Werk & Studie alle pijlers

Doorleren of goed zo?

15-09-2014 18:49 115 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik heb alles op alles gezet om mijn diploma voor Verzorgende IG (niveau 3) te behalen. En ik was zoooo blij toen ik het gehaald had! In de praktijk ging het heel goed, de theorie vond ik echter heel moeilijk. Ik heb gesolliciteerd en ik ben aangenomen bij mijn oude stageadres voor fulltime.



Nu komt het. Ik overdrijf niet als iedereen om me heen het volgende reageert:

'Je gaat nu door voor verpleegkundige zeker?'

'Doorleren hoor, dat is zo belangrijk voor je toekomst!'

'Gefeliciteerd met je diploma. Wanneer begin je met verpleegkunde?'

'Aha, verzorgende. Met verpleegkunde verdien je meer hoor, lijkt je dat niet wat?'



Heel veel mensen gaan er vanuit dat ik verder ga met leren, terwijl ik tevreden ben met mijn huidige diploma.

Waarom zijn mensen er zo gebrand op, om zoveel mogelijk door te leren?

Het is voor mij geen optie om door te leren. Verzorgende heb ik met hakken over de sloot gehaald (qua theorie). Verpleegkunde ga ik niet redden. En ik zie dat ook totaal niet zitten.



Ik vind het jammer dat men het blijkbaar niet kan aannemen dat ik het diploma wat ik nu heb, prima en goed vind. Ik word er zo onzeker van!
quote:Surface2 schreef op 15 september 2014 @ 20:43:

[...]





Je zegt dat een hogere opleiding doen een kwestie van discipline is. Toevallig hangt het niveau van je opleiding ook nog af van je IQ. Niet iedereen heeft nu eenmaal hetzelfde IQ.

Ik vind het buitengewoon denigrerend om mensen een gebrek aan discipline te verwijten als ze niet voor een (nog) hogere opleiding gaan.



Mag ik vragen wat voor niveau je zelf hebt? Wat heb je gestudeerd?Ik denk inderdaad dat het vaak een kwestie van discipline is als het aankomt op mbo en hbo opleidingen. Natuurlijk zullen er mensen zijn die echt niet meekomen op bepaalde niveaus, maar over het algemeen weet ik zeker dat je met discipline heel erg ver komt als het aankomt op theorie verwerken. Overigens zegt dat uiteindelijk niets over hoe je in de praktijk presteert.
Alle reacties Link kopieren
Dat het aan discipline zou liggen, werd door mijn mentor op de middelbare school al ontkracht. Klasgenootje zei, dat ze heus wel VWO zou kunnen (moesten gaan kiezen Havo of VWO), maar dat ze geen motivatie had. Waarop de mentor haar zei: nee hoor, jij kunt gewoon het niveau niet aan.

Wow, we vonden allemaal de mentor zeer oneerlijk, maar eigenlijk zie ik nu, dat hij gelijk had
quote:lilalinda schreef op 15 september 2014 @ 21:00:

Dat het aan discipline zou liggen, werd door mijn mentor op de middelbare school al ontkracht. Klasgenootje zei, dat ze heus wel VWO zou kunnen (moesten gaan kiezen Havo of VWO), maar dat ze geen motivatie had. Waarop de mentor haar zei: nee hoor, jij kunt gewoon het niveau niet aan.

Wow, we vonden allemaal de mentor zeer oneerlijk, maar eigenlijk zie ik nu, dat hij gelijk hadTsja. Ik heb op het vwo echt genoeg mensen gezien die het echt niet aankonden, maar met discipline, veel begeleiding en moeite tóch het diploma haalden. Maar misschien wa vwo vroeger makkelijker dan nu, dat wordt wel eens gezegd.
quote:rdvv schreef op maandag 15 september 2014 20:56 <blockquote><div>quote:</div><div class="message-quote-div"><b><a href="Surface2 in "Doorleren of goed zo?"" class="messagelink">Surface2 schreef op 15 september 2014 @ 20:43</a>:</b>

[...]





Je zegt dat een hogere opleiding doen een kwestie van discipline is. Toevallig hangt het niveau van je opleiding ook nog af van je IQ. Niet iedereen heeft nu eenmaal hetzelfde IQ.

Ik vind het buitengewoon denigrerend om mensen een gebrek aan discipline te verwijten als ze niet voor een (nog) hogere opleiding gaan.



Mag ik vragen wat voor niveau je zelf hebt? Wat heb je gestudeerd?</div></blockquote>Ik denk inderdaad dat het vaak een kwestie van discipline is als het aankomt op mbo en hbo opleidingen. Natuurlijk zullen er mensen zijn die echt niet meekomen op bepaalde niveaus, maar over het algemeen weet ik zeker dat je met discipline heel erg ver komt als het aankomt op theorie verwerken. Overigens zegt dat uiteindelijk niets over hoe je in de praktijk presteert. Alsjeblieft zeg, je weet duidelijk niet waar je over praat. Kakel niet zo dom en ga eens even meedraaien in de echte wereld.
Alle reacties Link kopieren
TO, mensen willen gewoon wat zeggen. Ik heb een eigen zaak sinds een paar maanden, nu vraagt iedereen: ha leuk, wanneer open je een tweede vestiging? Ditzelfde geldt voor mijn zus die ook een eigen zaak heeft. En ook bij mijn vorige baan gebeurde dit, was ik werknemer, vroegen mensen wanneer ik chef ging worden of mijn eigen bedrijf starten (andere sector btw).

Vriendinnen van mij die bachelor hebben wordt gevraagd; zo nu ga je zeker master doen, vriendinnen die master hebben wordt gevraagd; zo nu ga je zeker wel promoveren of niet?



Maakt niet uit of je mbo, hbo, wat dan ook doet, men vraagt altijd wat hierna komt, niks van aantrekken. Ik zeg altijd gewoon: nee waarom zou ik een tweede openen, ik vind mijn werk juist super zoals het is.
Een diploma én een baan, wow, goed gedaan



En ja, je zult altijd mensen hebben die er op ´neer kijken´. Ik heb jarenlang in een slagerij gewerkt, ik kan je vertellen dat dat niet goed aan komt op feestjes. Niet interessant genoeg. De optiek deed het toch een stuk beter. Maar weet je, die slagerij was veel leuker, afwisselender en de baas was een engel. Het enige voordeel dat de optiek had, was dat ik nog fris rook als ik thuis kwam. Maar het was een kutbaan met bijpassende baas.



Nu ben ik poetsvrouw. Heerlijk werk. Ik maak mijn eigen rooster en degene die me afbekt verdwijnt op staande voet uit mijn agenda.



Als iemand vraagt of je door leert, antwoord je gewoon dat de banen voor verpleegkundigen momenteel bepaald niet voor het oprapen liggen en dat je over tien jaar wel verder ziet.
Alle reacties Link kopieren
Van harte gefeliciteerd met je diploma, je baan en misschien nog wel het belangrijkste, inzicht in je eigen kunnen en weten waar je gelukkig van wordt. Dat is iets wat heel veel mensen niet hebben, maar jij overduidelijk wel!
Alle reacties Link kopieren
quote:rdvv schreef op 15 september 2014 @ 20:39:

Ik vind het niet denigrerend. De topicopener vraagt nota bene zelf hoe het komt dat mensen er per definitie van uitgaan dat ze doorgaat met leren. Mijn antwoord is wat ik al zei en ik vermoed dat veel mensen dezelfde denkwijze hebben.



Als jij dat niet denigrerend vindt, dan vind je het vast ook niet denigrerend dat ik jou erg dom vind,



Jij bent maar weer eens een voorbeeld van de stelling dat slim zijn weinig te maken heeft met de opleiding die je doet.
Alle reacties Link kopieren
quote:rdvv schreef op 15 september 2014 @ 21:05:

[...]



Tsja. Ik heb op het vwo echt genoeg mensen gezien die het echt niet aankonden, maar met discipline, veel begeleiding en moeite tóch het diploma haalden. Maar misschien wa vwo vroeger makkelijker dan nu, dat wordt wel eens gezegd.Ik vermoed, dat wij in dezelfde tijd op school zaten hoor
Alle reacties Link kopieren
quote:rdvv schreef op 15 september 2014 @ 21:05:

[...]



Tsja. Ik heb op het vwo echt genoeg mensen gezien die het echt niet aankonden, maar met discipline, veel begeleiding en moeite tóch het diploma haalden. Maar misschien wa vwo vroeger makkelijker dan nu, dat wordt wel eens gezegd.Ik heb trouwens zowel HBO afgerond als ook Universitair. En er zit wel degelijk verschil in.
Alle reacties Link kopieren
quote:rdvv schreef op 15 september 2014 @ 21:05:

[...]



Tsja. Ik heb op het vwo echt genoeg mensen gezien die het echt niet aankonden, maar met discipline, veel begeleiding en moeite tóch het diploma haalden. Maar misschien wa vwo vroeger makkelijker dan nu, dat wordt wel eens gezegd.Dus al die mensen die weinig tot niets van wiskunde/natuurkunde/scheikunde snappen hebben gewoon geen discipline? Dat meen je toch niet serieus hè? Ik heb op het VWO en op de universiteit mensen zien uitvallen. Niet omdat ze geen discipline hadden, maar gewoon omdat de stof te complex was. In de echte wereld speelt IQ en aanleg nu eenmaal een grote rol.
quote:lilalinda schreef op 15 september 2014 @ 21:14:

[...]



Ik vermoed, dat wij in dezelfde tijd op school zaten hoorKan. Ik ben begin 20 en ik heb wel eens gehoord dat het niveau omlaag is gegaan.
Alle reacties Link kopieren
Vermoeiend. Mijn grootouders hadden daar ook een handje van. Hatstikke lieve mensen hoor.

Maar wat ik ook presteerde, ik moest altijd dóór.



Ik deed het altijd af met een dooddoener. 'Ik weet niet hoe het vroeger ging, maar ik moet tot m'n 67e door, en dan heb ik graag plezier in wat ik doe'. 'Liever een 6 zonder stress dan een 7 zonder leven'.



Je hebt het super voor elkaar hoor Bettiepage
Alle reacties Link kopieren
quote:rdvv schreef op 15 september 2014 @ 21:16:

[...]



Kan. Ik ben begin 20 en ik heb wel eens gehoord dat het niveau omlaag is gegaan.Oh nee,dan zat ik veel eerder op school
quote:rdvv schreef op 15 september 2014 @ 21:16:

[...]



Kan. Ik ben begin 20 en ik heb wel eens gehoord dat het niveau omlaag is gegaan.Dat moet ook wel, als jij een product van het VWO bent.
Alle reacties Link kopieren
quote:Merisi schreef op 15 september 2014 @ 21:19:

[...]





Dat moet ook wel, als jij een product van het VWO bent.









Rdvv, je bent nog erg jong. Ik hoop dat je je openstelt om nog veel te leren.....
Ik voel me zo moedellooos
quote:SillySill schreef op 15 september 2014 @ 21:14:

[...]





Als jij dat niet denigrerend vindt, dan vind je het vast ook niet denigrerend dat ik jou erg dom vind,



Jij bent maar weer eens een voorbeeld van de stelling dat slim zijn weinig te maken heeft met de opleiding die je doet.

Welnee, je moet zelf weten wat je van mij vindt.



Ik heb het vaak genoeg gezien en er zullen vast ook wel onderzoeken over zijn. Mensen met discipline, maar met minder goede vaardigheden als het op theorie leren/verwerken aankomt (plat gezegd) kunnen ook ver komen met de juiste aanpak, eventuele begeleiding en simpelweg veel discipline en motivatie. Dat lijkt mij ook niet zo gek, eigenlijk.



Daarmee zeg ik niet dat het voor iedereen makkelijk is, want er zullen ook mensen zijn die bepaalde niveaus echt niet aankunnen. En daar doe ik niet denigrerend over verder, want dat kan en dat is prima.



Maar toch: met een mbo-opleiding denk ik dat het vrij logisch is dat mensen er van uitgaan dat je doorgaat met leren, want over het algemeen wordt mbo niet gezien als vreselijk moeilijk. En ja, ik deel die mening ook. Evenals over studenten van het hbo, dus als iemand uit mijn omgeving een mbo of hbo diploma heeft, vraag ik ook of ze doorgaan met leren. En dat is gewoon een antwoord op de vraag van de topicopener.
Alle reacties Link kopieren
quote:rdvv schreef op 15 september 2014 @ 21:23:

[...]



Welnee, je moet zelf weten wat je van mij vindt.



Ik heb het vaak genoeg gezien en er zullen vast ook wel onderzoeken over zijn. Mensen met discipline, maar met minder goede vaardigheden als het op theorie leren/verwerken aankomt (plat gezegd) kunnen ook ver komen met de juiste aanpak, eventuele begeleiding en simpelweg veel discipline en motivatie. Dat lijkt mij ook niet zo gek, eigenlijk.



Daarmee zeg ik niet dat het voor iedereen makkelijk is, want er zullen ook mensen zijn die bepaalde niveaus echt niet aankunnen. En daar doe ik niet denigrerend over verder, want dat kan en dat is prima.



Maar toch: met een mbo-opleiding denk ik dat het vrij logisch is dat mensen er van uitgaan dat je doorgaat met leren, want over het algemeen wordt mbo niet gezien als vreselijk moeilijk. En ja, ik deel die mening ook. Evenals over studenten van het hbo, dus als iemand uit mijn omgeving een mbo of hbo diploma heeft, vraag ik ook of ze doorgaan met leren. En dat is gewoon een antwoord op de vraag van de topicopener.Dat motivatie positief werkt, zal niemand ontkennen. Echter, wat er niet inzit, komt er niet uit. Hoe gemotiveerd je ook bent.
quote:rdvv schreef op 15 september 2014 @ 21:05:

[...]



Tsja. Ik heb op het vwo echt genoeg mensen gezien die het echt niet aankonden, maar met discipline, veel begeleiding en moeite tóch het diploma haalden. Maar misschien wa vwo vroeger makkelijker dan nu, dat wordt wel eens gezegd.



Ik heb zelf vroeger de mavo gedaan en een tijdje les gehad van een havo leraar (wiskunde). Een regelrechte ramp. Op een lager niveau worden meer tussenstappen gegeven die je nodig hebt, terwijl iemand met een goed wiskundig inzicht het ook zonder die stappen kan, of in elk geval met veel minder.



Hetzelfde geldt vaak ook voor andere vakken. Woordjes stampen kan bijna iedereen. Maar de grammatica snappen én kunnen toepassen, dat is een ander verhaal.



Daarnaast is het niet zozeer moeilijker dan vroeger, het is vooral méér. En wat ook meetelt; De cijfers van het eerste trimester tellen ook voor je derde rapport. In mijn tijd begon je na elk rapport gewoon weer met een lege lijst. Waardoor je in principe alleen maar in het laatste trimester echt wat moest doen.
Alle reacties Link kopieren
Pfffff. Rdvv. Je begon zo goed. En dan die laatste alinea



Als iemand zijn geluk ziet in een beroep als kapster/lasser/verkoper/verzorgende, wat is er dan logisch aan de vraag of ze doorstuderen?

Hbo is láng niet altijd een logisch gevolg op Mbo. En wo láng niet altijd een logisch gevolg op hbo. Integendeel zelfs.



Mocht je een kinderwens hebben. Wellicht blijven zij straks op praktijkonderwijs steken. Kan zomaar. Ben benieuwd of je er dan nog zo denigrerend tegenover staat.
Alle reacties Link kopieren
RDVV, jij snapt er duidelijk niets van. Kijk nou gewoon eens even naar de statistieken:



Het gemiddelde IQ in Nederland is 100. Met een IQ van rond de 100 ga je naar het VMBO. De meeste kinderen in Nederland gaan dus naar het VMBO (circa 60%).



Voor Havo heb je een een IQ van rond de 110 nodig en voor VWO een IQ van rond de 120. Havo en VWO zijn elk voor circa 20% van de kinderen haalbaar.



Jij bevindt je (als VWO-er) in een minderheid, dus nee, de meerderheid van de bevolking kan niet hetzelfde denk- en leerniveau bereiken als jij. Ook niet als ze bergen discipline, bijles of whatever hebben.



Ik hoop dat je je denkbeeld gauw bijstelt, en wat meer besef krijgt van wat zich buiten jouw VWO-kader afspeelt. Nu kom je eerlijk gezegd nogal onwetend over.
Alsof MBO-opleidingen alleen bestaansrecht hebben als 'tussenstap'. Nee hoor, er is helemáál geen behoefte aan verzorgenden, kappers, lassers etc. Wat een lariekoek.
Alle reacties Link kopieren
En Bettiepage: Wat goed dat je je opleiding hebt kunnen afronden en meteen werk hebt!

Heel terecht dat je trots bent en tevreden bent met wat je hebt bereikt.



Waarom mensen vragen of je verder gaat leren: Het zit nu eenmaal in de mens om altijd meer te willen. Meer geld, meer vrienden, meer kennis, meer, meer... Vandaar dat het voor veel mensen een logische vraag is. Maar wordt de mens gelukkig van altijd maar meer? Ik denk het niet.



Je bent een gezegend mens als je, zoals jij, kunt genieten van wat je al hebt.

Veel succes in je baan; de samenleving is blij met mensen zoals jij!
Alle reacties Link kopieren
Gefeliciteerd met je diploma en je baan, TO!

Je hebt je stage blijkbaar heel goed gedaan, dat ze je gelijk een baan hebben aangeboden.



Je hoeft niet 'door te leren' als je dat niet wilt. Verzorgende is een prima beroep en we hebben als samenleving grote behoefte aan goede verzorgenden.



En doorleren kan altijd nog, mocht je dat ooit willen.



@rdvv, ik kan niet anders dan in jouw posts een soort semi-naieve 'kijk mij eens goed en slim zijn' houding lezen.

Alsof Cruyff die met droge ogen gaat beweren dat iedereen kan voetballen op eredivisie-niveau als men maar hard genoeg traint. Terwijl iedereen weet dat daar nààst heel hard trainen en doorzettingsvermogen ook aanleg, talent en mazzel voor nodig is.

Het is een arrogantie verkapt als bescheidenheid.
Wees altijd jezelf. Tenzij je een eenhoorn kan zijn. Wees dan een eenhoorn.
Alle reacties Link kopieren
Ik denk dat het gewoon een hele grote tekortkoming is wat R hier tentoonstelt.

Wat weer laat zien dat je niet alles op school leert.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven