Werk & Studie alle pijlers

Aanspreekvorm mr. dr.?

25-05-2012 09:59 26 berichten
Hoi, ik moet een mail sturen aan iemand die zowel meester in de rechten (mr.) als doctor (dr.) is. Nu wil ik hem niet beledigen door aan al zijn titels voorbij te gaan en 'Geachte meneer X' op te schrijven, maar ik vroeg me af:



- Is het gebruikelijk om elke correspondentie naar zo iemand te starten met een titel?



- Hij is meester in de rechter, dus zou ik 'Geachte weledelgestrenge heer X' moeten schrijven, maar ook doctor, dus dan wordt het 'Geachte weledelzeergeleerde heer X' moeten zijn. OF allebei? Dat wordt zo'n mondvol! En welke moet dan eerst?



Hellep, dus!
Alle reacties Link kopieren
Los van hoe iemand wenst te worden aangesproken, op je vraag wat te doen bij meerdere titels is het antwoord dat je dan de "hoogste" aanspreekvorm kiest. Hooggeleerde gaat voor Weledelzeergeleerde, wat weer voor Weledelgestrenge gaat. Je gebruikt dus alleen de hoogste aanspreekvorm, niet allemaal.



Als je de koningin aan zou spreken zeg je ook Majesteit, en niet weledelgeleerde vrouwe omdat ze nu eenmaal ook gestudeerd heeft. (Trix is toch afgestudeerd, of niet?)

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven