Middelbare scholen Den Haag

04-05-2025 16:48 55 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik heb een nieuwe baan aangeboden gekregen in Den Haag. Dit zou betekenen dat we moeten verhuizen. Mijn zoon zit in de tweede klas van de middelbare school maar het is nog niet duidelijk of hij het jaar gaat halen. Ik heb met een paar scholen die me aanspreken contact gehad, maar geen van allen kunnen ze duidelijkheid geven of er plaats is komend schooljaar. Hoe kom ik hierachter - het zou dus gaan om de 2e of 3e klas HAVO/VWO.

Heeft iemand goede ideeën om voor ik "ja" zeg tegen mijn droombaan er zeker van te zijn dat hij wel komend jaar naar school kan?
Maar is het idd niet logischer om - als je dit gaat doen - eerst een huis te zoeken? Want straks eindig je in Kijkduin en dan is een school in Voorburg of Leidschendam nog best een eind reizen, ook met de tram. Sowieso is het nog niet makkelijk om een huis te vinden in Den Haag. Eerlijk gezegd lijkt dat me lastiger dan het vinden van een school.
remedialteacher schreef:
07-05-2025 19:31
Ken een leuke school in Leidschendam
Het Veurs!
There's point in your life, you got to reach and when you do
You know it, and now I'm here.
Veel dank voor alle tips - heb al wat nieuwe ideeën opgedaan.

En forenzen en/of op huidige school blijven is helaas geen optie.
Tahini schreef:
08-05-2025 16:24
Veel dank voor alle tips - heb al wat nieuwe ideeën opgedaan.

En forenzen en/of op huidige school blijven is helaas geen optie.
Natuurlijk wel, maar jij wil dat niet.
Jij wil niet forenzen ( desnoods met twee of drie overnachtingen rond Den Haag), liever haal je alles overhoop voor een baan. Die maar zo je droombaan niet kan zijn. Misschien zijn je collega’s wel brrr, of je LG een troela. Of die werkzaamheden die je nu zo gaaf lijken blijken helemaal zo interessant niet. Of het klikt niet.

Tja, ik zou maandagochtend heel vroed van Maastricht naar DH reizen, daar overnachten, di terug rijden. Woe thuis werken. Do ochtend vroeg weer vertrekken en vrijdagavond weer thuis zijn. Zeker het eerste jaar. Daarna zou verhuizen bespreekbaar zijn.
Ja TO. Hoe durf je. Je hoort de rest van je leven in hetzelfde huis, dezelfde baan en dezelfde onderbroeken door te brengen.
En het licht schijnt in de duisternis, en de duisternis heeft het niet gegrepen.
Ben-ik-weer schreef:
08-05-2025 22:39
Jij wil niet forenzen ( desnoods met twee of drie overnachtingen rond Den Haag), liever haal je alles overhoop voor een baan. Die maar zo je droombaan niet kan zijn. Misschien zijn je collega’s wel brrr, of je LG een troela. Of die werkzaamheden die je nu zo gaaf lijken blijken helemaal zo interessant niet. Of het klikt niet.

Tja, ik zou maandagochtend heel vroed van Maastricht naar DH reizen, daar overnachten, di terug rijden. Woe thuis werken. Do ochtend vroeg weer vertrekken en vrijdagavond weer thuis zijn. Zeker het eerste jaar. Daarna zou verhuizen bespreekbaar zijn.
En jij kent mij, weet dat ik in Maastricht woon en een nieuwe baan heb waar ik ieder woensdag kan thuiswerken en een partner thuis heb die ieder maandag- en donderdagnacht thuis is @( . Zonder in details te treden Ben-ik-weer, want ik geloof niet dat ik verantwoording aan jou schuldig ben, geen van deze aannames is ook maar in de grootste lijnen correct. Als dat namelijk zo geweest was, had ik wel andere beslissingen genomen.
meisje85 schreef:
08-05-2025 12:11
Maar is het idd niet logischer om - als je dit gaat doen - eerst een huis te zoeken? Want straks eindig je in Kijkduin en dan is een school in Voorburg of Leidschendam nog best een eind reizen, ook met de tram. Sowieso is het nog niet makkelijk om een huis te vinden in Den Haag. Eerlijk gezegd lijkt dat me lastiger dan het vinden van een school.
Hier ben ik het dus helemaal mee eens.
Even als meelezer account aangemaakt om wat aannames hier te ontkrachten; Den Haag e.o heeft veel middelbare scholen (zie https://scholenwijzer.denhaag.nl/) het is echter niet zo dat het in de randgemeenten makkelijker is om een plek te krijgen.

Dankzij een rechtszaak van een Haagse ouder -dat voorrang obv postcode gebied discriminatie is- kunnen scholen in randgemeenten geen Haagse postcode leerlingen 'weigeren'. Zodoende moest mijn kind (randgemeente) toen het instroomde vanaf basisonderwijs maar liefst 8 'voorkeurs' scholen opgeven, ook die van 40 minuten+ fietsen (Scheveningen).

Het zijn hier dus eerder Amsterdamse toestanden dan dat je een school kunt kiezen obv wat jouw voorkeur is of wat het VF leuke scholen vindt.

Zelfde geldt voor wonen in DH en omstreken. Ik zou daar mee starten (herstel allang mee begonnen zijn) en dan kijken welke scholen in die buurt aanspreken en dan kijken of er plek is.

Je geeft ook aan dat nog niet zeker is of hij dit jaar op zijn huidige school haalt, is dan wel zeker dat het niveau dan ook H/V blijft?

En tot slot, wonen in DH is best een culture shock. in DH moet je ergens 'bijhoren' wat in bijvoorbeeld Amsterdam veel minder is. Pas je hier niet een hokje -en dat kan vanalles zijn van expat tot aso- dan kun je je hier best eenzaam voelen.
steltlaupah wijzigde dit bericht op 09-05-2025 12:35
0.42% gewijzigd
Ben-ik-weer schreef:
08-05-2025 22:39

Soms is iets toch gewoon wat het is. Tieners verplaatsen heeft meestal niet de eerste voorkeur maar soms zijn er omstandigheden waardoor verhuizen nodig is.

Weet jij veel wat er allemaal speelt. Wie weet wil kind van to juist graag ergens opnieuw beginnen. Misschien gaat to het landsbelang wel verdedigen in het Haagse, je weet het niet.
Tahini schreef:
09-05-2025 09:31
En jij kent mij, weet dat ik in Maastricht woon en een nieuwe baan heb waar ik ieder woensdag kan thuiswerken en een partner thuis heb die ieder maandag- en donderdagnacht thuis is @( . Zonder in details te treden Ben-ik-weer, want ik geloof niet dat ik verantwoording aan jou schuldig ben, geen van deze aannames is ook maar in de grootste lijnen correct. Als dat namelijk zo geweest was, had ik wel andere beslissingen genomen.
Als je droombaan niet in je leven past, is het dan je droombaan?
Ben-ik-weer schreef:
09-05-2025 16:05
Als je droombaan niet in je leven past, is het dan je droombaan?
Waarom niet?
steltlaupah schreef:
09-05-2025 12:34

En tot slot, wonen in DH is best een culture shock. in DH moet je ergens 'bijhoren' wat in bijvoorbeeld Amsterdam veel minder is. Pas je hier niet een hokje -en dat kan vanalles zijn van expat tot aso- dan kun je je hier best eenzaam voelen.
Dit lijkt me geen vaststaand gegeven. Althans, ik heb het zelf nooit zo ervaren toen ik in Den Haag ging wonen en heb anderen daar ook werkelijk nog nooit over gehoord. Een cultuurschok zou ik het al helemaal niet willen noemen en ik zou eigenlijk ook niet weten waar ik dan zogenaamd bij zou horen. Ik ken wel een persoon die in Scheveningen-dorp ging wonen, dat was wel lastiger om daartussen te komen, tussen al die families die daar al generaties lang wonen en sowieso nogal op elkaar zijn gericht, maar ik ken bijvoorbeeld ook iemand die uit Twente naar Den Haag is gegaan en nergens last van heeft.
steltlaupah schreef:
Zodoende moest mijn kind (randgemeente) toen het instroomde vanaf basisonderwijs maar liefst 8 'voorkeurs' scholen opgeven, ook die van 40 minuten+ fietsen (Scheveningen).
Wij wonen ook in een randgemeente en wij moesten ook 6-8 scholen opgeven - deze regel is voor heel haaglanden. Echter, de gehele klas kwam op school van 1e of 2e voorkeur. Vrijwel iedereen die ik spreek is op de voorkeursschool geplaatst.

Dit zijn de regels in "haaglanden". Delft hoort hier niet bij. Ik ben op een school in Delft geweest die iedereen garantie gaf dat ze geplaatst konden worden. Ik vind het dus nog niet echt "amsterdamse toestanden" waarbij ik me voorstel dat veel kinderen naar een school moeten die 5e keus of erger is.
Wassenaar, Voorschoten, Leiden, Leiderdorp etc hebben voor sommige scholen soms loten, maar dat is wel een uitzondering.
En het licht schijnt in de duisternis, en de duisternis heeft het niet gegrepen.
Nou mijn buurmeisje (andere lichting, hoefde minder voorkeurscholen op te geven) kwam op haar vierde keus terecht. Toen tranen met tuiten, maar nu alsnog tevreden en ingeburgerd op die school. Ken ook gevallen die in hun nopjes waren met eerste keus en later alsnog van school zijn veranderd want toch niet leuk/passend.

Mijn beleving is dat er geen 'slechte' scholen zijn in Haaglanden, maar of je op je voorkeursschool komt valt te bezien (daar was TO zelf ook al achter).

Ik vind het een dappere en heftige beslissing, alles aanpassen aan een baan. Nieuwe woonplaats, nieuw huis, nieuwe school, nieuwe contacten.

Succes TO!
Wat spannend allemaal TO! Heb je al zicht op een woning? Want jeetje dat is hier in het Haagse echt niet makkelijk, of het nou koop of huur is, en voor ongeveer elk budget.

Er zijn echt heel veel leuke middelbare scholen in Den Haag, kan alleen geen advies geven hoe het is met de instroom in latere leerjaren, maar ga vooral kijken met kind.

Ik weet niet of jouw kind aan een teamsport doet, want ook dat is een lastige om tussen te komen, heel veel wachtlijsten overal.

Ik hoop dat het allemaal gaat zoals je hoopt! Veel succes
steltlaupah schreef:
09-05-2025 17:17
Nou mijn buurmeisje (andere lichting, hoefde minder voorkeurscholen op te geven) kwam op haar vierde keus terecht. Toen tranen met tuiten, maar nu alsnog tevreden en ingeburgerd op die school. Ken ook gevallen die in hun nopjes waren met eerste keus en later alsnog van school zijn veranderd want toch niet leuk/passend.

Mijn beleving is dat er geen 'slechte' scholen zijn in Haaglanden, maar of je op je voorkeursschool komt valt te bezien (daar was TO zelf ook al achter).

Ik vind het een dappere en heftige beslissing, alles aanpassen aan een baan. Nieuwe woonplaats, nieuw huis, nieuwe school, nieuwe contacten.

Succes TO!
Veranderen van school als het toch niet past is ook niet zo eenvoudig in deze regio. Ik heb een paar jaar geleden voor mijn eigen kind echt hemel en aarde moeten bewegen om haar op hetzelfde niveau op een andere school in dezelfde gmeente te krijgen. Had vooraf geen idee dat dat zo lastig zou zijn.
steltlaupah schreef:

Ik herken dit totaal niet en woon al heel wat jaren in Den Haag. Zoals iemand al schreef is het wellicht lastig om in het oude Scheveningen ertussen te komen maar verder echt geen herkenning. Ik hoor zulke verhalen wel over het Westland maar ook daar kon ik destijds prima inburgeren.
Ik weet niet waar je zoekt, maar als je bijvoorbeeld in Den Haag Mariahoeve gaat wonen is Voorburg een goede optie. De scholen in de Gemeente Leidschendam-Voorburg hebben een leerling-terugloop dus grote kans dat je kind terecht kan op Veurs of Sint Maartens.
Mistborn schreef:
04-05-2025 20:36
Om in Den Haag te werken kan je ook prima in Zoetermeer, Delft, Voorburg, Leidschendam etc gaan wonen. Ik weet van een vriendin dat haar dochter met havo/vwo eigenlijk overal wel terecht kon, terwijl je in andere plaatsen moet loten. Dan moet je wel in Zoetermeer gaan wonen 😜.
Die scholen in Zoetermeer zijn lastig om op te komen. Helemaal omdat daar 1 school is die het de afgelopen jaren heel slecht heeft gedaan waardoor andere scholen nu extra leerlingen hebben.
MrsSmit12 schreef:
09-05-2025 19:41
Ik herken dit totaal niet en woon al heel wat jaren in Den Haag. Zoals iemand al schreef is het wellicht lastig om in het oude Scheveningen ertussen te komen maar verder echt geen herkenning. Ik hoor zulke verhalen wel over het Westland maar ook daar kon ik destijds prima inburgeren.
Het is ook flauwekul. Het kan al niet omdat Den Haag een veel te grote stad daarvoor is met veel teveel import.
Ik ben zo chagrijnig dat ik via google op dit topic ben gekomen en een account heb gemaakt om te reageren.

Ik raad je aan om nog 200 keer na te denken over of je wel in Den Haag in het VO wil werken. Den Haag e.o. heeft namelijk veel teveel scholen waardoor van veel docenten de contracten niet worden verlengd. Sommige schoolbesturen doen zelfs aan intimidatie van personeel zodat mensen zelf maar vertrekken.

Als je toch in de omgeving kijkt: de beste ervaringen heb ik zelf met SCOL in Leiden. Die lijkt de laatste jaren de enige te zijn die tenminste nog te kleine scholen durft te sluiten. Het is niet het allerbeste schoolbestuur maar ik kan er zo een paar aanwijzen waar je echt niet wil werken.
Moiren schreef:
09-05-2025 16:56
Wassenaar, Voorschoten, Leiden, Leiderdorp etc hebben voor sommige scholen soms loten, maar dat is wel een uitzondering.
Pardon? Weet jij wel waar je het over hebt?

Wassenaar heeft helemaal geen lotingen gehad, Voorschoten heeft niet eens een middelbare school en die in Leiderdorp kan geen loting hebben omdat die de afgelopen jaren enorm is gekrompen.

Of je moet de internationale of speciale onderwijs scholen daar bedoelen, maar ik weet wel zeker dat TO die niet bedoelt.
Lothmann schreef:
10-05-2025 17:37
Die scholen in Zoetermeer zijn lastig om op te komen. Helemaal omdat daar 1 school is die het de afgelopen jaren heel slecht heeft gedaan waardoor andere scholen nu extra leerlingen hebben.
Klopt, het Picasso Lyceum. Eerder heeft hetzelfde schoolbestuur er met het Stedelijk ook een zooitje van gemaakt.

Het Stanislas in Pijnacker heeft er trouwens ook last van, dat was al een populaire school maar door de problemen in Zoetermeer nu nog meer.
Lothmann schreef:
10-05-2025 17:36
Ik weet niet waar je zoekt, maar als je bijvoorbeeld in Den Haag Mariahoeve gaat wonen is Voorburg een goede optie. De scholen in de Gemeente Leidschendam-Voorburg hebben een leerling-terugloop dus grote kans dat je kind terecht kan op Veurs of Sint Maartens.
Ik woon in Leidschendam en zou met de kennis van nu er niet meer gaan wonen.

Mijn man en ik kochten in 2012 een appartement in de omgeving Prinsenhof. Prima plek voor een eerste woning, maar wegens een kinderwens en dat je in een flat niet zo makkelijk in- en uit kunt lopen besloten we te verhuizen. De Prinsenhof-flat waar wij woonden bestond vooral uit jonge stellen die als ambtenaar in Den Haag werken.

We hebben in 2018 voor 200.000 euro een klein rijtjeshuis gekocht in de Componistenbuurt/nabij de JS Bachlaan van nog geen 100 vierkante meter. Diezelfde huizen worden nu voor 450.000 euro verkocht. Die huizen zijn inmiddels 7 jaar ouder, waren in 2018 al klein en sterk verouderd, en inmiddels is de wijk in het weekend ook nog eens ontoegankelijk geworden door de drukte voor de Mall. Heel Leidschendam-Voorburg is in een paar jaar tijd belachelijk duur geworden, terwijl dit jarenlang een rustige en betaalbare buitenwijk van Den Haag was.

Ik had ook eigenlijk verwacht dat er de afgelopen jaren meer gezinnen met jonge kinderen hier zouden komen wonen, omdat er veel oudere buren zijn die ook ooit overlijden. Maar de komst van die gezinnen is niet gebeurd en ik vrees dat dat ook zo blijft.

De Prinsenhof is ook helemaal niks meer. Wij verkochten onze flat in 2018 voor 160.000 euro en nu mag je in die wijk zomaar 300.000 aftikken. Of je moet net aan de beperkte voorwaarden van Koopgarant voldoen, dan hoef je met geluk maar 220.000 euro te betalen.

Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven