Het tegen-tegeltuinentopic 3

23-03-2017 22:36 3002 berichten
Alle reacties Link kopieren
Deel drie alweer, en we zijn nog steeds tegen tegeltuinen.

Tegeltuinen zijn dieronvriendelijk, hemelwater na een flinke regenbui wordt niet afgevoerd met alle gevolgen van dien, tegeltuinen zorgen voor een stijgende temperatuur en zijn bovendien ook vooral erg ongezellig.

Elke vierkante meter groen in plaats van grijs is winst voor mens en natuur. Kortom, tegels eruit, plantjes er in!

In dit topic delen we onze passie voor tuinieren, inspireren we elkaar, klagen we over lelijke tegeltuinen en keuvelen over alles wat met groene, bloeiende paradijsjes te maken heeft, scheppen we op over onze egeltjes en/of vogelnestjes en willen we laten zien dat een groene tuin niet perse groene vingers vereist of veel werk is.

Iedereen is welkom hier, laten we met z'n allen proberen Nederland weer wat groener te maken.
Want wat goed is voor het milieu, is goed voor ons.

Dit is geen tuin
Afbeelding

Dit wel
Afbeelding

Link naar deel 1 thuis/het-tegen-tegeltuinentopic/list_messages/321299

Link naar deel 2 thuis/het-tegen-tegeltuinentopic-twee/l ... ges/334069
calamitycat wijzigde dit bericht op 29-10-2017 21:33
15.63% gewijzigd
...
Alle reacties Link kopieren
Koettie, aankomende donderdag ga ik maar die belgische rommelmarkt waar ik het grootste deel van die glazen flessen gescoord heb. Zal voor je uitkijken.
Ik hoop zelf op een grote zinken teil, ik wil nog een poging wagen voor zo'n mamoetblad. In de vijver ging hetmis in ieder geval.
Alle reacties Link kopieren
Aaaaah ik heb flagstones gescoord op Marktplaats!!! :blob: :cheer2:
Alle reacties Link kopieren
Frambozen, nice! Duur?
Alle reacties Link kopieren
10 vierkante meter voor 50 euro. Verschillende kleuren en ze moeten wat worden schoongemaakt, maar ik geloof dat dit meer dan genoeg is voor de achtertuin. Zo blij! Volgend weekend worden ze opgehaald, ben zelf dan op vakantie.
Alle reacties Link kopieren
Ik kan straks een partijtje antieke Keulse potten ophalen. Daar was ik al een tijdje naar aan het loeren op Marktplaats, ,maar ik vond ze steeds te duur. Ik wil ze gaan gebruiken voor kruidenplanten.
Zit nog te wachten op een berichtje met het adres van de verkoper, Dan spring ik in de auto!
Alle reacties Link kopieren
Felix_Urbexicus schreef:
19-05-2017 11:23
Koettie, aankomende donderdag ga ik maar die belgische rommelmarkt waar ik het grootste deel van die glazen flessen gescoord heb. Zal voor je uitkijken.
Ik hoop zelf op een grote zinken teil, ik wil nog een poging wagen voor zo'n mamoetblad. In de vijver ging hetmis in ieder geval.
Oeh. Ben benieuwd. M'n budget is alleen maar een euro of twintig. Ben te los gegaan haha.

Hier ook paar potten gescoord voor binnen. Heb ooit een grote Spaanse (?) pot gehad van m'n oppasadres. Vandaag bij kringloop twee van dezelfde serie gevonden, in kleine uitvoering. Jeeej.
Alle reacties Link kopieren
De buit is binnen!
10 potten, puntgaaf ook. Ik heb ze gekocht van een ouder echtpaar, en die mensen hebben toch een prachtige tuin! Ook heel keurig allemaal, ik heb er geen sprietje onkruid gezien. Duidelijk een tuin van fitte pensionado's met erg groene vingers.
Heel enthousiast ook over hun groene paradijsje. ( joa, joa, tuinleu zijn leukeleu, zoals we hier zeggn.)
Tof tuingravin!

Ik kom langzaam onder mijn steen vandaan. Ik had nieuwe medicijnen en dat ging even niet zo goed dus ik ben de laatste 2 weken bij mijn vriend geweest, 1,5 uur van mijn tuin vandaan. Maar morgen ga ik weer naar huis! En ik heb tuininspiratie opgedaan, nog wat bloemzaadjes en een leuk tuinbord gescoord.

Ik neem banden mee naar huis, en familie van mijn vriend had nog wat mooie planken waar ik vrijdag met mijn vader een poort van ga maken. Mijn moeder komt me ook nog een middagje helpen in de tuin, alle moestuinplanten kunnen naar buiten!

En ik heb een matras open geknipt. En kwam erachter dat ik met 488 knipjes twee hele toffe cirkel klimrekken heb. Dus dat word ook nog een klus? Kun je al plaatjes plakken? Mijn venster met tekst is voorbij wat zichtbaar is.
https://i.imgur.com/2rGJObf.jpg
Poort inspiratie! Als hij hierop gaat lijken word hij zoooooo tof.

En spiralen:
https://i.imgur.com/bsLZY0f.jpg
Alle reacties Link kopieren
Lekker bezig allemaal! Een matrasspiraal gebruiken, wat slim zeg!
Alle reacties Link kopieren
Ik ben vorige week ergens geweest waar ze prachtige botanische tuinen hebben. Echt de moeite waard, mochten jullie er ooit eens in de buurt komen : http://www.dekruidhof.nl/collectie/.
Alle reacties Link kopieren
YL, gaat het nu beter met je? Ik hoop dat je gewend bent aan je nieuwe medicatie ( helaas herkenbaar, ik ben ook zo'n lastig portret qua pillencocktail, geef me iets nieuws en ik krijg geheid toestanden).
Fijn dat je straks weer lekker in je tuin kunt rommelen, geniet ervan!
Ik zou eigenlijk ook nog de strijd aan moeten gaan met het onkruid, maar ik heb voor vandaag de knollen wel op. Ik heb net mijn hele aquarium leeg geschept en van binnen schoongeboend, de steentjes uitgekookt en de planten in een badje gestopt met een schepje baking soda. Ik heb steeds een algenplaag waar ik maar niet vanaf kom. Het maakt de vissen niet uit, die zijn prima gezond. Ik vind het zelf geen porem, steeds die groene soep...

Verder heb ik bij het boodschappen doen verse kruidenplantjes gekocht voor in de Keulse potten. Die ga ik morgen maar zetten, ik geniet nu van het uitzicht van mijn kraakheldere aquarium. :lol:
Fijn dat je weer naar huis kan, YL!
Ik ben mijn tuin steeds verder aan het ontdekken, superleuk. We hebben nog wat losse tegels liggen, en er komt een actie dat je per huishouden tien tegels in kan leveren voor een plantje per tegel, om de tegeltuinen in de stad tegen te gaan. Supertoffe actie natuurlijk, en eigenlijk wil ik daar wel gebruik van gaan maken :D
Alle reacties Link kopieren
Zo, ik ben ook weer boven water. Afgelopen week druk geweest met bezichtigingen van ons huis en dat is gelijk verkocht (!) dus nu kunnen we ons echt op het nieuwe huis en bijbehorende tuin richten. Komende vrijdag komt er iemand langs om ons te helpen met een ontwerp van de tuin. Echt een leuk project maar zal ook wel lastig worden. Ik zie zoveel leuks en dat past natuurlijk niet allemaal tegelijk in het budget en het oppervlak!
nikky77 wijzigde dit bericht op 21-05-2017 08:57
Reden: Tikfouten
10.29% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Case-je schreef:
17-05-2017 14:59
Blijkbaar niet, want ze scharrelen veel rond. Ik heb de buitenlamp nu wel 'minder gevoelig' ingesteld. Ik wil hen vooral niet storen... Ben veel te blij dat ze er zijn! :yes:
leuk is dat hé... had ik in mijn vorige huis/tuin ook. Egeltjes zijn zó leuk. En lawaaig als zij elkaar lief vinden :love:
Sommige fouten zijn te leuk om maar een keer te maken...
Alle reacties Link kopieren
Egels in de tuin lijkt me zo leuk! Maar dat zal in een nieuwbouwwijk wel een tijd duren? Iemand enig idee waar we in de tuin rekening mee zouden moeten houden om ze op termijn te kunnen verleiden om bij ons te gaan wonen?
Alle reacties Link kopieren
Hopelijk voel je je beter nu Yellow. Je hebt leuke originele ideeën altijd. Is leuk om te lezen!

Ik ga straks salamanders ophalen voor de vijver. Jeeej, salamanders. De mosselen doen prima werk, water is best helder. Ik accepteer maar dat een beetje alg er bij hoort.
Alle reacties Link kopieren
Nikky77 schreef:
21-05-2017 09:15
Egels in de tuin lijkt me zo leuk! Maar dat zal in een nieuwbouwwijk wel een tijd duren? Iemand enig idee waar we in de tuin rekening mee zouden moeten houden om ze op termijn te kunnen verleiden om bij ons te gaan wonen?

http://www.egelbescherming.nl/de-egel/egels-in-uw-tuin/

Info :)
Alle reacties Link kopieren
Jeej, m'n baby's zitten inmiddels in de vijver. Lekker jagen op alle watervlooien.
Alle reacties Link kopieren
Thanks Felix! Gaat op het wensenlijstje.

Hebben jullie nog mooie ideeën voor de erfafscheiding? In ons wijk mogen geen schuttingen geplaatst worden, alles moet (binnen een jaar) levend groen zijn. Veel mensen kiezen voor betongaas met hedera, dat mag als één van de weinige niet natuurlijke materialen dingen wel. Je mag er ook heidematten tegenaan plaatsen, maar dan moet je ze wel snel laten begroeien. Ik zoek denk ik iets waar dus wel dat betongaas achter geplaatst kan worden aangezien onze tuin aan vijf andere tuinen grenst waarvan de buren naar verwachting graag deze oplossing willen.

We krijgen een achtertuin van ca. 8x12,5 meter (niet helemaal recht) op het noorden. Ergens wil ik daar graag een tuinhuisje en een overkapping met houtkachel (of iets met een uitschuifbaar dak) in plaatsen maar dat is nog even puzzelen.
Alle reacties Link kopieren
Dat betongaas is wel heel makkelijk. Wil je je afscheidingen het hele jaar door groen?
Zo niet, dan kan er van alles en nog wat tegenaan.
Wingerd, rozen, clematis, kamperfoelie, blauwe regen.
Als je het snel dicht wil hebben en wintergroen zou ik ook voor klimop kiezen. Je kan het altujd nog vervangem voor iets leukers. Sorry voor de updatespelfouten.
Alle reacties Link kopieren
Ben nu bezig met het hoekje met de glazen vazen. De wilg daar is gelukkig bezig met nieuw blad, nadat de eerste uitloop allemaal is doodgevroren. Dus dat moet er uit gesnoeid worden. De klimop eronder was ik zat, dus dat is er nu grotendeels uitgesloopt. Cc haar varens heb ik er nu ingezet. Van de week maar eens op zoek naar meer scjaduwplanten. Helews is wel een van de grote vazen gesneuveld.
Alle reacties Link kopieren
Gebroken hartje moet ook nog die kant op, heb vast een pluk campanula er tussen gezet, dat kan altijd.
Verder wil ik nog wat hosta's erbij en wat ander schaduwspul.
Maar voor vandaag weer genoeg gedaan.
Wel fijn, die plek was mijn slakkenkraamkamer. Ik heb nu een stuk minder slakken.
Ik heb vandaag ontzettend veel bij directplant besteld, wel iets van 25-30 items :cheer: allerlei dingen voor mijn schaduwplek zoals vibernum, Mahoniestruik. Maar ook 2 vlinderstruiken, Lavatera, verschillende akelei, 4 clematissen die goed in de schaduw groeien, Duizendknoop, longkruid, bekervaren Zeeuws knopje, ijzerhard een vijg en nog meer :cheers:

Komt alleen pas over 2 weken binnen want ben volgende week een weekendje weg. Ga maar nadenken over waar ik wat precies ga plaatsen en een beetje met hoogteverschillen werken.

Zin in!!!!!!!! Ik zit nu veel thuis ivm zwangerschap en bekkeninstabiliteit. Heb me volledig op de tuin, voortuin en planten in huis gestort. Lekkere bezigheid :daisy:
Alle reacties Link kopieren
Zo, de meeste forum problemen lijken opgelost, nog wel jammer van de moeilijkheden met foto's, maar ik kan iig weer updaten!

Mijn vlinderstruikje loopt uit! Stond bijna te juichen in de tuin toen ik het zag, gelijk tegen buurman gezegd 'dat zag ik van de week al, je moet wel water blijven geven hoor!' Dus vanavond maar weer water gegeven.

De gezaaide lathirus is ook mooi opgekomen, de bloemen mix in het nieuwste gedeelte komt mooi op, dus ik ben dik tevreden. Het is natuurlijk ook echt groeizaam weer, af en toe regen en regelmatig goed zonnig!

Deze week maar 1!!! Dagje werken, wat een luxe. Dus ik ga lekker genieten van de tuin!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven