Zwarte piet is racisme

17-09-2016 12:24 676 berichten
Alle reacties Link kopieren
De stem die tot nu toe ontbreekt in de discussie over Zwarte Piet is die van de kinderen. Joop ontving van de acht-jarige Felix een open brief aan Dolores Leeuwin, de verslaggever van het Sinterklaasjournaal die deze week bekend maakte te stoppen uit onvrede over de conservatieve houding van de redactie. Felix doet in zijn brief een voorstel om Zwarte Piet te veranderen. Dat idee is van hemzelf afkomstig. Ook de brief heeft hij geschreven zonder hulp of aanwijzingen van volwassenen.



Dolores las de brief, was ontroerd en noemde hem puur en ontwapenend.

Lees de brief hier:



[su_quote]Lieve Dolores,



Ik zag op het nieuws dat je gestopt was met het Sinterklaasjournaal. Ik snap ook wel waarom je het deed. Ik vind het goed dat je gestopt bent want ze doen slaven na wie doet dat nou!!!!! Ik vind dat de zwarte pieten roze pieten moeten worden die roze koeken uitdelen.



Sommige mensen die zeggen: het is ons kinderfeest maar het is toch ook een kinderfeest als het roze ( groene gele enzovoort ) pieten zijn. Het is discriminatie want sommige mensen die zeggen: hee zwarte piet waar ga jij naartoe!!!!!!!!!!! dat zeggen ze tegen bruine mensen dat is helemaal niet leuk voor die mensen. Hoe zou jij het vinden als je bruin was en iemand zegt: hee jij moet naar Sinterklaas!!!!! Dat doet vast pijn in je hart.



Sinterklaas moet gewoon roze ( groene gele enzovoort ) pieten maken die roze koeken uitdelen het is toch gewoon schmink dus hij kan het in alle kleuren maken. Ik vind zwarte piet heel leuk maar ik vind hem even leuk als hij roze( groene gele enzovoort ) is misschien vind ik hem dan wel leuker.



Het belangrijkste aan Sinterklaas is niet de pieten maar de cadeautjes en je schoen zetten.

Ik vind dat Sinterklaas nog een Sinterklaasje nodig heeft alleen dan een heel jong kind nodig heeft. Iets van 7 of 8 of 9 omdat die niet verstrooid zijn. ( als Sinterklaas dit maar niet leest ). Hij is zo oud dat hij heel veel brieven krijgt maar alle brieven vergeet waar op staat dat hij andere pieten moet maken.



Er zijn ook mensen die zeggen dat het niet goed is dat Dolores gestopt is dan zeggen heel veel mensen hee het is stom dat je gestopt bent je bent stom!!!!!!!!!!! maar ik vind het juist goed dat je gestopt bent. Ik vind het ook jammer want ik ga je dan missen Dolores, maar veel geluk verder.





young woman in Kansas has sparked outrage and discussion after making a racist post on social media.



Paige Shoemaker, a former Kansas State University student, uploaded a picture to her Snapchat account showing herself and a friend wearing black sheet masks on their faces. The caption on the photo read, “Feels good to finally be a [n–ga],” followed by the crying-laughing emoji.



Social media users were outraged, and before long, Shoemaker’s stunt went viral. Even Gabrielle Union weighed on in the farce.



http://www.theroot.com/wp ... emakerblackface.png?w=644



Alle reacties Link kopieren
“I've learned that people will forget what you said, people will forget what you did, but people will never forget how you made them feel.” Maya Angelou.
is de fluitende smiley de stelling voor dit topic?
Alle reacties Link kopieren
Nee hoor: Zwarte Piet is een traditie... is een cultuur goed.....
Alle reacties Link kopieren
Daar gaan we weer...
Alle reacties Link kopieren
Moet dit echt ieder jaar?
Gaan we weer
Alle reacties Link kopieren




discussie over zwarte piet

Zo zwart als roet

Kunnen we ook anders naar Zwarte Piet kijken?

Wat vinden jullie van Sinterklaas? Racistisch of niet?
“I've learned that people will forget what you said, people will forget what you did, but people will never forget how you made them feel.” Maya Angelou.
Alle reacties Link kopieren
Nooo! Niet wéér!
Les temps sont durs pour les rêveurs...
Krijgen we die discussie weer
Alle reacties Link kopieren
Pfff krijgen we dit gezeik nu al en wéér?
Kia aka brandhout voor de hel, aangenaam.
Alle reacties Link kopieren
Ach, dat kind heeft dat ook gewoon thuis opgevangen, kinderen van 8 zijn hier gewoonlijk echt niet mee bezig. Als toevallig zijn ouders hadden gezegd dat ze zwarte piet gewoon zwart moeten houden, had hij dat ook overgenomen.



Ik vind Sinterklaas sowieso een stom feest, van mij mogen ze het afschaffen en de cadeautjes onder de kerstboom leggen. Maar wordt het feest toch behouden, behoud dan ook gewoon alles zoals het is. Dat gezeik over racisme altijd!
Wat een onzin. Zwarte Piet is helemaal geen racisme. Wij als activiteitencommissie bij de voetbalvereniging van 1500 leden doen alleen aan zwarte Pieten. Zo is het altijd geweest en wij houden het zo. Vorig jaar ook geen enkel commentaar op gehad en het was weer een geweldig feest.
Alle reacties Link kopieren
quote:S-Meds schreef op 17 september 2016 @ 12:29:

is de fluitende smiley de stelling voor dit topic?



Ah, is dat het.



Ja, ik vind dat er meer smileys moeten komen die muziek maken. Muziek maakt mensen blij (mits goed uitgevoerd).
Les temps sont durs pour les rêveurs...
Ik krijg er een appelflauwte van.





Laten we voor eens en voor altijd een punt achter deze discussie zetten door te stellen dat het een kinderfeest is en dat kinderen mogen kiezen wat voor soort Piet ze willen.

Een korte vragenlijst naar alle scholen, waar kinderen hun keuze kunnen aangeven door middel van een open vraag en als dat dan duidelijk is dat de volwassenen zich daar dan aan houden.

Dan is de discussie eindelijk ten einde.





Wat een gedoe zeg en dat in september. Doe eens ff normaal!!!
quote:GeorgetteDansLeTabak schreef op 17 september 2016 @ 12:31:

[...]





Ah, is dat het.



Ja, ik vind dat er meer smileys moeten komen die muziek maken. Muziek maakt mensen blij (mits goed uitgevoerd).eens
Alle reacties Link kopieren
quote:GeorgetteDansLeTabak schreef op 17 september 2016 @ 12:31:

[...]





Ah, is dat het.



Ja, ik vind dat er meer smileys moeten komen die muziek maken. Muziek maakt mensen blij (mits goed uitgevoerd).

Alsjeblieft een mooi muziekje voor je .



Kia aka brandhout voor de hel, aangenaam.
Alle reacties Link kopieren
In een van de oude topics zegt Kingimmortal in de eerste post: ik denk niet dat je veel reacties gaat krijgen, het leeft hier niet zo..
“I've learned that people will forget what you said, people will forget what you did, but people will never forget how you made them feel.” Maya Angelou.
Alle reacties Link kopieren
quote:Cateautje schreef op 17 september 2016 @ 12:32:

Ik krijg er een appelflauwte van.





Laten we voor eens en voor altijd een punt achter deze discussie zetten door te stellen dat het een kinderfeest is en dat kinderen mogen kiezen wat voor soort Piet ze willen.

Een korte vragenlijst naar alle scholen, waar kinderen hun keuze kunnen aangeven door middel van een open vraag en als dat dan duidelijk is dat de volwassenen zich daar dan aan houden.

Dan is de discussie eindelijk ten einde.





Wat een gedoe zeg en dat in september. Doe eens ff normaal!!!Fantastisch idee!
Shit! Nou staat dit topic in mijn lijst.
Alle reacties Link kopieren
quote:Cateautje schreef op 17 september 2016 @ 12:34:

Shit! Nou staat dit topic in mijn lijst.
Alle reacties Link kopieren
quote:-Kia-Ora- schreef op 17 september 2016 @ 12:34:

[...]



Alsjeblieft een mooi muziekje voor je .



[img]http://www.sherv.net/cm/emoticons/music ... oticon.gif[/img]Thanks! Stemmig!
Les temps sont durs pour les rêveurs...

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven