Bijna kwart jongeren ontkent Holocaust

25-01-2023 08:42 546 berichten
Ik las net in verschillende kranten dat bijna een kwart van de jongeren (23%) niet gelooft dat er 6 miljoen joden omgekomen zijn tijdens de Holocaust. Ook weten veel jongeren niet dat in Nederland doorvoerplaatsen waren voor concentratiekampen...

Schokkend! Nu is het natuurlijk al wel weer een tijd geleden maar hoe kan het dat er zoveel mensen hedentendage niet geloven dat het werkelijke aantal zo hoog lag? Of dat er zo weinig kennis is over de Jodenvervolging? Naar mijn weten wordt er met geschiedenis toch voldoende aandacht aan de 2e wereldoorlog gegeven, misschien wat minder aan de Holocaust maar het is geen onderwerp wat niet behandeld wordt. En toch wordt het aantal mensen dat niet geloofd in de Holocaust ieder jaar groter.

Wat vinden jullie hiervan? Zorgwekkend of een normale gang van zaken door het verstrekken van de tijd? En welke oplossing zou hiervoor kunnen zijn?

https://www.parool.nl/amsterdam/kennis- ... ~b24c35fe/

https://www.rtlnieuws.nl/nieuws/nederla ... iod-tweede
Alle reacties Link kopieren Quote
MrsMorrison schreef:
03-02-2023 10:08

Als je kijkt naar bijvoorbeeld Amerika, die worden erg opgevoed op scholen al met heel veel vaderlandsliefde en trots. In Nederland is dat stukken minder. Dat speelt ook een grote rol in het bereid zijn te vechten voor je land.
Ja heel fijn hoor. Maar er is geen school meer te vinden zonder metaaldetectors uit angst dat er 1 een wapen meeneemt en random andere kinderen gaat afschieten.
Stressed is just desserts spelled backwards
Alle reacties Link kopieren Quote
Maleficent schreef:
04-02-2023 12:52
Ja heel fijn hoor. Maar er is geen school meer te vinden zonder metaaldetectors uit angst dat er 1 een wapen meeneemt en random andere kinderen gaat afschieten.
Waar ligt de gemene deler met vaderlandsliefde?
Dat noem ik nou een losse flodder.... :biggrin:
Dit is niet het einde. Het is zelfs niet het begin van het einde. Maar misschien is dit het einde van het begin.
Alle reacties Link kopieren Quote
palanja schreef:
04-02-2023 13:01
Waar ligt de gemene deler met vaderlandsliefde?
Dat noem ik nou een losse flodder.... :biggrin:
O ja het is vast een losse flodder en off topic.
maar ik vind het best bizar dat er zoveel schietpartijen zijn in een land waar ze je zoveel vaderlandsliefde proberen bij te brengen. Je vecht toch niet alleen voor je land, maar ook voor je landgenoten.
Stressed is just desserts spelled backwards
Alle reacties Link kopieren Quote
palanja schreef:
04-02-2023 11:51
Laten we er geen discussie over voeren.
In de meeste onderzoeken kun je gaten schieten maar ik geloof nou niet dat er met de juiste vragen in een nieuw onderzoek we nu ineens van onderaan het lijstje doorstoten naar de middenmoot.
Zie ook enkele reacties in dit topic over sneuvelbereidheid..... die zeggen mij genoeg, hoezeer ik ze ook snap.. wie zou nou zo gek zijn om zijn luxe leventje eraan te geven als er vast wel wat domoren te vinden zijn die de kastanjes voor je uit het vuur willen halen.. Ik zag gisteren weer beelden uit Ukraine waar die gedachtengang toe leidt....

On topic.... historisch besef bij de jongste generaties leidt er hopelijk toe dat agressie van een kleine groep machtswellustelingen kan leiden tot de dood van een welvaartsstaat...
Wat een merkwaardige reactie. Je poneert een stelling. Als ik daar kritisch op reageer dan moeten daar geen discussie over voeren.

Het is nog steeds een forum.

En daarnaast: als je met onderzoeken komt moeten deze wel kloppen. Met onderzoeken die onderuit worden gehaald kun je echt niet je punt maken mijn inziens.
Alle reacties Link kopieren Quote
Maleficent schreef:
04-02-2023 13:19
O ja het is vast een losse flodder en off topic.
maar ik vind het best bizar dat er zoveel schietpartijen zijn in een land waar ze je zoveel vaderlandsliefde proberen bij te brengen. Je vecht toch niet alleen voor je land, maar ook voor je landgenoten.
Sorry, ik zie het verband in je redenering nog steeds niet....
Verder niet belangrijk wat ik ervan vindt. :)

Vaderlandsliefde kan je ook uitleggen als zelfliefde, uiteindelijk identificeer je jezelf toch met je directe omgeving en niet met wie er 2500 km verderop leeft, je deelt taal, cultuur, historie... etc...
Hoeft wat mij betreft niet zozeer nationalistisch in populistische termen te zijn.
Dit is niet het einde. Het is zelfs niet het begin van het einde. Maar misschien is dit het einde van het begin.
Alle reacties Link kopieren Quote
Siri schreef:
04-02-2023 13:25
Wat een merkwaardige reactie. Je poneert een stelling. Als ik daar kritisch op reageer dan moeten daar geen discussie over voeren.

Het is nog steeds een forum.

En daarnaast: als je met onderzoeken komt moeten deze wel kloppen. Met onderzoeken die onderuit worden gehaald kun je echt niet je punt maken mijn inziens.
Ik geef aan dat ik het niet belangrijk vind om het uit te benen naar wanneer jij dat wel wilt dan ben ik je ter wille... :)

Jij vind dat een onderzoek onderuit gehaald is, dat is niet zozeer de kwestie.
Het onderzoek was volgens mij uit 2014, 2015.. en ingehaald door de tijd.. Dat wil nog niet zeggen dat de uitkomsten nergens opslaan...
Dat is wel erg makkelijk... onderzoek wordt geïnterpreteerd... past niet... dan slaat de uitkomst ineens nergens op.... feit is dat de sneuvelbereidheid of in wat minder rigide termen, militaire verdediging in dit land erg laag is vergeleken met andere (buur)landen.

Wanneer je dat anders ziet, dan wordt het toch echt een welles nietes..
Dit is niet het einde. Het is zelfs niet het begin van het einde. Maar misschien is dit het einde van het begin.
Alle reacties Link kopieren Quote
palanja schreef:
04-02-2023 13:35
Ik geef aan dat ik het niet belangrijk vind om het uit te benen naar wanneer jij dat wel wilt dan ben ik je ter wille... :)

Jij vind dat een onderzoek onderuit gehaald is, dat is niet zozeer de kwestie.
Het onderzoek was volgens mij uit 2014, 2015.. en ingehaald door de tijd.. Dat wil nog niet zeggen dat de uitkomsten nergens opslaan...
Dat is wel erg makkelijk... onderzoek wordt geïnterpreteerd... past niet... dan slaat de uitkomst ineens nergens op.... feit is dat de sneuvelbereidheid of in wat minder rigide termen, militaire verdediging in dit land erg laag is vergeleken met andere (buur)landen.

Wanneer je dat anders ziet, dan wordt het toch echt een welles nietes..
De Volkskrant en NRC hebben kritisch bericht over dat onderzoek. De Volkskrant merkte onder andere op dat de vraagstelling in diverse landen anders is geweest, waardoor de landen niet met elkaar te vergelijken vallen. NRC had ook zo'n bericht.

Het onderzoek is twijfelachtig uitgevoerd, niet geinterpreteerd. De Volkskrant heeft dat onderzoek als niet bruikbaar bestempeld.

Dan is het dus geen feit.

Het tweede punt waar ik kritisch over was is of sneuvelbereidheid sowieso een deugd is, en of dat wat zegt over de mate van correct historisch besef.
Want in een land als Rusland is de bereidheid tot sneuvelen zeer groot, maar weegt men de geschiedenis anders.

En om maar on topic te blijven: als we echt weerbaar willen blijven tegen machtswellust van leiders dan is het ook broodnodig om feiten en fictie te scheiden en zeer kritisch naar onderzoeken te kijken.
Dat hebben die kranten ook gedaan en met een reden.

Naast historisch besef is het ook belangrijk kinderen bij te brengen hoe nieuws werkt. Hoe feiten tot stand komen. En hoe onderzoeken soms niet kloppen.
Alle reacties Link kopieren Quote
Siri schreef:
04-02-2023 13:55
De Volkskrant en NRC hebben kritisch bericht over dat onderzoek. De Volkskrant merkte onder andere op dat de vraagstelling in diverse landen anders is geweest, waardoor de landen niet met elkaar te vergelijken vallen. NRC had ook zo'n bericht.

Het onderzoek is twijfelachtig uitgevoerd, niet geinterpreteerd. De Volkskrant heeft dat onderzoek als niet bruikbaar bestempeld.

Dan is het dus geen feit.

Het tweede punt waar ik kritisch over was is of sneuvelbereidheid sowieso een deugd is, en of dat wat zegt over de mate van correct historisch besef.
Want in een land als Rusland is de bereidheid tot sneuvelen zeer groot, maar weegt men de geschiedenis anders.

En om maar on topic te blijven: als we echt weerbaar willen blijven tegen machtswellust van leiders dan is het ook broodnodig om feiten en fictie te scheiden en zeer kritisch naar onderzoeken te kijken.
Dat hebben die kranten ook gedaan en met een reden.

Naast historisch besef is het ook belangrijk kinderen bij te brengen hoe nieuws werkt. Hoe feiten tot stand komen. En hoe onderzoeken soms niet kloppen.
Ik ben niet zo positief over de media als jij, te opiniërend naar mijn mening.
Neemt niet weg dat we de jeugd moeten beschermen tegen de nieuwstrollen op het internet.

Ik heb geen idee hoe je tot de conclusie komt dat die conclusie komt en dat die kranten dat onweerlegbaar gedaan hebben.

Welke feiten en wat is fictie volgens jou?
Dit is niet het einde. Het is zelfs niet het begin van het einde. Maar misschien is dit het einde van het begin.
Alle reacties Link kopieren Quote
palanja schreef:
04-02-2023 14:05
Ik ben niet zo positief over de media als jij, te opiniërend naar mijn mening.
Neemt niet weg dat we de jeugd moeten beschermen tegen de nieuwstrollen op het internet.

Ik heb geen idee hoe je tot de conclusie komt dat die conclusie komt en dat die kranten dat onweerlegbaar gedaan hebben.

Welke feiten en wat is fictie volgens jou?
Dit is het volkskrantonderzoek waar Siri naar refereert. Hierin staat uitgelegd waarom de resultaten van dat onderzoek kunnen verschillen. Verschil in vraagstelling, methodiek, en andere factoren kunnen een verschillende uitkomst geven.

https://www.volkskrant.nl/a-b27301ea
Wanna grow up to be
Be a debaser
Alle reacties Link kopieren Quote
Chienandalou schreef:
04-02-2023 14:29
Dit is het volkskrantonderzoek waar Siri naar refereert. Hierin staat uitgelegd waarom de resultaten van dat onderzoek kunnen verschillen. Verschil in vraagstelling, methodiek, en andere factoren kunnen een verschillende uitkomst geven.

https://www.volkskrant.nl/a-b27301ea
Je bedoelt dat die meneer zelf een mini onderzoekje deed zonder schokkende uitkomsten? :)

Verder schokt mij de vraagstelling niet zo en opnieuw.... verwacht jij dan een bijzonder andere uitkomst bij een (nog) concretere vraagstelling?
Of is nu ineens het mini onderzoekje van 50 respondenten per vraag ineens wel representatief?
Dit is niet het einde. Het is zelfs niet het begin van het einde. Maar misschien is dit het einde van het begin.
Alle reacties Link kopieren Quote
palanja schreef:
04-02-2023 17:32
Je bedoelt dat die meneer zelf een mini onderzoekje deed zonder schokkende uitkomsten? :)

Verder schokt mij de vraagstelling niet zo en opnieuw.... verwacht jij dan een bijzonder andere uitkomst bij een (nog) concretere vraagstelling?
Of is nu ineens het mini onderzoekje van 50 respondenten per vraag ineens wel representatief?
Nee, dat bedoel ik niet. En dat onderzoekje met 50 respondenten is (zoals ook duidelijk in het stuk staat) is sowieso niet representatief.

Maar wat vind je van de kritiek in dit artikel op het door jou aangehaalde onderzoek?
Wanna grow up to be
Be a debaser
Alle reacties Link kopieren Quote
Chienandalou schreef:
04-02-2023 17:48
Nee, dat bedoel ik niet. En dat onderzoekje met 50 respondenten is (zoals ook duidelijk in het stuk staat) is sowieso niet representatief.

Maar wat vind je van de kritiek in dit artikel op het door jou aangehaalde onderzoek?
Dat heb ik al aangegeven, met de juiste vraagstelling komen we niet plotseling in de middenmoot ipv onderaan het lijstje.
Ik vind zeker niet dat het onderzoek volledig nutteloos is omdat de vraagstelling niet volledig is.
Dit is niet het einde. Het is zelfs niet het begin van het einde. Maar misschien is dit het einde van het begin.
Alle reacties Link kopieren Quote
palanja schreef:
04-02-2023 19:42
Dat heb ik al aangegeven, met de juiste vraagstelling komen we niet plotseling in de middenmoot ipv onderaan het lijstje.
Ik vind zeker niet dat het onderzoek volledig nutteloos is omdat de vraagstelling niet volledig is.
Onderzoeken zijn eigenlijk alleen zinvol als ze goed zijn uitgevoerd.

Dat luister allemaal zeer nauw.

Het zou echt zomaar kunnen dat een goed onderzoek hele andere resultaten oplevert.

Een slecht onderzoek is vaak gewoon geen onderzoek.

Dit doe ik niet om deze discussie te frustreren. Ik bekijk alle onderzoeken heel kritisch.

Zeker een onderzoek dat gaat over iets fundamenteels en groots als de dood (sneuvelen) moet kritisch bekeken worden.

Maar goed, ik vind die sneuvelbereidheid wel een interessante invalshoek. Goed voor de discussie.

Wat overeind blijft is mijn twijfel of sneuvelbereidheid wel iets goed is.

En hoeverre dat te koppelen is aan historisch besef.
Alle reacties Link kopieren Quote
Siri, ik ben het met je eens. Het is een hele interessante discussie of sneuvelbereidheid iets goed is of niet en waar het mee te maken kan hebben. Zelf denk ik dat historisch besef niet doorslaggevend is. Dit kan iemand namelijk twee kanten uitsturen. Ik denk dat het te maken heeft met hoe iemand over zijn of haar vaderland denkt. En hoe plichtsgetrouw iemand is. Vooral dat laatste. Maar ook hoe men geïndoctrineerd is. En hoe idealistisch. Hier op het forum was bijvoorbeeld een vrouw met kleine kinderen die naar Oekraïne wilde om tegen de Russen te vechten. Gewoon een Nederlandse vrouw die niets met Oekraïne te maken heeft. Persoonlijk zou ik dit nooit doen maar er zijn dus mensen die hiertoe bereid zijn.
Alle reacties Link kopieren Quote
Siri schreef:
04-02-2023 22:38
Onderzoeken zijn eigenlijk alleen zinvol als ze goed zijn uitgevoerd.

Dat luister allemaal zeer nauw.

Het zou echt zomaar kunnen dat een goed onderzoek hele andere resultaten oplevert.

Een slecht onderzoek is vaak gewoon geen onderzoek.

Dit doe ik niet om deze discussie te frustreren. Ik bekijk alle onderzoeken heel kritisch.

Zeker een onderzoek dat gaat over iets fundamenteels en groots als de dood (sneuvelen) moet kritisch bekeken worden.

Maar goed, ik vind die sneuvelbereidheid wel een interessante invalshoek. Goed voor de discussie.

Wat overeind blijft is mijn twijfel of sneuvelbereidheid wel iets goed is.

En hoeverre dat te koppelen is aan historisch besef.
Jij bent een theoreticus en ik ben een pragmatist...
voor mij is een onderzoek hoogstens een middel, een thermometer van iets wat ik in de samenleving al aanvoel in dit geval.
Niet om de punten achter de komma te zoeken.

Zie het maar weer in het licht van Ukraine.
Terwijl de theoretici nog over de onmogelijkheden van een invasie buitelden, stond Rusland al binnen.
Dit is niet het einde. Het is zelfs niet het begin van het einde. Maar misschien is dit het einde van het begin.
Alle reacties Link kopieren Quote
Er stond een artikel in Trouw en inderdaad is er kritiek mogelijk op het onderzoek en als je het onderzoek goed leest ontkent maar 6% het echt en den 19% dat de cijfers overdreven zijn.

Geen idee of er onder de respondenten veel moslims zaten maar het is oud nieuws dat die het in twijfel trekken, dat is gewoon de weerslag op het Israël en Palestijnen conflict en hun onvermogen het verschil te zien tussen "de Joden" en de staat Israël.

Ik denk overigens niet dat onderwijs dit helemaal kan oplossen.
Voltaire: ik veracht u en uw mening, maar ik zal mijn leven geven om uw recht op die verachtelijke mening uit te mogen dragen.
Alle reacties Link kopieren Quote
palanja schreef:
05-02-2023 00:48
Jij bent een theoreticus en ik ben een pragmatist...
voor mij is een onderzoek hoogstens een middel, een thermometer van iets wat ik in de samenleving al aanvoel in dit geval.
Niet om de punten achter de komma te zoeken.

Zie het maar weer in het licht van Ukraine.
Terwijl de theoretici nog over de onmogelijkheden van een invasie buitelden, stond Rusland al binnen.
Maar die thermometer is mogelijk stuk.

En dat onderscheid tussen pragmatici en theoretici snap ik niet. Alsof theoretici niet waarschuwden voor een inval en er geen pragmatici waren die van mening waren dat geen inval zou plaatshebben.
Bovendien kon niemand in de toekomst kijken op dat moment.

Maar goed, je hebt toch echt mensen nodig die goed nadenken en niet mensen die zomaar de wapens oppakken. Want van dat onderscheid tussen theoretici en pragmatici kun je ook ratio versus onderbuik maken.

En die ratio is altijd nodig. Juist om ellende te voorkomen.

En als het gaat om Oekraine: De Westerse wereld is toch met haar volle gewicht gaan helpen? Had dat eerder gemoeten?

Snap niet zo goed waar je heen wilt eigenlijk.
Alle reacties Link kopieren Quote
Siri schreef:
05-02-2023 11:20
Maar die thermometer is mogelijk stuk.

En dat onderscheid tussen pragmatici en theoretici snap ik niet. Alsof theoretici niet waarschuwden voor een inval en er geen pragmatici waren die van mening waren dat geen inval zou plaatshebben.
Bovendien kon niemand in de toekomst kijken op dat moment.

Maar goed, je hebt toch echt mensen nodig die goed nadenken en niet mensen die zomaar de wapens oppakken. Want van dat onderscheid tussen theoretici en pragmatici kun je ook ratio versus onderbuik maken.

En die ratio is altijd nodig. Juist om ellende te voorkomen.

En als het gaat om Oekraine: De Westerse wereld is toch met haar volle gewicht gaan helpen? Had dat eerder gemoeten?

Snap niet zo goed waar je heen wilt eigenlijk.
Laten we het hier maar bij laten.
Dit is niet het einde. Het is zelfs niet het begin van het einde. Maar misschien is dit het einde van het begin.
Alle reacties Link kopieren Quote
palanja schreef:
05-02-2023 12:18
Laten we het hier maar bij laten.
Tja. Ik blijf het oneens met je argumentatie en het onderzoek waar je naar verwijst.

Ik zal daar een volgende keer als het weer ter sprake komt wederom op reageren
Alle reacties Link kopieren Quote
Verkeerde topic
siri wijzigde dit bericht op 09-02-2023 00:10
94.47% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren Quote
Siri schreef:
05-02-2023 15:46
Het kan natuurlijk ook dat de werkgever/leidinggevende akkoord heeft gegeven op het later starten, maar dat het alsnog frictie oplevert op de werkvloer.

Diegene die ja heeft gezegd moet zelf misschien niet openen en weet niet waar hij of zij ja op heet gezegd.

Dan werkt het in praktijk niet en kan alsnog je proefperiode worden beeindigd. Misschien niet zo netjes, maar het mag.
Verkeerde topic?

Gebruikersavatar
Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven