Werk & Studie alle pijlers

Werken is afschuwelijk

10-02-2016 07:59 151 berichten
Alle reacties Link kopieren
Haay allemaal,



Ik ben een meisje van 20 die net begonnen is met een bachelorstage en vang de glimp van het echte volwassen leven op. En ik zie daar zóóó tegenop. Ik ben een universitaire studie gewend waarbij ik elke dag zo'n 2 uur of hoogstens 4 uur college had, en de zelfstudie die altijd wordt gezegd zwaar te zijn, tja, daar heb ik nooit wat van gemerkt (ja, een week voor het tentamen beginnen met blokken, maar dat is dus maar 4 weken in het jaar en kan ik prima handelen door de druk).



Nu ben ik dus begonnen aan stage. Het is een serieuze stage, hier zou ik later echt kunnen gaan werken en past precies bij mijn opleiding. Ik vind de onderwerpen verder ook wel interessant. Wel is iedereen tijdens het werken heel stil en alleen bij de lunch gezellig, is dat normaal bij een serieuze universitaire (onderzoekende) baan? Verder is het maar 3 volle dagen, dus ik ben eigenlijk een enorme zeur (en ja, ik verwacht die reacties ook). Maar ik zie het werkende leven nu voor me waarbij je fulltime werkt, en dit is toch verschrikkelijk! En dan gaat het mij vooral om dat ik ergens van 8 tot 5 móet zijn en dingen móet doen, elke dag weer, nog 40 jaar lang. Ik raakte er vannacht echt overstuur van (zit ook tegen randje van depressiviteit aan:( ), en heel ongelukkig. Ik leef nog liever in de rimboe dan dat ik 40 uur van de week uit mijn leven haal, aan geld?! Ik wilde dat het nog zo was dat je je eigen avondmaaltijd moest vangen (waarschijnlijk is dat nog zwaarder), dan heb je tenminste echte motivatie en wil je het ook echt (intrinsieke motivatie dus).



Ik hoop eigenlijk dat jullie me vertellen (behalve dan dat ik een zeikerd ben, ja ik weet dat jullie komen maar ik word er wel echt ongelukkig, wanhopig en depri van) dat er toch voordelen zijn. De meeste mensen noemen dan op dat als je thuis bent je ook echt klaar bent, maar aangezien ik mijn studie ook met achten haalde zonder thuis dingen te doen zie ik dit dus niet als voordeel. Hebben jullie echt leuke banen? En hoe hou je dat vol? En zijn jullie na je master allemaal fulltime gaan werken of is parttime en dan nog iets als vrijwilligers werk (komt dan wel weer uit jezelf dus daar heb ik dan meer motivatie voor) ook gewoon "normaal"?
quote:Leen32 schreef op 10 februari 2016 @ 08:50:

Ik heb de HEAO gedaan en werd gek van het feit dat in kantoorpanden de ramen niet open konden. Daarna ben ik in het onderwijs gaan werken. Daar is het lekker druk en chaotisch en geen dag hetzelfde. Misschien iets voor je?dat is ook mijn allergie. Ik word zo benauwd van kantoorpanden met klimaatsystemen en deuren die alleen met pasjes opengaan. Voel me dan erg claustrofobisch!
Alle reacties Link kopieren
Ik trek een gewone baan niet..ben na aantal studies voor mezelf begonnen ...freedom!
Alle reacties Link kopieren
quote:Blondie456 schreef op 12 februari 2016 @ 09:43:

[...]



Ik ken er zat en ben er zelf 1 van. Ik ken ook veel mensen die zeggen dat ze enkel en alleen voor het geld werken en veel liever vrij zouden zijn. Niet werken betekent ook niet dat je hele dagen thuis zit want je kunt gaan en staan waar en wanneer je wilt.Maar niet werken vanuit een luxe positie is natuurlijk iets heel anders.
Alle reacties Link kopieren
Wat jammer dat het werkende leven tegenvalt. Zou het kunnen zijn dat je stageplek niet bij je past? Misschien zou je je in een andere soort baan/plaats wel thuisvoelen? En heb je de verkeerde richting gekozen. Overigens: geef jezelf de tijd om te wennen.



ikzelf hou wel echt van werken. Ik werk meestal zes dagen per week. Ik werk in de zorg en heb daarnaast een bijbaan. Een baan zoals jij beschrijft lijkt me ook niks. Ik vind onregelmatige tijden prettig. Ik moet er niet aan denken kantoortijden te werken: lijkt me eentonig.



toch ben ik aan t tobben momenteel. Mijn leven bestaat grotendeels uot werken. En dan denk ik: "is dit hoe ik mijn leven wil leiden? Er staat overigens wel tegenover dat ik 3 keer per jaar op vakantie ga. Ik ben gek op reizen en ja daar moet dan wel geld voor verdiend worden.
Alle reacties Link kopieren
quote:Sweety2015 schreef op 12 februari 2016 @ 12:09:

Ik trek een gewone baan niet..ben na aantal studies voor mezelf begonnen ...freedom!Dat lijkt me juist de ultieme gevangenis want een eigen bedrijf kost n kapitaal, alleen al om jezelf te verzekeren en je kunt niet zomaar weken vrij nemen als je geen klanten wil verliezen. En buiten dat moet je nog vanalles doen naast je eigen vakgebied (werving van klanten, belastinggedoe, achter betalingen aanhagen ed) of daar weer dure mensen voor inhuren. Mensen met n eigen bedrijf kunnen de deur niet om 17 uur achter zich dicht trekken maar zijn vaak s avonds en in de weekends ook nog met hun werk bezig.
Shoot first, ask questions later!
Alle reacties Link kopieren
quote:tzippa2 schreef op 12 februari 2016 @ 08:09:

[...]

Ik ken echt niemand die liever thuis zit dan werkt. Zelfs de mensen die geen geld ervoor krijgen werken nog om maar niet thuis te hoeven zitten. Alleen op tv zie ik af en toe van die lui die het wel best vinden en ik vraag me ook altijd af hoe die hun leven invullen.Niet werken betekent niet altijd dat je dan thuis zit. Ik zou het heerlijk vinden om maar 2 dagen te werken. Mijn uurloon is hoog genoeg om daar goed van rond te kunnen komen. Ik zou dan elke dag gaan sporten, wandelen in de natuur, koffie drinken op een terras in de zon, naar de bios, dat soort dingen. Gewoon in mijn eentje voor mijn part. Maar ja, het werk laat het niet toe dat ik parttime werk. Ik heb een goede baan, goed salaris, status, goede collega's, een korte reistijd, etc. etc. maar toch zou ik liever veel minder werken.
Werken is soms ook vreselijk saai en vervelend, tussen mensen die je nóóít als je vrienden zou uitkiezen, in een muisgrijs kantoor, met grijze tussenwanden, een koffieautomaat ergens in een hoek en de geur van van huis meegebrachte boterhammen. Maar soms is het ook heel leuk, al je iets voor elkaar krijgt waar je vooraf best tegenop zag, of als je merkt dat je iets bedenkt waar anderen nooit eerder aan gedacht hebben. Gelukkig ben je maar zo'n 40 uur per week aan het werk. Je hebt dus nog 128 uur over voor andere bezigheden waarbij je wel zelf bepaalt wat je doet, en waar en met wie. En vergeet daarbij niet dat je in die 40 uur het geld verdient wat je in die andere 128 uur heel goed kunt gebruiken.
quote:Medina schreef op 12 februari 2016 @ 19:16:

[...]





Niet werken betekent niet altijd dat je dan thuis zit. Ik zou het heerlijk vinden om maar 2 dagen te werken. Mijn uurloon is hoog genoeg om daar goed van rond te kunnen komen. Ik zou dan elke dag gaan sporten, wandelen in de natuur, koffie drinken op een terras in de zon, naar de bios, dat soort dingen. Gewoon in mijn eentje voor mijn part. Maar ja, het werk laat het niet toe dat ik parttime werk. Ik heb een goede baan, goed salaris, status, goede collega's, een korte reistijd, etc. etc. maar toch zou ik liever veel minder werken.Als je niet werkt, heb je geen geld om iets buiten de deur te doen en dat is anders als jouw voorbeeld waarin je 2 dagen werkt en een hoog salaris ontvangt.
Alle reacties Link kopieren
quote:photonic schreef op 12 februari 2016 @ 19:24:

Werken is soms ook vreselijk saai en vervelend, tussen mensen die je nóóít als je vrienden zou uitkiezen, in een muisgrijs kantoor, met grijze tussenwanden, een koffieautomaat ergens in een hoek en de geur van van huis meegebrachte boterhammen. Maar soms is het ook heel leuk, al je iets voor elkaar krijgt waar je vooraf best tegenop zag, of als je merkt dat je iets bedenkt waar anderen nooit eerder aan gedacht hebben. Gelukkig ben je maar zo'n 40 uur per week aan het werk. Je hebt dus nog 128 uur over voor andere bezigheden waarbij je wel zelf bepaalt wat je doet, en waar en met wie. En vergeet daarbij niet dat je in die 40 uur het geld verdient wat je in die andere 128 uur heel goed kunt gebruiken.Dan wordt het tijd voor een andere baan. Genoeg bedrijven die dat al jaren niet meer hebben. En je collega's hoeven geen mensen te zijn die je als vrienden wilt hebben.
Alle reacties Link kopieren
quote:Medina schreef op 11 februari 2016 @ 19:53:

Als werken zo leuk was, zouden niet zoveel mensen parttime werken in Nederland. Mensen zijn liever thuis of waar dan ook, als het maar niet op hun werk is.

Helemaal oneens.

Partime werken is gewoon 'the best of both worlds'. Ik heb een leuke uitdagende baan en werk partime (0,6), zodat ik ook tijd heb voor mijn gezin en alles wat daarbij hoort. Ik ga heel graag naar mijn werk en ben ook heel graag thuis.



TO, toen ik begon met werken snapte ik ook niet hoe ik dit mijn hele leven vol zou gaan houden. Ondanks dat ik toen een leuke baan had. Ik snakte naar vrijheid en keek vaak jaloers naar mensen die buiten op straat langsliepen, terwijl ik verplicht binnen zat. En het is goed gekomen met me

Met jou gaat het ook goedkomen. Je moet even je draai vinden en kijken wat het beste bij je past. Kansen benutten en goede keuzes maken. Het duurt een paar jaar, maar dan heb je ook wat. Succes!
Werken kan saai zijn, maar het leven is soms saai en dat is niet erg. Bovendien werk geeft voldoening en afleiding als de baan leuk is. Ik ben er ook van overtuigd dat er voor iedereen een geschikte baan is.
Alle reacties Link kopieren
Na mijn studie ben ik een tijdje werkloos geweest en wat is dat deprimerend... kon amper genieten van de vrije tijd en had ook geen geld om iets leuks te doen. Ik zit in een vakgebied waarin het als starter vrij lastig is om binnen te komen, inmidddels wel gelukt en ik haal heel veel persoonlijke voldoening en uitdaging uit mijn werk. Ik werk 32 uur en volg er nog een opleiding naast, wat ook vrij noodzakelijk is om verder te komen in mijn vak. Mijn werk is echt een onderdeel van mijn identiteit, ik ga met plezier maar vind het soms ook wel zwaar en dan heb ik wel eens de gedachte 'kon ik maar lekker bij de hema worsten gaan verkopen' haha. Werk zonder nadenken of stress ;) maar ik weet ook dat ik dan na enkele dagen gillend gek zou worden!
Stoer dat je dit topic durft te openen



Je groeit er in TO. Je bent nu pas 20. Op een gegeven moment ben je klaar met studeren en ben je toe aan een volgende stap. In het begin is fulltime werken zwaar, en daar wen je ook aan. Toen ik net met fulltime werken begon was ik op donderdag al helemaal bekaf. Nu zou ik na vrijdag nog wel een dag kunnen (kunnen he, willen is iets anders ). En alle begin is moeilijk. Je weet nog niet echt waar je mee bezig bent, hebt nog niet echt een plekje gevonden binnen de organisatie/team. Dat kost energie.



Echt, komt wel goed. Bedenk het ook zo: werken is het meest normale wat je als mens kunt doen. Door alle tijden en alle culturen heen hebben mensen 1 ding met elkaar gemeen: je moet werken om te overleven. Vroeger was dat dat je de hele dag bezig was om een konijn te vangen en die in je grot op te eten, nu is dat door op kantoor te zitten. Het hoort erbij zoals slapen en eten er ook bij hoort. Verzet je er niet te veel tegen. Maak er het beste van. Zoek uit wat precies bij jou past en richt je leven zo veel mogelijk zo in. De een vindt een 8-17 kantoorbaan prettig, de ander werkt liever 70 uur maar dan wel volgens zijn eigen rooster
Alle reacties Link kopieren
quote:lizzy75 schreef op 12 februari 2016 @ 20:41:

[...]



Helemaal oneens.

Partime werken is gewoon 'the best of both worlds'. Ik heb een leuke uitdagende baan en werk partime (0,6), zodat ik ook tijd heb voor mijn gezin en alles wat daarbij hoort. Ik ga heel graag naar mijn werk en ben ook heel graag thuis.



TO, toen ik begon met werken snapte ik ook niet hoe ik dit mijn hele leven vol zou gaan houden. Ondanks dat ik toen een leuke baan had. Ik snakte naar vrijheid en keek vaak jaloers naar mensen die buiten op straat langsliepen, terwijl ik verplicht binnen zat. En het is goed gekomen met me

Met jou gaat het ook goedkomen. Je moet even je draai vinden en kijken wat het beste bij je past. Kansen benutten en goede keuzes maken. Het duurt een paar jaar, maar dan heb je ook wat. Succes!Met parttime werken is mijn ww veel te laag en aangezien ik als 40plusser geen baan voor levenslang meer hoef te verwachten moet ik wel 40 uur werken zodat ik nog rond kan komen als ik weer n poos zonder werk zit.
Shoot first, ask questions later!
Alle reacties Link kopieren
Ik zou makkelijk nooit kunnen werken (niet financieel helaas) ik werk namelijk ook in en rond het huis, dan heb ik extra tijd voor mijn huishouden wat nu niet altijd lukt zoals ik dat zou willen, kan ik elke dag een uurtje sporten, lekker in mijn tuin bezig zijn, mijn moestuin nu eens goed opzetten, helpen op school van kind, de bejaarde buurvrouw helpen en veel vers koken. Dan kon ook mijn auto er uit (ik rij op werkdagen 2x1 uur) en had ik geen opvang meer nodig voor kind. Helaas breng ik met mijn 28 uur de helft van ons maandelijkse budget binnen (hbo opgeleid) en partner met 40 uur ook (lts geschoold) dus om de hypotheek te kunnen betalen heb ik niet veel keus. Overigens is mijn minimale budget wat moet binnenkomen 1800 euro voor mij. (Dan kan ik als ik ww krijg nog prima mee leven) dus als ik meer ga verdienen ga ik minder uren werken. Werk is voor mij op dit moment een noodzakelijk kwaad (als ik dat 3 jaar geleden toch geweten had....)
Alle reacties Link kopieren
Zit beetje met dubbele gevoelens je post te lezen. Ik snap je gevoel en de overstap na studeren naar echt werken is inderdaad wennen maar de ene werkplek is de andere niet en het is een zoektocht naar wat je precies wilt doen en welke omgeving jou het beste ligt dus dat dat hier niet gelijk is dat is niet zo raar. En nee het is niet overal zoals het bij jouw stage plek is maar dat zal je zelf ontdekken mits je het wel een kans geeft en niet met deze houding verder gaat want dan wordt het natuurlijk ook niks. Tenzij je een rijke vent aan de haak slaat, of de hoofdprijs in loterij wint zal je wel moeten werken en het zelf leuk moeten maken. Ik hoor je over je huidige collega´s praten dat iedereen heel stil is en alleen tijdens lunch gezellig is, wat doe je zelf om daar verandering in te brengen, neem je gedurende de dag zelf ook initiatief om praatje aan te knopen met je collega´s of is je houding zoals in je OP.



Nogmaals wil je gevoel niet weg wuiven maar tegelijkertijd voel ik ook wel beetje de behoefte om je een schop onder je achterwerk te geven. Reality check, werken is inderdaad niet altijd leuk, zo ook het leven niet maar het is aan jou en jouw instelling hoe je daar mee omgaat. Dus hup, zie dit stage adres al een eerste stap in je zoektocht naar datgene wat je echt graag wil doen en hang er niet gelijk een heel negatieve lading aan want dan maak je je hetzelf onnodig moeilijk en wordt het ook niks.
Alle reacties Link kopieren
quote:redbuIIetje schreef op 13 februari 2016 @ 07:34:

[...]



Met parttime werken is mijn ww veel te laag en aangezien ik als 40plusser geen baan voor levenslang meer hoef te verwachten moet ik wel 40 uur werken zodat ik nog rond kan komen als ik weer n poos zonder werk zit.Als alleenstaande is het inderdaad lastiger om rond te komen van een parttime-salaris/ww-uitkering. Ik heb ook heel wat jaren fulltime gewerkt en vond dat bij tijd en wijle ook zwaar/niet altijd leuk. Niet zozeer vanwege het werk, maar meer omdat er zo weinig vrije tijd overbleef.
Alle reacties Link kopieren
quote:lizzy75 schreef op 12 februari 2016 @ 20:41:

[...]

Helemaal oneens.

Partime werken is gewoon 'the best of both worlds'. Ik heb een leuke uitdagende baan en werk partime (0,6), zodat ik ook tijd heb voor mijn gezin en alles wat daarbij hoort. Ik ga heel graag naar mijn werk en ben ook heel graag thuis.

Komt op hetzelfde neer. Je bent op bepaalde dagen liever thuis dan op je werk.
Alle reacties Link kopieren
quote:tzippa2 schreef op 12 februari 2016 @ 19:32:

[...]

Als je niet werkt, heb je geen geld om iets buiten de deur te doen en dat is anders als jouw voorbeeld waarin je 2 dagen werkt en een hoog salaris ontvangt.



In deze verzorgingsstaat heb je altijd wel een uitkering en toeslagen e.d. Helemaal zonder inkomen zit je in principe nooit in dit land.



En de dingen die ik noemde hoeven niet zoveel geld te kosten, zoals wandelen. Voor de sportschool krijg je in bepaalde steden een tegemoetkoming in de vorm van bijzondere bijstand. Als je dan ook nog eens een goedkope sportschool voor fitness in de daluren kiest, dan is dat ook in de bijstand best te betalen.
Alle reacties Link kopieren
Ik vond mijn stages ook niet leuk en mijn eerste baan al helemaal niet. Verschrikkelijk zelfs.

Toen.in het onderwijs terecht gekomen (niet als docent) en ik vind het geweldig. Eerst fulltime gewerkt wat ik helemaal niet erg vond. Ging 9 vd 10X met plezier. Leuke collega's ook.

Nu heb ik kinderen en werk ik nog twee dagen. Ga nog steeds met plezier naar het werk. Denk wel eens dat het tegen zou vallen om weer vijf dagen te gaan werken. Ben dan nu wel beetje verwend. Niet zozeer dat ik vijf dgn werk heel erg zou vinden, maar meer wat erbij komt kijken, vroeg uit bed, naar het werk reizen, relatief laat thuis etc
Alle reacties Link kopieren
quote:Medina schreef op 13 februari 2016 @ 17:20:

[...]





In deze verzorgingsstaat heb je altijd wel een uitkering en toeslagen e.d. Helemaal zonder inkomen zit je in principe nooit in dit land.



En de dingen die ik noemde hoeven niet zoveel geld te kosten, zoals wandelen. Voor de sportschool krijg je in bepaalde steden een tegemoetkoming in de vorm van bijzondere bijstand. Als je dan ook nog eens een goedkope sportschool voor fitness in de daluren kiest, dan is dat ook in de bijstand best te betalen.Als je 'n koophuis hebt kun je dus gewoon fluiten naar 'n uitkering als je ww op is. Dan moet je 't zelf maar uitzoeken. De verzorgingsstaat is er niet voor mensen die altijd gewerkt en geinvesteerd hebben, die mogen dood neervallen van de Nederlandse staat die liever allerlei **** sponsort.
Shoot first, ask questions later!
Wat gebeurt er dan? Zeggen ze dan: dan verkoop je eerst je huis (van bijv 2 ton) en ga je maar in de allergoedkoopste sociale huurwoning zitten en op het moment dat je spaarrekening op nul staat mag je pas weer terugkomen, zoiets?
Alle reacties Link kopieren
quote:NYC schreef op 13 februari 2016 @ 22:22:

Wat gebeurt er dan? Zeggen ze dan: dan verkoop je eerst je huis (van bijv 2 ton) en ga je maar in de allergoedkoopste sociale huurwoning zitten en op het moment dat je spaarrekening op nul staat mag je pas weer terugkomen, zoiets?Of ze geven je 'n uitkering als lening die je moet terug betalen of als je dat niet kan omdat je nooit meer aan 'n baan komt, kunnen ze je huis onder je kont vandaan verkopen. Nederland is geen vriendelijk land voor z'n eigen burgers.
Shoot first, ask questions later!
Als je een beetje een leuk leven wilt, zul je toch moeten werken. Hoe dan ook. Dit hoeft natuurlijk niet perse een 9 tot 5 baan te zijn, maar er zal toch brood op de plank moeten komen. Is het niet gewoon een beetje koudwatervrees? Een soort afsluiting van een bepaalde fase (met meer vrijheid) naar een meer serieus, volwassen leven? Natuurlijk is een leuke baan belangrijk, maar de perfecte baan bestaat helaas niet. Maar er is meer in het leven, het draait niet alleen om werken. Wat deed je tijdens je studie dan voor de kost? Vond je dat ook zo erg? Probeer er in ieder geval achter te komen om het aan het soort werk ligt of aan het werken op zich. Succes!
Alle reacties Link kopieren
Ja zo gaat het er inderdaad aan toe. Als je door pech je baan kwijtraakt, ww is afgelopen, geen nieuwe baan en een onverkoopbaar huis.... nou dan zit je dus dik in de ellende. Echt waar. Op die manier zijn best wel wat mensen in de armoede beland en bij de voedselbank terechtgekomen. Als je dan je huis toch verkocht krijgt moet je nog maar een betalbare huurwoning zien te vinden. Het is echt veel erger dan sommigen denken.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven