Werk & Studie alle pijlers

Met autisme in een winkel werken

24-07-2014 20:48 28 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo



Ik heb zelf PDD-NOS en ben van plan te gaan werken in een winkel.



Ik vroeg me af hoe andere 'soortgenoten' dit ervaren of in het verleden ervaren hebben.



Groetjes
Afhankelijk van de ernst van je autisme kun je ook situaties oefenen. In een winkel kun je te maken hebben met lastige klanten of onverwachte vragen, en als je dat een paar keer hebt geoefend en een paar scenario's hebt doorgenomen, kun je daarnaar terug grijpen als het in het echt gebeurt. Er blijven natuurlijk situaties die helemaal nieuw of eng zijn, en waar je niet zo goed weet hoe je het moet aanpakken. In dat geval kun je jezelf aanleren om te zeggen dat je dat even gaat navragen, en dan de hulp van een collega inroepen.

Ik ben zelf nooit onderzocht, maar mijn dochter heeft PDD-NOS en ik herken wel veel van haar eigenschappen/gedrag Ik heb de afgelopen 20 jaar héél veel communicatiecursussen gehad, alle mogelijkheden die zich voordoen pik ik mee, en daar heel veel van geleerd. Van onverwachte zaken of mensen die niet doen wat ik wil (terwijl ik dat wel had verwacht) raak ik nog steeds een beetje van slag, maar dan heb ik wel weer trucjes om te zorgen dat anderen dat (hopelijk) niet merken.
Alle reacties Link kopieren
Ik ben het niet helemaal eens dat je geen hulpt kunt krijgen van collega's/leiding. Iedereen moet leren in het begin. Daarnaast kan het zijn dan je vanwege je beperkingen een arbeidshandicap hebt waardoor je recht hebt op een werkplek die aan jou mogelijkheden is aangepast incl, eigen deeltaken en de mogelijkheid om op mensen terug te vallen in lastige situaties.
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
Mijn man heeft een vorm van autisme en heeft een hele goede baan als sales manager in een technische branche. Waarbij het onderhouden van een relatie met zijn klanten dus zijn broodwinning is. Hij is erg goed in zijn baan, komt elk jaar ver boven zijn targets uit en heeft goede relaties opgebouwd met zijn klanten. Het contact met zijn collega's gaat ook goed, al vindt hij dat soms wel moeilijk. Maar daar kan ik hem goed bij helpen en soms vraagt hij hulp aan een psycholoog die hij af en toe bezoekt. Het kan dus wel! Wel afhankelijk van 'hoe erg autistisch' je bent. Er zijn natuurlijk zo veel verschillende gradaties. Heel veel succes in je nieuwe baan!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven