Werk & Studie alle pijlers

collega's op sociale media..

29-04-2016 20:35 38 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoi dames!

Ik weet niet zo goed wat ik hier mee aan moet.. Mijn man zegt 'verwijderen'



Ik heb al jaren lang, collega's op m'n facebook. Dat ging altijd goed! We reageerde eigenlijk weinig op elkaars berichtjes/foto's. Tot kort... Ik ben zwanger van ons 2e kind, ik heb al vele klachten (bekkeninstabieliteit, en heel erg moe!) nu is het dus dat mijn manager alles in de gaten houdt. Maar dan ook echt alles! Ik voel me enorm gecontroleerd. Ik durf niet eens mijn profiel foto aan te passen. 'omdat het dan lijkt dat ik NIET ziek ben'... We hebben een hele goede band, en het zou heel raar zijn als ik haar verwijder. Onze 'nieuwe' assistent shopmanager kijkt 'stiekem' op mijn instagram account. Helemaal niet erg hoor! Maar het was een controle check! Dus niet voor het gezellig contact houden..

Heeft iemand een tip of oplossing? Ik heb er al wat van gezegd.. (voorzichtig natuurlijk) want ik heb niks te verbergen
Deleten. Mag je ook best erbij vertellen waarom, dat je geen zin hebt in dat gecontroleer
Alle reacties Link kopieren
Lijkt me een goede test voor jezelf; social media detox.
Silence is golden. Duct tape is silver.
Alle reacties Link kopieren
Ik denk dat je man gelijk heeft. Werkgevers checken social media en collega's kunnen ook bij leidinggevende aangeven wat er op Facebook staat.

Er worden zelfs mensen ontslagen door bepaalde foto's. Bijv. Ziek en zonder te melden op vakantie.
Ik ben ook ziek tgv zwangerschap maar zet gewoon foto's op mijn fb en instagram. Tjees kom op zeg naast werknemer ben ik gewoon mens moeder zus dochter vriendin nicht etc etc

Maar wanneer ik er achter kom dat LG dit tegen mij gaat gebruiken dan gaan collega's etc er hupsa heel simpel af deleten !!!
Alle reacties Link kopieren
Hoe weet je dat ze je in de gaten houden en dat 'in de gaten houden of je echt ziek bent' ook echt het doel is van het bekijken van je facebook en instagram?



Hebben ze bepaalde reacties gegeven die dat suggereren?
Wees altijd jezelf. Tenzij je een eenhoorn kan zijn. Wees dan een eenhoorn.
Niet jokken scheelt in betrapt worden. Als je eerlijk bent maakt die "controle" niets uit
Geen collega's op fb. Nadat een paar jaar geleden een collega van me een flinke uitbrander van de baas kreeg om iets dat ze op fb had gezet, heb ik rigoureus iedereen eraf gegooid.

Op zich had collega dit ook niet op fb moeten delen (het was namelijk iets werkgerelateerd dat niet op social media hoort), maar het feit dat je baas je dus in je vrije tijd in de gaten houdt en conclusies verbindt aan wat je wel en niet doet, nee dank je.
Wanneer je bekkeninstabiliteit hebt dan kun je ook nog prima op een terras zitten 5 min met een glaasje ice tea of een ijsje eten in de stad met kind
Alle reacties Link kopieren
Ik heb mijn lesje in het verleden wel geleerd. Facebook is prive en niet werkgerelateerd. Ik voeg collega's pas toe na een baanwissel en dan zijn het geen collega's meer



Dus eraf gooien.
Alle reacties Link kopieren
Ja, staat het niet zo raar of bijdehand als ik ze verwijder van facebook? Dan lijkt het net of ik wat verberg.. Maar ik wil wel een fotootje plaatsten zonder te denken 'zullen ze denken dat ik nep ziek ben?' De desbetreffende collega's hebben wel een paar opmerkingen gemaakt, niet heel zwaar maar lacherig.. Besefte op dat moment dat er toch wel gespiekt werd dagelijks. Zelfs als ik een reactie plaats bij een bijvoorbeeld win-actie of hart van Nederland..
Je kan ook gewoon bij het plaatsen aangeven dat je niet wil dat ze bepaalde dingen zien. Zet ze op kennis en je kan ook nog bij het plaatsten ze selecteren als niet tonen aan.
ik heb niet eens heel veel fb vrienden, maar loop echt niet dagelijks mijn lijst langs of ik iemand mis.

Je zou ze evt ook in een aparte groep kunnen plaatsen en dan alleen niet ter zake doende dingen met die groep delen. Dan zien zij jouw gezellige terrasfoto's niet.
Alle reacties Link kopieren
quote:huisjenr16 schreef op 29 april 2016 @ 20:48:

Ja, staat het niet zo raar of bijdehand als ik ze verwijder van facebook? Dan lijkt het net of ik wat verberg.. Maar ik wil wel een fotootje plaatsten zonder te denken 'zullen ze denken dat ik nep ziek ben?' De desbetreffende collega's hebben wel een paar opmerkingen gemaakt, niet heel zwaar maar lacherig.. Besefte op dat moment dat er toch wel gespiekt werd dagelijks. Zelfs als ik een reactie plaats bij een bijvoorbeeld win-actie of hart van Nederland..Dan lijkt het maar alsof je wat verbergt. Het is maar facebook... En anders inderdaad de optie om ze op kennis te zetten en niks meer met kennissen te delen als je dat makkelijker vindt.
Alle reacties Link kopieren
quote:huisjenr16 schreef op 29 april 2016 @ 20:48:

Ja, staat het niet zo raar of bijdehand als ik ze verwijder van facebook? Dan lijkt het net of ik wat verberg.. Maar ik wil wel een fotootje plaatsten zonder te denken 'zullen ze denken dat ik nep ziek ben?' De desbetreffende collega's hebben wel een paar opmerkingen gemaakt, niet heel zwaar maar lacherig.. Besefte op dat moment dat er toch wel gespiekt werd dagelijks. Zelfs als ik een reactie plaats bij een bijvoorbeeld win-actie of hart van Nederland..



Als je iemand op facebook hebt, dan is zien wat diegene op facebook doet toch niet 'spieken'?

Ik zie ook dagelijks dat mijn schoonmoeder een win-actie heeft geliked, mijn buurman een terrasfoto heeft geplaatst en mijn ex-collega ergens is getagt.

Dat is het concept facebook, toch?



Waarom vat jij het op als expres jouw gangen nagaan en controleren?

En wat voor opmerkingen waren dat dan?
Wees altijd jezelf. Tenzij je een eenhoorn kan zijn. Wees dan een eenhoorn.
Gewoon heel fb voorlopig negeren
Alle reacties Link kopieren
Je kan in fb groepen indelen: Collega's, familieleden, vrienden, kennissen. Je kan dan alles wat je post aangeven wie het mag zien, en wie pertinent niet. Mijn familieleden hoeven m'n beschonken kroegfoto niet te zien, en collega's ook niet. Maar bv een leuk uitje met collega's is wel weer zichtbaar voor hun, of vage kennissen hoeven niet te weten hoe mijn Oma 90ste verjaardag was.



Ik zou dus je social media in gaan delen in groepen en heel duidelijk nadenken wat je met wie wil delen (en niet zomaar iemand gaan deleten, want dat zou ook wel eens 'verdacht/fout' geïnterpreteerd kunnen worden door leidinggevende).
Sommige mensen dromen van grootse dingen, terwijl anderen wakker blijven en ze realiseren.
Alle reacties Link kopieren
Goed idee! Dat ga ik eens uitvogelen.. Het zijn gewoon de simpele dingen wat ik plaats. Eigenlijk nooit terras foto's. Ik wilde vandaag mijn profiel foto veranderen, met een foto van koningsdag.. Foto is samen met de kids (van mij en vriendin) heel simpel. Maar durf hem niet te posten. Want dan lijkt het weer te gezellig?!..
Je kan ze ook gewoon blokkeren voor updates he, dan zien ze niks meer wat jij nu plaatst alleen profiel foto als je die veranderd en je omslag.

Dan blijven ze gewoon in de vriendenlijst
quote:Broedkippetje schreef op 29 april 2016 @ 20:54:

[...]





Als je iemand op facebook hebt, dan is zien wat diegene op facebook doet toch niet 'spieken'?

Ik zie ook dagelijks dat mijn schoonmoeder een win-actie heeft geliked, mijn buurman een terrasfoto heeft geplaatst en mijn ex-collega ergens is getagt.

Dat is het concept facebook, toch?



Waarom vat jij het op als expres jouw gangen nagaan en controleren?

En wat voor opmerkingen waren dat dan?



ik hoor regelmatig opmerkingen dat bekkeninstabiliteit maar een ingebeelde modeziekte is. Stel nou dat jouw collega's en je baas dat eigenlijk ook vinden. En dan zien ze wel dat jij -terwijl zij hard aan het werk zijn- lekker aan het shoppen bent of op een terrasje zit of met de kinderen naar het zwembad gaat. Dat is gewoon niet heel lekker voor je positie op de werkvloer.



Of ze gaan aan de hand van je statusupdates rare dingen van je denken. Ik heb bv een fbvriend die fervent bierfan is. Hij is lid van een bierproeversclub en dat soort dingen en post regelmatig biergerelateerde dingen. Zijn collega's zouden zomaar kunnen denken dat hij een alcoholprobleem heeft.

Er hoeft er maar een een verkeerde grap over te maken en zo'n roddel gaat een eigen leven leiden.



Ik wil dat niet dus ik heb daarom geen collega's op fb, maakt niet uit of je wat te verbergen hebt of niet, ik wil gewoon geen aanleiding geven tot rare verhalen.
Dan denken ze dus gewoon dat je niks nieuws meer plaatst
Alle reacties Link kopieren
Ik krijg toch de indruk dat dit vooral in je eigen hoofd zit...
Alle reacties Link kopieren
quote:Starshine schreef op 29 april 2016 @ 21:03:

[...]





ik hoor regelmatig opmerkingen dat bekkeninstabiliteit maar een ingebeelde modeziekte is. Stel nou dat jouw collega's en je baas dat eigenlijk ook vinden. En dan zien ze wel dat jij -terwijl zij hard aan het werk zijn- lekker aan het shoppen bent of op een terrasje zit of met de kinderen naar het zwembad gaat. Dat is gewoon niet heel lekker voor je positie op de werkvloer.



Of ze gaan aan de hand van je statusupdates rare dingen van je denken. Ik heb bv een fbvriend die fervent bierfan is. Hij is lid van een bierproeversclub en dat soort dingen en post regelmatig biergerelateerde dingen. Zijn collega's zouden zomaar kunnen denken dat hij een alcoholprobleem heeft.

Er hoeft er maar een een verkeerde grap over te maken en zo'n roddel gaat een eigen leven leiden.



Ik wil dat niet dus ik heb daarom geen collega's op fb, maakt niet uit of je wat te verbergen hebt of niet, ik wil gewoon geen aanleiding geven tot rare verhalen.



O, dat snap ik volkomen hoor.

Ik vind het ook een prima stelregel om geen collega's en al helemaal geen leidinggevenden op facebook te hebben.



Maar TO stelt het min of meer als feit dat ze gecontroleerd wordt.

En ik vraag me af of dat ècht zo is, of dat het meer in haar eigen hoofd zit.

Vandaar mijn vraag: waar merk je dat dan aan?

Dat je facebookvolgers je facebookactiviteiten zien, is niet meteen een teken dat ze doelbewust controleren.
Wees altijd jezelf. Tenzij je een eenhoorn kan zijn. Wees dan een eenhoorn.
Alle reacties Link kopieren
Was je koningschap aan het vieren? Kun je dat zien op de foto? Zo ja dan zou ik die niet plaatsen.

Ik zou je collega's en leidinggevende niet verwijderen. Dat wekt volgens mij argwaan. Je kan je posten zo wel instellen dat ze niet alles zien.
Ik zou überhaupt al geen collega's op social media accepteren. Dat is voor vrienden en familie.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven