Septum in baarmoeder

30-08-2016 15:05 76 berichten
Hoi meiden,



Zijn er hier meiden met een septum in hun baarmoeder, die proberen zwanger te worden/zwanger zijn?

Zijn er ook meiden die de operatie hebben ondergaan om het septum te verwijderen?



Even benieuwd. Ik heb een septum en al bijna 3 jaar bezig met zwanger worden, een miskraam gehad een hele periode terug.

Als ik volgend jaar nog niet zwanger ben, word ik geopereerd.



Groetjes!
Alle reacties Link kopieren
Hi, je zou gewoon zwanger moeten kunnen worden net als ieder ander echter afhankelijk van de grootte van het "tussenschot" in je bm.

Tip: laat het los: stress werkt zwanger worden juist tegen. Ga op toga of neem kruiden tabletjes tegen de spanning.

Wat je ook kunt doen is even informeren voor verwijzing van je huisarts voor een second opinie in Belgie (Gent) of Dusseldorf duitsland. Wat is je leeftijd?

Ps: in NL wachten ze lamg hoor met doorverwijzen... Ik zou er gewoon op staan! Doorverwijzing naar buiyenland is beter (zijn ze vaak net iets verder)
Alle reacties Link kopieren
Hi oudewijzeuil,



Bij mij is er jaren geleden ook een septum ontdekt (had klachten met pijn bij tampons/vrijen etc.)

Enfin, toen is deze operatief verwijderd, geheel onder narcose. Blijkt dat ik 2 baarmoeders heb.



Het herstel ging ongelofelijk snel, niks van gemerkt eigenlijk! (2011). Nu in 2015 een prachtige dochter gekregen en met 38.5 geplande keizersnede. Nu weer in verwachting. Ik moet er wel bij vertellen dat ik in 2011 totaal nog geen kinderwens had, dus dat was destijds nog niet aan de orde..



Bij mij hebben ze ook altijd verteld van de kans op miskraam en eventuele vroeggeboorte.

Gelukkig nog nooit ervaren, maar wel altijd in mijn achterhoofd.



Wil je zelf niet eerder geopereerd worden of doen ze dat vanuit het ziekenhuis niet eerder? Vind het namelijk wel erg lang dat je nog een jaar moet wachten!



Ik hoop voor je dat je gauw zwanger raakt en alles goed gaat!
Hoi, bedankt voor jullie reactie/tips!!

Fijn altijd, om te lezen dat er meer mensen zijn met hetzelfde probleem.

Ik doe mee met de TRUST studie, ben uitgeloot voor opereren dus moet een jaar wachten, waarin ik word gevolgd.

Ze willen met dat onderzoek in twee controlegroepen uiteindelijk bekijken, of het verwijderen van een septum de kans op een goede zwangerschap daadwerkelijk vergroot. Je moet dus geloot worden: of voor opereren, of voor afwachtend beleid.

Ik heb geloot voor afwachtend beleid in februari, dus word in feb 2017 pas geopereerd. Vind dat ook heel erg, maar als ik niet mee wilde doen aan TRUST zou ik helemaal niet worden geholpen......

Om naar het buitenland te gaan heb ik wel over nagedacht, maar aangezien ik al een second opinion had gevraagd in mijn huidige ziekenhuis mbt dit probleem, zou ik dan de zorg in Belgie bijv, zelf moeten bekostigen. Dat is geen optie...

Ook zou het qua tijd niet heel veel schelen, omdat in NL al heeel veel onderzoeken bij mij zijn gedaan, vaak willen ze dat in een ander zkh dan weer allemaal herhalen, en dat zag ik echt niet zitten.
Alle reacties Link kopieren
quote:Roosjetulp schreef op 30 augustus 2016 @ 15:17:

Hi oudewijzeuil,



Bij mij is er jaren geleden ook een septum ontdekt (had klachten met pijn bij tampons/vrijen etc.)

Enfin, toen is deze operatief verwijderd, geheel onder narcose. Blijkt dat ik 2 baarmoeders heb.



Het herstel ging ongelofelijk snel, niks van gemerkt eigenlijk! (2011). Nu in 2015 een prachtige dochter gekregen en met 38.5 geplande keizersnede. Nu weer in verwachting. Ik moet er wel bij vertellen dat ik in 2011 totaal nog geen kinderwens had, dus dat was destijds nog niet aan de orde..



Bij mij hebben ze ook altijd verteld van de kans op miskraam en eventuele vroeggeboorte.

Gelukkig nog nooit ervaren, maar wel altijd in mijn achterhoofd.



Wil je zelf niet eerder geopereerd worden of doen ze dat vanuit het ziekenhuis niet eerder? Vind het namelijk wel erg lang dat je nog een jaar moet wachten!



Ik hoop voor je dat je gauw zwanger raakt en alles goed gaat! Ik wou net zeggen, in NL schuiven ze alles erg makkelijk op de wachtlijst. Je bent immers al 3jr aan het proberen. Ik heb even navraag gedaan (was net ticj met de ziekenverzekering aan de lijn) maar je krijgt als je wil gewoon van de huisarts een doorverwijzing hoor! Je hieft helemaal niet te wacjyen voor een operatie! Op naar Gent of Dusseldorf zou ik zeggen! (Zijn ze echt verder daar)
TO, wat een nare situatie, maar wat ontzettend waardevol dat je wilt meedoen aan dat onderzoek.

Ik hoop voor je dat je snel zwanger bent zonder operatie!
Alle reacties Link kopieren
Ps: en hou hoop!! Laat je niet gekmaken, geef nooit de moed op! (Als de kans gewoonweg 0 was dan hadden ze je dat zeker nu al wel gezegd, dat moet je maar denken dan he)
Alle reacties Link kopieren
quote:Oudewijzeuil schreef op 30 augustus 2016 @ 15:25:

Hoi, bedankt voor jullie reactie/tips!!

Fijn altijd, om te lezen dat er meer mensen zijn met hetzelfde probleem.

Ik doe mee met de TRUST studie, ben uitgeloot voor opereren dus moet een jaar wachten, waarin ik word gevolgd.

Ze willen met dat onderzoek in twee controlegroepen uiteindelijk bekijken, of het verwijderen van een septum de kans op een goede zwangerschap daadwerkelijk vergroot. Je moet dus geloot worden: of voor opereren, of voor afwachtend beleid.

Ik heb geloot voor afwachtend beleid in februari, dus word in feb 2017 pas geopereerd. Vind dat ook heel erg, maar als ik niet mee wilde doen aan TRUST zou ik helemaal niet worden geholpen......

Om naar het buitenland te gaan heb ik wel over nagedacht, maar aangezien ik al een second opinion had gevraagd in mijn huidige ziekenhuis mbt dit probleem, zou ik dan de zorg in Belgie bijv, zelf moeten bekostigen. Dat is geen optie...

Ook zou het qua tijd niet heel veel schelen, omdat in NL al heeel veel onderzoeken bij mij zijn gedaan, vaak willen ze dat in een ander zkh dan weer allemaal herhalen, en dat zag ik echt niet zitten.Is er geen mogelijkheid die second opinion in te trekken? Overleg eventueel toch nog eens met je zorgverzekering (of stap zonodig over eind dit jaar) in belgie zijn ze echt verder (gaat niet om hoe snel je zwanger wordt maar of je een zwangerschap uitdraagd en een gezond kindje krijgt) ikheb (zelf ook in de medisch traject gezeten) niet echt een hoge pet op van de NL ziekenhuizen mbt gynaecologie. (En ik heb zelfs in de aan de operatietafel gewerkt met gynaecologen, kun je nagaan!!)
Hier ook een septum in m'n baarmoeder, heb twee miskramen gehad maar heb ook twee gezonde kinderen. M'n oudste lag door het septum in stuit en is daardoor middels een keizersnede geboren. Hebben de doktoren naar andere oorzaken gekeken waardoor je nog niet blijvend zwanger wordt?



Veel sterkte in elk geval, dat wachten is naar en hopelijk snel een blijvende zwangerschap (nou ja blijvend, 9 maanden is voldoende )!
Thanks allemaal voor de tips! Hoor het idd vaker, dat in NL de gynaecologie echt achterloopt! Hoe zou dat komen? Misschien ga ik eens navraag doen bij de HA voor een doorverwijzing. Om mijn zorgverzekering te veranderen heeft niet zo heel veel zin, want dat gaat natuurlijk pas per januari in dan, en in FEB word ik al geopereerd.

@ Wappert wat heftig 2 miskramen. Is jouw septum niet verwijderd? Er is bij ons wel onderzoek gedaan naar t zaad van mijn man, dat zag er goed uit. Verder ook een HSG gehad, eileiders zijn goed open. Verder een MRI gehad en twee keer een hysteroscopy (met camera in de baarmoeder kijken), maar er is nooit bloedonderzoek oid gedaan, om een eisprong te bepalen oid. Gyn gaat ervanuit dat ik wel een eisprong heb aangezien ik meestal vrij regelmatig ongesteld ben...
Alle reacties Link kopieren
TO: even een hele (misschien confronterende vraag en het is echt goed bedoeld) maar stel het lukt je niet zelf zwanger te worden/ blijven. Is het geen idee om je eicellen te laten prikken en bijvoorbeeld een draagmoeder te zoeken binnen je eigen familie of schoonfamilie? Dan hebben jullie wel een kind van jezelf, alleen je baart het zelf dan niet. Bedoel, als je eicellen nog goed zijn en zaad van je man ook, zoi dit ook kunnen op termijn he? In ieder geval hele dikke knuf
Alle reacties Link kopieren
Ps: heb je wel alle bloedwaRden laten controleren? (Belangrijk: wat is je FSH waarde?)
TO, wat vervelend! Weet dat je altijd het recht hebt om te stoppen met de studie zonder opgaaf van redenen. Dat is wettelijk verplicht. Het is dus niet bekend of opereren DE oplossing is, zou een fertiliteitsbehandeling bijvoorbeeld ook tot de opties horen? IUI bijvoorbeeld?
Alle reacties Link kopieren
quote:jusa schreef op 30 augustus 2016 @ 18:22:

TO, wat vervelend! Weet dat je altijd het recht hebt om te stoppen met de studie zonder opgaaf van redenen. Dat is wettelijk verplicht. Het is dus niet bekend of opereren DE oplossing is, zou een fertiliteitsbehandeling bijvoorbeeld ook tot de opties horen? IUI bijvoorbeeld?Giede opmerkmg maar het zit hem voornamelijk in de hechting van de vrucht in de baarmoeder, in hoeverre het embryo kan groeien zeg maar. Want eicellen heeft ze, en ook het zaad van haar man is goed (ze is immers eerder zwanger geweest)
Snap ik, maar iemand zonder baarmoederafwijkingen kan ook het fertitraject in na een mk.
@Vrouwke, dat zou idd een optie zijn maar zelf is dat wel voor mij de allerlaatste keuze... Ik zou het heel graag zelf een keer meemaken!

@Jusa: Ja vruchtbaarheidsbehandelingen zouden zeker een optie zijn, maar dan is het wel het beste als mijn baarmoeder in de beste staat is zeg maar, dus toch eerst de operatie...

Afwachten maar...
Alle reacties Link kopieren
quote:Oudewijzeuil schreef op 30 augustus 2016 @ 19:33:

@Vrouwke, dat zou idd een optie zijn maar zelf is dat wel voor mij de allerlaatste keuze... Ik zou het heel graag zelf een keer meemaken!

@Jusa: Ja vruchtbaarheidsbehandelingen zouden zeker een optie zijn, maar dan is het wel het beste als mijn baarmoeder in de beste staat is zeg maar, dus toch eerst de operatie...

Afwachten maar...Hi meis, dat snap ik heel goed, maar voor gewone "gezonde" mensen is dat ook niet altijd weggelegd he? Het gaat immers om moeder worden (van je eigen genen) en niet het zwanger zijn ( das maar 9mnd en kind de rest van je leven) enne... Dit is iets waar je naartoe groeit. Zo erg is het niet he? Adopteren is nog moeilijker... Maar kinderwens overwint iedere grens
Hoi Vrouwke2016. Ben ik inderdaad met je eens!

Heb er alleen gewoon nog niet over nagedacht, omdat we echt nog midden in het traject zitten....

Maar als het niet kan bij ons, moeten we idd ook andere opties overwegen, hoewel ik wel zeker weet dat in mijn familie niemand draagmoeder zou willen zijn...
quote:Oudewijzeuil schreef op 30 augustus 2016 @ 19:33:

@Vrouwke, dat zou idd een optie zijn maar zelf is dat wel voor mij de allerlaatste keuze... Ik zou het heel graag zelf een keer meemaken!

@Jusa: Ja vruchtbaarheidsbehandelingen zouden zeker een optie zijn, maar dan is het wel het beste als mijn baarmoeder in de beste staat is zeg maar, dus toch eerst de operatie...

Afwachten maar...Maar ze zijn nog aan het onderzoeken of een operatie voordeel oplevert. Zou me daar niet teveel op 'verheugen'.
Alle reacties Link kopieren
Beste TO,



Ik doe ook mee aan de TRUST studie en ben ingeloot. Afgelopen december ben ik geopereerd aan het septum, twee terugplaatsingen daarna (cryo ICSI3 en verse terugplaatsing ICSI4) zijn helaas niet blijven zitten.



Volgens mijn zorgverzekeringsmaatschappij (heb het even nagevraagd) is een second opinion puur een tweede visie op je bestaande dossier. Zodra je over zou stappen naar, in dit geval, België betreft het een nieuwe behandeling en komt deze behandeling, inclusief eerste gesprek voor vergoeding in aanmerking. Wellicht het navragen waard.



Ik heb drie miskramen gehad en wij zijn al ruim vier jaar bezig met onze kinderwens.



Overigens hadden wij al besloten dat we tussentijds naar België zouden gaan als ik uitgeloot zou worden. Inmiddels zijn we alsnog naar België gegaan voor een second opinion, maar dan met betrekking tot het behandelplan.



Wens je in ieder geval alle goeds, als je nog vragen hebt mag je mij ook pb-en.
Alle reacties Link kopieren
quote:jusa schreef op 30 augustus 2016 @ 22:46:

[...]





Maar ze zijn nog aan het onderzoeken of een operatie voordeel oplevert. Zou me daar niet teveel op 'verheugen'.



In België menen ze dat een septum voor miskramen en vroeggeboorten kan zorgen, in Nederland wordt dat nu onderzocht. Best wel een verschil in benadering dus momenteel.



Zo'n operatie is uiteraard geen succesformule, maar in mijn geval ben ik blij dat er iets aan gedaan kon worden om mijn kansen te optimaliseren.
@Celpa,

Wat heftig dat je al 3 miskramen hebt gehad. Ben je wel de eerste keer spontaan zwanger geworden?

Waarom kiezen ze bij jou voor ICSI, zijn er ook nog andere problemen bij jullie waardoor zwanger worden moeilijk is?

In welk ziekenhuis ben jij geopereerd? Ik word tzt in het Spaarne te Hoofddorp geopereerd.



Sorry, een boel vragen. Hoop echt voor je dat je snel blijvend zwanger bent.



@Jusa,

Het klopt inderdaad, dat ze in NL nog perse met eigen onderzoek willen bewijzen, dat een septum verwijderen betere zwangerschapsresultaten geeft.

In het buitenland echter, in Belgie maar ook in Amerika, etc, zijn al een hele hoop grootschalige onderzoeken geweest naar dit onderwerp, en uitkomst was in alle onderzoeken dat het verwijderen van een septum wel degelijk nut heeft. Een septum kan zorgen voor een verhoogde kans op miskramen en vroeggeboorte, maar ook is het moeilijker om uberhaubt zwanger te raken.

Dus stiekempjes hoop ik dat het wel wat doet, maar je hebt natuurlijk gelijk, dat ik me daar niet te veel op moet verheugen.
Alle reacties Link kopieren
quote:Oudewijzeuil schreef op 31 augustus 2016 @ 13:07:

@Celpa,

Wat heftig dat je al 3 miskramen hebt gehad. Ben je wel de eerste keer spontaan zwanger geworden?

Waarom kiezen ze bij jou voor ICSI, zijn er ook nog andere problemen bij jullie waardoor zwanger worden moeilijk is?

In welk ziekenhuis ben jij geopereerd? Ik word tzt in het Spaarne te Hoofddorp geopereerd.



Sorry, een boel vragen. Hoop echt voor je dat je snel blijvend zwanger bent.



Dankjewel.



Ik ben ook in Hoofddorp geopereerd, daar wordt ook de TRUST studie gehouden.



Overigens zijn mijn miskramen niet van daarna, maar van daarvoor. Omdat er geen oorzaak is gevonden voor deze miskramen ben ik via google op de TRUST studie gekomen, anders waren wij al eerder naar België gegaan.



De eerste poging was inderdaad op basis van IVF, van de 15 eicellen toen helaas geen bevruchtingen terwijl het zaad goed was. Mogelijke oorzaak een harde schil om mijn eicel, maar dit blijft gissen. Pogingen daarna is ICSI toegepast met wisselend resultaat.



Geen duidelijke redenen waarom het bij ons niet lukt, maar wel wat ondefinieerbare. En dat is heel moeilijk te bevatten...
Hoi Celpa,



Zo heftig he, als je iets zo graag wilt en om je heen wordt iedereen ''zomaar'' zwanger.

Hoeveel pogingen mag je nog doen? Dus als ik het goed begrijp, kreeg je je miskramen vóórdat je geopereerd werd?

Heb je dan niet heel veel hoop, dat het, nu je geopereerd bent, de volgende keer wel goed gaat?
Alle reacties Link kopieren
quote:Oudewijzeuil schreef op 01 september 2016 @ 13:49:

Hoi Celpa,



Zo heftig he, als je iets zo graag wilt en om je heen wordt iedereen ''zomaar'' zwanger.

Hoeveel pogingen mag je nog doen? Dus als ik het goed begrijp, kreeg je je miskramen vóórdat je geopereerd werd?

Heb je dan niet heel veel hoop, dat het, nu je geopereerd bent, de volgende keer wel goed gaat?

De hoop is er altijd, anders kun je beter stoppen met het traject. Toch zijn wij na alle tegenslagen wel gereserveerd, je wil inderdaad niet te veel hoop hebben.



Wij zijn het medisch traject ingegaan omdat ik na ruim een jaar nog niet zwanger was. Door ISCI ben ik dus drie keer zwanger geweest. Na verdere onderzoeken, waaruit geen oorzaak kwam, stuitte ik zelf op de TRUST studie: een septum als mogelijke oorzaak van de miskramen. Vandaar dat ik geopereerd ben.



Overigens wordt er verzekeringstechnisch nog één poging vergoed. Vorig jaar ben ik (tijdens het traject dus) overgestapt van zorgverzekering. UMC vergoedt ook poging 4 en 5.



Weet jij al wat je gaat doen met de informatie in je topic?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven