Werk & Studie alle pijlers

Bellen voor sollicitatie - ik zie het nut niet

30-01-2012 17:56 30 berichten
Alle reacties Link kopieren
Op aanraden ben ik gaan bellen n.a.v. een vacature om zodoende toch al even je naam te noemen en relevante vragen te stellen over de vacature.

Het kost me veel tijd en energie om een bedrijf uit te pluizen om te voorkomen dat ik vragen stel waarvan de antwoorden op de website staan.



Ik solliciteer per dag toch wel op een vacature dus dat bellen gaat me steeds meer tegenstaan.



- Daarnaast, is vaak degene die je kan bellen niet degene aan wie je de brief stuurt.

- Regelmatig iemand aan de lijn die heel duidelijk helemaal geen zin heeft in de gesprekken.

- Het heeft me nog geen uitnodiging opgeleverd, terwijl ik van meerdere mensen hoor dat ze worden uitgenodigd puur op basis van een brief, en hebben dus niet gebeld.



Ben benieuwd naar jullie ervaringen!
Alle reacties Link kopieren
quote:merell schreef op 30 januari 2012 @ 21:04:

Als mensen een vriendelijke en enthousiaste stem hebben hebben ze een streepje voor bij mij.En hiervoor laat je je betalen? Goede recruiter ben je dan....
We hadden laatst een vacature waar 200 reacties op kwamen, moet er niet aan denken dat die allemaal gaan bellen met van die vergezochte vragen. De selectie gebeurt op basis van cv en brief. Heb zelf ook wel gesollicteerd. Degene aan wie je vragen kunt stellen is vaak niet degene die de selectie doet dus dan heb je er niets aan te bellen. Alleen als je echt iets wilt weten zou ik bellen.
Alle reacties Link kopieren
Je zegt zelf al dat je het bellen niet leuk vindt. Ik denk, als jij bij mij kwam solliciteren en vooraf ongemotiveerd opbelde met een paar vergezochte (standaard)vragen, dat het eerder tegen je zou werken dan voor je.
Life isn't about waiting for the storm to pass, it's about learning how to dance in the rain
Alle reacties Link kopieren
Ben zelf HR adviseur en word ook regelmatig gebeld door mensen die wat vragen hebben over een functie en/of het bedrijf. Mijn ervaring is dat je de mensen die bellen-om-het-bellen er zo uit pikt. Vaak loopt zo'n gesprek ook niet zo lekker. Moet eerlijk zeggen dat ik ook wel positief beinvloed word als een sollicitant op een enthousiaste wijze telefonisch wat relevante vragen stelt. Vaak pak ik dan toch nog een keer het CV erbij om vervolgens toch weer tot de conclusie te komen dat ik het CV niet voor niets heb weggelegd. Bij mij leidt een positief telefoongesprek dus niet in 9 van de 10 gevallen tot een uitnodiging...
Alle reacties Link kopieren
Ik zou niet bellen omdat het voor je gevoel "moet". Zonde van je tijd. Als je echt concrete vragen hebt kan het natuurlijk wel. Maar het verschilt enorm wat mensen hiervan vinden, dat zie je wel in dit topic. Zelf bel ik altijd achter sollicitaties aan waarop ik geen reactie krijg, of ik bel voordat ik een brief stuur als iets me niet duidelijk is. Ik heb niet het idee dat dat me nou zoveel oplevert, maar zou zeggen: vertrouw op je intuitie. Als jij het nut er niet van inziet, waarom zou je dan bellen?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven