Werk & Studie alle pijlers

collega - stalker?

03-12-2016 00:22 92 berichten
weggehaald ivm herkenning
quote:nausicaa schreef op 03 december 2016 @ 08:50:

[...]





Dit is allemaal waar, maar gaat voorbij aan het daadwerkelijke probleem. Het gaat er niet om dat Piet deze informatie gevonden heeft, de informatie zelf was niet heel geheim of zo. Het probleem is dat Piet zo is gaan spitten, en dat dat een beetje eng is.

Vergelijk het met een auto voor je deur. Iedereen mag op de stoep voor mijn huis parkeren en al dan niet uitstappen. Grote kans dat ze mijn huis dan ook nog zien. Daar is niks engs of raars aan en het gevolg van aan een normale straat wonen. Maar als iemand wekenlang in zijn auto naar mijn huis gaat zitten staren, en elke keer als ik naar buiten kom uitstapt, zou ik dat toch heel vervelend vinden.

Dan zeg je toch ook niet: 'tja, jij hebt een huis in het zicht van de openbare weg gekocht, dan vraag je er ook om.' Dat geldt namelijk voor toevallige passanten. Niet voor enge stalkers die bedreigend gedrag vertonen.



Als Piet een opmerking maakt over een feestje waar je bent geweest en waar je over gepost hebt afgelopen weekend, is dat niet raar. En als je dat niet wilt moet je het niet posten. Als Piet jouw hele leven heeft uitgeplozen is dat wel creepy, niet om wat hij nu weet, maar om het feit dat hij het uberhaupt gedaan heeft.En ook hier, helemaal mee eens.
quote:broodtrommel schreef op 03 december 2016 @ 09:49:

[...]





Heb je wel eens aangifte moeten doen en een gebiedsverbod moeten eisen tegen iemand die je lastig viel/ sexueel intimideerde/ stalkte?



Heb nooit aangifte gedaan, dat soort griezels handelde ikzelf af of desnoods een kennis eropaf sturen. Tegen echte gekken moet je gekte inzetten, ik ga niet netjes afwachten tot dat voor mij wordt opgelost.

Maar wat heeft dat te maken met een oudere collega die graag googled?
Ooit, toen ik nog jong en sneu was, was er een man op wie ik hopeloos verliefd was. Als ik toen internet had gehad, had ik beslist hele dagen zitten googelen om iets over hem te vinden. Nu heb ik me beperkt tot opbellen als ik zeker wist dat hij niet thuis was, om even naar zijn stem op het antwoordapparaat te luisteren. (Dit was vóór de nummerherkenning, lieve kijkbuiskinderen.)

Ik dacht altijd dat die verliefdheid vooral onhandig was voor mezelf, maar ik begrijp nu dat ik een gevaarlijke gek was.
quote:orkenflow schreef op 03 december 2016 @ 10:04:

Ooit, toen ik nog jong en sneu was, was er een man op wie ik hopeloos verliefd was. Als ik toen internet had gehad, had ik beslist hele dagen zitten googelen om iets over hem te vinden. Nu heb ik me beperkt tot opbellen als ik zeker wist dat hij niet thuis was, om even naar zijn stem op het antwoordapparaat te luisteren. (Dit was vóór de nummerherkenning, lieve kijkbuiskinderen.)

Ik dacht altijd dat die verliefdheid vooral onhandig was voor mezelf, maar ik begrijp nu dat ik een gevaarlijke gek was.Je zegt zelf dat je nog jong (en sneu) was.. Ik neem aan dat deze Piet niet meer jong (maar nog wel sneu) is. Maakt wel een verschil. Buiten dat je waarschijnlijk niet tegen je geheime liefde vertelde dat je zijn antwoordapparaat belde om zijn stem te horen.. Voor mij is dit wel het verschil tussen een verliefde tiener/twintiger en een man op leeftijd die het nodig vindt om te melden aan zijn crush.
quote:orkenflow schreef op 03 december 2016 @ 10:04:

Ooit, toen ik nog jong en sneu was, was er een man op wie ik hopeloos verliefd was. Als ik toen internet had gehad, had ik beslist hele dagen zitten googelen om iets over hem te vinden. Nu heb ik me beperkt tot opbellen als ik zeker wist dat hij niet thuis was, om even naar zijn stem op het antwoordapparaat te luisteren. (Dit was vóór de nummerherkenning, lieve kijkbuiskinderen.)

Ik dacht altijd dat die verliefdheid vooral onhandig was voor mezelf, maar ik begrijp nu dat ik een gevaarlijke gek was.Was?
Pas op of ik ga voor je huis posten.
Alle reacties Link kopieren
quote:Het-groepje schreef op 03 december 2016 @ 09:59:

[...]





Heb nooit aangifte gedaan, dat soort griezels handelde ikzelf af of desnoods een kennis eropaf sturen. Tegen echte gekken moet je gekte inzetten, ik ga niet netjes afwachten tot dat voor mij wordt opgelost.

Maar wat heeft dat te maken met een oudere collega die graag googled?



Een oudere collega die graag googled is niks mis mee, misschien is deze piet wel gewoon een sneue man in een midlife crisis die nog wel een keer een avontuurtje wil en nu afgewimpeld is en het hier bij laat. Blauwtje gelopen, niets meer. Ik hoop het echt.



Maar de combi met zijn eigen bewoordingen en het googlegedrag is in mijn ogen niet normaal. Je moet echt je best doen voor sommige hele oude informatie. En vaak begint het net zo onschuldig.



Dat iemand daar een onbehaaglijk gevoel bij krijgt kan ik me helaas al te goed voorstellen want ik heb het zelf meegemaakt. Ook een collega wat onschuldig begon net zoals bij Sophles bijv. Alleen werkte ik in het buitenland dus had geen thuisbasis meer. Opeens verdwenen zelfs mijn spullen. Enfin, nogmaals misschien gewoon een oude man met midlife crisis maar om volledig aan het gevoel van to voorbij te gaan onder het mom van je hebt het zelf op internet gezet en kom uit je slachtofferrol krijg ik echt de kriebels van. Instinct heb je niet voor niks. Het is de combinatie van alle factoren die het gevoel aan to geven. En als je dat gevoel hebt is dat kut.



Verder hou ik erover op. Brengt te veel naar boven.



@ to, kijk het aan en hou bij indien er nog voorvallen zijn. Noteer ze en als hij blijft aandringen stap naar vertrouwenspersoon op het werk. Laten we hopen dat hij het hierbij laat en een blauwtje heeft gelopen
Alle reacties Link kopieren
quote:orkenflow schreef op 03 december 2016 @ 10:13:

Pas op of ik ga voor je huis posten.Toen ik dertien was fietste ik hele dagen langs het huis van de jongen op wie ik verliefd was. Doodeng was ik .
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
quote:nausicaa schreef op 03 december 2016 @ 08:50:

[...]





Dit is allemaal waar, maar gaat voorbij aan het daadwerkelijke probleem. Het gaat er niet om dat Piet deze informatie gevonden heeft, de informatie zelf was niet heel geheim of zo. Het probleem is dat Piet zo is gaan spitten, en dat dat een beetje eng is.

Vergelijk het met een auto voor je deur. Iedereen mag op de stoep voor mijn huis parkeren en al dan niet uitstappen. Grote kans dat ze mijn huis dan ook nog zien. Daar is niks engs of raars aan en het gevolg van aan een normale straat wonen. Maar als iemand wekenlang in zijn auto naar mijn huis gaat zitten staren, en elke keer als ik naar buiten kom uitstapt, zou ik dat toch heel vervelend vinden.

Dan zeg je toch ook niet: 'tja, jij hebt een huis in het zicht van de openbare weg gekocht, dan vraag je er ook om.' Dat geldt namelijk voor toevallige passanten. Niet voor enge stalkers die bedreigend gedrag vertonen.



Als Piet een opmerking maakt over een feestje waar je bent geweest en waar je over gepost hebt afgelopen weekend, is dat niet raar. En als je dat niet wilt moet je het niet posten. Als Piet jouw hele leven heeft uitgeplozen is dat wel creepy, niet om wat hij nu weet, maar om het feit dat hij het uberhaupt gedaan heeft.



Dit.



En als mensen echt vinden dat dat normaal gedrag is, ben ik nog blijer dat ik mijn twitter en FB heb weggedaan. Brr.
quote:blijfgewoonbianca schreef op 03 december 2016 @ 10:15:

[...]





Toen ik dertien was fietste ik hele dagen langs het huis van de jongen op wie ik verliefd was. Doodeng was ik .Piet is volwassen en zou een volgroeid brein moeten hebben.
quote:Goede-Fee schreef op 03 december 2016 @ 10:22:

[...]





Piet is volwassen en zou een volgroeid brein moeten hebben.Verliefdheid is en soort verstandsverbijstering. Zelfs een volgroeid brein kan daar niet tegen.
Eens met de post van Nausicaa



En dan in combinatie met de 'ik ben veel met jou bezig'.....

Ziek gedrag.



Ik zou er zeker mee naar HR gaan of naar je baas, of de volgende keer dat je het ter sprake moet brengen ongemerkt opnemen wat hij zegt. Voor het geval dat hij alles gaat lopen ontkennen als het uit de hand loopt of niet verandert.



En zijn privacy boeit niet want daar neemt Piet het zelf ook niet zo nauw mee....
quote:orkenflow schreef op 03 december 2016 @ 10:25:

[...]



Verliefdheid is en soort verstandsverbijstering. Zelfs een volgroeid brein kan daar niet tegen.Dan ben ik nog nooit echt verliefd geweest als volwassene. Alsjeblieft zeg.
Alle reacties Link kopieren
quote:Goede-Fee schreef op 03 december 2016 @ 10:22:

[...]





Piet is volwassen en zou een volgroeid brein moeten hebben.



Ik denk dat verliefdheid je minder toerekeningsvatbaar maakt en ietwat obsessief. Als het wederzijds is vind je het wel leuk als iemand om rijdt om je even gedag te kunnen zeggen. Zo niet is het vreselijk irritant. Of eng. Of sneu.

Verliefde mensen willen alles van elkaar weten : lievelingskleur, hoe was je als kind, etc. Bij eenzijdige verliefdheid gaat iemand die informatie elders halen.

En ja, sommigen slaan compleet door.
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
quote:Goede-Fee schreef op 03 december 2016 @ 10:26:

[...]





Dan ben ik nog nooit echt verliefd geweest als volwassene. Alsjeblieft zeg. Rot voor je.
Alle reacties Link kopieren
quote:orkenflow schreef op 03 december 2016 @ 10:04:

Ooit, toen ik nog jong en sneu was, was er een man op wie ik hopeloos verliefd was. Als ik toen internet had gehad, had ik beslist hele dagen zitten googelen om iets over hem te vinden. Nu heb ik me beperkt tot opbellen als ik zeker wist dat hij niet thuis was, om even naar zijn stem op het antwoordapparaat te luisteren. (Dit was vóór de nummerherkenning, lieve kijkbuiskinderen.)

Ik dacht altijd dat die verliefdheid vooral onhandig was voor mezelf, maar ik begrijp nu dat ik een gevaarlijke gek was.Dit. En volwassenen zouden andere mensen niet meer moeten googelen omdat ze geen kinderen meer zijn? 2 op de 3 mensen doet dat. Ik begrijp dat het vervelend is en dat je misschien verontwaardigd bent, maar wat hij kan hij je nou verder maken met deze informatie? Je hebt het goed gedaan met je mail en nu afstand nemen. Hij geeft aan dat hij je grenzen respecteert dus neem dat dan ook aan. Meteen naar pz rennen, gaat in dit stadium te ver.
quote:blijfgewoonbianca schreef op 03 december 2016 @ 10:27:

[...]





Ik denk dat verliefdheid je minder toerekeningsvatbaar maakt en ietwat obsessief. Als het wederzijds is vind je het wel leuk als iemand om rijdt om je even gedag te kunnen zeggen. Zo niet is het vreselijk irritant. Of eng. Of sneu.

Verliefde mensen willen alles van elkaar weten : lievelingskleur, hoe was je als kind, etc. Bij eenzijdige verliefdheid gaat iemand die informatie elders halen.

En ja, sommigen slaan compleet door.



Dat is ook zo.

Maar ik vind, zoals TO het verteld, dit wel vallen in de categorie doorslaan, zeker omdat het een volwassen persoon is. Ik zou er de bibbers van krijgen net als TO.
Alle reacties Link kopieren
quote:Goede-Fee schreef op 03 december 2016 @ 10:44:

[...]





Dat is ook zo.

Maar ik vind, zoals TO het verteld, dit wel vallen in de categorie doorslaan, zeker omdat het een volwassen persoon is. Ik zou er de bibbers van krijgen net als TO.



Misschien is de informatie waar ze het over had minder moeilijk te vinden dan ze denkt en heeft die collega dat met drie muisklikken te voorschijn weten te krijgen, ipv weken lang ' s nachts stiekum te zwoegen terwijl zijn vrouw nietsvermoedend ligt te slapen.

Wie weet hoeveel mensen er een rondje Google op je los gelaten hebben. Zo lang ze niets zeggen wanen we ons heel veilig.
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
quote:orkenflow schreef op 03 december 2016 @ 10:25:

[...]



Verliefdheid is en soort verstandsverbijstering. Zelfs een volgroeid brein kan daar niet tegen.



Helemaal mee eens.



Ik was niet verliefd, ik vond het een leuke puzzel. Ik licht het even toe.

Dat was een openbare site a la viva forum waar mensen een soort van dagboek bijhielden en elkaar een hart onder de riem staken. Je kunt dat gewoon lezen, iedereen kan dat gewoon lezen. En als mensen maar genoeg opschrijven, over hun hobby's. wat ze doen, waar ze geweest zijn, wat hun vrouw doet, wat hun werk is, tja.. Das dus niet slim.



Door al die zaken te googelen (bijvoorbeeld "ik ben naar die-en-die opening geweest") wist ik op een gegeven moment met een zekerheid van 99,99% wie iemand was. En die had persoonlijke dingen het net op geslingerd hoor! Over zijn nare vrouw bijvoorbeeld.



Nou toen ben ik alsnog lid geworden, heb die meneer benaderd, heb gezegd u bent ab te c want dat heb ik ontdekt, u moet misschien wat voorzichtiger zijn. Die meneer was onder de indruk van mijn zoekcapaciteiten, dat zei hij ook en dat vind ik altijd leuk natuurlijk, een compliment.



Er speelt ook een geluksfactor mee, dat maakt het zoeken heel spannend. Het geeft een enorme kick als je ineens "voelt" nu zit ik op het goede spoor.



Ja mensen wees maar voorzichtig, zoals ik zijn er vast meerderen. Ik had geen kwaad in de zin maar ik had die meneer ook kunnen chanteren.

Ik heb het al heel lang niet meer gedaan hoor.



Ik denk dat deze Piet verliefd is maar ik heb zoiets ook ooit meegemaakt, er zit misschien ook een stukje heimwee bij naar zijn eigen spannende jeugd? Een soort van midlifecrisis-achtig iets?

Ik vraag me af to of hij niet terugdeinst als je toe zou happen. Ik denk dat je je geen zorgen hoeft te maken. Je kunt hem natuurlijk wel duidelijk maken hoe vervelend je het vind.
Als je zo privé bent, waar om heb je dan social media? Je weet toch dat mensen je dan kunnen op zoeken?



Overigens ik onthoud echt alles van iedereen. Niet vrijwillig, geloof me. Ik ben geen stalker, ik vind mensen daar voor niet interessant genoeg. Maar ik onthoud wel alles wat iemand zegt.
quote:Wonderfilled schreef op 03 december 2016 @ 10:48:

[...]





Helemaal mee eens.



Ik was niet verliefd, ik vond het een leuke puzzel. Ik licht het even toe.

Dat was een openbare site a la viva forum waar mensen een soort van dagboek bijhielden en elkaar een hart onder de riem staken. Je kunt dat gewoon lezen, iedereen kan dat gewoon lezen. En als mensen maar genoeg opschrijven, over hun hobby's. wat ze doen, waar ze geweest zijn, wat hun vrouw doet, wat hun werk is, tja.. Das dus niet slim.



Door al die zaken te googelen (bijvoorbeeld "ik ben naar die-en-die opening geweest") wist ik op een gegeven moment met een zekerheid van 99,99% wie iemand was. En die had persoonlijke dingen het net op geslingerd hoor! Over zijn nare vrouw bijvoorbeeld.



Nou toen ben ik alsnog lid geworden, heb die meneer benaderd, heb gezegd u bent ab te c want dat heb ik ontdekt, u moet misschien wat voorzichtiger zijn. Die meneer was onder de indruk van mijn zoekcapaciteiten, dat zei hij ook en dat vind ik altijd leuk natuurlijk, een compliment.



Er speelt ook een geluksfactor mee, dat maakt het zoeken heel spannend. Het geeft een enorme kick als je ineens "voelt" nu zit ik op het goede spoor.



Ja mensen wees maar voorzichtig, zoals ik zijn er vast meerderen. Ik had geen kwaad in de zin maar ik had die meneer ook kunnen chanteren.

Ik heb het al heel lang niet meer gedaan hoor.



Ik denk dat deze Piet verliefd is maar ik heb zoiets ook ooit meegemaakt, er zit misschien ook een stukje heimwee bij naar zijn eigen spannende jeugd? Een soort van midlifecrisis-achtig iets?

Ik vraag me af to of hij niet terugdeinst als je toe zou happen. Ik denk dat je je geen zorgen hoeft te maken. Je kunt hem natuurlijk wel duidelijk maken hoe vervelend je het vind.Wow. En dan niet de positieve wow.
Je vindt het eng begrijp ik? Dan moet je je afvragen of je niet te veel deelt.
quote:Wonderfilled schreef op 03 december 2016 @ 11:01:

Je vindt het eng begrijp ik? Dan moet je je afvragen of je niet te veel deelt.En hier kwam geen facebook aan te pas hoor. Of trucjes.
Alle reacties Link kopieren
Je collega is geen verliefde klasgenoot op de middelbare school.
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
quote:Wonderfilled schreef op 03 december 2016 @ 11:01:

Je vindt het eng begrijp ik? Dan moet je je afvragen of je niet te veel deelt.



Ik? Neh. Dat zit wel goed.



Maar goed om te weten dat er mensen zijn die zulk creepo gedrag wijten aan anderen. Nog meer redenen om niet te gaan tweeten en Facebooken. Brr.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven