Werk & Studie alle pijlers

Bachelor afronden - motivatie topic

29-04-2015 13:21 49 berichten
Hallo forum(st)ers!



Ik ben derdejaars student en moet deze zomer afstuderen. Ik merk dat de laatste loodjes me erg zwaar vallen! Waar ik voorheen uren achter elkaar kon studeren, lukt het me nu nauwelijks om er voor te gaan zitten. En als ik er al voor zit, dan komt de helft (of meer) niet binnen.



Zijn er meer mensen die deze zomer moeten afstuderen, maar, net zoals ik, de laatste loodjes erg zwaar vinden? Ik dacht dat het misschien wel leuk was om elkaar hier te motiveren! Wat moeten jullie nog? Waar lopen jullie tegen aan? Zit er druk achter of kan je je nog vertraging permitteren?



Ik zal de spits afbijten: ik moet nog vier tentamens, een kleine scriptie van 6 ect's, een paper en een afstudeerpresentatie! Voornamelijk met die tentamens heb ik heel veel moeite. Ik hoop van anderen te horen, want ik kan de motivatie wel gebruiken



Liefs, Prima Donna
Alle reacties Link kopieren
Scriptie motivatie topic!



- Gewoon iedere dag vroeg opstaan en op vaste tijden naar bed gaan.

- Meerdere malen per week sporten om je hoofd te luchten en weer nieuwe energie op te doen

- Gebruik maken van de Pomodoro methode:



Bij deze techniek wordt een kookwekker gebruikt waarmee steeds periodes van 25 minuten (een 'pomodoro') geconcentreerd werken aan een taak worden afgebakend. Deze 25 minuten worden vervolgens opgevolgd door drie minuten pauze, waarna weer een nieuwe periode van 25 minuten kan worden gestart, na de vierde keer mag een langere pauze genomen worden.



- Kan je met vriend(inn)en afspreken om samen te studeren als stok achter de deur?

- Een beloning in het vooruitzicht stellen? (Wandeling maken in het lekkere weer, waterijsjes)

- Je goed beseffen waarvoor je alles doet en dat de hectiek maar voor even is ;)
You can breathe, you can blink, you can cry. Hell, you’re all gonna be doing that.
Ik heb nog 2 tentamens, 1 project en moet mijn bachelor eindproject (BEP) nog presenteren op een conferentie volgende week en hier een verslag over schrijven en poster voor maken. Vooral het afronden van de BEP staat me tegen, ben het onderhand wel beu Qua vakken bijhouden vind ik het nu wel goed te doen, na vorige periode fulltime BEP is het zowaar rustig nu met 2 vakken en een project Laatste tentamen is 30 juni, en dan hoop ik ze allebei te halen!
quote:violetskies schreef op 29 april 2015 @ 14:01:

Scriptie motivatie topic!



- Gewoon iedere dag vroeg opstaan en op vaste tijden naar bed gaan.

- Meerdere malen per week sporten om je hoofd te luchten en weer nieuwe energie op te doen

- Gebruik maken van de Pomodoro methode:



Bij deze techniek wordt een kookwekker gebruikt waarmee steeds periodes van 25 minuten (een 'pomodoro') geconcentreerd werken aan een taak worden afgebakend. Deze 25 minuten worden vervolgens opgevolgd door drie minuten pauze, waarna weer een nieuwe periode van 25 minuten kan worden gestart, na de vierde keer mag een langere pauze genomen worden.



- Kan je met vriend(inn)en afspreken om samen te studeren als stok achter de deur?

- Een beloning in het vooruitzicht stellen? (Wandeling maken in het lekkere weer, waterijsjes)

- Je goed beseffen waarvoor je alles doet en dat de hectiek maar voor even is ;)



Bedanktvoor je reactie! Ik dacht dat het scriptie motivatie topic voornamelijk daar voor was, voor scripties Vandaar dat ik daar niet gekeken had. Ik zal eens gaan rondneuzen! Wat betreft je tips.. ik sta vaak op tijd op, rond zes uur. Lig er ook op tijd weer in haha. Alleen door persoonlijke omstandigheden vind ik het soms lastig om niet te verloederen. Deze week gaat het gelukkig weer goed. De beloning vind ik ook wel een goede. Ik heb er eens over nagedacht en mijn vader is terminaal, dus als hij nog mag mee maken dat ik afstudeer, dan is dat een geweldige beloning.



Die laatste.. je goed beseffen waarvoor je alles doet, dat vind ik erg lastig. Soms heb ik zo'n heuvel werk liggen dat ik niet meer weet waar ik moet beginnen en dan in combinatie met alles verdwijnt het doel wel eens uit zicht.
quote:yme schreef op 29 april 2015 @ 16:12:

Ik heb nog 2 tentamens, 1 project en moet mijn bachelor eindproject (BEP) nog presenteren op een conferentie volgende week en hier een verslag over schrijven en poster voor maken. Vooral het afronden van de BEP staat me tegen, ben het onderhand wel beu Qua vakken bijhouden vind ik het nu wel goed te doen, na vorige periode fulltime BEP is het zowaar rustig nu met 2 vakken en een project Laatste tentamen is 30 juni, en dan hoop ik ze allebei te halen!Oeh klinkt alsof je goed bezig bent! Is je BEP groot? Hoeveel ect's krijg je er voor? 30 juni is wel laat! Hoe blijf jij met de stof bezig? Ga je naar colleges of leer je zelf?
Mijn BEP is 10 studiepunten, die heb ik al gehaald, maar ik deed er een extra bachelor project bij (soort uitbreiding BEP dus), en voor die 5 sp moet ik dus nog die poster maken, daar presenteren en een verslag maken. Wij zitten ieder jaar rond die datum met tentamens, dus we zijn altijd vrij laat helaas.

Van het ene vak ga ik naar alle colleges en begeleide zelfstudies, zelf daar aan beginnen is niet echt te doen, het andere is meer een leervak en heeft alleen colleges en deze worden opgenomen dus kan je thuis terugkijken. Blijf dus morgen lekker thuis en kijk het videocollege, scheelt weer reistijd!
Alle reacties Link kopieren
Net mijn thesis met een voldoende beoordeling terug gekregen. Een paper moet ik opnieuw maken, paar dingen aan veranderen. Nog 3 tentamens en dan klaar

Zo nerveus, examencommissie ging namelijk ervan uit dat ik minstens een jaar vertraging had. Ik heb echter 2 jaar in 1 kunnen halen :D Dus wil ze nu eigenlijk wel stiekem ongelijk bewijzen en gewoon lekker nominaal afstuderen.

Voel nu veel meer stress en onzekerheid, ook omdat de vakken heel anders zijn. Dus ben wel heel nerveus, studeren ben ik nooit een kei in geweest. Ik heb het geluk dat ik het meestal automatisch opneem als een spons
Knap dat je het dan toch nog nominaal gaat halen! Hoeveel studiepunten zijn je tentamens? En waarom zijn je vakken nu anders? Haha als je alles opneemt als een spons hoef je ook niet te kunnen studeren
Alle reacties Link kopieren
Mijn tentamens zijn altijd 6 ects, qua inhoudelijk zegt dat niks, moeilijkere vakken hebben evenveel ects. In mijn studie wordt er gekeken na de lengte van een blok.

Wel al een master kunnen kiezen yme?
Herkenbaar, ik ben ook bijna klaar nog stage, scriptie 3 tentamens en een verslag.

Klinkt als veel maar in mijn studie is dat bijna klaar.

Heb ook weinig motivatie meer maar moet en zal dat diploma en dus komt het werken soms vanuit mn tenen.

Heb nu een planning gemaakt en doe inderdaad ook zo, 25 min werken 5 min pauze en na een uur gewoon even wandelen oid.
Ja, ik heb net de studieadviseur van technische geneeskunde gesproken. Er komt volgend jaar (dus niet komend jaar) een premaster als het goed is. Ik ga dan een jaar werken en dan de premaster volgen. Wacht nog wel even op iets meer zekerheid/garantie. Zou niet tof zijn als ik nu een tussenjaar doe en vervolgens de premaster niet start. Mocht dit dus doorgaan, heel hard op zoek naar een (liefst relevante) fulltime baan voor een jaar.

Het klinkt inderdaad als veel unlundun. Wij hebben geen stage in de bachelor, best wel jammer eigenlijk.
Alle reacties Link kopieren
Dat vind ik zo jammer hè. Geen stage in de bachelor, vind ik zo zonde

Fulltime baan lijkt me wel moeilijk yme, heb je een inkomen nodig of kan het ook een werkervaringsplek zijn?

De arbeidsmarkt zit dicht, helaas.

Klinkt wel als een hele leuke optie.

Ik moet vandaag een paper en een presentatie afmaken, maar kan mij er niet toe zetten.

Ook moet ik een aanzet maken tot een ander paper, maar het weer is eindelijk mooi en mijn stemming is er niet naar om iets te doen helaas :(
Ik heb wel een inkomen nodig, woon al samen, dus moet huur betalen. Verder zou het fijn zijn als ik wat kan sparen voor de jaren erop, wanneer basisbeurs lenen wordt. Verder hoop ik dat het in het labwerk eventueel wel te vinden is, maar we gaan het zien..

Ik heb as vrijdag de conferentie, zojuist de tweede versie van de poster opgestuurd voor commentaar. Zie eigenlijk vooral op tegen 2.5 uur in de auto met m'n leraar haha. Hij is engels en verder wel heel tof, maar totaal 5 uur wordt toch wel een beetje ongemakkelijk denk ik.

Moet verder morgen ook nog een tussentoets van donderdag voorbereiden, dus genoeg te doen! Verder gelukkig alles wel afgekregen laatste paar dagen.
quote:yme schreef op 30 april 2015 @ 15:39:

Mijn BEP is 10 studiepunten, die heb ik al gehaald, maar ik deed er een extra bachelor project bij (soort uitbreiding BEP dus), en voor die 5 sp moet ik dus nog die poster maken, daar presenteren en een verslag maken. Wij zitten ieder jaar rond die datum met tentamens, dus we zijn altijd vrij laat helaas.

Van het ene vak ga ik naar alle colleges en begeleide zelfstudies, zelf daar aan beginnen is niet echt te doen, het andere is meer een leervak en heeft alleen colleges en deze worden opgenomen dus kan je thuis terugkijken. Blijf dus morgen lekker thuis en kijk het videocollege, scheelt weer reistijd!Ja die videocolleges zijn echt ideaal! Ik maak er ook regelmatig gebruik van! Ik kan me ook veel beter concentreren als ik thuis leer, dan wanneer ik met 300 studenten in een collegezaal zit.
quote:yme schreef op 05 mei 2015 @ 22:46:

Ik heb wel een inkomen nodig, woon al samen, dus moet huur betalen. Verder zou het fijn zijn als ik wat kan sparen voor de jaren erop, wanneer basisbeurs lenen wordt. Verder hoop ik dat het in het labwerk eventueel wel te vinden is, maar we gaan het zien..

Ik heb as vrijdag de conferentie, zojuist de tweede versie van de poster opgestuurd voor commentaar. Zie eigenlijk vooral op tegen 2.5 uur in de auto met m'n leraar haha. Hij is engels en verder wel heel tof, maar totaal 5 uur wordt toch wel een beetje ongemakkelijk denk ik.

Moet verder morgen ook nog een tussentoets van donderdag voorbereiden, dus genoeg te doen! Verder gelukkig alles wel afgekregen laatste paar dagen.





Ooh spannend, vrijdag al! Heb je een beetje goed gevoel over? Jemig 5 uur met een docent, kan me voorstellen dat dat ongemakkelijk voelt. Heb je al een standaardvragen lijst bedacht voor als het te awkward wordt? Werkt voor mij altijd goed.



Ik heb gisteren een concreet taakoverzicht gemaakt van alle vakken en wat ik er voor moet leren. Voor mijn kleine scriptie en paper heb ik de stappenplan gemaakt. Dat heb ik allemaal verwerkt in een To Do boekje. Per dag welk hoofdstuk is moet lezen/samenvatten en welke colleges ik terug moet kijken.



Ik heb net mijn afstudeerbegeleider gemaild of hij ook niet mijn kleine scriptie wil begeleiden! Zo blij dat hij dat wil, want die man is heel tof en relaxed. Nu kan dat ook eindelijk van de grond komen. Vandaag ben ik al lekker bezig geweest, al minstens 20 pagina's samengevat. Klinkt weinig, maar is voor mijn doen heel erg veel! Hoe staat het er bij jullie voor?
Alle reacties Link kopieren
Mijn thesis is goed gekeurd! Nu nog een paper goedgekeurd krijgen en nog een maken....

Verder binnenkort weer (begin juni) tentamens. Daar zie ik tegenop!
Gefeliciteerd met je thesis! Heb je veel tentamens?
Alle reacties Link kopieren
2 dus valt reuze mee!
Ooh dat klinkt niet verkeerd! Zijn het vakken waar je moeite mee hebt? Of gaat leren wel makkelijk?



Ik ben net klaar met presentatie oefenen. Morgen voor de camera mijn afstudeerstuk presenteren om te oefenen voor het echie. Ik ben benieuwd
Ik heb inmiddels ook de studiepunten voor mijn BEP binnen.

Vrijdag viel reuze mee, het was eigenlijk best leuk. We hebben het over de meest uiteenlopende dingen gehad (wist je dat als een baby geboren wordt met een vader uit UK, je baby moet tekenen voor een UK paspoort )

Heb donderdag ook de tussentoets van het ene vak gehad (polymeren), die ging echt heel goed, maar daar zat ook veel tijd in. Was 10 vragen meerkeuze, dus ik denk een 9/10 die 20% meetelt dus dat is wel lekker!

Vandaag van een ander vak, waar ik niet echt tijd voor heb gehad, doordat ik een weekend weg was. Telt ook maar 5 % mee, maar ging ook beter dan verwacht haha. (hersenenvak)

Ik heb eind juni tentamens, maar daarvoor nog 3 tussentoetsen, dus genoeg om me niet te vervelen. Volgende week vrijdag is een grotere tussentoets van het hersenenvak, dus komende dagen ga ik daar voor leren. Ook komende dagen verslag maken van de conferentie, en hopelijk dan ook de studiepunten voor het extra project binnen Genoeg te doen dus.



Fijn dat je een begeleider hebt! Ik vind het aantal pagina's dat je hebt samengevat nooit zo veel zeggen. Het ene vak ben ik veel sneller dan het andere met samenvatten. Ik kan soms ook best 'maar' 20 pagina's op een dag doen hoor, als er heel veel informatie instaat! Wanneer moet je voor het echie presenteren?
Alle reacties Link kopieren
Hey Yme, hoe gingen je tussentoetsen??

Ik heb volgende week tentamens dus ik moet aan de slag maar moeilijk om de motivatie te vinden. Nog iemand volgende week tentamens?
Tussentoets polymeren was een 8, donderdag al weer de volgende, en tussentoets hersenvak was een wonderlijke 9.3, en daar hebben we de tweede tussentoets afgelopen vrijdag al van gehad, dat is denk ik wel een voldoende, maar geen 9.3 haha. Maar ik mag dus niet klagen

Volgende week dus nog geen tentamens, pas over een maand. Wel nog 2 tussentoetsen, opdrachten en project deadlines
Alle reacties Link kopieren
Ik heb mijn deadlines al gehaald. Nog een paper, na mijn tentamens. Volgende week 3 tentamens en eind juli nog een :( Wel hele nette punten. Mijn tentamens gaan ook over breingebieden met inzicht op actie en motivatie en emotie, alss ik daar een voldoende voor haal ben ik al happy
Wow jij bent echt goed bezig!
quote:veronica22 schreef op 26 mei 2015 @ 20:15:

Ik heb mijn deadlines al gehaald. Nog een paper, na mijn tentamens. Volgende week 3 tentamens en eind juli nog een :( Wel hele nette punten. Mijn tentamens gaan ook over breingebieden met inzicht op actie en motivatie en emotie, alss ik daar een voldoende voor haal ben ik al happy



Haha, kunnen we samen leren ;) Gelukkig is het bij mij maar een tentamen!

Tweede tussentoets was een 7.4, dus ook dik tevreden mee! Ben nu bezig aan een opdracht, maar ik heb er niet zoveel ambitie voor

Hoe gaat het bij jou primadonna?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven