per maand. Een forse besparing dus.



ik vind het een beetje appels met peren vergelijken als je verhuisd bent.



En 900m3/1700kw is niet zo heel gek als je beide 40u werkt.

Waar zaten daar zelfs nog onder in een totaal niet geïsoleerd huis van 110m2.
Wij wonen in een oud huis, 100m2, wel dubbelglas, maar tocht als een gek, geen dakisolatie en verbruiken jaarlijks zo'n 1000m3 gas en 1600kWh aan stroom. Ik vind het wel best zo, ik weet dat we er niet slordig mee omgaan.
Alle reacties Link kopieren
Ik betaal 200 euro per maand. Misschien wordt het bedrag wel lager omdat er vorig jaar 'n nieuwe ketel is geinstalleerd, maar ik ga zeer zeker niet zuiniger stoken want ik hou van warmte in huis.
Shoot first, ask questions later!
Alle reacties Link kopieren
Bij ons waren ze bij de energieleverancier verbaasd dat we zo weinig verbruikten



241 m3 gas en 1.257 kWh voor een jaar (2 personen appartement 3e verdieping), zo'n 40 euro per maand.



Ik denk dat wij met name besparen doordat we beiden fulltime werken en in de avond meestal maar 1 lamp aan hebben in het hele appartement (hoe minder lichtblootstelling savonds, hoe beter je slaapt dus we doen t niet perse om te besparen). Ook draaien we maar 1x per week een was van alles van de afgelopen week. We hebben nooit onnodig apparaten aanstaan en daarnaast hebben we ook niet hele fancy apparaten (zoals een grote tv).
Kijk, luister en geniet... want mooier dan dit wordt het niet!
Wow Friction, maar 1 was draaien? Maar je hebt toch ook vieze keukendoeken enzo? Die was ik liever niet mee met mijn kleren of handdoeken. Ik was denk ik maximaal 2 wassen per week, de ene week geen en de andere week weer wat meer, afhankelijk van de inhoud van de wasmanden. Maar gooi je dan maar alles bij elkaar?
Alle reacties Link kopieren
quote:ayraa schreef op 05 februari 2016 @ 16:12:

Wow Friction, maar 1 was draaien? Maar je hebt toch ook vieze keukendoeken enzo? Die was ik liever niet mee met mijn kleren of handdoeken. Ik was denk ik maximaal 2 wassen per week, de ene week geen en de andere week weer wat meer, afhankelijk van de inhoud van de wasmanden. Maar gooi je dan maar alles bij elkaar?Ja dat doen wel meer mensen... het wordt gewassen hè tenslotte.
quote:spectral schreef op 05 februari 2016 @ 16:16:

[...]



Ja dat doen wel meer mensen... het wordt gewassen hè tenslotte.Klopt. Toch vind ik het een vies idee om mijn kleren bij een vieze, veelal vette, keukendoek te gooien. Ik was mijn kleren op maximaal 30 en een kort wasje, de keukendoeken en gewone handdoeken op 60. Maar dat ben ik
Ik denk dat wij gemiddeld 3 wassen per week doen. Alleen niet alles wordt elke week gewassen.



Ik kan me nog voorstellen dat je kleding bij elkaar doet, zelf scheid ik wit/donker/bont. Donker en bont zouden denk ik nog wel bij elkaar kunnen, wit wordt grauw als je het bij donker doet. Handdoeken wacht ik mee tot ik een was redelijk kan vullen (vaatdoekjes, handdoeken, sporthanddoeken, theedoeken enz.) daar stop ik weer de kussenslopen bij. Het dekbed is een hele was op zich. Dan heb ik nog sportkleding en ondergoed wat bij elkaar gaat.



Ok, ik denk dat ik wel meer dan 3 wassen per week heb gemiddeld. 2 keer kleding. 1-2 keer sport/ondergoed. 0-1 keer handdoeken 0-2 keer beddengoed.
Voor een nieuwbouwappartement, weinig thuis en bewust qua apparatuur is het niet zo gek.



Hier een vrijstaand huis uit 1900, deels geïsoleerd, 3 personen, 4 dagen per week overdag iemand thuis. We gebruiken ongeveer 1800 m3 gas en 2600 kWh elektriciteit per jaar en betalen ongeveer 175 euro per maand. Sinds kort hebben we zonnepanelen waarmee we als het goed is qua elektriciteit zelfvoorzienend zijn. En we isoleren het huis beetje bij beetje, dit jaar is het dak gedaan. De vorige bewoners betaalden 350 per maand (oude ketel, alles enkel glas, nog niks geīsoleerd). In de zes jaar dat we hier nu wonen zie je het gasverbruik elk jaar teruglopen steeds als we een stukje verder hebben geïsoleerd (nou ja, de afgelopen twee jaar natuurlijk helemaal omdat we geen echte winter gehad hebben).



We doen ongeveer 5 wassen per week: 3x kleding, 1x handdoeken, 1x overig (soms beddengoed, soms jassen etc)
Alle reacties Link kopieren
quote:ayraa schreef op 05 februari 2016 @ 16:19:

[...]





Klopt. Toch vind ik het een vies idee om mijn kleren bij een vieze, veelal vette, keukendoek te gooien. Ik was mijn kleren op maximaal 30 en een kort wasje, de keukendoeken en gewone handdoeken op 60. Maar dat ben ik dus je hebt ook 2 wasmachines want anders gaat het alsnog bij elkaar alleen dan een wasje later maakt mekaar dan ook niet uit
Alle reacties Link kopieren
quote:Friction-90 schreef op 05 februari 2016 @ 15:55:

Bij ons waren ze bij de energieleverancier verbaasd dat we zo weinig verbruikten



241 m3 gas en 1.257 kWh voor een jaar (2 personen appartement 3e verdieping), zo'n 40 euro per maand.



Ik denk dat wij met name besparen doordat we beiden fulltime werken en in de avond meestal maar 1 lamp aan hebben in het hele appartement (hoe minder lichtblootstelling savonds, hoe beter je slaapt dus we doen t niet perse om te besparen). Ook draaien we maar 1x per week een was van alles van de afgelopen week. We hebben nooit onnodig apparaten aanstaan en daarnaast hebben we ook niet hele fancy apparaten (zoals een grote tv).241 m3 gas met twee personen voor een jaar? Dat is bijna onmogelijk, wat weinig!!!
quote:gedanst schreef op 05 februari 2016 @ 16:48:

[...]

241 m3 gas met twee personen voor een jaar? Dat is bijna onmogelijk, wat weinig!!!Als je in een heel energiezuinige flat woont en je woont een beetje in het midden van de flat (buren aan vier kanten) dan verbruik je vrijwel niets voor verwarming, alleen voor warm water en koken.
Alle reacties Link kopieren
quote:appeltjesgroen schreef op 05 februari 2016 @ 16:52:

[...]



Als je in een heel energiezuinige flat woont en je woont een beetje in het midden van de flat (buren aan vier kanten) dan verbruik je vrijwel niets voor verwarming, alleen voor warm water en koken.Dat begrijp ik. Maar dan nog is het bijna onmogelijk. Alleen als je de verwarming nooit aanhebt. Dan kun je het redden met alleen douchen en koken. met twee personen.
Alle reacties Link kopieren
quote:appeltjesgroen schreef op 05 februari 2016 @ 16:52:

[...]



Als je in een heel energiezuinige flat woont en je woont een beetje in het midden van de flat (buren aan vier kanten) dan verbruik je vrijwel niets voor verwarming, alleen voor warm water en koken.Inderdaad. Wij hadden dus in 2015 maar 190m3 voor 2 personen. Verwarming misschien paar keer opgesprongen savonds. En koken doen we niet op gas.
Alle reacties Link kopieren
Wij hebben een grote, oude vrijstaande woning en betalen per maand iets van ¤ 350,00 aan gas en licht.



4400 m3 gas en 6200 kWh elektra, geloof ik.



Wij zijn echt rasverspillers...
Alle reacties Link kopieren
Ik let er altijd wel op of nieuwe apparaten niet al te veel energie gebruiken. Ik maak dan echt afwegingen. Een grote TV vind ik wel belangrijk en ook dat de radio mooi vol geluid geeft. Maar hoewel ik een droger heb wordt hij zelden gebruikt. Ik heb meestal geen haast om iets droog te krijgen en anders leg ik het stuk wasgoed op de radiator.



En spaar- en ledlampen op alle plekken waar ik langere tijd moet zijn.



Dit jaar heb ik een aanzienlijk bedrag plus 200 premie teruggekregen.
En als het vuur gedoofd is komen er wolven
Alle reacties Link kopieren
@nephthys; En douchen alleen op het werk / de sportschool of Joost mag weten waar??
Alle reacties Link kopieren
quote:nephthys schreef op 05 februari 2016 @ 16:59:

[...]





Inderdaad. Wij hadden dus in 2015 maar 190m3 voor 2 personen. Verwarming misschien paar keer opgesprongen savonds. En koken doen we niet op gas.Voor een flat is het volgens het NIBUD gemiddeld 940 m3 gas. Ik vraag me dus af hoe jullie met twee mensen op 1/5 deel hiervan komen. Serieus.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven