Werk & Studie alle pijlers

0-urencontract

22-01-2017 12:40 31 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo allemaal,



Sinds half november vorig jaar werk ik als oproepkracht met uitgestelde prestatieplicht bij de werkgever. Toen ik aangenomen werd ben ik ervan uitgegaan dat ik zo af en toe opgeroepen kon worden. Nu is het zo dat ik structureel 4 dgn wordt ingezet en dagen maak van 7.30 uur tot 20.30 uur. Hierbij zit mijn reistijd nog niet inbegrepen en krijg voor 8 uur betaald. Omdat ik zelf een eigen bedrijf heb en 3 kleine kinderen wordt dit mij allemaal teveel. Heb dit meerdere keren aangegeven bij mijn werkgever maar hij zegt dat hij met een personeelstekort zit en dat ik tot half maart 4 dgn wordt ingezet. Mijn kinderen en mijn eigen werk lijdt hieronder. Nu is mijn vraag: mag ik met een 0- uren contract werk weigeren? In het contract staat namelijk dat je aan elke oproep gehoor moet geven met uitzondering van ziekte.



Alvast bedankt!
Alle reacties Link kopieren
Het zit namelijk zo. Heb/had een goed lopende webshop en vond het leuk om toch nog een paar keer in de week middels een oproepkracht te werken als koerier om toch even van huis te zijn. Toen ik aangenomen was werd mij gelijk verteld dat de december periode de drukste periode bij het bedrijf was en dat ik dan maximaal ingezet werd. Ben hiermee akkoord gegaan. Een collega heeft in diezelfde periode per direct ontslag genomen en waren ze een volledige kracht kwijt. Bij het bedrijf waar ik werk moet je 22 pakketten per uur wegrijden wat je in het begin nooit kunt halen vanwege onervarenheid. Andere collega's die er al jaren werken kunnen dat wel en zijn zo rond 17.30 uur klaar en krijgen dan ook gewoon 8 uur uitbetaald. Mijn werkgever geeft aan dat hij er niet aan kan beginnen om mij de volledige uren dat wat ik werk uit te betalen. Dat zou niet realistisch zijn tegenover de andere collega's die hard aanpoten volgens hem. Daarbij komt dat ik rond 7.30 uur de bus moet ophalen op een bedrijven terrein en om 8.30 uur moet laden bij een distributiecentrum in een andere plaats. Dit uur is voor jezelf omdat mijn werkgever deze uren ook niet uitbetaald krijgt. Mijn werkgever heeft een sub-contract met dat postbedrijf, vandaar.



Heb je dan als oproepkracht recht op alle uren wat je hebt gewerkt.



Ben morgen sowieso van plan om met om tafel te gaan zitten ivm 12 niet uitbetaalde uren van de vorige maand en hem zeggen dat ik op deze manier maar voor 4 euro (netto) aan het werk ben en mijn webshop door er te weinig aan te doen verlies draait.
22 pakketten per uur is wel erg veel ook voor ervaren mensen. Dat is een pakket per 3 minuten en dan moet je nog van A naar B rijden en mensen de tijd geven de deur open te doen! Nu snap ik waarom sommige bezorgers hooguit 3 seconden wachten en dan weer weg rijden of dat die track & trace info niet klopt,

Volgens mij zijn ie 22 pakketten alleen haalbaar als je er 22 moet bezorgen in een flat.



Kortom ik zou het aankaarten en voor jezelf opkomen. Als werkgever niet me wil werken een andere baan zoeken.
Alle reacties Link kopieren
Wil je dit werk wel blijven doen? Anders zou ik er per direct mee stoppen. Dit is echt niet te doen.
Alle reacties Link kopieren
Het liefst stop ik er ook per direct mee. Maar hoe zit dat met de opzegtermijn? In mijn contract staat dat ik een maand opzegtermijn heb.
quote:blijfgewoonbianca schreef op 22 januari 2017 @ 13:23:

[...]



Er zijn drie soorten oproepcontracten.Ah, dat wist ik niet. Geen idee welke ik destijds had, maar TO, even nakijken hoe het in jouw contract staat. En als je wil stoppen en er staat dat er een maand opzegtermijn is, dan lijkt me dat toch betrouwbaar? Ik zou nu je brief gaan schrijven en versturen en dan neem ik aan dat jij in elk geval per 1 maart kunt stoppen/niet meer oproepbaar bent.
Wat ik zou doen is opzeggen en je beschikbaarheid zo aanpassen dat je wel tijd hebt voor je webshop, kinderen etc, Je zou dus kunnen zeggen op welke dagen je beschikbaar bent en voor hoe lang. Dat is het voordeel van die nul uren.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven