Werk & Studie alle pijlers

Mail checken op vrije dag?

18-09-2014 19:23 205 berichten
Ik heb morgen een externe afspraak samen met een collega. Mijn collega heeft vandaag ouderschapsverlof en ik heb hem vanmiddag nog een mail gestuurd met belangrijke info plus het verzoek om iets van het netwerk te halen. Wij kunnen alleen via een wifi op het netwerk dus als hij het thuis niet doet heeft hij het niet. Tot op heden heb ik nog geen ontvangstbevestiging dus ik heb maar even een whatsappje gestuurd met het verzoek zijn mail te checken.

Mag je dat vragen aan iemand op zijn vrije dag? Mag je 'verwachten' dat iemand op zijn vrije dag (zijnde een normale vaste vrije dag) zijn mail checkt als hij de volgende dag een afspraak heeft?

Ik doe het zelf wel omdat ik niet van verrassingen houd, maar wil toch even peilen hoe anderen daarover denken.

Mail checken op vaste vrije dag?

Totaal aantal stemmen: 72

Ja (31%)
Nee (69%)
Alle reacties Link kopieren
Ik zeg niet dat je fulltime zakelijk bereikbaar moet zijn en je zelf zo naar een burn out moet helpen. Iedereen moet vooral z'n eigen grens daarin bepalen, dan ben je inderdaad waardevol. Ik verbaas me over de vele reacties waarom gezegd wordt 'vrij is vrij' en ik werk x uur en daar buiten niet. Ik bepaal op mijn niet-werkdagen ook zelf wanneer ik m'n mail check en wat ik wel en niet regel of beantwoord. Ik werk ook op basis van resultaatafspraken, dus mijn 32 uur zijn niet perse 32 kantooruren. Em wellicht is het TO's eigen schuld dat ze niet eerder d'r planning klaar had en hem dus ip z'n vrije dag moet storen. Maar voor haar (en dus voor t bedrijf) is t wel 'nood' vandaag en dat mag ze proberen op te lossen door hem lastig te vallen op z'n vrije dag. Net zo goed als dat hij dat mag negeren. Maar in het kader van 'ketendenken' en dat je werk niet stopt bij de rand van jouw bureau, is naar mijn mening een flexibele houding (dus niet zwart-wit vrij=vrij) waardevol. En als t elke vrije dag gebeurt en je constant door een collega zo benadeeld wordt is het tijd voor een gesprek daarover. Maar TO id zich volgens mij wel bewust dat het 'storen' is. Waarschijnlijk voelt zij zich er rotter bij dan degene die 'gestoord' wordt.
Alle reacties Link kopieren
quote:betjebig schreef op 18 september 2014 @ 21:31:

Het is inderdaad wel zo dat ik soms (teveel) met mijn werk bezig ben in mijn vrije tijd. Niet zozeer dat ik dan ook echt aan het werk ben, maar ik denk wel veel na over aanpak en oplossingen. Dat zorgt er dan wel weer voor dat als ik 'echt' aan het werk ben, ik niet volkomen blanco aan een leeg scherm moet beginnen maar eigenlijk 50% al heb gedaan. Ik heb ook collega's die het niet konden relativeren en die een constante druk voelden. Gelukkig zijn er bij ons ook functies waarbij je je werk op je werk kunt laten.Kijk maar uit dat het je niet te veel gaat worden uiteindelijk .
Carpe Diem!
Alle reacties Link kopieren
@justforhelpverliefd



Waar las je dan al die reacties van 'vrij is vrij, daarbuiten werk ik niet en in vrije tijd check ik mijn mail niet'?



Want ik zie vooral reacties in de trant van (en nou citeer ik jou): 'Ik bepaal op mijn niet-werkdagen ook zelf wanneer ik m'n mail check en wat ik wel en niet regel of beantwoord'



En dát is eigenlijk ook precies het punt.

Die mail was natuurlijk prima.

Maar het appje er achteraan, op de privémobiel, van 'check je mail' gaat in tegen mijn gevoel dat ik op vrije dagen zelf bepaal óf en wanneer ik me bezig houd met mijn werk.



Tenzij noodgevallen. En dit als een noodgeval bestempelen is vergezocht.
Wees altijd jezelf. Tenzij je een eenhoorn kan zijn. Wees dan een eenhoorn.
Alle reacties Link kopieren
Volgens mij zeg ik nergens dat je 24/7 moet werken of bereikbaar moet zijn. Totaal niet. Ik heb er bewust voor gekozen 32 uur te werken. Dus ik maak voor 32 uur afspraken en als er (want op een of andere manier is er altijd meer werk dan mensen) te veel op m'n bord komt, dan geef ik dat aan. Ik zeg alleen dat ik denk dat die 32 uur niet perse in een tijdsframe van maandag t/m donderdag van 8.30-17.00 gemaakt hoeft te worden. Als ik m'n kids ophaal van school, heb ik geen speling in m'n tijd 14.30 is 14.30. Als ik een mail moet beantwoorden om een collega te helpen (ook al is t zijn/haar domme fout) dan kan dat om 15.00u of om 22.00u, thuis op op t werk, zelf op de camping in t buitenland, geen probleem, mijn keuze, mijn tijd. En al bij al, accepteer ik werk wat ik denk in 32uur te kunnen. Geen 24/7
Alle reacties Link kopieren
Ik denk dat het functiegerelateerd is. IK heb tijdens de vakantie ook een paar keer mijn mail gecheckt. Een paar mails beantwoord, dit was redelijk noodzakelijk.

Op vrije dagen is het heel erg afhankelijk van de noodzaak van zaken en/of de invulling van mijn dag. Op vrije dagen pleeg ik ook wel eens wat zakelijke telefoontjes.

Maar op mijn werk mail of bel ik ook wel eens prive als dat noodzakelijk is. Toen mijn vader in het ziekenhuis lag, kon ik eerder naar huis om dingen te regelen etc. Ik heb een flexibele werkgever en ben zelf ook flexibel.

Ik heb echt niet zulke strikte grenzen wat dat betreft.
Ik lees mijn werkmail niet na werktijd, op vrije dagen, in het weekend of tijdens vakantie. Ik zou niet weten waarom ik dat zou doen.



En nee, ik fb en app ook niet tijdens werktijd. Soms eens in een pauze, maar over het algemeen ben ik op mijn werk 100% beschikbaar voor mijn collega's en werkgerelateerde zaken.



Ik heb nog nooit het idee gehad iets te missen of gemist te worden.
Alle reacties Link kopieren
Ik denk niet dat je het mag vragen, maar toch denk ik wel dat het tegenwoordig vrij normaal is om even de mail te checken op een vrije dag. Dit om de dag erna te beginnen met de kennis die nodig is over de dag die je niet hebt gewerkt. Ligt natuurlijk ook aan de functie en aan jezelf. Sommige mensen laten de mail hun dag verpesten of gaan dan weer reageren.



Ik lees wel, maar reageer niet.
Alle reacties Link kopieren
Ik check mijn werkmail wel op vrije dagen. Maar ik beantwoord niet alles. Mag je het verwachten? Misschien niet, maar ik waardeer het altijd wel in collega's en hou niet zo van dat hele strikte 'ik ben vrij, dus ik prakkiseer er niet over'.
*alleen OP gelezen*



Ouderschapsverlof is (bij de meeste bedrijven) onbetaald verlof. Je krijgt er geen vakantiedagen voor, geen vakantiegeld, geen pensioen, geen geld. Waarom zou jouw collega onbetaald aan het werk moeten?



Tenzij het gaat om een baan waarbij het niet anders kan, maar die worden over het algemeen ook ietsje beter betaalt.



Mijn man krijgt ook wel eens telefoontjes van het werk, maar die boekt dan gewoon een uur en dan is het ook opgelost. Daarnaast draait hij wachtdiensten, dan wordt hij gewoon betaalt om thuis te blijven en de telefoon aan te nemen. Moet hij echt naar het werk, dan wordt dat ook weer extra betaalt. Geen kapitalen (I wish) maar toch, als je tijdens een wachtdienst 3x opgeroepen wordt tikt het lekker aan en losse uurtjes kunnen ze verzamelen en er dan later een vrije dag voor opnemen.



Als die afspraak en de bijbehorende informatie zo belangrijk is, had je er voor moeten zorgen dat je collega dat eerder kreeg, of vooraf moeten melden dat je het vandaag zou doormailen, dan kan hij morgenochtend een kwartiertje eerder opstaan en het doornemen. Maar op een vrije dag zou ik niet zomaar gestoord willen worden. Ik heb die vrije dag niet voor de lol van mijn baas.
Alle reacties Link kopieren
Of er buiten werktijd ook gereageerd moet worden zou ik van mijn leidinggevende willen horen, niet van een collega die haar zaakjes niet voor elkaar heeft en mij in privé tijd stoort. Je bent hem aan het inwerken zeg je, lekker dan om in de inwerkperiode dit al te gaan vragen, straks denkt hij dat het standaard is om buiten kantoortijden beschikbaar te moeten zijn. Dat is niet aan de collega's, maar aan een leidinggevende om te verlangen.
Ik heb een Samsungtelefoon en daarmee kan je je contacten in groepen indelen. Groepen kun je apart een beltoon en berichttoon toekennen. Zo heb ik bijvoorbeeld voor mijn vrijwilligerswerk een stille beltoon en een stille berichttoon ingesteld. Ik kan dus wel zien dat iemand gebeld heeft of een bericht heeft gestuurd, maar ik hoor het niet. Bovendien kan ik wanneer iemand belt een zogenoemde weigersms sturen.
quote:elninjoo schreef op 18 september 2014 @ 20:44:

[...]



Jawel hoor! Ik gebruik mijn mobiel (samsung) ook als wekker, dat is het enige geluid wat doorgelaten wordt als ie op stil staat. Probeer maar uit!Inderdaad. Toen ik voor het eerst een smartphone (Samsung) had kwam ik daar achter. Zat ik met mijn nieuwe telefoon in een muisstille concertzaal, ging mijn telefoon ineens af . En toen duurde het (voor mijn gevoel) een eeuwigheid voor ik de wekfunctie uit kon zetten, omdat ik dat ding net had.
Wat vinden jullie een salaris waarbij dit soort flexibiliteit verwacht mag worden?
Alle reacties Link kopieren
quote:lilalinda schreef op 18 september 2014 @ 21:06:

Ik werk fulltime, in mijn functie, betekent dat ook fulltime. Als directeur zo belt, dan neem ik op. Maar kan hem ook bellen. Mail loopt binnen op de ipad/foon van de zaak. Waar ik dan ook weer lekker op kan forummen. Bij mij loopt het flink doorelkaar heen.

En ja, ik check zo, even mijn mail, geen probleem.

En als ik morgen met een collega weg zou gaan, zou ik zeker kijken. Gewoon omdat ik goed voorbereid wil zijn, voor het aanstaande gesprek.



Bij mij net zo. Loopt door elkaar heen, ik kan vrijwel altijd vrij nemen als dat voor thuis nodig is. Maak meestal veel uren maar ben in de schoolvakanties vrijwel volledig vrij. Zit dan wel weer aan het zwembad te mailen om te zorgen dat belangrijke zaken doorlopen.

En de telefoon blijft thuis altijd aan, moet bereikbaar zijn voor crisissituaties. Maar neem buiten werktijd maar van een paar collega's telefoontjes aan. Heb een hekel aan gebeld worden in mijn vrije tijd, is veel storender dan mailen/appen.
quote:betjebig schreef op 18 september 2014 @ 22:43:

Wat vinden jullie een salaris waarbij dit soort flexibiliteit verwacht mag worden?



Het wettelijke minimum ligt rond de 1200 euro (1500 bruto) en daarvoor zou ik absoluut niet gestoord willen worden.



Mijn man krijgt het dubbele, maar die wil in zijn vrije tijd nog steeds liever niet gestoord worden. Wel neemt hij de telefoon aan, omdat hij nou eenmaal de meeste kennis heeft maar zoals gezegd kan hij dan ook gewoon tijd-voor-tijd boeken. Wachtdienstvergoeding (dus puur standby blijven) levert 50 euro bruto per dag op.



Als hij nog een stoeltje hoger komt, dan hoort deze flexibiliteit erbij. Maar dan praten we dus ook wel over een netto-fulltime salaris van zo´n 3000 euro per maand.
Ik kon mijn werkmail alleen op mijn werk bekijken en niet thuis. Mijn prive mailadres kreeg niemand tenzij een collega toevallig ook een vriendin was. Ben wel een keer gebeld met de vraag hoe iets moest en had echt zoiets van dat had je gisteren ook kunnen vragen of desnoods aan een andere collega die het ook zou moeten weten.



Ik houd mijn werk en prive het liefst zo veel mogelijk gescheiden, als ik vrij ben wil ik ook echt vrij zijn en niet nog met allerlei dingen bezig zijn voor het werk anders is op een gegeven moment het einde zoek. Flexwerken prima maar dan verwacht ik ook dat de werkgever zich flexibel op stelt en dat gebeurd niet altijd.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb nog even niet verder gelezen maar hier sla ik ook op aan. Hier staan ook precies mijn gedachten hierover, scheelt mij typen .



Werk=werk. Vrije tijd=vrije tijd. Ik heb een werktelefoon die ik uitsluitend onder werktijd en voor het werk gebruik.

Ik heb een privefoon die ik uitsluitend prive en in mijn eigen tijd gebruik. Kids zullen mij ook niet onder werktijd bellen tenzij het huis in de brand staat of zoals met een vette storm twee jaar geleden er een groooote boom in onze tuin op omwaaien stond.



Mijn collega vond het nodig om drie afspraken in mijn agenda te plannen terwijl ik vakantieverlof had gepland. "Jij gaat toch niet weg, was haar gedachte erachter". WTF?
Sommige fouten zijn te leuk om maar een keer te maken...
Bij mij hangt dat meer van de flexibiliteit van de werkgever en je andere collega's af. Een collega die zelf weinig geeft, druk ik wel weg als hij op mijn vrije dag belt bijvoorbeeld. Krijg ik na een half mijn leidinggevende, maar goed.



Het moet vooral van twee kanten komen.



Toen ik nog bollenpelde en wc's schoonmaakte vond ik het ook prima om buiten werktijd gebeld te worden over werk.
Alle reacties Link kopieren
Vrij is vrij, dus ik vind dat je niet mag verwachten dat anderen dan hun mail checken. Ook niet als uit de poll op viva blijkt dat de meesten vinden dat diegene gewoon mail moet checken.



Ik ga zelfs nog een stap verder. Ik vind namelijk ook dat je het telefoonnr van die ander niet op die vrije dag had mogen gebruiken voor werkgerelateerde zaken.
en Pyrrha verbrak als eerste de stilte met haar stem en weigerde aan het bevel van de godin te gehoorzamen.
Alle reacties Link kopieren
Ik ben misbaar. Heerlijk.

Ik heb tijdens mijn vakantie geen e-mail gecheckt. Ik ben één van de weinigen, maar mijn collega's geven 1 op 1 aan dat ze graag zicht willen houden, dat het een controle puntje is, niet voor verrassingen willen komen staan, het niet los kunnen laten.

Als er echt iets is kun je er vanuit je vakantie toch niets aan doen.



We zitten in de zoveelste reorganisatie. Er is altijd wel wat nieuws, mooie verhalen over nieuwbouw en fluisteren over matige nieuwe sociaal plan (omdat ze het oude niet waar konden maken. Veranderende markt en alles.)



Als ik er ben, werk ik. Als er iets extra's is ben ik er bij.

Als ik vrij ben, word ik niet gebeld. Tenzij de pleuris uitbreekt. Dat is nog niet gebeurd.
Alle reacties Link kopieren
Als je een baan hebt van 9 tot 5 kan die vrij is vrij-mentaliteit misschien nog, maar zodra je met andere werktijden en met andere tijdzones te maken krijgt is het wel handig als je je flexibel gaat opstellen. Ik plan niet al mijn werk overdag, maar ben wel bereikbaar tijdens kantooruren. Maar het kan goed zijn dat ik dan in de tuin lig te forummen, zoals vanmiddag. Ik heb vanavond een call gehad en daarna mails verstuurd en ik verwacht wel dat die morgenochtend opgepakt zijn voordat ik mijn gezicht laat zien. Over een uur of 7 spit ik weer mijn mailboxen door voordat ik opsta.



De mensen die ik in mijn branche ver zie komen, zijn niet de vrij is vrij-types, maar de types die het nieuwe werken onder de knie hebben of onder knie gekregen hebben. Het is wel iets wat vooral de laatste jaren een hoge vlucht heeft genomen en niet iedereen ziet de kansen en plukt de vruchten ervan. Ik vind het juist geweldig, niet meer vast zitten aan een werkplek. Het enige wat je nodig hebt is een mobiel netwerk en the sky is the limit.
You know how I know? Because I reeaally think so!
Dat is leuk missStanleyWalker, maar ik ben poetsvrouw. Werken vanuit huis, met tablet en/of laptop.....
Alle reacties Link kopieren
quote:Exces, 24 seconden geleden

Dat is leuk missStanleyWalker, maar ik ben poetsvrouw. Werken vanuit huis, met tablet en/of laptop.....Dan speelt dit verhaal voor jou toch ook helemaal niet?
You know how I know? Because I reeaally think so!
Alle reacties Link kopieren
Miss walker, Ik heb een tijd zo optimaal mogelijk meegedraaid in het nieuwe werken, maar als ik boven mijn uren kwam was ik vrij hoor. Ik heb een aantal jaren een eigen onderneming gehad totdat ik doe verkocht, maar meer dan 70 uur per week draaide ik niet. Dan ging er een streep in mijn agenda en dan was ik vrij.





Zo zie je maar dat vrij is vrij ook echt in alle sectoren vam toepassing kan, en hoort te zijn. Dat staat los van flexibiliteit. Mails niet willen lezen betekent ook niet dat je niet flexibel kunt zijn of bent.
en Pyrrha verbrak als eerste de stilte met haar stem en weigerde aan het bevel van de godin te gehoorzamen.
Alle reacties Link kopieren
Flexibel is leuk als het beide kanten op kan. Het nieuwe werken kan voor de baan van mijn man wel, voor de mijne minder.

Flexibel werken en meer (royaal meer) werken dan zakelijk afgesproken in een contract zijn voor mij niet hetzelfde.



Mijn werkgever zou graag hebben dat ik altijd stand by ben, thuis alvast mijn mail lees en zelf mijn scholingen betaal die ik in mijn vrije tijd volg. Want de tijd dat de baas alles betaalt is voorbij.

Allemaal leuk en aardig, maar er zijn grenzen. Ik zet me met hart en ziel in, heb juist door houding van de baas een zakelijker bril gekregen. Voor niks gaat de zon op.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven