Werk & Studie alle pijlers

Bidden op het werk

24-07-2015 23:19 307 berichten
Alle reacties Link kopieren
Graag wil ik wat vragen.

Mijn man treft op zijn werk een nieuwe collega die hij moet inwerken.

Het gaat om werk dat voornamelijk buiten gedaan wordt en waar je met z'n tweeën aan bezig bent.

Nu is de nieuwe collega islamitisch en bid meerdere keren op vaste tijden.

Dit houdt in dat mijn man moet wachten op hem of alleen doorwerkt (terwijl het geen pauze is).

Hoe gaat dat bij anderen mensen die bidden tijdens werk?

Zijn daar regels voor (vastgesteld in Cao?)?

Krijg je daar tijd en ruimte voor van de baas?

Hoe wordt er vanuit het geloof tegen aan gekeken?



Ik ben zo benieuwd!
Alle reacties Link kopieren
quote:redbuIIetje schreef op 25 juli 2015 @ 12:28:

[...]



Ik poep ook vaak op 't werk. Waarom denk je dat vrouwen dat minder vaak/lang doen eigenlijk? Is daar 'n onderzoek naar gedaan? Ik werk overigens ook met denk ik 95% mannen.Neem je dan wel ondertussen je koffie mee? Twee vliegen in een klap
quote:jo-elise schreef op 25 juli 2015 @ 12:43:

[...]





Je weet heel goed dat een christen bidt voor het eten , als iedereen lunchpauze heeft. Die gaat niet meerdere keren per dag zich afzonderen om te bidden , dus die vergelijking gaat niet op.

En dat mag. Lekker in stilte voor jezelf.

Mompel, mompel amen en eten. Maar ik pas mij er niet op aan. Ik ben niet stil en ik wacht ook niet met eten.

Ik vind geloof iets privé en zodra je het gaat uitdragen wordt het vervelend voor je medemens. Je dringt jouw levenswijze op en dat vind ik niet akkoord. Wat je thuis doet is prima maar op het werk ben je om te werken en niet om je geloof uit te dragen.
Alle reacties Link kopieren
quote:redbuIIetje schreef op 25 juli 2015 @ 12:28:

[...]



Ik poep ook vaak op 't werk. Waarom denk je dat vrouwen dat minder vaak/lang doen eigenlijk? Is daar 'n onderzoek naar gedaan? Ik werk overigens ook met denk ik 95% mannen.



Ja is niet onderbouwd hoor, ik ben dus ook benieuwd of dat echt zo is... maar iedereen waarvan ik weet dat die niet op het werk poept (want gênant) is vrouw en ik ken geen enkele man die dat heeft. Dus subjectief uit eigen ervaring beredeneerd .



Mijn ervaring is wel dat een flink aantal van onze mannen tenminste één keer per dag echt lang op de wc blijft. Ik ga dan natuurlijk niet controleren of ze aan het poepen zijn .
Alle reacties Link kopieren
quote:jo-elise schreef op 25 juli 2015 @ 12:27:

[...]





En zo is dat !!! Typisch dit soort meelevende reacties. Als het om de gewoontes van moslims gaat, moet iedereen dat maar snappen en accepteren en als het nu een christen zou zijn? Als een christen dit zou doen , bidden op het werk, wat wordt er dan gezegd?? Dat doen ze maar lekker thuis achter de voordeur. En terecht ook. Maar dan ook voor elk geloof deze regel hanteren. Dit is meten met 2 maten. De zoveelste uitzondering voor deze bevolkingsgroep.



Precies,alles onder de pet houden,en je mag alleen maar positief zijn over moslims.



Minister Asscher van Sociale Zaken maakt de conclusies van een studie over antisemitisme onder Nederlandse moslimjeugd voorlopig niet openbaar. De sociaaldemocraat wil eerst "de uitkomsten nader onderzoeken" alvorens hij tot publicatie overgaat.

Hij kwam met het excuus dat hij eerst vervolgonderzoek wilde doen,voordat hij het naar de kamer wilde sturen.

1 keer raden hoe dat vervolgonderzoek zal zijn,positief of negatief
Alle reacties Link kopieren
quote:Blondie456 schreef op 25 juli 2015 @ 12:39:

[...]



Daar is inderdaad onderzoek naar gedaan heb ik pas nog gelezen. Uit dat onderzoek kwam ook uit dat mannen veel meer stinken na wc bezoek. Dat komt enkel en alleen doordat mannen langer op de wc zitten. Als ze eerder door zouden spoelen dan zou het niet zo'n stank geven.Even off topic maar als reactie op je vraag.



Oh kijk! Dit lees ik nu pas.



Dat is ook mijn subjectieve ervaring overigens, dat mannen veel meer stinken pfff... maar goed, daar gaat dit topic al helemáál niet over .
Alle reacties Link kopieren
quote:SaveTheDay schreef op 25 juli 2015 @ 12:51:

[...]



En dat mag. Lekker in stilte voor jezelf.

Mompel, mompel amen en eten. Maar ik pas mij er niet op aan. Ik ben niet stil en ik wacht ook niet met eten.

Ik vind geloof iets privé en zodra je het gaat uitdragen wordt het vervelend voor je medemens. Je dringt jouw levenswijze op en dat vind ik niet akkoord. Wat je thuis doet is prima maar op het werk ben je om te werken en niet om je geloof uit te dragen.Meen je dat serieus? Nog geen hele minuut je mond houden voor het eten, vervelend voor de medemens?
Alle reacties Link kopieren
quote:Fiorah schreef op 25 juli 2015 @ 12:52:

[...]





Ja is niet onderbouwd hoor, ik ben dus ook benieuwd of dat echt zo is... maar iedereen waarvan ik weet dat die niet op het werk poept (want gênant) is vrouw en ik ken geen enkele man die dat heeft. Dus subjectief uit eigen ervaring beredeneerd .



Mijn ervaring is wel dat een flink aantal van onze mannen tenminste één keer per dag echt lang op de wc blijft. Ik ga dan natuurlijk niet controleren of ze aan het poepen zijn .Of omdat het genant is zullen vrouwen niet zeggen dat ze even zijn gaan schijten, terwijl mannen daar geen geheim van maken
Shoot first, ask questions later!
Alle reacties Link kopieren
quote:redbuIIetje schreef op 25 juli 2015 @ 12:56:

[...]



Of omdat het genant is zullen vrouwen niet zeggen dat ze even zijn gaan schijten, terwijl mannen daar geen geheim van maken Haha true, en mannen zitten graag te marineren in hun eigen geur, terwijl de vrouwen de spuitbus pakken...
quote:Gravinnetje schreef op 25 juli 2015 @ 12:46:

[...]





Ik maak die vergelijking niet, dat doe je zelf. Lees je eigen tekst even na: "Als een christen dit zou doen , bidden op het werk, wat wordt er dan gezegd?? Dat doen ze maar lekker thuis achter de voordeur."

Je moet mijn post in zijn geheel lezen en niet een klein stukje er uit halen.
Alle reacties Link kopieren
quote:pearle schreef op 25 juli 2015 @ 12:46:

[...]





Neem je dan wel ondertussen je koffie mee? Twee vliegen in een klap En meteen even roken,en de laptop ook mee,4 vliegen in 1 klap
Alle reacties Link kopieren
quote:SaveTheDay schreef op 25 juli 2015 @ 12:51:

[...]



En dat mag. Lekker in stilte voor jezelf.

Mompel, mompel amen en eten. Maar ik pas mij er niet op aan. Ik ben niet stil en ik wacht ook niet met eten.

Ik vind geloof iets privé en zodra je het gaat uitdragen wordt het vervelend voor je medemens. Je dringt jouw levenswijze op en dat vind ik niet akkoord. Wat je thuis doet is prima maar op het werk ben je om te werken en niet om je geloof uit te dragen.



Ik heb een vriendin waar ik 2x per jaar mee uit eten ga en die bidt voor het eten

Ik zou me doodschamen als ik geen minuutje stil kon zijn en al begon te schransen
quote:Fiorah schreef op 25 juli 2015 @ 12:55:

[...]





Meen je dat serieus? Nog geen hele minuut je mond houden voor het eten, vervelend voor de medemens?

Vind ik ja, ik doe er niet aan mee.

En in dit geval ben ik dan de medemens.

Prima dat anderen er wel voor open staan hoor. Ik zie geloof als iets wat tot nu toe alleen nog maar oorlogen heeft veroorzaakt en nog niks nuttigs aan de mensheid heeft toegevoegd.
Maar dat is weer een andere discussie.
Alle reacties Link kopieren
quote:SaveTheDay schreef op 25 juli 2015 @ 13:04:

[...]



Vind ik ja, ik doe er niet aan mee.

En in dit geval ben ik dan de medemens.

Prima dat anderen er wel voor open staan hoor. Ik zie geloof als iets wat tot nu toe alleen nog maar oorlogen heeft veroorzaakt en nog niks nuttigs aan de mensheid heeft toegevoegd.Ja is inderdaad een andere discussie. Wel een interessante want ik ben zelf natuurlijk ook niet voor niks niet-gelovig. Maar ik vind een minuutje stil zijn voor een collega (familielid, vriend, kennis) die daar waarde aan hecht eerder bijdragen aan vrede tussen (niet) geloven en ik vind dat je juist door daar een punt van te maken, eerder die onrust tussen geloven aanwakkert. Maar goed, ook dát is weer een andere discussie :-).
Alle reacties Link kopieren
quote:jo-elise schreef op 25 juli 2015 @ 12:43:

[...]





Je weet heel goed dat een christen bidt voor het eten , als iedereen lunchpauze heeft. Die gaat niet meerdere keren per dag zich afzonderen om te bidden , dus die vergelijking gaat niet op.Hoe kom je daar nou bij? Ik heb bij diverse organisaties gewerkt waar stilteruimtes waren om bijvoorbeeld te bidden. Zeker nooit binnen een Christelijke organisatie gewerkt?
quote:pearle schreef op 25 juli 2015 @ 13:01:

[...]





Ik heb een vriendin waar ik 2x per jaar mee uit eten ga en die bidt voor het eten

Ik zou me doodschamen als ik geen minuutje stil kon zijn en al begon te schransen



Dat is toch prima als jij dat zo voelt.

Ik had bij een collega pas na maanden door dat ze dit deed voor het eten. Niemand was stil en zij vroeg er ook niet om. Ze deed gewoon haar ding en verwachtte niet dat de hele groep zich aan haar aanpaste.
Alle reacties Link kopieren
quote:jo-elise schreef op 25 juli 2015 @ 13:00:

[...]





Je moet mijn post in zijn geheel lezen en niet een klein stukje er uit halen.Nou vertel, wat lees ik verkeerd?

"En zo is dat !!! Typisch dit soort meelevende reacties. Als het om de gewoontes van moslims gaat, moet iedereen dat maar snappen en accepteren en als het nu een christen zou zijn? Als een christen dit zou doen , bidden op het werk, wat wordt er dan gezegd?? Dat doen ze maar lekker thuis achter de voordeur. En terecht ook. Maar dan ook voor elk geloof deze regel hanteren. Dit is meten met 2 maten. De zoveelste uitzondering voor deze bevolkingsgroep. :facepalm:"



Jij zegt hier toch dat we het accepteren dat moslims bidden maar wanneer een christen dat doet we zeggen dat ze dat maar lekker thuis moeten doen?

En ik zeg dat ook christenen gewoon bidden op het werk. Daarnaast zeg ik dat iedereen dat lekker voor zich moet weten of hij die paar minuten per dag gebruikt om koffie te halen/roken/schijten/bidden. Waarom moet een ander zich daar mee bemoeien of sterker nog het afkeuren. Laat iedereen zijn leven lijden op zijn eigen manier.
Alle reacties Link kopieren
Het is juist die onverdraagzaamheid naar elkaar toe wat voor oorlog zorgt. Als iedereen het elkaar zou gunnen om zijn eigen geloof/ongeloof te lijden en zich niet met elkaar te bemoeien wat dat betreft, dan zou het allemaal een stuk vreedzamer zijn.
quote:jippie55 schreef op 25 juli 2015 @ 13:10:

[...]



Hoe kom je daar nou bij? Ik heb bij diverse organisaties gewerkt waar stilteruimtes waren om bijvoorbeeld te bidden. Zeker nooit binnen een Christelijke organisatie gewerkt?We hebben het toch over " onder werktijd".
Alle reacties Link kopieren
quote:redbuIIetje schreef op 25 juli 2015 @ 12:14:

[...]



Het gaat niet om even niet met je werk bezig zijn, het gaat er om wat je uitstraalt als je het aanbidden van 'n sprookjesfiguur belangrijker acht dan je werk. Hoe kun je zo iemand nu nog serieus nemen als ie 'n verantwoordelijke functie heeft? Het werk is daar geen plaats voor. Zouden ze vanuit de wet ook eindelijk 'ns moeten vastleggen.Ik zou zo iemand hartstikke serieus nemen. Iemand met een ontzettend bekrompen kijk op religie en het vrij laten van mensen in hun keuzes echter niet.
Alle reacties Link kopieren
quote:jo-elise schreef op 25 juli 2015 @ 12:27:

[...]





En zo is dat !!! Typisch dit soort meelevende reacties. Als het om de gewoontes van moslims gaat, moet iedereen dat maar snappen en accepteren en als het nu een christen zou zijn? Als een christen dit zou doen , bidden op het werk, wat wordt er dan gezegd?? Dat doen ze maar lekker thuis achter de voordeur. En terecht ook. Maar dan ook voor elk geloof deze regel hanteren. Dit is meten met 2 maten. De zoveelste uitzondering voor deze bevolkingsgroep. Pieperdepiep als het over moslims gaat. Ik heb bij een aantal banen in niet-religieuze instellingen meegemaakt dat er een momentje stilte werd gehouden voor het eten. Wie dan wil bidden kan bidden, en zo niet is het heel gezond om even een moment rust te nemen. Nooit een woord over gevallen, zoiets heet gewoon respect.
Alle reacties Link kopieren
quote:jo-elise schreef op 25 juli 2015 @ 13:24:

[...]





We hebben het toch over " onder werktijd".Uuh ja, daar hebben we het oer
quote:Gravinnetje schreef op 25 juli 2015 @ 13:17:

[...]





Nou vertel, wat lees ik verkeerd?

"En zo is dat !!! Typisch dit soort meelevende reacties. Als het om de gewoontes van moslims gaat, moet iedereen dat maar snappen en accepteren en als het nu een christen zou zijn? Als een christen dit zou doen , bidden op het werk, wat wordt er dan gezegd?? Dat doen ze maar lekker thuis achter de voordeur. En terecht ook. Maar dan ook voor elk geloof deze regel hanteren. Dit is meten met 2 maten. De zoveelste uitzondering voor deze bevolkingsgroep. :facepalm:"



Jij zegt hier toch dat we het accepteren dat moslims bidden maar wanneer een christen dat doet we zeggen dat ze dat maar lekker thuis moeten doen?

En ik zeg dat ook christenen gewoon bidden op het werk. Daarnaast zeg ik dat iedereen dat lekker voor zich moet weten of hij die paar minuten per dag gebruikt om koffie te halen/roken/schijten/bidden. Waarom moet een ander zich daar mee bemoeien of sterker nog het afkeuren. Laat iedereen zijn leven lijden op zijn eigen manier.



Het spijt me dat te moeten zeggen : Bidden of je geloof belijden wordt vaak niet geaccepteerd. En dat uit zich helaas in pestgedrag op het werk. Heb ik zelf ook destijds ervaren. Ik kan nu nog voorbeelden opnoemen hierover. Zelfs in mijn nabije kennissenkring vandaag de dag. Het zal niet overal gebeuren, maar het komt wel degelijk voor, ook vandaag de dag.

Dus doe niet net alsof een christen alle vrijheid hier heeft om zijn ding te doen, want dat is helaas niet zo.
Op mijn werk mag niet gerookt worden, ook niet in pauzes. Ik vind het prima. Ik mag ook niet blowen of alcohol drinken (ja daar vind ik het als niet-roker mee te vergelijken).



Collega's die rookten, zijn eigenlijk bijna allemaal gestopt.
En over dat bidden: ik weet er te weinig van om er een mening over te kunnen geven.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven