Wel of niet naar feestje?

20-02-2017 19:52 139 berichten
Ik heb even jullie visie nodig.. meningen, tips en miss ook wel de harde viva-spiegel ^^.



Kind (5jaar) is uitgenodigd op het feestje van een 'vriendje' waar soms leuk mee wordt gespeeld. Maar vaak ook niet. Dit vriendje heeft weinig andere vriendjes, namelijk mijn kind en R. Vriendje claimt met name R, en als die er niet is dan mijn kind. Vriendje maakt verder vaak ruzie met andere kinderen, scheld, vecht, is agressief. Ook tegen mijn kind en R. Die zijn allebei echter nogal vergevingsgezind ("hij is gewoon mijn stomme vriendje mam"). Zowel mijn kind als R hebben ook nog andere vriendjes naast dit jongetje, dus ze hoeven hem niet persé op te zoeken.Blijkbaar heeft vriendje toch ook z'n leuke kanten ;) Tot vandaag.



Vandaag was de vergevingsgezindheid ineens over. Kind kwam wéér boos thuis, vriendje had hem nu geschopt en gebeten. En daarna zo'n driftaanval gehad in het samenspelen met andere kinderen dat juf hem heeft laten ophalen. Juf heeft ons verteld dat ons kind bij dit vriendje nogal eens het onderspit delft, en hem bewust soms bij mijn kind uit de buurt houdt. Toch zoeken vriendje en mijn kind elkaar af en toe weer op, dat komt zeker ook bij mijn kind vandaan. En zolang het goed gaat, vind ik dat prima. Helaas komt dat steeds minder vaak voor.



Nu is kind dus uitgenodigd op het feestje. Met nog een paar kinderen, die vaak nogal explosief zijn met vriendje. Mijn kind wil het ene moment wel gaan, want leuk een feestje, maar het andere moment weer niet omdat hij bang is voor vechtpartijen. Kort door de bocht: zouden jullie je kind laten gaan?
Alle reacties Link kopieren
Ga bij de ouders langs en leg de situatie uit. Jouw zoon is uitgenodigd en verheugd zich op het feestje maar omdat zijn vriendje heel boos is geworden is je zoon bang geworden om op het feestje te komen. Bang dat het vriendje weer ontzettend boos wordt, dat hij gaat schoppen en slaan en dat je zoon pijn wordt gedaan. Toch wil je zoon graag komen en jij / jullie als ouder(s) komt/komen vragen hoe het feestje in goede banen willen leiden zodat het een fijn en gezellig feestje wordt.

Biedt je hulp aan (extra paar ogen is nooit weg waardoor je de ouders wat kunt ontlasten) en je zoon heeft een vertrouwd persoon in de buurt. Spreek met de ouder(s) af dat, zodra er woede aanval komt of er is sprake van agressief gedrag, dat jij met je zoon direct naar huis gaat en het feestje over is. Het stelt je in staat de ouders te leren kennen én kan een basis geven om het gesprek aan te gaan over de vriendschap tussen beide kinderen.



Moet daar bij opmerken, jij omschrijft jouw kind als vergevingsgezind. Over het algemeen is dit een mooie karakter eigenschap. Het kan ook inhouden dat het bij anderen juist zorgt dat men het slechtste bij elkaar naar boven haalt. Grenzen leren stellen, NEE zeggen mag en MOET in bepaalde gevallen en duidelijke regie door volwassenen in contact van de kinderen met elkaar.



Ik vindt persoonlijk dat je het niet kunt maken om een kind indirect alsnog te straffen door weg te blijven. Wat je ook besluit, veel wijsheid toegewenst.
Alle reacties Link kopieren
quote:Kleppeboxx schreef op 20 februari 2017 @ 22:19:

Ga bij de ouders langs en leg de situatie uit. Jouw zoon is uitgenodigd en verheugd zich op het feestje maar omdat zijn vriendje heel boos is geworden is je zoon bang geworden om op het feestje te komen. Bang dat het vriendje weer ontzettend boos wordt, dat hij gaat schoppen en slaan en dat je zoon pijn wordt gedaan. Toch wil je zoon graag komen en jij / jullie als ouder(s) komt/komen vragen hoe het feestje in goede banen willen leiden zodat het een fijn en gezellig feestje wordt.

Biedt je hulp aan (extra paar ogen is nooit weg waardoor je de ouders wat kunt ontlasten) en je zoon heeft een vertrouwd persoon in de buurt. Spreek met de ouder(s) af dat, zodra er woede aanval komt of er is sprake van agressief gedrag, dat jij met je zoon direct naar huis gaat en het feestje over is. Het stelt je in staat de ouders te leren kennen én kan een basis geven om het gesprek aan te gaan over de vriendschap tussen beide kinderen.



Moet daar bij opmerken, jij omschrijft jouw kind als vergevingsgezind. Over het algemeen is dit een mooie karakter eigenschap. Het kan ook inhouden dat het bij anderen juist zorgt dat men het slechtste bij elkaar naar boven haalt. Grenzen leren stellen, NEE zeggen mag en MOET in bepaalde gevallen en duidelijke regie door volwassenen in contact van de kinderen met elkaar.



Ik vindt persoonlijk dat je het niet kunt maken om een kind indirect alsnog te straffen door weg te blijven. Wat je ook besluit, veel wijsheid toegewenst.Serieuze vraag: zou jij jouw kind, dat bang is voor de jarige Job, toch afleveren op dat feestje? Om de ander maar niet het idee te geven dat hij 'gestraft' is met wegblijven?
Nee heb je, ja kun je krijgen
Alle reacties Link kopieren
quote:lemoos2 schreef op 20 februari 2017 @ 22:23:

[...]





Serieuze vraag: zou jij jouw kind, dat bang is voor de jarige Job, toch afleveren op dat feestje? Om de ander maar niet het idee te geven dat hij 'gestraft' is met wegblijven?

Nee ze zou voorstellen om zelf mee te gaan.

Dat zou ik ook doen, sterker nog dat heb ik een keer gedaan, toen mijn zoon (ook vijf destijds) niet naar een feestje durfde (had niks met de jarige in kwestie te maken). Moeder vond het alleen maar handig en gezellig en dat zou ik zelf ook vinden.
if we all light up, we can scare away the dark...
Het is me niet duidelijk of de jongens alleen op school samen spelen of ook buiten school met elkaar optrekken? Ook omdat je nu zegt hem de week erna thuis uit te willen nodigen.

Als ze geregeld samen spelen, zou ik hem, mits hij zelf wil, wel laten gaan. Desnoods zelf mee (eventueel onder het mom van de ouders helpen) om een oogje in het zeil te houden.

Maar ik mag hopen dat er geen vechtpartijen op een feestje van een 5-jarige zullen plaatsvinden? Of ben ik dan heel naïef?



Zouden ze eigenlijk alleen op school af en toe samen optrekken dan zou ik hem waarschijnlijk niet laten gaan.
Alle reacties Link kopieren
quote:tatlitatli schreef op 20 februari 2017 @ 22:32:

[...]



Nee ze zou voorstellen om zelf mee te gaan.

Dat zou ik ook doen, sterker nog dat heb ik een keer gedaan, toen mijn zoon (ook vijf destijds) niet naar een feestje durfde (had niks met de jarige in kwestie te maken). Moeder vond het alleen maar handig en gezellig en dat zou ik zelf ook vinden.Ik vind het gewoon bijzonder dat een eigen bang/boos kind niet naar het feestje sturen (tegen de zin in) gelijk staat met 'afstraffen' van het andere kind. Ik ben ook wel eens langer gebleven en vond het ook niet raar als een kleine gast het toch net te spannend vond zonder pa/ma.
Nee heb je, ja kun je krijgen
@kirkou: ze hebben één keer bij ons gespeeld en één keer bij vriendje. Bij ons was vriendje wat bepalend en directief, wilde niet delen en zocht de strijd. Maakte speelgoed stuk. Toen was mijn kind wel stellig, thuis spelen hoefde niet meer. Bij vriendje was heel leuk, volgens de moeder van vriendje. Volgens mijn kind gebeurde hetzelfde als bij ons thuis (behalve speelgoed stukmaken). Dus spelen ze alleen nog op school.



@kleppeboxx: stomme is dat ik dat toevallig al had aangeboden bij die moeder, toen de uitnodiging kwam 2 weken geleden. Mijn zoontje zei toen al dat hij niet zonder mij wilde gaan, de incidenten speelden al. Moeder van vriendje wilde dat niet ("ik red het zelf wel en je moet je kind maar loslaten"). Dat is dus geen optie.



Vriendje had trouwens vorige week na een ruzie mijn kind al ont-uitgenodigd voor het feestje. Mijn zoontje verdrietig. Heb ik toen nog de boel gesust en gezegd dat ze nu wel boos op elkaar waren, maar straks vast niet meer. En vriendje dan vast blij zou zijn als kind wél op het feestje zou komen. Van die goede raad heb ik nu zelf stiekem een beetje spijt..
Maar als de uitnodiging twee weken geleden al kwam, heb je dan niet al laten weten of hij wel of niet kwam?



Als je zoon aangegeven heeft niet alleen (zonder jou of vader) te willen, dan houdt het gewoon op toch?
quote:Kleppeboxx schreef op 20 februari 2017 @ 22:19:

Moet daar bij opmerken, jij omschrijft jouw kind als vergevingsgezind. Over het algemeen is dit een mooie karakter eigenschap. Het kan ook inhouden dat het bij anderen juist zorgt dat men het slechtste bij elkaar naar boven haalt. Grenzen leren stellen, NEE zeggen mag en MOET in bepaalde gevallen en duidelijke regie door volwassenen in contact van de kinderen met elkaar.



Dank je wel en heel mooi gezegd. Vrijwel hetzelfde als juf zei Mijn kind kan best goed voor zichzelf opkomen (meestal dan) en grenzen aangeven. Maar in dit geval niet. Juf verklaart de 'vriendschap' hier ook uit: vriendje voelt aan dat hij bij kind dit allemaal kan maken, en dan toch vriendjes blijft. Waarom zou vriendje zich dan inhouden?



En nee, wegblijven om te straffen dat zou ik zeker niet doen. Maar nu ik er over nadenk, zou het best een goed signaal naar vriendje kunnen zijn dat ook kind grenzen heeft, en dat die nu een paar keer flink zijn overschreden!
quote:Kirikou schreef op 20 februari 2017 @ 23:10:

Maar als de uitnodiging twee weken geleden al kwam, heb je dan niet al laten weten of hij wel of niet kwam?



Als je zoon aangegeven heeft niet alleen (zonder jou of vader) te willen, dan houdt het gewoon op toch?Hij wilde dan toch wel zonder mij naar het feestje. Dus heb ik ja gezegd. Toen wist ik ook nog niet wat ik sinds vandaag weet?
Ik weet niet wanneer het feestje is?

Maar ik zou zoon mee een stem geven. En grotendeels laten beslissen of hij nog wil gaan.



Als het bijvoorbeeld nog 2 weken duurt, kan de boel nog keren ...



Ik zou bovendien ook es polsen bij de moeder van dat andere kind.

Wat zij doen.
Het is vrijdag al. En polsen is wel een goed idee! Dat zal ik morgen even doen. Moeder van R had vorige week bij mij zitten vissen naar het feestje, wat wij zouden doen. R wil alleen als kind ook komt (vind ik zelf dan weer een beetje een kul-argument). Moeder van R vertelde dat ze ook niet verder kwam bij moeder van vriendje. En toch maar naar juf was gegaan. Pff.. (voelt eigenlijk ook niet helemaal fair: kind en R geven vriendje een kans, keer op keer, als enigen in de klas. Maar als wij dan als moeders vragen of je bijv bij een spannend feestje mag blijven, dan krijg je eigenlijk een grote bek. WTF?!?)



Ik wist niet dat de basisschool zó ingewikkeld kon zijn voor moeders
Ik snap die andere moeder en R. wel weer.



Als ze met 2 zijn en de jarige gedraagt zich lastig, hebben ze elkaar nog.

En tegelijk ook een feestje.



Maar dat was dus vorige week.

Voor de uitbarsting van vandaag.
Alle reacties Link kopieren
quote:Fee-de-Goede schreef op 20 februari 2017 @ 21:31:

[...]





Ik heb het nergens over op het laatste moment?



Gewoon nu vragen en dan afzeggen met een smoes. Ik zou niet 'eerlijk' zijn omdat kinderen inderdaad best vergeven mogen worden en soms draaien hartstikke bij en niet elke ouder word blij van zulke eerlijkheid. En ik lees net waarom dat kindje van school opgehaald moet worden en dat die moeder de schuld bij anderen en de school legt.



Ik gok zomaar dat tact en een wit leugentje dan best wel eens de slimme manier is.



Nee ik had het zelf over het laatste moment, in de post waarop jij reageerde, dus toen dacht ik dat jij dat ook weer bedoelde. Maar dat maakt niet uit, het punt is duidelijk.



Ik zou er gewoon eerlijk over zijn, maar ik geef je wel gelijk: er zijn ouders die daar moeite mee hebben. Dat is hun probleem kan je redeneren, maar als je al weet dat ouders niet relaxed zullen reageren kan je inderdaad - ter voorkoming van gedoe - misschien beter zeggen dat het kind gewoon niet kan. Ook een prima oplossing.
@miertot: ja dat is ook wel weer zo. Dat vind ik eigenlijk heel verdrietig als ik er zo over denk, twee van die kleine hummels die steun bij elkaar moeten zoeken om.ergens te durven zijn waar het leuk zou moeten zijn. Maar waar ze bang zijn zonder elkaar.. Nee dat gaat me te ver, hij gaat gewoon niet.



@Lilla, ik ben erg voor eerlijkheid. Maar bij deze moeder komen zowel iik als de moeder van R geen steek verder. Ik zou nooit een ouder op een kleuterfeestje weigeren als een kind bang is. Sterker nog, op zoons feestje bleven er twee plús een broertje. Gezellig ^^. Ik kreeg eigenlijk een grote bek, om zoiets simpels al. Nee, ik ga een smoes verzinnen (de boodschap doet vast ook pijn voor de moeder en die kan er uiteindelijk weinig mee)
quote:Lilla schreef op 21 februari 2017 @ 07:01:

[...]





Nee ik had het zelf over het laatste moment, in de post waarop jij reageerde, dus toen dacht ik dat jij dat ook weer bedoelde. Maar dat maakt niet uit, het punt is duidelijk.



Ik zou er gewoon eerlijk over zijn, maar ik geef je wel gelijk: er zijn ouders die daar moeite mee hebben. Dat is hun probleem kan je redeneren, maar als je al weet dat ouders niet relaxed zullen reageren kan je inderdaad - ter voorkoming van gedoe - misschien beter zeggen dat het kind gewoon niet kan. Ook een prima oplossing.Precies. En wat TO zelf ook aangeeft nu.
Alle reacties Link kopieren
Ik zou - vandaag nog, want ze zijn aan het voorbereiden neem ik aan - zeggen dat kind niet komt. Omdat ik denk dat mijn kind niet 'veilig' zal zijn op dat feestje. Niet vanwege het klasgenootje, maar zeker ook niet vanwege de moeder die geen inzicht heeft in het gebeurde en geen invoelingsvermogen heeft als er twee moeders ondersteuning willen bieden en zij dat wegwuift.
Ozo.
Hoorde toevallig vanmorgen dat moeder nr3 blijkbaar óók al hulp aan had geboden. Om dezelfde reden. En moeder van vriendje iets had gezegd van "al die moeders die maar willen helpen, ze hebben zeker zelf zin in een feestje - op mijn kosten" (ze gaan naar een binnenspeeltuin). Begreep van moeder nr3 dat zij haar kind gewoon gaat ziekmelden vrijdag.
Alle reacties Link kopieren
Wat zielig voor dat kind, wie weet waarom hij zich zo gedraagt en straks komt er niemand opdagen op zijn feestje....
Je meent het..
Alle reacties Link kopieren
quote:Labalade schreef op 21 februari 2017 @ 13:52:

Hoorde toevallig vanmorgen dat moeder nr3 blijkbaar óók al hulp aan had geboden. Om dezelfde reden. En moeder van vriendje iets had gezegd van "al die moeders die maar willen helpen, ze hebben zeker zelf zin in een feestje - op mijn kosten" (ze gaan naar een binnenspeeltuin). Begreep van moeder nr3 dat zij haar kind gewoon gaat ziekmelden vrijdag.Dat vind ik dan weer niet netjes, ik zou nu al melden dat kind niet komt, vanwege de gebeurtenissen van afgelopen tijd. (En geeeeeen discussie met de moeder aangaan!). Je hoeft toch niet te liegen, als het goed is weet ze toch dat dit voorgevallen is?
Ozo.
Alle reacties Link kopieren
[quote]Labalade schreef op 21 februari 2017 @ 07:28:

@miertot: ja dat is ook wel weer zo. Dat vind ik eigenlijk heel verdrietig als ik er zo over denk, twee van die kleine hummels die steun bij elkaar moeten zoeken om.ergens te durven zijn waar het leuk zou moeten zijn. Maar waar ze bang zijn zonder elkaar.. Nee dat gaat me te ver, hij gaat gewoon niet.



@Lilla, ik ben erg voor eerlijkheid. Maar bij deze moeder komen zowel iik als de moeder van R geen steek verder. Ik zou nooit een ouder op een kleuterfeestje weigeren als een kind bang is. Sterker nog, op zoons feestje bleven er twee plús een broertje. Gezellig ^^. Ik kreeg eigenlijk een grote bek, om zoiets simpels al. Nee, ik ga een smoes verzinnen (de boodschap doet vast ook pijn voor de moeder en die kan er uiteindelijk weinig mee)[/quote]





Waarom een smoes verzinnen? Is toch hetzelfde als liegen? Gewoon eerlijk zijn, kom je toch het verste mee. Dat het dan pijn kan doen bij zowel moeder als zoon........ soit, het zij zo. Ze heeft al aangegeven dat ze geen hulp nodig heeft en niet voor een gesprek open staat. Dan lijkt mij met gegronde redenen afmelden een duidelijk signaal.
Ik begrijp wel dat TO liever een smoes verzint, zeker omdat de reacties van de moeder niet echt begripvol zijn.



Overigens zou ik het jongetje niet volgende week nog eens thuis uitnodigen als "goedmakertje". Kijk eerst maar eens of je zoon daadwerkelijk nog met hem wil spelen.
Alle reacties Link kopieren
quote:Labalade schreef op 20 februari 2017 @ 23:59:



Ik wist niet dat de basisschool zó ingewikkeld kon zijn voor moeders



Nou, jij bent zelf degene die het moeilijk maakt hoor!



Roddelen met moeder van R, op het laatste moment afzeggen en stiekem ziekmelden?



Bah, wat een naar gedrag, arm ventje.
quote:Kleppeboxx schreef op 21 februari 2017 @ 15:36:

[quote]

Waarom een smoes verzinnen? Is toch hetzelfde als liegen? Gewoon eerlijk zijn, kom je toch het verste mee. Dat het dan pijn kan doen bij zowel moeder als zoon........ soit, het zij zo. Ze heeft al aangegeven dat ze geen hulp nodig heeft en niet voor een gesprek open staat. Dan lijkt mij met gegronde redenen afmelden een duidelijk signaal.

Gezien haar eerdere reacties schat ik in dat ze vooral erg boos wordt en niet open zal staan voor mijn argumenten. Dan is er straks ook npg een moederruzie en daar schieten zowel mijn zoontje als ik weinig mee op. En dat zal de relatie tussen hem en vriendje ook zeker geen goed doen.

Sorry, je mag me laf noemen. Maar ik meld hem straks af met een smoesje (waar ik nu nog hard op aan het broeden ben).
quote:twistnshout schreef op 21 februari 2017 @ 15:51:

[...]





Nou, jij bent zelf degene die het moeilijk maakt hoor!



Roddelen met moeder van R, op het laatste moment afzeggen en stiekem ziekmelden?



Bah, wat een naar gedrag, arm ventje.

Mag je vinden.



Ik vind mijn kind (en vriendje R!) Toppers omdat ze als enigen willen spelen met dit jongetje. De andere kinderen laten hem allemaal links liggen om zijn eigen gedrag. Lees voor de lol gewoon even terug waarom..

En nu zijn wíj naar omdat ook bij mijn kind en R de grens is bereikt en wij als moeders onze kinderen willen beschermen? Heel bijzonder.
Kwamen er eigenlijk nog andere kinderen behalve R. en jouw zoon - dat je weet?

Want straks kan moeder vrijdagochtend het hele feestje gewoon cancellen omdat er niemand komt.



Ik snap overigens niet wat er moeilijk of lastig zou zijn aan een moeder erbij.

Zou ik net leuk vinden, dat ik tenminste niet de hele tijd alleen - in mijn ééntje - in de cafetaria van zo'n speeltuin zit.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven