Werk & Studie alle pijlers

Ziekmelden of verlof

05-09-2016 10:05 88 berichten
Alle reacties Link kopieren
Dames,



Binnenkort word ik opgeroepen voor een kleine ingreep onder narcose. Dit zal binnen nu en 2 weken zijn.

Op mijn werk zijn ze niet zo dol op ziekmelden en zit er nu aan te denken om verlofdagen op te nemen. De dag van de ingreep zelf en 2 dagen erna om bij te komen en te herstellen.



Mijn partner vindt het raar en zegt dat ik mij gewoon moet ziekmelden. Hoe denken jullie hierover. Zouden jullie zelf verlof opnemen of ziek melden?
Alle reacties Link kopieren
O ja en je hoeft de reden niet te vertellen.
Alle reacties Link kopieren
Ik zou me ziekmelden. Ook de dagen na de ingreep als dat nodig is.



Een paar uur werken of aangepast werk doen zou ik niet doen als je volgens de dokter op die dagen rust moet houden. Dat is namelijk geen rust houden.
Don't waste your time on jealousy,
Sometimes you're ahead, sometimes you're behind.
Alle reacties Link kopieren
Gelukspopje ik ben al bezig met zoeken, helaas gaat het niet zo vlot.

Diana nee niks cosmetisch maar echt medisch, ik ga mij gewoon ziekmelden heb ik besloten.
Alle reacties Link kopieren
Er wordt overigens hier niet echt ingegaan op de vraag of het medisch noodzakelijk is. En dat maakt m.i. toch een wereld van verschil. Ik heb eens een (mannelijk) teamlid gehad die zich een week had ziek gemeld omdat hij zich had laten steriliseren. Dat is niet medisch noodzakelijk en vond ik dan ook geen reden voor ziekmelding (nog buiten het feit dat een week voor zo'n kleine ingreep idioot lang is).



Dus voordat we een advies kunnen geven waar je ook wat aan hebt is het handig om de aard van de ingreep te melden.
Alle reacties Link kopieren
quote:Susan schreef op 05 september 2016 @ 10:38:

Ik zou me ziekmelden. Ook de dagen na de ingreep als dat nodig is.



Een paar uur werken of aangepast werk doen zou ik niet doen als je volgens de dokter op die dagen rust moet houden. Dat is namelijk geen rust houden.Is het rust houden als in op bed liggen of meer als niet tillen, terwijl je een kantoorbaan hebt. Zit best wel een verschil in.
Als klagen telde als werk, dan had mijn ex zich ook moeiteloos een Mercedes kunnen veroorloven.
Alle reacties Link kopieren
quote:Sweety2015 schreef op 05 september 2016 @ 10:35:

O ja en je hoeft de reden niet te vertellen.

Hoeft niet nee, maar als een werkgever het verdacht vindt dan kan hij uiteraard maatregelen treffen om te toetsen of de ziekmelding rechtvaardig was.



Ziekmelden is bedoeld voor redenen die een werknemer zijn/haar functioneren op de werkvloer verslechtert of onmogelijk maakt. Het is aan de werknemer om te bepalen of dat inderdaad zo is.
Alle reacties Link kopieren
Bij ons vinden ze het weer niet zo leuk als je verlof opneemt.

Sterkte met de ingreep en het herstel!
Alle reacties Link kopieren
En het forum hoeft niet te beoordelen of ziekmelding gerechtvaardigd is. Dat mag de betreffende arbo-arts doen.
Alle reacties Link kopieren
quote:Sweety2015 schreef op 05 september 2016 @ 10:35:

Geen een baas houdt van ziekmelden, dat is logisch



Niet helemaal mee eens. Als je een goede werkgever bent dan weet je dat je mensen in dienst hebt. Die kunnen ziek worden. Of overwerkt. Of ze moeten een operatie ondergaan. Of in hun privé leven iets naars meemaken.

De kans is behoorlijk groot dat zoiets een keer gebeurt.



Dan kun je als werkgever beter begrip/medeleven tonen. Dan is de kans dat een werknemer zich juist meer betrokken zijn zijn bedrijf gaat voelen. En dus meer inzet zal tonen.



Ik had ooit ook een baas die merkbaar niet blij was als je ziek werd of naar de dokter of iets dergelijks moest. Er werd ook verwacht dat je de verloren tijd ging inhalen. Dan merk je gewoon dat werknemers zich daardoor minder serieus gaan inzetten. Op die werkvloer was daar wel sprake van.

Voor mij een van de redenen om daar weg te gaan. Ik heb dat ook gemeld toen ik mijn ontslag indiende. Frappant was dat tegelijk met mij twee andere collega's het ook zat waren. Op een bedrijf van rond de 10 man is dat een behoorlijke aderlating.
Ik ben vaak tegen ziek melden. Sommigen zijn geneigd bij iedere nies in bed te blijven, maar in dit soort gevallen denk ik ..... meid ziekmelden. Ik neem aan dat je niet voor je lol onder het mes gaat.



Vergelijk het met kinderen krijgen. Dat is toch ook puur voor jezelf en niet voor de werkgever, maar geen moeder die daar haar eigen verlof voor gebruikt.
Ik vind onder narcose gaan iets om je ziek voor te melden. Je gaat, mijns inziens, niet zonder medische noodzaak onder narcose. Bovendien kan je je behoorlijk beroerd voelen na zo'n narcose (hoeft niet, ik heb er nooit last van)



Je baas mag blij zijn dat je van te voren aankondigt dat je ziek gaat zijn ;) Dan kan hij er in ieder geval rekening mee houden. Dat is met "gewoon" ziek zijn anders. Dat is voor een baas inderdaad vervelend. Maar of je nou verlof op neemt, of je ziek meldt (van te voren dus) hij kan ruim op tijd iets regelen... Dus wat dat betreft lijkt het me voor je baas dus geen verschil uitmaken....
Alle reacties Link kopieren
Ziekmelden.

Medische noodzaak is niet relevant.
Alle reacties Link kopieren
quote:coravanmora schreef op 05 september 2016 @ 11:40:

Ziekmelden.

Medische noodzaak is niet relevant.Toevallig is het dat wel. Stel dat je alleen maar onder het mes gaat voor een cosmetische ingreep, dan is dat een niet medisch noodzakelijke ingreep en mag je je dus niet ziekmelden.
Als klagen telde als werk, dan had mijn ex zich ook moeiteloos een Mercedes kunnen veroorloven.
Alle reacties Link kopieren
Dank voor alle adviezen dames, ik waardeer het enorm.

Medische noodzaak is er zeker.
Alle reacties Link kopieren
Opvallend dat de meeste meteen zonder aarzelen en zonder dat ze weten wat TO heeft, ziekmelden zeggen. Ik vind dat het nogal ligt aan wat je laat doen. Voor een borstvergroting zou ik ziekmelden echt belachelijk vinden, maar de Viva dames die meteen reageerden blijkbaar niet. Dus TO, mi ligt het eraan wat je laat doen.
Alle reacties Link kopieren
2 weken geleden ben ik op een donderdag geopereerd (op vrijdag ben ik vrij). Helaas kreeg ik nog een ontsteking na mijn operatie en heb mij daarna maandag ziek gemeld voor de rest van de week (ik werk 4 dagen).

Nu zie ik vandaag op mijn loonstrookje dat ik 4 ziektedagen heb en 1 dag verlof. De dag van de operatie hebben ze als verlof toegekend ipv ziektedag. Nu is mijn salaris deze maand lager, omdat wij bij ziekte 70% krijgen uitbetaald.

Zal ik hier nog wat van zeggen of moet ik het laten gaan?
Alle reacties Link kopieren
Dit is echt ziek, vakantie is ergens anders voor bedoeld.



Je houdt vast ook niet van operaties...maar toch moet het gebeuren.
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
Alle reacties Link kopieren
Misschien staat bij jou in de je contract of cao dat je eerste ziektedag een verlofdag is



Mijn man werkt in het transport en daar staat het zo in de cao. Ziek-zijn kost je dus altijd zelf ook één verlof dag.
Alle reacties Link kopieren
Ik ben laatst ook geopereerd. Heb van te voren aangegeven wanneer de operatie is en per die dag ben ik gewoon ziek gemeld.
Alle reacties Link kopieren
Bedoel dit (is de tekst uit de CAO):

5. Behalve in geval van een bedrijfsongeval is de werkgever bevoegd bij iedere ziekmelding

een wachtdag toe te passen. Dit houdt in dat er over 1 dag (de eerste dag van

arbeidsongeschiktheid) geen loon wordt betaald. Wanneer een werknemer opnieuw

arbeidsongeschikt wordt, en er sinds de laatste dag van de voorgaande

arbeidsongeschiktheidsperiode nog geen vier weken zijn verstreken, kan voor het nieuwe

ziektegeval geen wachtdag worden toegepast.
Alle reacties Link kopieren
quote:Arizona15 schreef op 05 september 2016 @ 11:50:

Dank voor alle adviezen dames, ik waardeer het enorm.

Medische noodzaak is er zeker.

Gewoon doen dus.

Je werkgever kan niet van ziekmeldingen houden, maar dan had hij geen werkgever moeten worden. Natuurlijk bestaat er k**personeel, maar ik word altijd een beetje moe van werkgevers die overal moeilijk over doen. Bij personeel hebben horen ook dit soort dingen.
Alle reacties Link kopieren
quote:groenebroek schreef op 24 oktober 2016 @ 14:57:

Misschien staat bij jou in de je contract of cao dat je eerste ziektedag een verlofdag is



Mijn man werkt in het transport en daar staat het zo in de cao. Ziek-zijn kost je dus altijd zelf ook één verlof dag.Dat is geen verlofdag maar een wachtdag.
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
Alle reacties Link kopieren
Geen idee Groenebroek, wij hebben geen CAO en vallen dus onder de wettelijke bepalingen.

Van de overige 4 dagen heb ik 70% gekregen, dat wist ik van te voren, maar ik ging er eigenlijk van uit dat de operatiedag ook onder ziekte zou vallen.

HR is nu helaas niet meer aanwezig, anders had ik het even gevraagd.
Alle reacties Link kopieren
quote:chocolol schreef op 05 september 2016 @ 20:39:

Opvallend dat de meeste meteen zonder aarzelen en zonder dat ze weten wat TO heeft, ziekmelden zeggen. Ik vind dat het nogal ligt aan wat je laat doen. Voor een borstvergroting zou ik ziekmelden echt belachelijk vinden, maar de Viva dames die meteen reageerden blijkbaar niet. Dus TO, mi ligt het eraan wat je laat doen.

Zwanger worden en kinderen baren is ook niet medisch noodzakelijk en daar melden massas vrouwen zich ook maandenlang voor ziek.

Dus zeker ziekmelden als je een ingreep laat uitvoeren. Wat voor ingreep dan ook.
Shoot first, ask questions later!
Alle reacties Link kopieren
quote:redbuIIetje schreef op 24 oktober 2016 @ 15:02:

[...]



Zwanger worden en kinderen baren is ook niet medisch noodzakelijk en daar melden massas vrouwen zich ook maandenlang voor ziek.

Dus zeker ziekmelden als je een ingreep laat uitvoeren. Wat voor ingreep dan ook.Mee eens.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven