Brandluchtje, anyone?

21-04-2019 10:19 88 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik werd wakker en ik dacht, zó erg kan die asbak van de buren toch niet stinken?? Pas veel later viel het kwartje: de Paasvuren. Ook op straat hier in 020 hele gore brandlucht en de straten lijken zelfs een beetje blauw te staan.

En mensen aan de grens hebben nergens last van lees ik! En ze zeggen dat 'de Paasvuren' vanavond pas aan gaan. Ik kan me niet herinneren dat ik ik dit eerder zo erg geroken heb.

Wie zit er ook in de brandlucht?!
Such fun!1
Hier in regio Rotterdam nergens last van.
Alle reacties Link kopieren
Grootste onzin ooit: paasvuren. Slecht voor het milieu, dieren, mensen met bijvoorbeeld een longaandoening. Mensen die de behoefte hebben om dingen af te fikken... right.
benmamma schreef:
21-04-2019 10:47
Dat jij en je lotgenoten not amused zijn kan ik me goed voorstellen. Sterkte met je longen en hoe je de paasdagen nu door moet / kan brengen.

Zelf er geen last van als in last van longen. Wel een flinke brandlucht hier ( Noord Drenthe)
Dank voor je begrip. Ik ga mijn tijd straks maar nuttig besteden. Computer schonen, huis poetsen e.d.
Jij ook sterkte met de brandlucht; ook zonder longklachten lijkt het me niet prettig.
Alle reacties Link kopieren
AngelEyes0192 schreef:
21-04-2019 10:55
Grootste onzin ooit: paasvuren. Slecht voor het milieu, dieren, mensen met bijvoorbeeld een longaandoening. Mensen die de behoefte hebben om dingen af te fikken... right.
Eens! Stom gedoe.
...
Ik had het vannacht. Rook brandlucht maar was te veel in mijn slaap om adequaat te reageren. Dacht.... de rookmelder gaat niet af dus zal wel meevallen. Vanochtend las ik het op Internet en toen viel het kwartje.

Mocht er bij de buren ooit in de nacht brand ontstaan...aan mij hebben ze blijkbaar niet veel :facepalm:
Magick88 schreef:
21-04-2019 10:40
Sorry ik vind het nog steeds aanstellerij. 😆😉
Relax en eet nog een eitje. Fijne Pasen allemaal.

Types zoals jij mogen van mij een flinke astma aanval krijgen. Kijken of je dan nog zo loopt te zwetsen als een dronken aardbei.
Hier ook, ik rook het om 8 u en nu nog (Bollenstreek zuid).
Alle reacties Link kopieren
redbulletje schreef:
21-04-2019 10:45
En in deze tijd waarin ze zo lopen zeiken over het klimaat lijkt me grote brandstapels aansteken sowieso ongepast.
Maakt voor klimaat niet uit, of je snoeihout opbrand of laat verteren, in beide gevallen komt er evenveel CO2 vrij. Wat betreft fijnstof zal er wel verschil zijn, maar goeie regenbui en de lucht is ook weer schoon, net als met pollen.
Alcohol lost je problemen niet op, maar dat doen melk en water ook niet.
Alle reacties Link kopieren
AngelEyes0192 schreef:
21-04-2019 10:55
Grootste onzin ooit: paasvuren. Slecht voor het milieu, dieren, mensen met bijvoorbeeld een longaandoening. Mensen die de behoefte hebben om dingen af te fikken... right.
Het zijn tradities.

lees deze column maar eens, van Daniël Lohues:


Pasen 2019

De merels fluiten. De zon komt op. Het belooft een prachtige dag te worden. Er komen weer blaadjes aan de bomen. Er bloeit ook al het een en ander.
De kracht van de natuur is indrukwekkend.
Elk jaar weer die oerkracht die alles weer groen maakt en laat groeien. Half januari lijkt alles zo goed als dood. Maar je weet altijd: de lente komt. Dan ziet alles er weer heel anders uit. Nieuw leven. Een nieuw begin.
Toen we nog kinderen waren leerde een pater ons dat we het paasfeest ook op die manier moesten bekijken. Jezus stond op uit de dood. Symbolisch voor de natuur die wakker wordt uit de winterslaap. Kwam er wel een verhaaltje achteraan dat God daar uiteindelijk achter zit.
Maar dat geeft niet. Het is best fijn om iets te geloven. Nergens in geloven is zo kil soms. Dan is de Notre Dame inderdaad maar een stapel stenen.
Zeventien jaar geleden schreef ik mijn eerste column. Werd gevraagd door het nieuwe het nieuwe Dagblad van het Noorden.Voor het Noorden door het Noorden, was de opzet. Dat stond mij wel aan. Ik heb het even nagekeken. Die eerste column ging over een paasvuur hier op het dorp. Mocht ik toen aansteken.
We zijn heel wat paasvuren verder inmiddels. De wereld is veranderd. Zo worden paasvuren nu afgelast omdat het te droog is. Gevaar voor brand.
Misschien zijn de paasvuren ook wel een beetje te groot geworden. Alles moet altijd groter en meer. Maar dat zit in de mens. Anders waren we nooit zo ver gekomen. Maar het heeft dus ook nadelen.
En wat ook veranderd is: men klaagt inmiddels volop over de rook die van de paasvuren komt. Maar in voorchristelijke tijden dreef men het vee door de rook van de voorjaarsvuren. Zo werden ziektes en boze geesten verdreven.
De rook van de vuren bracht juist geluk en voorspoed. Maar daar gelooft niemand meer in. Dan is het inderdaad gewoon een grote bult takken die in de fik staat.
Sommige mensen worden woedend als je er alleen al een beetje positief over schrijft. Of je dan niet weet dat…
Ja, het klimaat. Mensen met longproblemen. Ja, dat is zo. Is waar.
Gelukkig is er een andere tijd aangebroken. Dat is mooi. Een tijd waarin we oude dingen afschudden en er nieuwe dingen voor in de plaats zetten. In het groot en in het klein. De een neemt een nieuw kapsel. De ander besluit eindelijk de bank eruit te gooien en er fijne stoelen voor terug te zetten.
Plannen maken. Daar is de lente ook geschikt voor.
De schouders eronder. Met de aanhanger naar de stort.
De merels fluiten. De zon is op. Het is een prachtige dag aan het worden. Het wordt een mooi paasfeest.
Het wordt een geweldig voorjaar en de zomer belooft ook fantastisch te worden.
Met de toekomst is het misschien ook wel zo: je moet er wél in geloven, anders is het ook maar gewoon tijd die voorbij gaat.

Tot zover de column.

En beter deze tradities in ere houden, dan straks offerfeest of suikerfeest vieren dacht ik.
lopervanhiernaardaar wijzigde dit bericht op 22-04-2019 07:45
1.85% gewijzigd
Alcohol lost je problemen niet op, maar dat doen melk en water ook niet.
Alle reacties Link kopieren
De brandlucht begint nu te verdwijnen van de Duitse Paasvuren.
Vanavond is er bij ons in d buurt een nieuw Paasvuur, grote happenings met muziek erbij.
Dus nog een keer de ramen en deuren dicht houden.
Alle reacties Link kopieren
Lopervanhiernaardaar schreef:
21-04-2019 11:23
Het zijn tradities.

lees deze column maar eens, van Daniël Lohues:


Pasen 2019

De merels fluiten. De zon komt op. Het belooft een prachtige dag te worden. Er komen weer blaadjes aan de bomen. Er bloeit ook al het een en ander.
De kracht van de natuur is indrukwekkend.
Elk jaar weer die oerkracht die alles weer groen maakt en laat groeien. Half januari lijkt alles zo goed als dood. Maar je weet altijd: de lente komt. Dan ziet alles er weer heel anders uit. Nieuw leven. Een nieuw begin.
Toen we nog kinderen waren leerde een pater ons dat we het paasfeest ook op die manier moesten bekijken. Jezus stond op uit de dood. Symbolisch voor de natuur die wakker wordt uit de winterslaap. Kwam er wel een verhaaltje achteraan dat God daar uiteindelijk achter zit.
Maar dat geeft niet. Het is best fijn om iets te geloven. Nergens in geloven is zo kil soms. Dan is de Notre Dame inderdaad maar een stapel stenen.
Zeventien jaar geleden schreef ik mijn eerste column. Werd gevraagd door het nieuwe het nieuwe Dagblad van het Noorden.Voor het Noorden door het Noorden, was de opzet. Dat stond mij wel aan. Ik heb het even nagekeken. Die eerste column ging over een paasvuur hier op het dorp. Mocht ik toen aansteken.
We zijn heel wat paasvuren verder inmiddels. De wereld is veranderd. Zo worden paasvuren nu afgelast omdat het te droog is. Gevaar voor brand.
Misschien zijn de paasvuren ook wel een beetje te groot geworden. Alles moet altijd groter en meer. Maar dat zit in de mens. Anders waren we nooit zo ver gekomen. Maar het heeft dus ook nadelen.
En wat ook veranderd is: men klaagt inmiddels volop over de rook die van de paasvuren komt. Maar in voorchristelijke tijden dreef men het vee door de rook van de voorjaarsvuren. Zo werden ziektes en boze geesten verdreven.
De rook van de vuren bracht juist geluk en voorspoed. Maar daar gelooft niemand meer in. Dan is het inderdaad gewoon een grote bult takken die in de fik staat.
Sommige mensen worden woedend als je er alleen al een beetje positief over schrijft. Of je dan niet weet dat…
Ja, het klimaat. Mensen met longproblemen. Ja, dat is zo. Is waar.
Gelukkig is er een andere tijd aangebroken. Dat is mooi. Een tijd waarin we oude dingen afschudden en er nieuwe dingen voor in de plaats zetten. In het groot en in het klein. De een neemt een nieuw kapsel. De ander besluit eindelijk de bank eruit te gooien en er fijne stoelen voor terug te zetten.
Plannen maken. Daar is de lente ook geschikt voor.
De schouders eronder. Met de aanhanger naar de stort.
De merels fluiten. De zon is op. Het is een prachtige dag aan het worden. Het wordt een mooi paasfeest.
Het wordt een geweldig voorjaar en de zomer belooft ook fantastisch te worden.
Met de toekomst is het misschien ook wel zo: je moet er wél in geloven, anders is het ook maar gewoon tijd die voorbij gaat.

En beter deze tradities in ere houden, dan straks offerfeest of suikerfeest vieren dacht ik.
Tradities dus? Kan je na al die jaren toch wel een keer nagaan of de tradities nog van deze tijd zijn of dat ze aangepast moeten worden.
Alle reacties Link kopieren
Nu valt het kwartje van pas! Vriend en ik snapte al niet waar het vandaan kwam (Amsterdam)
Bruschetta_ schreef:
21-04-2019 10:27
Hier ook! In de buurt van Adam. Ik dacht ook dat er iets stond te fikken bij ons of bij de buren.
Ja hier ook vroeg vanochtend. Nu ruik ik niks meer. Ook omgeving Amsterdam.
Alle reacties Link kopieren
AngelEyes0192 schreef:
21-04-2019 10:55
Grootste onzin ooit: paasvuren. Slecht voor het milieu, dieren, mensen met bijvoorbeeld een longaandoening. Mensen die de behoefte hebben om dingen af te fikken... right.

Mee eens.
Al vind ik Oud en Nieuw/vuurwerk nog erger.
Olijk, guitig, jofel, koddig, schrander, schalks en hip.
Alle reacties Link kopieren
Serengeti schreef:
21-04-2019 11:36
Mee eens.
Al vind ik Oud en Nieuw/vuurwerk nog erger.
Vind ik ook! Ze knallen al vanaf oktober. Alles steken ze in de fik. Belachelijk.
Ik ruik het wel, ook NH. Maar geen blauwe lucht. Van mij mogen ze paasvuren lekker houden. Ik kom uit het oosten en vind het machtig mooi.

Maar lijkt me bij zulke droge periodes gewoon een beetje gevaarlijk. Dan een jaartje niet zou ik een beter plan vinden.
Alle reacties Link kopieren
EHR schreef:
21-04-2019 11:10
Types zoals jij mogen van mij een flinke astma aanval krijgen. Kijken of je dan nog zo loopt te zwetsen als een dronken aardbei.
Raak je ook in paniek als de buren de bbq aansteken?
Beetje rooklucht... zo erg is het niet. Laat die lui toch hun paasvuurtje bouwen. Noaberschap en gezelligheid is toch mooi.

Dronken aardbei .. je hebt wel een rijke fantasie. Of ben je al aan de paadborrel begonnen?
Het is niet "een beetje rooklucht" hè. En vanavond mogen we weer, want dan steekt oost Nederland de paasvuren aan.
Alle reacties Link kopieren
Ik ben heel blij dat deze traditie niet bekend is in het zuiden. Heerlijk schone (nou ja, relatief) lucht en lekker ramen open. Het uitrijden van de gier hebben ze vorige week al gedaan, die stank is al weg.
Ik vind het wel mooi, zo’n voorchristelijke traditie. Ben er ook weleens bij geweest in een dorp in het oosten van het land, spectaculair :)

Maar ik snap echt helemaal dat je ervan baalt als je een luchtwegaandoening hebt.
Alle reacties Link kopieren
Ik dacht al een vage waas met brandlucht te vernemen (naast Rotterdam)...en in mijn achterhoofd paasvuren.
Maar was nog te slaperig.

Hier sloeg het gelukkig nog niet direct op mijn longen..en hoop dat het niet alsnog gaat gebeuren.

Voor mijn mede-astma en luchtwegenprobleemmensjes: Ik snap jullie!
Alle reacties Link kopieren
Magick88 schreef:
21-04-2019 12:02
Raak je ook in paniek als de buren de bbq aansteken?
Beetje rooklucht... zo erg is het niet. Laat die lui toch hun paasvuurtje bouwen. Noaberschap en gezelligheid is toch mooi.

Dronken aardbei .. je hebt wel een rijke fantasie. Of ben je al aan de paadborrel begonnen?
Een beetje empathie zou je sieren...
Er zijn mensen die van de minste prikkel er al last van krijgen...en daar kun bbq-walmen ook bij horen.
Alle reacties Link kopieren
Lucifer2018 schreef:
21-04-2019 11:51
Ik ruik het wel, ook NH. Maar geen blauwe lucht. Van mij mogen ze paasvuren lekker houden. Ik kom uit het oosten en vind het machtig mooi.

Maar lijkt me bij zulke droge periodes gewoon een beetje gevaarlijk. Dan een jaartje niet zou ik een beter plan vinden.
:heart:

Een groot deel van de paasvuren mag niet eens worden aangestoken of is een heel stuk kleiner dan normaal.. Rook gisteren ook wat, dacht eerst zit nu iemand serieus met een vuurkorf op het balkon, maar daarna bedacht ik me dat er in Duitsland en in het Noord-oosten op zaterdag al paasvuren worden aangestoken..

Wat mij betreft mag het blijven, het is al jaren een traditie en ja als de wind verkeerd staat ruik je het in Amsterdam blijkbaar... Jammer dan, in de Randstad wonen is sowieso niet heel gezond wat luchtkwaliteit betreft...
Seriously?
Alle reacties Link kopieren
Vanmorgen rook ik ook zo’n rare lucht,toen ik op mijn telefoon keek kwam ik erachter dat het de paasvuren uit Duitsland waren.
We wonen vlak aan de grens (Laren/Emlicheim)
Bij ons geen paasvuren ivm de droogte helaas.

We zijn een verwend volkje wat werkelijk waar overal om loopt te zeiken.

Moest wel grinniken om het bericht dat in Duitsland geen discussie mogelijk is over de paasvuren.
Ik rook gisteravond een hele sterke brandlucht, echt alsof iemand buiten aan het fikkie steken was. Geen idee of dat ook echt zo was of dat het vanuit Duitsland kwam maar hier verder (kop overijssel) geen enkele last van brandgeur.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven