Werk & Studie alle pijlers

Moeten werken in andere filialen

22-05-2017 19:11 26 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hai!

Even een vraag.

Ik werk in de detailhandel in een winkel in een hele christelijke gemeente. Om die reden mag in deze gemeente geen enkele winkel openen op koopzondagen en feestdagen.

In mijn contract staat wel dat ik beschikbaar moet zijn op zon en feestdagen, maar ik dacht twee jaar geleden tijdens het tekenen; nou ja hier mogen wij toch niet open.

Nu bleek laten dat we twee keer in het voorjaar en twee keer in het najaar in een ander filiaal moeten werken.
Nouja prima, is te overzien... ondanks dat het 100 km heen en 100km terug rijden is.

Nu moeten we sinds dit jaar alle koop zondagen en alle feestdagen in een ander filiaal werken. Dat vind ik toch wel veel. Ook vooral omdat dit betekent dat ik elk jaar 16 uur dus in de auto zit waarvoor ik geen vergoeding krijg en dit ook niet in mijn contract staat.

Is dit helemaal Oke of kan ik hierover wel een gesprek wagen met de directie. Want het liefst werk ik gewoon niet die dagen, of graag terug naar 4 per jaar...
Krijg je wel reiskostenvergoeding ervoor?

100 km is wel belachelijk ver. Ik zou dit zelf met de directie bespreken.
Alle reacties Link kopieren
Klinkt als een bedrijf van de A.S. Watson group. Als dat zo is is over het algemeen dusdanig goed omschreven dat het mag.
Ik loop een beetje uit de pas , maar verder ben ik volkomen normaal
Alle reacties Link kopieren
Hoe vaak moet je dan extra werken per jaar? Wat is het probleem? De dagen waarop je moet werken? Of de afstand? Of beiden?
Alle reacties Link kopieren
Voor mij zou die 200 km per dag wel een probleem zijn. Kan me niet zo goed voorstellen dat het zomaar mag met die afstanden.
Je kunt het laten beoordelen bij juridisch loket.
"De cursus rietdekken is afgelast".

"Riet is ziek"
Alle reacties Link kopieren
bij ons doen ze dat ook maar dan wel in een straal van zoveel kmters.
Ik weet niet hoeveel kilometer dat eigenlijk is hoor, maar van 100 zou ik ook niet blij worden.
Alle reacties Link kopieren
Het probleem is gewoon een combi van de afstand en ben gewoon liever vrij op zon en feestdagen. Eerst toen ik twee in het voorjaar moest en twee in het najaar dacht ik nog Oke. Maar nu het het dubbele is ben ik me er in het verdiepen.

Mijn contact is ook bij een andere BV als het filiaal waar we op de feestdagen bij moeten werken
Alle reacties Link kopieren
Je begint vast te oud te worden dat ze misschien van je af willen en op deze manier weg treiteren
Minicooper99 schreef:
22-05-2017 20:00
Het probleem is gewoon een combi van de afstand en ben gewoon liever vrij op zon en feestdagen. Eerst toen ik twee in het voorjaar moest en twee in het najaar dacht ik nog Oke. Maar nu het het dubbele is ben ik me er in het verdiepen.

Mijn contact is ook bij een andere BV als het filiaal waar we op de feestdagen bij moeten werken
In deze branche is op zondag /feestdagen werken natuurlijk tegenwoordig wel heel gebruikelijk. Daar is moeilijk aan te ontkomen ben ik bang.
Alle reacties Link kopieren
Ik snap dat je ervan baalt, maar het staat wel in je contract dat je zon- en feestdagen beschikbaar moet zijn.
100 kilometer vind ik wel ver. Zou dat wel bij het Juridisch Loket laten beoordelen. Staat er niks over de afstand in je contract?

Je kunt een andere baan zoeken maar in deze branche maak je het werken op andere tijden natuurlijk wel vaker mee.
Alle reacties Link kopieren
Tja, je hebt er voor getekend. Je zou hoogstens in discussie kunnen gaan over reisafstand/tijd.
Alle reacties Link kopieren
Die afstand vind ik wel erg groot, ik ben wel heel erg benieuwd of dat mag. Moet je op eigen houtje naar dat andere filiaal of kun je meerijden met een collega ofzo?
Alle reacties Link kopieren
Maar je kriigt toch wel reiskostenvergoeding?

En val je onder een cao?
Staat er in je contract duidelijk dat je ergens anders ingepland/overgeplaatst kan worden? Zo ja, dan heb je hiervoor getekend en had je kunnen weten wat eventuele consequenties zouden kunnen zijn.

"Over het algemeen zal een overplaatsing naar een andere vestiging als arbeidsvoorwaarde worden gezien. Dat wil dus zeggen dat verreweg de meeste overplaatsingen naar een andere vestiging niet kunnen worden bereikt met een beroep op het instructierecht. Er kunnen echter uitzonderingen bestaan, bijvoorbeeld bij tijdelijke overplaatsingen. De werkgever kan van zijn werknemer verwachten dat hij of zij bijvoorbeeld voor één of enkele dagen zijn werkzaamheden op een ander filiaal uitvoert." BRON: http://www.wetrecht.nl/overplaatsing-na ... -mogelijk/
Alle reacties Link kopieren
Tja. Ik werk standaard op zon- en feestdagen én ik moet mimimaal 1x per maand ergens in het land zijn, morgenavond mag ik 120 km (enkele rit) rijden voor een anderhalf uur durend project. En dat is dan relatief dichtbij, het zijn er ook wel eens 200. Onze manager heeft nog meer pech, die mag in de ochtend eerst aan de ene kant van het land opdraven voor een uurtje, en dan ´s avonds naar de andere kant voor nog eens die anderhalf uur. Die zit morgen meer in de auto dan iets anders.

Zolang ze de km betalen mag er veel en je hebt ervoor getekend. Dus ik denk dat je weinig kans maakt om gelijk te krijgen.
De tand des tijds kan een antieke kast nou juist nét dat karakter geven. Zonde om over te schilderen. Avena.
Alle reacties Link kopieren
Ja, ze mogen je uitzenden als dit gewoon in je contract staat, niets aan te doen. Maar je krijgt geen km vergoeding? Volgens mij is het verplicht vanaf een x aantal km. Vraag even na bij je rechtsbijstand
Dus je moet 8 zon- en feestdagen per jaar werken? Dat is toch niet veel... een politieagent, arts, vrachtwagenchauffeur e.d. werken veel meer zon- en feestdagen per jaar. Dat je liever niet op zon- en feestdagen werkt, is geen argument. Je hebt immers het contract getekend waarin stond dat je op zon- en feestdagen beschikbaar moest zijn. Dan kun je daar dus nu niet vanaf. Dan had je het contract toen niet moeten ondertekenen.
Wat je wel kunt doen, is kijken naar kilometervergoeding van vaste standplaats naar de andere vestiging (met aftrek van kilometers woon/werkverkeer als je die krijgt) en eventueel reistijd ook uitbetaald krijgen (in sommige CAO's is geregeld dat je deze tijd kunt noteren/uitbetaald krijgt).
Overigens vraag ik me wel af waar die andere medewerkers van de andere vestiging dan zijn, op de zon- en feestdagen? Waarom werken die niet allemaal op zondag? Of hebben ze persooneelstekort o.d.?
Alle reacties Link kopieren
Tijdschriftenverslindster schreef:
23-05-2017 09:13
Overigens vraag ik me wel af waar die andere medewerkers van de andere vestiging dan zijn, op de zon- en feestdagen? Waarom werken die niet allemaal op zondag? Of hebben ze persooneelstekort o.d.?
Die willen vast ook wel eens niet werken op zondag of een feestdag lijkt me?
_Marana_ schreef:
23-05-2017 09:15
Die willen vast ook wel eens niet werken op zondag of een feestdag lijkt me?
Maak niet uit het verhaal op of dat andere filiaal elke zon- of feestdag geopend is? Of dat het een eerlijk verdelenprincipe is o.d.?
Vandaar mijn vraag. Als het bijv. 1x per maand werken is, ben je dat bijvoorbeeld in veel CAO's (als je die hebt) gewoon verplicht. Als het 8 keer per jaar werken is, begrijp ik toch al niet dat iemand er een probleem mee heeft. Dan moet je niet gaan werken in een sector waarvan je weet dat je op dergelijke dagen moet werken. Als ik bijvoorbeeld elke maandag vrij wil zijn, moet ik ook niet fulltime in het onderwijs gaan werken.
Ken overigens genoeg mensen die graag op zon- en feestdagen werken. Ben je weer eens vrij wanneer het rustig is in de winkels, natuur e.d. n het verdient goed.
Alle reacties Link kopieren
Welk cao heb je? Detailhandel is een ruim begrip
Alle reacties Link kopieren
Als je er voor hebt getekend is er niks aan te doen. Kan je hoogstens aangeven dat je minder zon en feestdagen wil werken.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb ook altijd in de horeca gewerkt, dus ik weet wel wat het is. Maar ik heb bewust gekozen om in een winkel te gaan werken omdat ik klaar was met werken op deze dagen.
Toen het nog twee keer in het voorjaar en twee keer in het najaar was hoorde je mij er niet over. Nu is het aangepast naar alle koopzondagen voorjaar en najaar, en dat vind ik onnodig.
Bijvoorbeeld nu donderdag, Hemelvaart. Dit gaat mij inprincipe geld kosten want op het moment dat ik niet werk krijg ik ook betaald, omdat het mijn vaste werkdag is, en mijn filiaal dus niet open mag.

Nu ben ik echt de minste niet, maar ik ga daar dus donderdag heen, maar doordat ik daar ben, mogen medewerkers van dat filiaal dus vrij?

Super vaag toch..

Kijk en, waar het ook nog om gaat; er stt echt helemaal niks over overplaatsing in mijn contract dus daarom vraag ik mij af of dit wel reeel is?
Ceylon schreef:
22-05-2017 21:10
Tja. Ik werk standaard op zon- en feestdagen én ik moet mimimaal 1x per maand ergens in het land zijn, morgenavond mag ik 120 km (enkele rit) rijden voor een anderhalf uur durend project. En dat is dan relatief dichtbij, het zijn er ook wel eens 200. Onze manager heeft nog meer pech, die mag in de ochtend eerst aan de ene kant van het land opdraven voor een uurtje, en dan ´s avonds naar de andere kant voor nog eens die anderhalf uur. Die zit morgen meer in de auto dan iets anders.

Zolang ze de km betalen mag er veel en je hebt ervoor getekend. Dus ik denk dat je weinig kans maakt om gelijk te krijgen.
Kilometers worden niet meestal vergoed in de detailhandel. En houd dan nog rekening met een bruto uurloon van 8euro..
Alle reacties Link kopieren
Hugh-Jazz schreef:
24-05-2017 07:49
Kilometers worden niet meestal vergoed in de detailhandel. En houd dan nog rekening met een bruto uurloon van 8euro..
Ik heb het getroffen :-) . Kilometers worden netjes betaald en mijn bruto loon ligt iets hoger dan acht euro.

Maar geen km vergoeding, geen rijden. Zo simpel is dat. Als je 100 km enkele rit moet rijden houd je twee euro per uur over, dan kun je beter schoonmaakster worden.
De tand des tijds kan een antieke kast nou juist nét dat karakter geven. Zonde om over te schilderen. Avena.
Alle reacties Link kopieren
Ik werk in de detailhandel en het filiaal waar ik in sta is begonnen met geen 1 koopzondag of feestdag.
Inmiddels heeft de gemeente deze regels versoepeld en mogen we alle dagen open.
bolgens ons cao moet ik 1 zondag per maand werken.
Collega's rouleren dus.
Sommige filialen hebben nog steeds geen zondag openingen, en inderdaad halen we het personeel daar vandaan, ze hebben hetzelfde cao dus zijn ook verplicht zondagen te werken.

Ik sta ook niet altijd om te juichen om al de extra openingen, ben ook
begonnen met de zondag altijd vrij.

Als je dit niet wil zit je gewoonnin de verkeerse branche.

sorry trouwens voor eventuele typefouten zit dit op mijn telefoon te typen en ik kan mijn eigen tekst niet lezen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven