Na de bevalling

26-07-2014 16:36 47 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hi meiden,



Momenteel ben ik 38 weken zwanger. Onze spruit zit volgens mij nog wel prima daarbinnen, maar ik kan niet wachten tot ik haar in mijn armen heb.



Momenteel heb ik, zoals de meeste volgens mij, best een aantal kwalen waar ik graaag weer vanaf wil, zoals enorm slecht slapen, last van benauwheid, last van rug. Nou vroeg ik me af of dat inderdaad in 1 klap over is na de bevalling. Dit heb ik weleens gelezen. Zijn hier ervaringsdeskundige die hier een antwoord op hebben?



En ja..ik realiseer me wel dat er mogelijk weer nieuwe kwalen voor terugkomen (hechtingen, tepelkloven enz), maar dat zien we dan wel weer. Lijkt me zo heerlijk om in ieder geval weer iets "mobieler" te zijn!!



Groetjes
Alle reacties Link kopieren
Wel last van gehad:

- Beurs kruis, maar da's ook niet meer dan logisch

- Enorme blauwe plek van de ruggenprik (door mijn eigen blijkbaar anatomisch onmogelijk dicht op elkaar zittende wervels daar, dus dat zal wel meevallen).

- Stuwing. Dat was wel echt naar, maar na 3 dagen over



Zorgen om gemaakt maar totaal geen last van gehad:

- Zweten

- poepen/plassen geen enkel probleem (tip: veel drinken tijdens bevalling als het lukt)

- lekkende tieten

- overmatig vloeien (slechts een dagdeel zo'n netje kraamverband aangehad, daarna gewoon maandverband)

- Kraamtranen - niet gezien

- Momzilla geworden - gelukkig ook niet



Voordelen

- Ik slaap sinds de bevalling echt heerlijk (tijdens zwangerschap soms uren wakker). Natuurlijk, het kind wil in het begin vaaketen, maar dat vond ik geen enkel probleem. Net alsof je in de nacht na Sinterklaasavond opeens uit bed mag om met je favoriete speelgoed te spelen. Ik slaap nu (6mnd) nog steeds veel beter dan ooit ervoor.

- Je kan (na 3 dagen stuwing) weer op je buik liggen/slapen!

- Mag de trap weer op en af rennen (tijdens zwschap streng verboden door de bekkenfysiomevrouw).

- Je lijf is weer van jou alleen.

- Geen maagzuur meer

- Geen geschop meer

- Baby.



Succes met de laatste lootjes
Och ja, dat vloeien. Had ik voor mijn eerste bevalling nog gedacht dat ik dat echt niet zou gebruiken, dat viel tegen. De eerste dagen steeds twee tegelijk, waar ik drie uur mee deed. Ik heb de dag na de bevalling, toen ik weer kon staan, zelfs in paniek de verpleegkundige gebeld van onder de douche. Die heeft moeten helpen met afdrogen en razendsnel die grote onderbroek aantrekken. Heel gênant.
Alle reacties Link kopieren
Ik vond slapen met een dikke buik minder oncomfortabel dan met gestuwde borsten. Wat vond ik dát naar zeg! Verder wel heel relaxed dat ik niet meer 3x per nacht moest plassen.

Wat ik eigenlijk nog het meest vond tegenvallen van de eerste paar weken/maanden was dat ik mijn rust moest pakken als zoon sliep. Bijvoorbeeld als ie om 21.00 gedronken had, kwam ie vaak rond 23-00 uur weer. Maar als ik dan zelf 'pas' om half 11 naar bed ging, werd ik zó gaar wakker. Dus zorgde ik in het begin dat ik dan ook gewoon na 21 uur ging slapen en dan viel het allemaal wel mee. Paar x eigenwijs geweest maar je vermoeide lichaam valt vroeg of laat toch wel door de mand
Alle reacties Link kopieren
quote:betjebig schreef op 26 juli 2014 @ 20:16:

Och ja, dat vloeien. Had ik voor mijn eerste bevalling nog gedacht dat ik dat echt niet zou gebruiken, dat viel tegen. De eerste dagen steeds twee tegelijk, waar ik drie uur mee deed. Ik heb de dag na de bevalling, toen ik weer kon staan, zelfs in paniek de verpleegkundige gebeld van onder de douche. Die heeft moeten helpen met afdrogen en razendsnel die grote onderbroek aantrekken. Heel gênant.



Oh ja idd! Met m'n beurse stramme lijf was ik ook absoluut niet snel genoeg in afdrogen, omatent aantrekken en kraamverband installeren. Wat was ik blij die dag erna toen 't me wel weer zelf lukte!



Nou, nog ff de voordelen dan van na de bevalling vs. voor de bevalling

- ik kan weer op m'n buik slapen (nadat de stuwing weg was)!

- ik kan weer normaal omdraaien in bed (dit is pas enkele dagen na de bevalling)

- ik kan m'n bikinilijn weer bijwerken en ook daadwerkelijk zien wat ik doe

- ik kan m'n benen scheren en teennagels knippen/lakken zonder gymnastiekoefeningen te moeten doen

- m'n navel is weer uitgedeukt

- ik kan m'n eigen broek weer aan

- ik kan eindelijk met onze dochter knuffelen

- geen maagzuur weer, dus eindelijk weer normale porties eten

- broodje filet americain, biefstuk en wijn! Nou ja, die laatste dan wel in een strak schema "ok, ik heb gevoed, dan kan ik NU een glas wijn drinken"

- door zwangerschapsvergiftiging hield ik heel veel vocht vast. Inmiddels is dat verdwenen dus ik kan eindelijk weer al mijn schoenen aan

- zien hoe mijn man met onze dochter knuffelt
Ik had gruwelijke jeuk, dat was direct na de keizersnee over! Heel bijzonder. Ook vocht in mijn voeten, verstopte neus, maagzuur etc. was in no time verdwenen.

Tevens behoor ik tot de weinige gelukkigen begrijp ik, die heerlijk slaapt na de bevalling. Ons kleintje krijgt tussen en 11-12 een voeding dan tussen 4-5 en vervolgens om 8-9 uur! Hij gaat direct weer slapen na de voeding! Manlief doet de nachtvoeding en ik de andere 2. Als hij weer gaat werken doet hij de laatste voeding en ik de nacht en later. Dus voorlopig ben ik heerlijk uitgerust. Hopelijk blijft dat zo ;)



Succes met de laatste loodjes, zet m op!
quote:betjebig schreef op 26 juli 2014 @ 20:16:

Och ja, dat vloeien. Had ik voor mijn eerste bevalling nog gedacht dat ik dat echt niet zou gebruiken, dat viel tegen. De eerste dagen steeds twee tegelijk, waar ik drie uur mee deed. Ik heb de dag na de bevalling, toen ik weer kon staan, zelfs in paniek de verpleegkundige gebeld van onder de douche. Die heeft moeten helpen met afdrogen en razendsnel die grote onderbroek aantrekken. Heel gênant.Oh, voor het helpen met al die kraamverbanden had ik gelukkig een man die dat met alle liefde deed. En een dag later kon ik het alweer af met een gewone onderbroek en een nachtverband, na beide bevallingen . En vooral bij de eerste vond ik dat een zegen, want het zitten was toch al geen uitgezocht genoegen met die enorme zeemansknopen in mijn kruis, laat staan als er ook nog tien centimeter dakpansgewijze celstof tegenaan drukte .
Oh ja, één kwaaltje schiet me wel weer te binnen: absoluut verlies van decorum. Nadat ik tijdens het bevallen zo veel uren open en bloot tentoongesteld had gelegen kon het me allemaal helemaal niet meer bommen. Ik liep rustig de drukbevolkte ziekenhuisgang op om te gaan plassen, enkel gehuld in een netonderbroek met voornoemde dakpansgewijze kraamverbanden. Toen de verlos op huisbezoek kwam en vroeg of ik al stuwing had trok ik vrolijk alles uit om de stuwing aan de wereld te vertonen, dus ook aan het kraambezoek. En zelfs heb ik een keer de deur opengedaan met een tiet uit mijn bloes toen er een bezorger voor de deur stond met een bos bloemen .



Gelukkig is dat gedrag wel weer overgegaan, na verloop van tijd .
Alle reacties Link kopieren
Ik heb wel tijdens de bevalling met gebroken vliezen rondgescharreld in het zkh(en dus met kraamverband), maar ik was natuurlijk nog wel enorm zwanger en dus vaak plassen.



Ben ik echt vier keer die "dakpannen" (mooi verwoord allemaal LV) in de toiletpot verloren omdat ik er niet aan dacht toen ik ging zitten, waarvan 2x doorgespoeld voor ik het doorhad. Ik verwacht nog steeds een rekening voor aanleg nieuwe riolering daar, maar het is wel een tip voor thuis
Ik kon bij de tweede juist helemaal niet meer plassen toen de vliezen eenmaal (kunstmatig) gebroken waren. Mijn blaas zat stampvol, maar blijkbaar drukte zoons nogal groot uitgevallen hoofd de urinebuis dicht of zo, want er kwam geen druppel uit. Dat werd dus een katheter... nou ja dat kon er ook nog wel bij .



Bij dochter kreeg ik pas plasdrang toen alles achter de rug was, maar toen moest ik ook echt als een kameel. De verpleeg riep nog dat ik moest blijven liggen en zo, maar ik heb net zo lang gedramd tot ik naar het toilet mocht. En daar ging ik dus, ongeveer in mijn nakie. Ik geloof dat ik wel tien minuten heb zitten plassen voor de boel leeg was .
Alle reacties Link kopieren
Mijn zwangerschappen gingen probleemloos en dan ook gewoon met 42 weken bevallen, tuurlijk een enorme buik, en veel moeten plassen, maar geen vocht vastgehouden of iets. Bij de eerste echter een loodzware bevalling 26 uur, enorme aambeien, en een totaal ruptuur, heb een week krom gelopen, en zes weken niet kunnen zitten, nachtelijk zweten, enorm gevloeid na beide bevallingen, en ja twee kraamverbanden tegelijk.. en snel weer verschonen. Oudste sliep wel door gelijk dat was fijn. Na mijn tweede bevalling enorme stuwing.. Pamela Anderson was er niets bij.
Alle reacties Link kopieren
Wat n leuke vraag



Maagzuur, bekkenpijn en rugpijn was bij mij snel verdwenen.. en ik miste ze enorm na mn bevalling.. maakte plaats voor:



-nog minder mobiel, gekneusd stuitje opgedaan tijdens bevalling

-nog minder slaap

-meer zweten

-gigantische aambeien

-pijn bij t plassen en poepen

-veel bloedverlies



Maar je hebt wel je mini en dat maakt alles goed (l) maar ik vind zwangerschap kwalen peanuts in vergelijking met kwalen na de bevalling.. maar iedereen is anders!
Alle reacties Link kopieren
Ik ben nu 38+6 weken van mijn 2e kindje en kijk er ook naar uit om van de kwaaltjes af te zijn en mijn lijf weer voor mezelf te hebben. Gewoon weer kunnen bukken en tillen, even snel de trap op kunnen rennen, lekker doorfietsen etc. En straks natuurlijk genieten van de baby!



Na de bevalling van mijn eerste ben ik snel hersteld. Ik had ook last van nachtzweten, maar dan raak je tenminste die dikke voeten weer kwijt. Deze keer trouwens geen last van vocht vasthouden, terwijl ik toen in de winter zwanger was en nu met het warme weer.



Verder viel het me allemaal erg mee. De hechtingen waren gevoelig maar alles heelde snel en goed. Veel bloed verloren, verbanden leken eerste dagen nooit groot genoeg. Gelukkig werd de vloer voor me gedweild Paar dagen stuwing gehad, masseren onder de douche en warme washandjes hielpen. Kraamtranen niet echt gehad, zat meer op roze wolk tijdens de kraamweek.



Bij het plassen spoelde ik met een klein flesje (van actimel bijv) water of kamillethee, dat hielp tegen het prikken. Gelukkig geen problemen gehad met aambeien ofzo. Mijn tip is om je ontlasting niet op te gaan houden uit angst dat het zeer doet. Dat maakt het probleem alleen maar groter. Gewoon voorzichtig proberen als je voor het eerst na de bevalling moet.



Tja, dat slapen... ons meisje was eerste 2 maanden zoet, daarna steeds meer huilen en wakker worden. Pas met een maand of 10 echt rustig. Ik deed dus zodra het kon een dutje overdag. Als huisvrouw had ik die luxe. Hoop dat het met deze baby beter gaat met slapen, maar dat zal vast wel want 2x zo erg kan bijna niet, haha. En we hebben nu natuurlijk meer ervaring, kunnen valkuilen vermijden.
Alle reacties Link kopieren
quote:Lady-Voldemort schreef op 26 juli 2014 @ 22:04:

Ik kon bij de tweede juist helemaal niet meer plassen toen de vliezen eenmaal (kunstmatig) gebroken waren. Mijn blaas zat stampvol, maar blijkbaar drukte zoons nogal groot uitgevallen hoofd de urinebuis dicht of zo, want er kwam geen druppel uit. Dat werd dus een katheter... nou ja dat kon er ook nog wel bij .



Bij dochter kreeg ik pas plasdrang toen alles achter de rug was, maar toen moest ik ook echt als een kameel. De verpleeg riep nog dat ik moest blijven liggen en zo, maar ik heb net zo lang gedramd tot ik naar het toilet mocht. En daar ging ik dus, ongeveer in mijn nakie. Ik geloof dat ik wel tien minuten heb zitten plassen voor de boel leeg was .



Herkenbaar! Ik moet normaal al best vaak plassen, als ik niet zwanger ben. Dus niet gek dat ik na de bevalling enorm nodig moest, steeds slokjes water tussen persen door gedronken. Alleen kon ik niet plassen door de ruggenprik... katheter was een enorme opluchting, verpleegster was verbaasd dat ik zo veel moest plassen.



Later moest de katheter vervangen worden, en kon de verpleegster (een andere) de goede plek niet vinden. Alles was opgezwollen en toen zat ze daar in te prikken, dat was echt vervelend. Toen is de eerste zuster komen helpen en was het gelukkig zo gebeurd. Dat was eigenlijk pijnlijker dan het hechten.
De eerste 12 uur na de bevalling (en dat was bij mijn eerste de nacht) moest ik steeds heel veel plassen, elke twee uur minimaal.

Voordeel van die kwaaltjes na de bevalling is dat de meeste na een week wel verdwenen zijn.

Wat was ik trouwens blij dat bij mijn eerste en tweede na 8 dagen de hechtingen eruit mochten, want die trokken echt enorm. Bij de derde lekker geen hechtingen, dat scheelde een heleboel ongemak.
Pfieuw, ben ik nu even blij dat dochter een flinke was met een goede zuigbehoefte, ik heb helemaal geen stuwing gehad! Ze dronk de borsten steeds heel goed leeg. Zo te lezen iets waar ik de hemel voor mag prijzen.
Hier ook nauwelijks stuwing gehad. Ik vond vooral de naweeën naar, tijdens de borstvoeding. Ik kon het ook gewoon niet meer opbreng om na drie de weeen netjes op te vangen!

Verder wat spierpijn, maar dat was het.

Nu op dag 12 na bevalling vloei ik nog amper en mijn ene hechtinkje voel ik nauwelijks
Alle reacties Link kopieren
Ga regelmatig plassen. Ook al doet het pijn of voel je niet dat je moet. Als je elke drie uur gaat heb je minder kans op incontinentie.

Dat was een tip die ik kreeg van mijn fysio.
*
anoniem_177156 wijzigde dit bericht op 29-07-2014 09:07
Reden: Quote om onverklaarbare reden in verkeerde topic terechtgekomen
% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
De zwangerschapsklachten waren direct weg. Heerlijk na 42 weken en echt enorm zijn weer een beetje een normale omvang hebben! Maar goed, zoals al gezegd krijg je er andere dingen voor terug toch, dat einde van de zwangerschap met dat wachten en die omvang, nee dan honderd keer liever een kraamweek voor mij.
quote:nucky schreef op dinsdag 29 juli 2014 00:08
Alle reacties Link kopieren
Maagzuur en benauwdheid zijn wel snel over.

Slecht slapen niet de komende tijd, wordt alleen maar veel erger met een baby.



Ik had na de bevalling meer ellende dan ervoor. Plassen, poepen een drama, bloeden, zere hechtingen, totaal labiel, en door een zware bevalling invalide geworden. Dus nee, zwanger zijn was peanuts hierbij vergeleken.



Maar als je een snelle en soepele bevalling hebt hoef je geen restklachten te houden.
Ab imo pectore
quote:nwdesie schreef op dinsdag 29 juli 2014 21:58 Hoewel de meeste reacties niet serieus zijn heb ik aan sommige reacties wel wat. Misschien is het toch niet zo eng en erg als ik denk. Bedankt!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven