Werk & Studie alle pijlers

ziek (burn-out) vast contract

29-06-2016 12:43 48 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoi allemaal, ik loop tegen bepaalde dingen aan. ik zal proberen het in het kort uit te leggen



ik ben een jaar ziek, had een leidinggevende functie.

ik moet van de bedrijfsarts reinegreren maar ik merk dat het steeds slechter met mij gaat.

mijn werkgever blijft mij onder druk zetten., het liefst neem in ontslag en kan ik ergens anders een frisse nieuwe start maken

ik heb vanmorgen een advocaat gebeld en die vertelde mij dat ik best ontslag kan nemen en dat hij mij daar mee kan helpen zodat ik nog een paar maanden salaris mee krijg.

ook heb ik met verschillende instanties contact gehad en die vertelde mij dat ik het beste naar de bedrijfsarts kan gaan zodat ik het 2e spoor in kan gaan zodat ze voor mij een andere baan gaan zoeken... is er iemand die daar ervaring mee heeft? is het slim? of kan ik het beste toch ontslag nemen en opzoek gaan naar een nieuwe baan?

ik hoop dat jullie mij kunnen helpen..
Alle reacties Link kopieren
quote:viva-amber schreef op 29 juni 2016 @ 13:54:

Na 2 jaar ziek ga je niet de ziektewet in.



Indien je ontslag neemt en je parttime gaat werken dan krijg je minder inkomen. Kun je ook leven van minder inkomen?Na 2 jaar ziekte kun je wel degelijk een WIA uitkering krijgen, vroeger ook wel de ziektewet genoemd. TO geeft aan dat ze minder gaat werken, kan zijn dat ze dan mogelijk deels arbeidsongeschikt wordt verklaart omdat ze vanwege haar ziekte niet meer uren kan werken.
quote:undercover23 schreef op 29 juni 2016 @ 13:00:

er is zoveel gebeurd in de jaren dat ik voor dit bedrijf werk, daarom wil/kan ik niet terug.

het is niet dat ik niet wil werken maar ik word elke keer tegen gewerkt.. als het net een beetje beter met mij gaat zorgen hun er weer voor dat er iets veranderd op de locatie waar ik werk.. het is nooit stabiel. altijd chaotisch.

herstellen 2e spoor hoe werkt dat precies?





Gewoon nooit zelf ontslag nemen. Ik ben zelf ooit in achteraf overspannen toestand ergens weggegaan en daarna van baan naar baan gehopt.

Gelukkig steeds wel weer iets.gevonden maar het levert erg veel extra stress op. Pas nu ik een paar jaar een leuke baan heb besef ik me hoe moe ik was.

Plus elke keer weer opnieuw beginnen is ook geen pretje, beginperiode nieuwe baan is altijd best pittig.

Ik zou desnoods bij deze werkgever een ander functie accepteren en misschien re-integreren richting minder uren ofzo.

Maar in deze toestand moet je dit soort beslissingen niet nemen.

En het is geen pushen maar een verplichting vanuit de werkgever he, dat ze je weer wat aanbieden.
quote:undercover23 schreef op 29 juni 2016 @ 13:00:

er is zoveel gebeurd in de jaren dat ik voor dit bedrijf werk, daarom wil/kan ik niet terug.Bedoel je hiermee dat je je hebt ziekgemeld vanwege een arbeidsconflict? Zo nee, waarom kun je dan niet terug? Dat je niet wilt is duidelijk, maar niet kunnen?
Alle reacties Link kopieren
Vroeger heette het WAO dus dat klopt ook niet. Vroeger was de wachttijd 52 weken (<2004) en nu 104 weken. Die wachttijd wordt in de volksmond ziektewet genoemd. In de ziektewet bij je werkgever of in het ziektewetvangnet bij het UWV.



Je komt tegenwoordig niet zo snel in de WIA. Een urenbeperking moet medisch goed onderbouwd zijn. Zij kan net goed <35% ao worden, dan krijg je geen WIA. TO bepaalt zelf niet of zij een urenbeperking heeft na 104 weken ziekte dat doet een verzekeringsarts. Zij kan ook al voor het einde van het 2de ziektejaar gere-integreerd zijn. Er valt niet te zeggen dat zij wat dan ook krijgt mbt uitkering zeker niet wanneer zij zelf ontslag neemt want dan speelt er benadeling en krijg je helemaal niets.



Je hebt de klok horen luiden maar je weet niet waar de klepel hangt.
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
Alle reacties Link kopieren
Als je echt weg wil zou je ook met je werkgever in gesprek kunnen gaan. Goede kans dat hij ook van jou af wil nu je na een jaar ziekte nog niet terug wil/kan komen. Je zou bijvoorbeeld kunnen afspreken dat je ontslagen wordt zodat je je ww recht behoud, of dat je x maanden doorbetaald wordt zonder arbeidsverplichting.. zoiets.
Alle reacties Link kopieren
Uiteraard als iemand zelf ontslag neemt krijg je geen uitkering, dat zeg ik ook nergens andersom.



Ik maak regelmatig mee dat medewerkers wel degelijk een WIA uitkering krijgen, mijn ervaring is hierin dus anders dan die van jou. Een burn-out is mijn inziens een flinke beperking maar is daar in tegen wel goed behandelbaar zodat je er mee om kan gaan.



Al met al moet er eerst een FML en een degelijk advies komen van een arbeidsdeskundige anders kun je hoog of laag springen maar dan weet je wel waar je aan toe bent en waar je samen met je werkgever naar toe werkt. Er zijn opties genoeg maar contract verlaging zou mijn voorkeur, binnen de eerste twee jaar ziekte, nooit hebben.
Hier moet je met je bedrijfsarts en leidinggevende in gesprek over blijven. Wat is op dit moment passend? Jij hebt de plicht om aan je herstel te werken en zo snel mogelijk weer gezond aan het werk te zijn. Je werkgever heeft de plicht om daar ook zijn best voor te doen. Als het toch te veel blijft moeten jullie kijken naar passend werk. Als dat nog niet gaat moet je naar 2e spoor kijken. Geen ontslag nemen als je ziek bent hoor, dat is echt niet slim. Als je wel ergens anders aan de slag kan ben je niet ziek, maar kies je ervoor dit werk niet meer te doen. Dat is een keuze die je zelf moet maken natuurlijk.
Alle reacties Link kopieren
Jaren geleden heb ik ook een burn-out gehad, een flinke zelfs.

Werkgever begon na een een half jaar moeilijk te doen.

Financieel gezien was ik niet afhankelijk van mijn baan,

dus heb ontslag genomen terwijl ik in de ziektewet zat.



Jouw advocaat zegt dat je er nog een paar maanden salaris uit kunt trekken?

Persoonlijk zou ik me daar niet prettig bij voelen.

Langdurig ziekzijn is voor de werknemer erg vervelend, maar voor de werkgever natuurlijk ook.

Waarom er nog een slaatje uit slaan?
quote:Chili-concarne schreef op 29 juni 2016 @ 17:09:

Jaren geleden heb ik ook een burn-out gehad, een flinke zelfs.

Werkgever begon na een een half jaar moeilijk te doen.

Financieel gezien was ik niet afhankelijk van mijn baan,

dus heb ontslag genomen terwijl ik in de ziektewet zat.



Jouw advocaat zegt dat je er nog een paar maanden salaris uit kunt trekken?

Persoonlijk zou ik me daar niet prettig bij voelen.

Langdurig ziekzijn is voor de werknemer erg vervelend, maar voor de werkgever natuurlijk ook.

Waarom er nog een slaatje uit slaan?



Dit vind ik echt geen slaatje uit slaan hoor. Werknemer moet nu in 1e instantie om zichzelf denken en het advies van die advocaat vind ik slecht, want wat als het niet lukt om een nieuwe baan te vinden? Die paar maanden loon zijn zomaar op.



Beter gaat ze naar de arbo voor overleg.
Alle reacties Link kopieren
quote:Hoezitdit schreef op 29 juni 2016 @ 17:17:

[...]





Dit vind ik echt geen slaatje uit slaan hoor. Werknemer moet nu in 1e instantie om zichzelf denken en het advies van die advocaat vind ik slecht, want wat als het niet lukt om een nieuwe baan te vinden? Die paar maanden loon zijn zomaar op.



Beter gaat ze naar de arbo voor overleg.Als je ontslag neemt kun je toch niet verwachten dat je oude werkgever je salaris door betaald??
quote:Chili-concarne schreef op 29 juni 2016 @ 17:09:

Jaren geleden heb ik ook een burn-out gehad, een flinke zelfs.

Werkgever begon na een een half jaar moeilijk te doen.

Financieel gezien was ik niet afhankelijk van mijn baan,

dus heb ontslag genomen terwijl ik in de ziektewet zat.



Jouw advocaat zegt dat je er nog een paar maanden salaris uit kunt trekken?

Persoonlijk zou ik me daar niet prettig bij voelen.

Langdurig ziekzijn is voor de werknemer erg vervelend, maar voor de werkgever natuurlijk ook.

Waarom er nog een slaatje uit slaan?



Fijn dat jij het kon, maar ik wil je even een zeer realistisch doemscenario schetsen.



TO neemt nu ontslag, in de hoop dat ze herstelt van haar burnout en in de toekomst weer aan het werk kan. Door ontslag te nemen heeft ze geen recht op WW, waardoor ze ook geen recht heeft op een ziektewetuitkering van het UWV. Als TO nooit meer dusdanig herstelt van haar burn-out dat ze nog aan het wek kan, is ze veroordeeld tot WWB. Als ze pech heeft komt ze er niet in of heeft ze ook nog sollicitatieplicht terwijl ze eigenlijk niet kan werken.



Daarom, nooit ontslag nemen als je ziek bent! Je geeft daarmee al je zorgvuldig opgebouwde sociale zekerheidsrechten op.
Alle reacties Link kopieren
Zou ook geen ontslag nemen, eigenlijk altijd een slecht idee, bespreken met je arbo arts lijkt me beter idee.



Volgens mij accepteerd uwv burn out ook niet als diagnose of slechts ten dele, voor een wia uitkering, heel goed uitzoeken voor je dergelijke knopen doorhakt, zeker als je afhankelijk bent van jouw inkomen
quote:Lady_Vintage schreef op 29 juni 2016 @ 18:13:

[...]





Fijn dat jij het kon, maar ik wil je even een zeer realistisch doemscenario schetsen.



TO neemt nu ontslag, in de hoop dat ze herstelt van haar burnout en in de toekomst weer aan het werk kan. Door ontslag te nemen heeft ze geen recht op WW, waardoor ze ook geen recht heeft op een ziektewetuitkering van het UWV. Als TO nooit meer dusdanig herstelt van haar burn-out dat ze nog aan het wek kan, is ze veroordeeld tot WWB. Als ze pech heeft komt ze er niet in of heeft ze ook nog sollicitatieplicht terwijl ze eigenlijk niet kan werken.



Daarom, nooit ontslag nemen als je ziek bent! Je geeft daarmee al je zorgvuldig opgebouwde sociale zekerheidsrechten op.Dit dus!
Alle reacties Link kopieren
Kun je geen andere oplossing zoeken? Andere functie binnen zelfde bedrijf? Een vast contract verspelen in deze tijd is echt zonde (en ik spreek uit ervaring).
quote:elein schreef op 29 juni 2016 @ 14:56:

Als je echt weg wil zou je ook met je werkgever in gesprek kunnen gaan. Goede kans dat hij ook van jou af wil nu je na een jaar ziekte nog niet terug wil/kan komen. Je zou bijvoorbeeld kunnen afspreken dat je ontslagen wordt zodat je je ww recht behoud, of dat je x maanden doorbetaald wordt zonder arbeidsverplichting.. zoiets.



Wat een slecht advies!



TO krijgt geen WW in haar situatie. Ten eerste is de werkgever verplicht om het loon gedurende de eerste 104 ziekteweken door te betalen, en deze betaalplicht gaat het UWV en dus de samenleving echt niet overnemen omdat TO en de werkgever het toevallig op een akkoordje willen gooien omdat ze wel van elkaar af willen. En ten tweede geldt voor het verkrijgen van een WW-uitkering de voorwaarde dat je beschikbaar moet zijn voor werk, en dat is TO niet, want TO is ziek.
quote:rower schreef op 29 juni 2016 @ 18:42:

Kun je geen andere oplossing zoeken? Andere functie binnen zelfde bedrijf? Een vast contract verspelen in deze tijd is echt zonde (en ik spreek uit ervaring).



Blijven zitten in een omgeving die je 8 uur per dag enorm veel stress oplevert, is een aanslag op je kwaliteit van leven en algemene welzijn. Daarin blijven hangen alleen maar om een vast contract zou nog meer zonde zijn.



Echter, het is wel zo verstandig om vervolgstappen met beleid te maken. Oftewel: reintegratie tweede spoor, ipv een ontslag.
Alle reacties Link kopieren
zelf ontslag nemen is niet slim.. ik zou sowieso je niet gek laten maken door bedrijfsarts..
Alle reacties Link kopieren
quote:Chili-concarne schreef op 29 juni 2016 @ 17:22:

[...]





Als je ontslag neemt kun je toch niet verwachten dat je oude werkgever je salaris door betaald??Daarom is het van de advocaat ook een slecht advies. Ervan uitgaande dat TO niet zonder haar salaris kan zoals jij.
Alle reacties Link kopieren
quote:Lady_Vintage schreef op 29 juni 2016 @ 18:13:

[...]





Fijn dat jij het kon, maar ik wil je even een zeer realistisch doemscenario schetsen.



TO neemt nu ontslag, in de hoop dat ze herstelt van haar burnout en in de toekomst weer aan het werk kan. Door ontslag te nemen heeft ze geen recht op WW, waardoor ze ook geen recht heeft op een ziektewetuitkering van het UWV. Als TO nooit meer dusdanig herstelt van haar burn-out dat ze nog aan het wek kan, is ze veroordeeld tot WWB. Als ze pech heeft komt ze er niet in of heeft ze ook nog sollicitatieplicht terwijl ze eigenlijk niet kan werken.



Daarom, nooit ontslag nemen als je ziek bent! Je geeft daarmee al je zorgvuldig opgebouwde sociale zekerheidsrechten op.Ze geeft anders wel zelf aan dat ze het liefst ontslag neemt om ergens anders opnieuw te gaan beginnen.
quote:Chili-concarne schreef op 29 juni 2016 @ 20:01:

[...]





Ze geeft anders wel zelf aan dat ze het liefst ontslag neemt om ergens anders opnieuw te gaan beginnen.Ja en? Daarmee graaft ze een kuil voor zichzelf waar ze weleens heel moeilijk weer uit kan komen. Daar mogen mensen best voor waarschuwen. Bovendien kenmerkt een burn-out zich door niet de meest verstandige beslissingen nemen omdat je simpelweg niet kan overzien wat het effect is of omdat je instinct vluchten zegt. Echt heel erg niet verstandig.
Alle reacties Link kopieren
quote:Chili-concarne schreef op 29 juni 2016 @ 20:01:

[...]





Ze geeft anders wel zelf aan dat ze het liefst ontslag neemt om ergens anders opnieuw te gaan beginnen.



Euhhh... 95% van de mensen met een burnout wil volgens mij het liefst direct ontslag nemen. Omdat je mega moe bent en iedereen aan je kop zeurt en aan je trekt om weer te gaan werken. Terwijl je bekaf bent en ziek. Dus ja, het liefst wil je van al het gezeik af zijn. En werkgevers maken hier maar al te graag misbruik van door aan te sturen op ontslag.



Maar dit moet je nooit doen. Tenzij je rijk bent en minstens 2 jaar financieel zelf kunt overbruggen inclusief zorgkosten. En je zeker weet dat het geen blijvende arbeidsongeschiktheid is.
Alle reacties Link kopieren
Nooit ontslag nemen !

Men heeft geen poot om op te staan en zal naar de rechter moeten. Zieke werknemers kunnen niet worden ontslagen.

Gewoon lekker uitzieken en afwachten.



Mij hebben ze tijdens mijn ziekte proberen te dwingen om een niveau lager te gaan werken.

Was natuurlijk goedkoper in de loonkosten.



Ook heeft de werkgever de wettelijke plicht om je passend werk aan te bieden.

Bedrijfsarts is niet te vertrouwen want hij krijgt zijn salaris van de werkgever.



Rob
quote:bartjedelft schreef op 02 juli 2016 @ 00:59:

Nooit ontslag nemen !

Men heeft geen poot om op te staan en zal naar de rechter moeten. Zieke werknemers kunnen niet worden ontslagen.

Gewoon lekker uitzieken en afwachten.



Mij hebben ze tijdens mijn ziekte proberen te dwingen om een niveau lager te gaan werken.

Was natuurlijk goedkoper in de loonkosten.



Ook heeft de werkgever de wettelijke plicht om je passend werk aan te bieden.

Bedrijfsarts is niet te vertrouwen want hij krijgt zijn salaris van de werkgever.



RobJe spreekt jezelf tegen. De werkgever is inderdaad verplicht mee te werken aan re-integratie (net zoals de werknemer trouwens). En dan kan het zijn dat je werk aangeboden krijgt op een lager niveau.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven