Middelbare scholen Den Haag

04-05-2025 16:48 55 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik heb een nieuwe baan aangeboden gekregen in Den Haag. Dit zou betekenen dat we moeten verhuizen. Mijn zoon zit in de tweede klas van de middelbare school maar het is nog niet duidelijk of hij het jaar gaat halen. Ik heb met een paar scholen die me aanspreken contact gehad, maar geen van allen kunnen ze duidelijkheid geven of er plaats is komend schooljaar. Hoe kom ik hierachter - het zou dus gaan om de 2e of 3e klas HAVO/VWO.

Heeft iemand goede ideeën om voor ik "ja" zeg tegen mijn droombaan er zeker van te zijn dat hij wel komend jaar naar school kan?
steltlaupah schreef:
09-05-2025 12:34
Even als meelezer account aangemaakt om wat aannames hier te ontkrachten; Den Haag e.o heeft veel middelbare scholen (zie https://scholenwijzer.denhaag.nl/) het is echter niet zo dat het in de randgemeenten makkelijker is om een plek te krijgen.

Dankzij een rechtszaak van een Haagse ouder -dat voorrang obv postcode gebied discriminatie is- kunnen scholen in randgemeenten geen Haagse postcode leerlingen 'weigeren'. Zodoende moest mijn kind (randgemeente) toen het instroomde vanaf basisonderwijs maar liefst 8 'voorkeurs' scholen opgeven, ook die van 40 minuten+ fietsen (Scheveningen).

Het zijn hier dus eerder Amsterdamse toestanden dan dat je een school kunt kiezen obv wat jouw voorkeur is of wat het VF leuke scholen vindt.

Zelfde geldt voor wonen in DH en omstreken. Ik zou daar mee starten (herstel allang mee begonnen zijn) en dan kijken welke scholen in die buurt aanspreken en dan kijken of er plek is.

Je geeft ook aan dat nog niet zeker is of hij dit jaar op zijn huidige school haalt, is dan wel zeker dat het niveau dan ook H/V blijft?

En tot slot, wonen in DH is best een culture shock. in DH moet je ergens 'bijhoren' wat in bijvoorbeeld Amsterdam veel minder is. Pas je hier niet een hokje -en dat kan vanalles zijn van expat tot aso- dan kun je je hier best eenzaam voelen.

Amsterdamse toestanden is overdreven. Er zijn inderdaad een paar scholen in Den Haag heel populair, maar veel ook niet. Die scholen bestaan alleen nog maar omdat ze door de scholen die leerlingen weigeren nog niet onder de opheffingsnorm zitten.

En ergens moeten bijhoren herken ik totaal niet. Wel valt het mij als Leidschendammer op dat Haagse yuppen waar nu de kinderen beginnen te komen onze kant opkomen.
Met kleine kinderen in een appartement zonder lift met een te hoge huur zitten in wijken als Statenkwartier of die wijk bij de Elandstraat is nou eenmaal niet handig.
@DeAchterkant, waar lees jij dat TO in het onderwijs gaat werken? En Leidschendam een buitenwijk van DH? :rofl:
There's point in your life, you got to reach and when you do
You know it, and now I'm here.
DeAchterkant schreef:
11-05-2025 21:49
Pardon? Weet jij wel waar je het over hebt?

Wassenaar heeft helemaal geen lotingen gehad, Voorschoten heeft niet eens een middelbare school en die in Leiderdorp kan geen loting hebben omdat die de afgelopen jaren enorm is gekrompen.

Of je moet de internationale of speciale onderwijs scholen daar bedoelen, maar ik weet wel zeker dat TO die niet bedoelt.
Ja.

Ik zei sommige en soms.

Och hemel.

Ik zei sommige en soms.
En het licht schijnt in de duisternis, en de duisternis heeft het niet gegrepen.
100m2 klein :hihi:
En het licht schijnt in de duisternis, en de duisternis heeft het niet gegrepen.
Moiren schreef:
12-05-2025 08:44
100m2 klein :hihi:
En dat. Ik ken die huizen, zijn allesbehalve klein. Daarbij deelt de poster nogal wat privé-info...
There's point in your life, you got to reach and when you do
You know it, and now I'm here.

Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven