Vliegtuigergernissen (lowcost en niet)

27-10-2010 11:50 266 berichten
Alle reacties Link kopieren
Gezien de leuke discussie die aan de gang is op een ander topic over reizen met Ryanair met een kind... Hierbij het topic voor al je Ryanair-ergernissen (of vliegtuigirritaties in het algemeen )



Zoals wel meer mensen vandaag de dag woon ik in een land en werk ik vaak in een ander land, dus ik mag mezelf als een frequent flyer beschouwen. Vroeger voor weinigen weggelegd, maar dankzij de komst van de lowcostvluchten kunnen we nu allemaal internationaal pendelen!



Jarenlang aanschuiven voor checkins en slappe koffie drinken in de vliegtuigen met blauwgeel logo hebben ervoor gezorgd dat ik zo langzamerhand goed thuis ben in de wereld van de lowcostreiziger. Tot een jaar of zeven, acht geleden was lowcost 'not done', tenzij je je leven beu was (het was bon ton om wijd en zijd te verkondigen dat je nooit een lowcostvlucht zou nemen en liever betaalde voor 'kwaliteit', whatever that may be). Het publiek bestond dan ook voornamelijk uit backpackers en studenten zonder een cent te makken. Je kon nog sjoemelen met je handbagage (kilootje meer of minder) en rellen met fysieke verwondingen aan de checkin waren zeldzaam.



Toen werd het lowcostfenomeen ontdekt door jonge gezinnetjes met een verse hypotheek en hoge maandelijkse luierkosten. Veiligheidsschoenen dragen bij de checkin was aan te raden, want de trotse ouders reden steevast met hun ergonomisch verantwoorde bugabookinderwagen je tenen tot moes in het gedrum, vastbesloten hun kroost het beste plekje te gunnen (prioriry checkin konden ze zich wegens bovenstaande hypotheek niet permitteren). Vaste reizigers werden gedwongen een onfeilbare kinddetectieradar te ontwikkelen om op het eerste zicht de stoel te identificeren die het verst van de rijen met gillende koters verwijders was. De zenuwen van mensen met vliegangst werden nog extra op de proef gesteld met bloedstollend gekrijs tijdens het opstijgen en landen.



De laatste tijd is vliegen zo goedkoop geworden dat de vliegtuigen worden bestormd door puisterige schoolgaande jeugd (bestellen de ryanair 'shots' in trieste plastic zakjes, in de ijdele hoop daarvan dronken te worden, en heffen bij de landing een tenenkrommend applaus aan); en door vage sujetten die je tien jaar geleden slechts op de achterbank van de Eurolinesbus naar Kazachstan aantrof. Hebben de vervelende neiging zich mentaal op de vlucht voor te bereiden door zich zo min mogelijk te wassen en stappen altijd als laatste in, net als je je verheugt op een comfortabele vlucht met een lege stoel naast je....



Nu jullie
Alle reacties Link kopieren
Haha, moet er toch ook wel even om lachen hoor! Genoeg ergernissen te noemen zo te horen! Ik ben een iets minder frequente vlieger maar heb toch voldoende ervaring mee om erover mee te praten. Mijn grootste ergenissen:

-Reizigers die elkaar kennen maar neit bij elkaar zitten en daarom maar door het vliegtuig heen gaan schreeuwen/roepen als ze 'ome jan' wat willen vragen waardoor je hele gesprekken mee kan en gedwongen moet meeluisteren:S BLijkbaar teveel moeite om even naar elkaar toe te lopen (Dit was overigens ook nog op een nachtvlucht welke voor ons sowieso erg vervelend was omdat we halsoverkop terug naar NL moesten ivm een sterfgeval in de familie)



- Reizigers die geen rekening houden met hun medepassagiers en zonder enige aankondiging hun stoel volledig naar achter klappen zodat zij lekker kunnen slapen en jij met je knieen in je neus daarachter zit met het aanzicht op een slapende medereiziger voor je:S



- Mensen die nog voor de landing al op gaan staan en hun spullen pakken (ondanks vele waarschuwing van de crew) omdat ze toch echt als allerallereerste het vliegtuig uit willen



- Mensen die gaan zitten roken op het toilet en dit blijven doen ook na vele waarschuwingen van de crew. Gevolg: Toiletten gesloten en enkel het toilet helemaal voorin het vliegtuig nog open om je behoefte te kunnen doen (= lange rijen voor dit toilet).



Moet ik doorgaan??,,, ghehe....
Alle reacties Link kopieren
Geen ervaringen, maar ik vind je OP echt geweldig!!
Ik reis zo elke 2/3 maanden maar eigenlijk vind ik het wel meevallen met de ergernissen, maar daar moet ik bijzeggen dat mijn vlucht over het algemeen niet langer is dan anderhalf uur, dus wat valt er dan eigenlijk te ergeren?



Het enige wat ik echt onwijs irritant vind is mensen voor je die hun stoel naar achteren klappen. Dat dat nog mogelijk is verbaast me eigenlijk ook, met de minieme ruimte die je überhaupt hebt tegenwoordig.

Ik heb eens met een baby op schoot gezeten toen iemand voor me zijn stoel naar achteren zette. Daarna durfde hij zelfs nog te klagen dat mijn kind in zijn rug schopte - het arme wurm zat letterlijk klem tussen mij en die stoel (het was een beetje eng zelfs).
Alle reacties Link kopieren
Ergernissen van de laatste vlucht, met een lowcoster uit Istanbul terug:

Een walrus naast me. Zo breed dat beide armleuningen niet naar beneden konden, er een verlengriem bij moest komen en ik alsnog ingeklemd zat. Mevrouw moest constant naar het toilet terwijl ik graag drie uurtjes had willen slapen. Ik stelde bij het derde toiletbezoek voor om van stoel te wisselen, zodat zij bij het gangpad zat en ik in het midden. Nee, dat wilde mevrouw niet, ze zat daar prima



Om het maar niet te hebben over de hoeveelheid kinderen die op die vlucht mee gingen (buiten de schoolvakantie!). En precies degene op de rij voor mij besloot om drie uur lang te huilen/krijsen/drammen... Volgende keer oordopjes in de handbagage, dat is duidelijk.



Ik geef toe: ergernissen waar de bewuste passagiers niets aan kunnen doen. Maar dat maakt het niet minder vervelend
Alle reacties Link kopieren
Ik vind het ook zo irritant als mensen geen rekening houden met elkaar in het vliegtuig. Zo zat ik op weg naar China achter iemand die zijn stoel naar achter had. Bleek dat persoon best lang was en de stoel wat naar achter had gezet om wat beter te kunnen zitten. En achter mij zat iemand die steeds zijn/haar knie in mijn rug duwde. En ik had zowiezo al weinig ruimte om een tas(met leesboek, DS, Ipod en (video)camera) kwijt te kunnen. Ook irritant want vooral die duurdere dingen leg ik niet boven in zo'n vak want mensen proppen er vanalles bij en letten vaak niet op bij het open maken waardoor er dingen uit vallen. En de helft van de Chinezen hadden een grote trolley als hand bagage wat natuurlijk weer niet gaat passen.



En dan heb ik het nog niet eens over het niet/ heel gebrekkig Engels wat de stewardessen spraken. Ik bedoel als een buitenlandse maatschappij op Nederland vliegt dan lijkt het me logisch dat het personeel tenminste Engels kan. Ik bedoel straks gebeurd er iets waarbij mensen snel moeten reageren en dan moeten ze eerst nog iemand zoeken die Engels kan.
Alle reacties Link kopieren
Ik vloog afgelopen weekend met RyanAir, helemaal prima hoor. Alleen de piloot hield een praatje en ik verstond er echt helemaal niets van. Zo snel als tie ging in zijn portugees/engels.



Wat ik ook irritant vind zijn de lootjesverkopen bij Ryanair. Komt er zo'n heel blij muziekje en houdt de piloot het verkooppraatje.



Ik begrijp het wel hoor, hoe meer geld er verdiend word, hoe goedkoper de tickets kunnen blijven.



En de ruimte om je handbagage weg te leggen is altijd tekort.
Wie zonder zonde is gooie de eerste steen
Alle reacties Link kopieren
mijn ergernissen;



-met zijn allen eruit willen als je bent geland terwijl het geen zak uitmaakt!! Je moet toch op je bagage wachten.(over het algemeen dan hé)

-Kinderen die krijsen, ik begrijp dat mams en paps daar ook niet vrolijk van worden maar dat betekent niet dat ik me er niet aan kan ergeren.

-stoelen naar achteren, ik zeg er ook altijd wat van

-Als je naast iemand komt te zitten die niet fris ruikt, heb op een lange vlucht ook gewoon een andere plek gevraagd. Het was niet te houden!

-Last but not least..dat geschreeuw tussen mensen die inderdaad niet samen konden zitten. Kan daar werkelijk helemaal gek van worden.
Alle reacties Link kopieren
Ik vlieg regelmatig en zit dan 8 uur in het vliegtuig. Ik heb een keer gehad dat van die 8 uur, een kind 6 uur aan het krijsen was. Dat is natuurlijk voor nieman leuk (ook die ouders niet), maar dat was echt de nightmare from hell. Het was een nachtvlucht, en ik had graag nog een oogje dicht gedaan.



Verder (bij lowcost) mensen die zogenaamd Priority hebben geboekt, en zich van geen kwaaaaad bewust waren dat ze op de verkeerde stoel zaten (terwijl ze zojuist zaten te pochen naar medepassagier, die achteraf bleek die betreffende stoel te hebben gereserveerd, met priority)



Mensen die naast je in slaap vallen maar constant op het knopje van het leeslampje hangen met hun elleboog (KLM) waardoor het felle lampje je wakker maakt. Vervolgens weet buurman ook niet hoe het uitmoet (en dat 5 keer). Alweer daaag slaap



En dan eentje die ik wel begrijp, maar ook weer niet begrijp, omdat ik geen vliegangst heb. Mensen die in totale paniek schieten bij een kleine turbulentie.



Verder mensen die ruzie met elkaar hebben, klagende, en asociale mensen (wat hebben we er daar toch een hoop van op de wereld)



Verder vind ik vliegen niet erg hoor
Alle reacties Link kopieren
Bij laatste vlucht van 10 uur ook een vrouwtje voor me gehad die de stoel helemaal naar achter duwde toen ik de krant zat te lezen en dus een opdonder kreeg.

En dan niet eens gaan slapen maar zelfs rechtop in je stoel zitten(dus niet achterover geleund), dan doe je het toch om te irriteren lijkt me. Maar niks van gezegd want tja...waar bemoei jeje mee?!



Inderdaad de irritante grote handbagages die met moeite erin worden gepropt. Daar mogen ze echt beter op letten!



Verder het eten, het heeft echt reuk nog smaak, laat mensen wat meer betalen voor wat fatsoenlijks, vooral op lange vluchten heb je gewoon trek in iets smakelijks!
De OP doet je Nick eer aan !



Op het Low Cost front:

Dat je moet vragen of de stewardessen effe een beetje stiller kunnen zijn, zodat de rest van het vliegtuig zich aan boek of werk kan wijden.

Dat Britse stag parties zich mengen met Russen die vrijelijk hun vodka delen.. (men!)

Dat geklap aan het eind.

De laatste twee vind ik eigenlijk ook wel grappig.



Op her Rip Off front:

Dat je geen (redelijk betaalbare) flexibiliteit kwa boeken/enkele reizen hebt (toch echt niet meer van deze tijd)

Dat je tussen de snoring, smelly transit passengers zit die al 20 uur onderweg zijn.

Hier helemaal niks grappigs...
Krijsende/jankende kinderen vind ik het toppunt van ergernis in vliegtuigen. Je kan er nog niet voor wegvluchten ook.



Mijn grootste ergernis qua service vind ik Air France.



Bij lowcost weet je dat je voor basic hebt gekozen, dus daar erger ik me niet aan, het zijn toch maar kleine vluchtjes.



Wel vind ik 'n bagagelimiet van 15 kilo belachelijk laag. Dan moet je al echt gaan goochelen om alles mee te kunnen krijgen wat je mee wil hebben. Als je voor 5 kilo extra zou moeten betalen, had je vaak net zo goed de KLM vlucht kunnen nemen qua totaalbedrag.



Heb nog nooit meegemaakt op intercontinentale vluchten dat 't personeel geen engels sprak (ja, op die airfrance waren er wel 'n stel bij trouwens, maar er zaten ook nederlandse stewardessen op die vlucht) Alle gerenommeerde maatschappijen die op zuidoost Azie vliegen (Singapore airlines, Cathay, Malaysian) hebben engelssprekend personeel aan boord.
Alle reacties Link kopieren
Dat je tegenwoordig een jaar van tevoren moet boeken voor een beetje fatsoenlijke prijzen, dat je voor je koffer moet betalen bij Aerlingus, dat er geen kopje koffie meer af kan, dat het woord service en vriendelijkheid bij veel personeel niet meer voorkomt.
Maar Latoya, volgens mij ware er vroegah helemaal geen fatsoenlijke prijzen...of vind je dat dat veranderd is?
Ik heb nog nooit meegemaakt dat mensen gingen klappen. Egnie!



Mijn grootste ergernis is kinderen. Die janken en krijsen. Wat mij betreft zijn mensen vanaf 12 jaar pas welkom in het vliegtuig, tot die tijd: pak de auto of de boot maar.
Alle reacties Link kopieren
Ja zeker, bij Aerlingus bijvoorbeeld. Als ik volgend jaar oktober weg zou willen zijn de prijzen best redelijk, als ik bijvoorbeeld van vrijdag tot en met zondag zou boeken naar Cork (vluchtje van 1.5 uur) kost dat me ¤371.02.
Alle reacties Link kopieren
quote:SeptemberGirl schreef op 27 oktober 2010 @ 12:46:

Ik heb nog nooit meegemaakt dat mensen gingen klappen. Egnie!



Mijn grootste ergernis is kinderen. Die janken en krijsen. Wat mij betreft zijn mensen vanaf 12 jaar pas welkom in het vliegtuig, tot die tijd: pak de auto of de boot maar.



Klappen vaak met gecharterde vluchten.



Ja hoor, alle kinderen onder de 12 janken en krijsen. Gelukkig zijn de mijne wel opgevoed
Alle reacties Link kopieren
quote:



Verder (bij lowcost) mensen die zogenaamd Priority hebben geboekt, en zich van geen kwaaaaad bewust waren dat ze op de verkeerde stoel zaten (terwijl ze zojuist zaten te pochen naar medepassagier, die achteraf bleek die betreffende stoel te hebben gereserveerd, met priority)





Welke maatschappij is dat dan? Hebben die speciale (betere) stoelen als je bijbetaalt?

Mer ryanair blijft het gewoon een ratrace waar alles toegelaten is (duwen, dringen, knijpen, de koffer 'toevallig' dwars over de vloer zetten zodat niemand voor zou kunnen dringen in de rij). Alleen, als je een paar euro dokt voor 'priority' mag je bij de race om de vliegtuigstoel met een kleine voorsprong vertrekken.
klappen gebeurt vooral op die lowcost vluchtjes, intercontinentaal heb ik 't nog nooit meegemaakt
Alle reacties Link kopieren
quote:elninjoo schreef op 27 oktober 2010 @ 12:40:

Krijsende/jankende kinderen vind ik het toppunt van ergernis in vliegtuigen. Je kan er nog niet voor wegvluchten ook.



Mijn grootste ergernis qua service vind ik Air France.



Bij lowcost weet je dat je voor basic hebt gekozen, dus daar erger ik me niet aan, het zijn toch maar kleine vluchtjes.

....

Heb nog nooit meegemaakt op intercontinentale vluchten dat 't personeel geen engels sprak (ja, op die airfrance waren er wel 'n stel bij trouwens, maar er zaten ook nederlandse stewardessen op die vlucht) Een met alle bovenstaande, al had ik bij AirFrance ook erg slecht Engels sprekende stewardessen. Ik verstond ze echt amper, terwijl mijn Engels goed is. Mijn Frans is echter slecht, dus dat was een uitdaging op de vlucht van AirFrance. (de vlucht was naar het Engels sprekende gedeelte van Canada!)

Het eten bij AirFrance, en de algemene service, vind ik beduidend slechter dan bij hun dochtermaatschappij KLM.



Bij lowcost maatschappijen erger ik me ook wel eens, maar dan denk ik inderdaad "had ik maar meer moeten betalen" (maar dat zit er niet in)





Ik heb trouwens nog nooit meegemaakt dat er iemand niet klapte bij de landing... maar ik vind dat onzin.
quote:latoya schreef op 27 oktober 2010 @ 12:50:

[...]





Klappen vaak met gecharterde vluchten.



Ja hoor, alle kinderen onder de 12 janken en krijsen. Gelukkig zijn de mijne wel opgevoed Da's fijn. Maar toch, voor het geval dat. Onder de 12 = niet welkom.
Alle reacties Link kopieren
Dan adviseer ik je rond de kerst niet naar Lapland te gaan met het vliegtuig.
Alle reacties Link kopieren
quote:latoya schreef op 27 oktober 2010 @ 12:49:

Ja zeker, bij Aerlingus bijvoorbeeld. Als ik volgend jaar oktober weg zou willen zijn de prijzen best redelijk, als ik bijvoorbeeld van vrijdag tot en met zondag zou boeken naar Cork (vluchtje van 1.5 uur) kost dat me ¤371.02.tja, wat dat betreft is ryanair wel goud waard. Zelfs vluchten voor de week erna zijn vaak nog goed betaalbaar (tenzij met kerst of het begin van de zomervakantie of zo).
Alle reacties Link kopieren
quote:Ik heb trouwens nog nooit meegemaakt dat er iemand niet klapte bij de landing... maar ik vind dat onzin.Ja hé? Je gaat toch ook niet klappen als je buschauffeur de bus goed heeft geparkeerd... give us a break!!!!!
Alle reacties Link kopieren
quote:Woordenaar schreef op 27 oktober 2010 @ 12:51:

[...]

Welke maatschappij is dat dan? Hebben die speciale (betere) stoelen als je bijbetaalt?

Ja (o.a. AirTransat), je mag eerst het vliegtuig in, je hebt meer beenruimte/betere stoelen, als eerste eten, meer service, en........ een flesje wijn!

lol, ik zie er het nut niet van in om er meer voor te betalen, maar sommige mensen zweren erbij

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven