Partner drinkt teveel

26-07-2016 08:46 183 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo allemaal,



Graag doe ik mijn verhaal omdat ik even mijn ei kwijt moet en omdat ik benieuwd ben naar jullie reacties. Soms heb ik het idee dat ik met mijn gedachten in een negatieve spiraal zit en dus niet meer positief kan denken. Let's go....



Mijn partner en ik zijn al ruim 10 jaar samen. De afgelopen 4 jaar heeft mijn man best pittige psychische problemen gehad. Burn-out, depressie en angststoornis. Wij hebben diverse hulpverlening gehad (nu nog steeds) en manlief slikt medicijnen om de scherpe randjes van zijn angststoornis weg te nemen. Dit lijkt goed te helpen. De afgelopen vier jaar heeft in het teken gestaan van vechten tegen deze problemen en dit heeft een behoorlijke druk op omze relatie gelegd. Ik heb namelijk alles in het teken van hem en het bewaren van de harmonie in huis gezet. Nu vier jaar later heeft hij alles redelijk onder controle en is hij naar eigen zeggen best gelukkig met hoe het nu gaat.



Maar nu is er het volgende probleem. Hij drinkt teveel. Manlief heeft altijd graag een borrel gelust. In de afgelopen maanden is het diverse keren voorgekomen dat ik hem in de vroege uurtjes dronken van de bank heb geplukt, terwijl hij de volgende dag weer moest werken. Het is zelfs een keer voorgekomen dat hij op zijn hoofd is gevallen en een lichte hersenschudding heeft opgelopen. Doordeweeks drinkt hij elke avond een sixpack bier en in het weekend drinkt hij minimaal 10 pilsjes en als er dan nog wijn is drinkt hij deze fles ook leeg. Als ik hem vraag waarom hij dit doet, dan krijg ik als reactie dat hij piekert over zijn werk en geen rust heeft in zijn hoofd. Het komt soms ook voor dat hij in een euforisch vrolijke stemming is en het naar eigen zeggen 'verdient' heeft. En dit gebeurd vaak terwijl ik lig te slapen. Hij heeft al een paar maanden gesprekken bij de verslavingszorg. Maar wat een slappe hap is dat zeg... Hij moet een dagboek bijhouden over hoeveel hij drinkt. En als hij dan teveel gedronken heeft krijgt hij van deze mevrouw 'op zijn kop', is hij twee dagen nuchter en valt weer in het oude patroon.

Mijn man heeft geen kwade dronk, maar kan wel heel irritant worden en verzeilen in eindeloze discussies met mij als hij teveel op heeft en wordt dan ook echt onredelijk. Naast dat ik mij over deze situatie zorgen maak (ik hou heel veel van hem en zou niet weten wat ik zonder hem moest), drijft het ons ook uit elkaar. Ik vind dat het stinkt, en vind hem echt onaantrekkelijk op zulke momenten. Ik betrap mezelf erop dat ik constant controleer hoeveel alcohol hij op heeft. Merk aan mezelf dat ik 'op' ben. Eerst de psychische problemen en nu staat er een alcoholprobleem voor de deur.



Ik ben benieuwd naar jullie reacties op mijn verhaal en misschien is er iemand die in hetzelfde schuitje zit, zodat we ervaringen uit kunnen wisselen.
Alle reacties Link kopieren
Dan heeft hij zijn psychische problemen ook nog niet opgelost.

Dat is wel zeker.

Alcohol maakt heel veel kapot, het hele geZin gaat er aan, alles draait om de alcohol.

En dat hij jou dit aandoet, vind ik alleen maar egoïstisch...

.

Ik zou bijna zeggen, in het kanaal ermee!

Maar weet je wat..dat doe ik niet.

Laat hem maar lekker zwemmen in de alcohol...kan toch ook best leuk zijn.
We are the heroes of our time, but we are dancing with demons in our minds..
Hebben jullie ook kinderen?
Alle reacties Link kopieren
En bij de zin, ik weet niet wat ik verder zonder hem moet...weet ik, al wel hoe laat de klok slaat.

.

Hier ga je aan onderdoor, echt waar.

Je zult steeds meer moeten tolereren...steeds meer geduld moeten hebben, steeds meer moeten pikken.

Alcohol is onzichtbaar, want van een glas...komen er meer, al lijkt dat niet zo.
We are the heroes of our time, but we are dancing with demons in our minds..
Als je man zo dronken wordt van een sixpack bier dan kan hij gewoon niet tegen drank. Ik zeg niet dat het goed is om elke avond een sixpack te drinken maar ik vind het raar dat hij daar zo dronken van wordt dat hij uitgeteld op de bank ligt en zelfs een hersenschudding op loopt.
quote:Blondie456 schreef op 26 juli 2016 @ 08:53:

Als je man zo dronken wordt van een sixpack bier dan kan hij gewoon niet tegen drank. Ik zeg niet dat het goed is om elke avond een sixpack te drinken maar ik vind het raar dat hij daar zo dronken van wordt dat hij uitgeteld op de bank ligt en zelfs een hersenschudding op loopt.En dit ook ja dan kan hij of niet tegen drank of hij drinkt veel meer dan to weet of zegt.
Alle reacties Link kopieren
quote:Blondie456 schreef op 26 juli 2016 @ 08:53:

Als je man zo dronken wordt van een sixpack bier dan kan hij gewoon niet tegen drank. Ik zeg niet dat het goed is om elke avond een sixpack te drinken maar ik vind het raar dat hij daar zo dronken van wordt dat hij uitgeteld op de bank ligt en zelfs een hersenschudding op loopt.



Daar gaaaaat het toch niet om?

TO geeft aan dat hij er in het weekend minimaal tien drinkt en er daarna nog wijn achteraan gooit.



En dan haal jij er uit dat hij niet tegen drank kan?
Alle reacties Link kopieren
Hij is afhankelijk geworden van de drank. EN ik ben bang dat het al te ver heen is.

Dan moet je voor jezelf de keuze maken: wil ik met een alcoholist verder leven of niet.

Als het antwoord nee is dan moet je dat met hem bespreken en duidelijk je grenzen aangeven.

Of je gaat nu naar een afkickkliniek of ik ga bij je weg. EN dat dan ook doen.

Wees consequent!!

Nu help je alleen maar het probleem instant te houden. Jij lost zijn shit op:

Oh schatje: je heb gister teveel gedronken, nu maak ik je wakker en geef je te eten zodat je nog naar je werk kan.

Alcoholisten kunnen vaak nog normaal functioneren als je genoeg eten, op tijd gaan slapen en het bij die 10 biertjes blijft. Voor de omgeving is het vaak lastiger en daar loop jij nu tegen aan.

Dus de vraag is: wat ga je doen? Hoe lang neem jij hier nog genoegen mee?

JIJ BENT AAN ZET!!!!
OMG
Alle reacties Link kopieren
quote:Blondie456 schreef op 26 juli 2016 @ 08:53:

Als je man zo dronken wordt van een sixpack bier dan kan hij gewoon niet tegen drank. Ik zeg niet dat het goed is om elke avond een sixpack te drinken maar ik vind het raar dat hij daar zo dronken van wordt dat hij uitgeteld op de bank ligt en zelfs een hersenschudding op loopt.

Ja, laat hem er twee sixpack drinken...dan kan hij niet meer vallen, ligt dan zo uitgeteld op de bank, ..

En dat scheelt!

.

Maar goed, lange verhaal kort, een man die zuipt...moet je afstand van nemen.

Dat gaat van kwaad tot erger...tot hij het zelf in gaat zien...en daarwerkelijk een verandering wil gaan brengen.
We are the heroes of our time, but we are dancing with demons in our minds..
Alle reacties Link kopieren
@Blondie456. Ik zeg niet dat hij dronken wordt van een sixpack bier. Hij wordt alleen dronken als hij avonden heeft waarbij hij 'uitschiet'.



@yellowdiamond. Wij verwachten op dit moment ons eerste kind.
Jij bent op. Ik roep niet gauw dat iemand bij haar man weg moet gaan, maar hoe denk jij hoe dit verder gaat? Hij leidt zijn leven en jij past je nu al jaren aan en gaat dat de komende jaren ook doen als je bij hem blijft. Ik hoop dat je voor jezelf kiest.



Sterkte
quote:Blondie456 schreef op 26 juli 2016 @ 08:53:

Als je man zo dronken wordt van een sixpack bier dan kan hij gewoon niet tegen drank. Ik zeg niet dat het goed is om elke avond een sixpack te drinken maar ik vind het raar dat hij daar zo dronken van wordt dat hij uitgeteld op de bank ligt en zelfs een hersenschudding op loopt.

Zal wel door de combi met medicijnen komen.



Sorry TO, maar dit ga je niet redden. Accepteren of kappen.

Afspraken maken over hoeveelheden, boos worden, lege blikjes tellen, dreigen met vertrek... Het zal misschien even werken maar lost uiteindelijk niks op.
Alle reacties Link kopieren
Oei. Ik vind het wel positief dat man naar verslavingszorg gaat, alleen is dat nu duidelijk niet genoeg. Het enige wat ik kan bedenken is grenzen trekken. Je kunt hem niet veranderen, maar wel je eigen grenzen heel secuur en consequent trekken. Hoeveel je ook van hem houdt en hem niet wil missen (dat is nu juist je valkuil) zou ik nu - in nuchtere toestand - aangeven dat je niet meer samen wil wonen zolang hij drinkt. Wat zijn de opties? Kan hij ergens een kamer gaan huren?





Verder is het denk ik handig als jij zelf eens praat met verslavingszorg over wat zij jou aanraden als partner van.
Je bent zwanger van hem?



Ga bij hem weg en zorg voor een goede, stabiele omgeving voor je kind.
Alle reacties Link kopieren
quote:Juno87 schreef op 26 juli 2016 @ 08:56:

Hij is afhankelijk geworden van de drank. EN ik ben bang dat het al te ver heen is.

Dan moet je voor jezelf de keuze maken: wil ik met een alcoholist verder leven of niet.

Als het antwoord nee is dan moet je dat met hem bespreken en duidelijk je grenzen aangeven.

Of je gaat nu naar een afkickkliniek of ik ga bij je weg. EN dat dan ook doen.

Wees consequent!!

Nu help je alleen maar het probleem instant te houden. Jij lost zijn shit op:

Oh schatje: je heb gister teveel gedronken, nu maak ik je wakker en geef je te eten zodat je nog naar je werk kan.

Alcoholisten kunnen vaak nog normaal functioneren als je genoeg eten, op tijd gaan slapen en het bij die 10 biertjes blijft. Voor de omgeving is het vaak lastiger en daar loop jij nu tegen aan.

Dus de vraag is: wat ga je doen? Hoe lang neem jij hier nog genoegen mee?

JIJ BENT AAN ZET!!!!

Exact!.....helemaal juist, maar wat je ook kunt doen...is hem nog een flesje klaar zetten.

En nog een, en nog een...en doorzuipen maar, stuk ongeluk!

Heel veel mannen verliezen zich in de drank...heel erg veel.

Zij verwerken anders verdriet dan vrouwen, doorleven vaak niet de pijn, verwerken anders, worden crimineel, geweld, vreemdgaan ect ect..
We are the heroes of our time, but we are dancing with demons in our minds..
Alle reacties Link kopieren
quote:Patatje2016 schreef op 26 juli 2016 @ 08:58:

@Blondie456. Ik zeg niet dat hij dronken wordt van een sixpack bier. Hij wordt alleen dronken als hij avonden heeft waarbij hij 'uitschiet'.



@yellowdiamond. Wij verwachten op dit moment ons eerste kind.



Dan nu een grens stellen, direct serieuzere hulp gaan zoeken en helemaal van de drank af.

Hopelijk lukt dat.



Zo niet... Dan gaan. Je moet je kind niet op willen laten groeien met een alcoholistische ouder.
Drank maakt zoveel kapot. Bij jou, bij je kind. Echt, dat wil je je kind niet aandoen om in een situatie op te groeien waarbij drankmisbruik in het spel is.
Alle reacties Link kopieren
@elle5640. Ik zit niet te wachten op kwetsende opmerkingen.
quote:Patatje2016 schreef op 26 juli 2016 @ 08:58:

@Blondie456. Ik zeg niet dat hij dronken wordt van een sixpack bier. Hij wordt alleen dronken als hij avonden heeft waarbij hij 'uitschiet'.



@yellowdiamond. Wij verwachten op dit moment ons eerste kind.Dus een sixpack bier is normaal elke dag en als hij dronken wordt dan heeft hij een uitschieter. Tja denk ik toch wel dat hij een probleem heeft.
Oh my, ben je zwanger? Och meid, wat een ellende :( Ga zelf met iemand praten anders. Om het op een rij te krijgen. Van een alcoholist kun je niks verwachten. Sterkte.
Alle reacties Link kopieren
quote:Patatje2016 schreef op 26 juli 2016 @ 08:58:

@Blondie456. Ik zeg niet dat hij dronken wordt van een sixpack bier. Hij wordt alleen dronken als hij avonden heeft waarbij hij 'uitschiet'.



@yellowdiamond. Wij verwachten op dit moment ons eerste kind.

Oh jee, ook dat nog!....vaak verergeren de problemen zich dan...

Pas aub op...zorg goed, voor jou en je kindje.
We are the heroes of our time, but we are dancing with demons in our minds..
Alle reacties Link kopieren
Je man drinkt inderdaad veel meer dan hij toegeeft. Een ervaren drinker voelt een sixpack amper zitten.



Kortom: hij is alcoholverslaafd. Ik denk dat jij weinig kunt, hooguit hem voor het blok zetten: of hij kickt volledig (maar dan ook echt volledig) af, of hij gaat zonder jou verder. Anders zul je het moeten accepteren.........
Oh dear, how sad, never mind.
Alle reacties Link kopieren
quote:Patatje2016 schreef op 26 juli 2016 @ 09:01:

@elle5640. Ik zit niet te wachten op kwetsende opmerkingen.

Het spijt me, als ik dat gedaan mocht hebben...maar in welke zin, ben ik kwetsend?

Als ik vragen mag.
We are the heroes of our time, but we are dancing with demons in our minds..
Alle reacties Link kopieren
quote:Blondie456 schreef op 26 juli 2016 @ 09:02:

[...]



Dus een sixpack bier is normaal elke dag en als hij dronken wordt dan heeft hij een uitschieter. Tja denk ik toch wel dat hij een probleem heeft.Is 10 pilsjes zo'n uitschieter? Ook daar wordt een ervaren drinker namelijk echt niet katjelam van......
Oh dear, how sad, never mind.
Alle reacties Link kopieren
quote:[message=23636993,noline]



@yellowdiamond. Wij verwachten op dit moment ons eerste kind.

SHIT. NU op de rem trekken! Hij moet eruit (naar kliniek, kamer, straat, wat dan ook).



Waarom heb je dit gedaan als ik vragen mag? Al jaren is jullie relatie compleet scheef, dat is toch geen basis voor een kind?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven