Shein's vervuilende strategie levert miljarden op

05-04-2024 15:32 143 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Hoe slechter het met het klimaat gaat, hoe beter het met Shein gaat, geloof ik. Shein heeft z'n winst zien verdubbelen, staat in Trouw:
https://www.trouw.nl/duurzaamheid-econo ... ~b77094ea/

Dus
1. Shein kopieert van concurrenten, waardoor oa kleine ontwerpers het nakijken hebben
2. Door de matige kwaliteit belandt de kleding snel in de prullenbak
3. In meer de helft van de kleding zit polyester. Olie -> CO2-uitstoot ('The Changing Markets Foundation berekende in 2022 dat de duizenden fabrieken van Shein evenveel CO2 produceren als ongeveer 180 kolencentrales'.) Polyester is overigens ook ongezond voor jezelf om te dragen.
4. Gigantisch aantal vluchten om al die bestellingen te bezorgen

Elke keer schokken deze cijfers me toch weer. Wat moet er toch gebeuren waardoor we beseffen hoe funest dit voor onze eigen toekomst is?
Such fun!1
Alle reacties Link kopieren Quote
Er is gelukkig een oplossing voor: koop er niet.

Zeg tegen je kinderen dat ze er niet moeten kopen. Dat het niet duurzaam is, niet vertrouwd is. Dat er in Nederland genoeg textielboeren zijn die ook leuke dingen hebben voor een zachte prijs.
Alle reacties Link kopieren Quote
Ja, tuurlijk. Maar die miljardenwinst laat zien dat heel veel mensen er wél kopen.
Such fun!1
Alle reacties Link kopieren Quote
Champoo schreef:
05-04-2024 15:34
Er is gelukkig een oplossing voor: koop er niet.

Zeg tegen je kinderen dat ze er niet moeten kopen. Dat het niet duurzaam is, niet vertrouwd is. Dat er in Nederland genoeg textielboeren zijn die ook leuke dingen hebben voor een zachte prijs.
Hoe weet je nu écht wat wél verantwoord is?
Alle reacties Link kopieren Quote
apiejapie schreef:
05-04-2024 15:49
Hoe weet je nu écht wat wél verantwoord is?
Dat weet je nooit helemaal zeker. Maar de controle is wel een stuk beter.
Alle reacties Link kopieren Quote
MarindaH schreef:
05-04-2024 15:47
Ja, tuurlijk. Maar die miljardenwinst laat zien dat heel veel mensen er wél kopen.

Echt hé.
Mijn dochters zijn ook heftig fan van Shein. Mijn zussen en schoonzus overigens ook. De prijs gaat boven het geweten.
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik las het ook. Vreselijk en ongelofelijk.
Ik weiger er te kopen en snap niet dat er zoveel mensen zijn die dat wel doen.
Cum non tum age
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik heb nog nooit iets bij Shein, of bij Ali besteld.
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik heb nog nooit iets bij Shein, of bij Ali besteld.
Alle reacties Link kopieren Quote
Pindakaasjes schreef:
05-04-2024 15:53
Echt hé.
Mijn dochters zijn ook heftig fan van Shein. Mijn zussen en schoonzus overigens ook. De prijs gaat boven het geweten.
De meeste mensen hebben helemaal geen geweten, helaas.
óu sont les neiges d'antan

Alle reacties Link kopieren Quote
Champoo schreef:
05-04-2024 15:50
Dat weet je nooit helemaal zeker. Maar de controle is wel een stuk beter.

Dat geloof ik ook wel. Er komt tegenwoordig véél meer aan het licht.
Het is dan aan jezelf of je wil wegkijken of een product/merk gewoon vaarwel zegt. Ik koop die populaire chocolade repen (die zogenaamd arme cacao-boeren support) ook niet meer. Grof geld betaal je voor chocolade van dit merk, waar de cacao-boeren slechts een paar cent van krijgen.
Of het merk Uggs, waar zoveel dierenleed aan kleeft. En zo kun je steeds weer iets van je lijstje schrappen. Alle beetjes helpen denk ik dan maar.
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik begrijp dit soort dingen ook nooit zo goed. Jaren geleden nog wel eens iets bij Ali besteld, maar dat doe ik ook niet meer. Er is steeds meer bekend over wat er op allerlei vlakken mis is met dit soort consumptie. Ik heb geen illusies dat mijn boycot heel veel uitmaakt, maar ik wil er in elk geval geen deel meer van uit maken.
Alle reacties Link kopieren Quote
ik zie regelmatig vloggers er kopen en een shoplog laten zien. Zag er gisteren nog 1 voorbij komen van Rebecca Denise. Kijken hoop jonge meiden naar en van hun kleedgeld is het natuurlijk hartstikke leuk gelijk een zak vol te kunnen kopen.
Alle reacties Link kopieren Quote
Je mist in de OP overigens nog dat veel Chinese meuk wordt gemaakt door uitgebuite Chinezen:

Textielarbeiders die in de Chinese fabrieken van kledinggigant Shein werken, maken dagen van 18 uur, hebben geen weekend en krijgen maar een derde van hun salaris uitbetaald als ze een fout maken. Dat blijkt uit een documentaire van de Britse zender Channel 4.
https://nos.nl/artikel/2448458-uitbuiti ... ter-wereld

....van polyester, of van katoen uit Xingyang, die door Oeigoerse dwangarbeiders wordt geplukt.

Zo kan ik ook wel goedkoop produceren.

Dat geldt ook voor Temu, de tegenhanger van Shein die een zelfde omzetgroei kent.
Daarnaast verspreidt het moederbedrijf van Temu via haar mobiele app malware.

https://fashionunited.nl/nieuws/mode/al ... 3072357963
óu sont les neiges d'antan

Alle reacties Link kopieren Quote
VGM1980 schreef:
05-04-2024 16:18
ik zie regelmatig vloggers er kopen en een shoplog laten zien. Zag er gisteren nog 1 voorbij komen van Rebecca Denise. Kijken hoop jonge meiden naar en van hun kleedgeld is het natuurlijk hartstikke leuk gelijk een zak vol te kunnen kopen.

Ja, ik weet het. Mijn jongste kijkt vaak ook allerlei filmpjes van mooie jonge meiden, die dan Shein kledingstukken staan te showen. En dat kost dan maar een paar Euro, dus de verleiding is groot. En dan op school loopt 75% in een bepaald soort broek, dus ik wil ook!
Alle reacties Link kopieren Quote
Mijn dochters doen weleens inspiratie op op Shein en Temu en maken het dan bv wat na. Niet exact maar een topje haken of een bepaald jurkje of rokje naaien. Het komt er overigens altijd anders uit te zien hoor maar dat maakt niet uit. Ze willen het er absoluut niet kopen.
Alle reacties Link kopieren Quote
miss_musica schreef:
05-04-2024 16:12
Ik begrijp dit soort dingen ook nooit zo goed. Jaren geleden nog wel eens iets bij Ali besteld, maar dat doe ik ook niet meer. Er is steeds meer bekend over wat er op allerlei vlakken mis is met dit soort consumptie. Ik heb geen illusies dat mijn boycot heel veel uitmaakt, maar ik wil er in elk geval geen deel meer van uit maken.

Maar hoe zit dat dan bij Ali??
Want ik zocht een keer naar kleine lampenkappen. Ik vond een set van 6 bij Ali. Dezelfde stonden bij bol.com voor echt 5x duurder.
Echt dezelfde kapjes, hetzelfde merk, dezelfde afmetingen, alles..
Waar komt dat prijsverschil dan door? Want ik weet soms echt niet meer wat nog een eerlijke prijs is en wat er in allerlei zakken verdwijnt.
Alle reacties Link kopieren Quote
Pindakaasjes schreef:
05-04-2024 16:36
Maar hoe zit dat dan bij Ali??
Want ik zocht een keer naar kleine lampenkappen. Ik vond een set van 6 bij Ali. Dezelfde stonden bij bol.com voor echt 5x duurder.
Echt dezelfde kapjes, hetzelfde merk, dezelfde afmetingen, alles..
Waar komt dat prijsverschil dan door? Want ik weet soms echt niet meer wat nog een eerlijke prijs is en wat er in allerlei zakken verdwijnt.
Omdat die dropshipper die de meuk op Bol.com mag adverteren, ook wil graaien. En gecompenseerd worden voor het feit dat ‘ie om de zes maanden een nieuwe naam moet bedenken om al die ontevreden klanten en reviews te ontlopen.
Nee heb je, ja kun je krijgen
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik erger me er wild aan! Vooral als je er iets van zegt, bijvoorbeeld op een forum, mensen direct roepen: bij Bol.com staat ook spul van Ali, en denk je dat alles in onze Nederlandse winkels eerlijk is geproduceerd?
Als je het mij vraagt is dat een excuus om lekker goedkoop allerlei plastic reutemeteut te bestellen voor een paar dubbeltjes en je vooral niet druk te maken over de vraag of het wel klopt.

Nee, natuurlijk weet ik niet of alles bij elke Nederlandse winkel helemaal OK is.
Ja, ik weet dat op Bol.com ook Ali en Shein meuk te koop is.

Maar als je bij Ali en Shein bestelt weet je ZEKER dat het niet klopt. Want dat is hun businessmodel. Dat is al genoeg reden voor mij om dat te laten zitten. Als ik kleren koop doe ik mijn best om dat verantwoord te doen. En bij Bol.com bestel ik alleen boeken - hoewel daar ook van alles op is af te dingen.
Wat eten we vanavond?
Alle reacties Link kopieren Quote
Het is wel duidelijk dat er echt op landelijk, Europees of wereldwijd niveau iets moet veranderen. De meeste mensen doen het namelijk niet uit zichzelf. Of het nou om vliegen gaat (waarom zou je die ene keer per jaar niet op vliegvakantie gaan als je buurman wekelijks voor zijn werk en vakantie de wereld over vliegt), om kleding (waarom zou je je hele maandbedrag aan kleedgeld uitgeven aan 2 kledingstukken als je er op SHEIN 10 voor kunt kopen?) of om je bestrating niet besproeien met gif (waarom zou je op een terras vol onkruid gaan zitten als het halve land door boeren wordt ondergespoten met glyfosaat?).
Ik probeer zelf duurzaam geproduceerde kleding te kopen en bestel zelf niet op SHEIN, maar mijn dochters van 15 en 20 en heel veel van hun vriendinnen wel en ik kan me eerlijk gezegd goed voorstellen dat ze dat doen. Leuke kleren voor een fractie van de prijs van dingen die ze in de winkel zien en het is er vaak al binnen een dag of 5.

Aan heel veel zaken moet op hoger niveau iets veranderen, anders verandert er nooit iets. Mensen gaan dit uit zichzelf nooit doen, in ieder geval een heel groot deel niet.
Alle reacties Link kopieren Quote
Blackstar schreef:
05-04-2024 17:38
Het is wel duidelijk dat er echt op landelijk, Europees of wereldwijd niveau iets moet veranderen. De meeste mensen doen het namelijk niet uit zichzelf. Of het nou om vliegen gaat (waarom zou je die ene keer per jaar niet op vliegvakantie gaan als je buurman wekelijks voor zijn werk en vakantie de wereld over vliegt), om kleding (waarom zou je je hele maandbedrag aan kleedgeld uitgeven aan 2 kledingstukken als je er op SHEIN 10 voor kunt kopen?) of om je bestrating niet besproeien met gif (waarom zou je op een terras vol onkruid gaan zitten als het halve land door boeren wordt ondergespoten met glyfosaat?).
Ik probeer zelf duurzaam geproduceerde kleding te kopen en bestel zelf niet op SHEIN, maar mijn dochters van 15 en 20 en heel veel van hun vriendinnen wel en ik kan me eerlijk gezegd goed voorstellen dat ze dat doen. Leuke kleren voor een fractie van de prijs van dingen die ze in de winkel zien en het is er vaak al binnen een dag of 5.

Aan heel veel zaken moet op hoger niveau iets veranderen, anders verandert er nooit iets. Mensen gaan dit uit zichzelf nooit doen, in ieder geval een heel groot deel niet.
Aan de andere kant: mensen willen best veranderen, maar niet veranderd worden.
Lees de reacties in dat topic over de vleesaanbiedingen bij Jumbo maar. Dat triggert die 'dat maak ik zelf nog wel uit' spier bij veel mensen. Ik zit er eigenlijk op te wachten tot diezelfde reacties ook in dit topic komen...
Wat eten we vanavond?
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik koop daar nooit iets. Ook niet bij Ali Express. Ik heb hier in het dorp een leuke kledingwinkel waar ik echt bijna alles koop. Zo steun ik tegelijkertijd de lokale kleine ondernemer en daar winkelen is altijd gezellig ook met een drankje erbij.

Soms bestel ik iets online bij Zalando of Nikkie. Maar ik ben redelijk merkvast dus goedkope spullen koop ik nooit. Liever wat duurder en meer kwaliteit dan iets wat na 1 keer wassen al uit model is.

Ik weet wel dat jongeren echt heel veel kopen bij Shein en Ali. Ergens snap ik het wel want spot goedkoop en die zijn niet bezig met duurzaamheid maar eerder zoveel mogelijk voor zo weinig mogelijk geld.
Alle reacties Link kopieren Quote
makreel schreef:
05-04-2024 17:41
Aan de andere kant: mensen willen best veranderen, maar niet veranderd worden.
Lees de reacties in dat topic over de vleesaanbiedingen bij Jumbo maar. Dat triggert die 'dat maak ik zelf nog wel uit' spier bij veel mensen. Ik zit er eigenlijk op te wachten tot diezelfde reacties ook in dit topic komen...
Dat lijkt mij met dit specifieke ding best lastig. Er is geen lokaal even betaalbaar alternatief voor handen omdat we hier geen moderne slavernij hebben. Je kunt met een lokaal alternatief nooit tegen dat soort venture kapitalisme op. Het zal echt een zaak van de lange adem zijn: een mentaliteitsverandering.

Edit: ik bedoel dus dat het ‘willen veranderen’ rond dit thema best lastig is, zeker voor groepen met niet al teveel geld (pubers, studenten, enz.).
Nee heb je, ja kun je krijgen
Alle reacties Link kopieren Quote
De reden om te kopen is omdat het zo goedkoop is en als je niet zoveel te besteden hebt dan is het natuurlijk verleidelijk.
Net zoals met ongezond eten. Een doos van 10 diepvries hamburgers is goedkoper dan een bakje met 4 verse hamburgers.

Ik heb veel bij Shein besteld. Nooit meer dan ik nodig had. Af en toe een misser. Ipv terug te sturen en geld terug te vragen bracht ik het naar de kledinginzamel of gaf het aan een vriendin.

Maar ja, het begon mij ook wel steeds meer dwars te zitten. Ik heb een geweten (ja echt) en telkens knaagde het.
Inmiddels koop ik bijna nooit meer kleding. Volg geen modetrends en doe overal vrij lang mee.
Alle reacties Link kopieren Quote
makreel schreef:
05-04-2024 17:41
Aan de andere kant: mensen willen best veranderen, maar niet veranderd worden.
Lees de reacties in dat topic over de vleesaanbiedingen bij Jumbo maar. Dat triggert die 'dat maak ik zelf nog wel uit' spier bij veel mensen. Ik zit er eigenlijk op te wachten tot diezelfde reacties ook in dit topic komen...
Dat is waar, het wordt dan wel heel moeilijk.

Gebruikersavatar
Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven