Shein's vervuilende strategie levert miljarden op

05-04-2024 15:32 143 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Hoe slechter het met het klimaat gaat, hoe beter het met Shein gaat, geloof ik. Shein heeft z'n winst zien verdubbelen, staat in Trouw:
https://www.trouw.nl/duurzaamheid-econo ... ~b77094ea/

Dus
1. Shein kopieert van concurrenten, waardoor oa kleine ontwerpers het nakijken hebben
2. Door de matige kwaliteit belandt de kleding snel in de prullenbak
3. In meer de helft van de kleding zit polyester. Olie -> CO2-uitstoot ('The Changing Markets Foundation berekende in 2022 dat de duizenden fabrieken van Shein evenveel CO2 produceren als ongeveer 180 kolencentrales'.) Polyester is overigens ook ongezond voor jezelf om te dragen.
4. Gigantisch aantal vluchten om al die bestellingen te bezorgen

Elke keer schokken deze cijfers me toch weer. Wat moet er toch gebeuren waardoor we beseffen hoe funest dit voor onze eigen toekomst is?
Such fun!1
Alle reacties Link kopieren Quote
pindakaasmetnootjes schreef:
06-04-2024 22:23
Simpele oorzaak: je kunt niet groen doen als je rood staat. Hetzelfde voor de elektrische auto’s en zonnepanelen, zodra de fiscale voordelen verdwijnen stoppen een hoop ermee. Enige echte prikkel is dus de portemonnee. En de prijzen van textiel liggen dit jaar 15%(!) hoger en kleding moet je toch dragen. Dus daarom dat er een hoop naar shein/ali express/cider scrollen om wat te kopen.
Ik vind het ook logisch dat mensen dat doen. Bovendien is daar ook enorm veel keuze. Als mijn dochter naar de stad gaat, vindt ze vaak niet wat ze zoekt of het is heel duur. Voor iedereen is er wel iets te vinden op SHEIN. Ik verbied mijn kinderen niet om daar te bestellen (oudste is ook al 20), maar ik maak ze wel duidelijk dat ze alleen moeten kopen wat ze nodig hebben en dat vaak dragen in plaats van veel (en vaak) dingen te kopen die maar in de kast blijven hangen.

Zelf koop ik naast duurzame merken kleding via Vinted, maar dat zijn alsnog vaak duurdere merken of vintage uit de jaren 70 die nog best prijzig is, dus qua prijs schiet ik daar niks mee op. Maar ik koop weinig en ik hoop wel dat ik mijn kinderen een voorbeeld geef.
Alle reacties Link kopieren Quote
NuEvenNiet schreef:
07-04-2024 08:26
Ik vind dat het hele consumeren sowieso wel minder kan.
Dus ik ben begonnen bij mezelf en man soms is het best lastig om niets te kopen.
Bij Shein heb ik gelukkig nog nooit iets besteld en het hele online kopen doe ik ook al 80% minder dan voorheen.

Waarom heb ik spullen nodig? Want ik blijf maar kopen. En 1x in de zoveel tijd moet ik van mezelf weer ruimen, omdat ik zoveel spullen in huis helemaal niet fijn vindt.
Mijn partner daarin tegen heeft er helemaal geen last van, die koopt naast af en toe een broodje amper iets. Die is tevreden met wat hij al heeft, zo jaloers daarop.

Ik leg mezelf regelmatig een no buy challenge op, maar de 30 dagen heb ik nog nooit gehaald dat zegt wel iets over mij denk, maar ik blijf het proberen. Gisteren ben ik weer opnieuw begonnen.


Koop je online of in fysieke winkels?
Als het om fysieke winkels gaat is het makkelijk: niet de stad in gaan. De enige winkel waar je moet zijn in de supermarkt, de rest gewoon niet binnenlopen.
Als het online is: meld je af voor alle nieuwsbrieven, sluit alle tabbladen van webshops nadat je jouw man er een nieuw ingewikkeld wachtwoord op hebt laten zetten dat jij niet van hem te horen krijgt (ww niet opslaan natuurlijk).

Als je niet ziet wat er te koop is, ga je het ook niet kopen. Zo simpel is het.
Coffee is never my cup of tea
Alle reacties Link kopieren Quote
pindakaasmetnootjes schreef:
06-04-2024 22:23
Simpele oorzaak: je kunt niet groen doen als je rood staat. Hetzelfde voor de elektrische auto’s en zonnepanelen, zodra de fiscale voordelen verdwijnen stoppen een hoop ermee. Enige echte prikkel is dus de portemonnee. En de prijzen van textiel liggen dit jaar 15%(!) hoger en kleding moet je toch dragen. Dus daarom dat er een hoop naar shein/ali express/cider scrollen om wat te kopen.


Nog simpeler: als je rood staat kun je geen kleding kopen. Dan doe je het maar met dat wat er nog in de kast hangt. Of je koopt het tweedehands, als je echt geen enkele broek meer hebt.
Coffee is never my cup of tea
Alle reacties Link kopieren Quote
Marianneke schreef:
07-04-2024 08:44
Koop je online of in fysieke winkels?
Als het om fysieke winkels gaat is het makkelijk: niet de stad in gaan. De enige winkel waar je moet zijn in de supermarkt, de rest gewoon niet binnenlopen.
Als het online is: meld je af voor alle nieuwsbrieven, sluit alle tabbladen van webshops nadat je jouw man er een nieuw ingewikkeld wachtwoord op hebt laten zetten dat jij niet van hem te horen krijgt (ww niet opslaan natuurlijk).

Als je niet ziet wat er te koop is, ga je het ook niet kopen. Zo simpel is het.
Beide doe ik al niet meer. Bij mij is de grootste valkuil eigenlijk browsen op YouTube. Erg jammer want ik gebruik het graag als inspiratie, entertainment en voor yoga. Voor yoga heb ik al iets anders bedacht.

En verveling is ook een trigger, daar werk ik nu ook aan.
Maar goed daar gaat dit topic niet over en wil het niet kapen.
Alle reacties Link kopieren Quote
Marianneke schreef:
07-04-2024 08:45
Nog simpeler: als je rood staat kun je geen kleding kopen. Dan doe je het maar met dat wat er nog in de kast hangt. Of je koopt het tweedehands, als je echt geen enkele broek meer hebt.
Of je koopt voor €6 een nieuwe broek bij shein :idee: Mensen gaan niet opeens massaal naar de kringloopwinkels als ze een nieuwe broek nodig hebben omdat Marianneke van het vivaforum het milieu belangrijk vind.
Alle reacties Link kopieren Quote
pindakaasmetnootjes schreef:
07-04-2024 09:26
Of je koopt voor €6 een nieuwe broek bij shein :idee: Mensen gaan niet opeens massaal naar de kringloopwinkels als ze een nieuwe broek nodig hebben omdat Marianneke van het vivaforum het milieu belangrijk vind.
Maar begrijp je dan niet dat het milieu voor iedereen belangrijk is? De wereld gaat kapot als het zo doorgaat. Hoe moet dat voor de generaties na ons?
Cum non tum age
Alle reacties Link kopieren Quote
noa schreef:
07-04-2024 09:36
Maar begrijp je dan niet dat het milieu voor iedereen belangrijk is? De wereld gaat kapot als het zo doorgaat. Hoe moet dat voor de generaties na ons?
Ja natuurlijk begrijp ik dat milieu belangrijk is. Maar zoals ik eerder zei hangt het ook van de dikte van de portemonnee af in hoeverre je milieubewuste keuzes kan maken. Maar het is ook wel raar om te verwachten dat iedereen niet meer bij shein koopt terwijl je ook leest dat mensen die het financieel goed hebben gaan stoppen met de zonnepanelen omdat het niks meer financieel oplevert.
Alle reacties Link kopieren Quote
En als je geen auto rijdt, mag je dan wel compenseren door bij Shein te kopen?
Als je geld genoeg hebt, koop je geen Shein, maar kun je wel met het vliegtuig op vakantie. Laat je dat ook achterwege voor het milieu?
Eet je vlees? Heb je een open haard? Heb je veel kinderen?
Het zijn allemaal zaken die slecht zijn voor het milieu en iedereen kiest een dingetje uit om achterwege te laten waar je zelf niet teveel last van hebt. En ja, ik doe ook aan cherry picking.
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik begrijp het wel...met een smalle beurs kun je niet veel anders. Leuke winkels voor jonge meiden worden ook duur.

Ik kijk zelf graag bij studio anneloes of fabiene chapot maar als je die prijzen ziet dan schieten de tranen in je ogen €140 voor een trui, €150 voor een blouse.
Alle reacties Link kopieren Quote
parbleumondieu schreef:
07-04-2024 10:06
En als je geen auto rijdt, mag je dan wel compenseren door bij Shein te kopen?
Als je geld genoeg hebt, koop je geen Shein, maar kun je wel met het vliegtuig op vakantie. Laat je dat ook achterwege voor het milieu?
Eet je vlees? Heb je een open haard? Heb je veel kinderen?
Het zijn allemaal zaken die slecht zijn voor het milieu en iedereen kiest een dingetje uit om achterwege te laten waar je zelf niet teveel last van hebt. En ja, ik doe ook aan cherry picking.
Niet persoonlijk tegen jou hoor, maar ik vind deze vorm van verschuilen achter andere slechte dingen die je niet doet altijd een beetje vreemd.
‘Ik poets mijn tanden maar een keer per week, maar ik was wel elke dag mijn haar én eet ook groente en fruit’
‘Ik sla geen oude mannetjes, schop geen puppy’s, maar beroof enkel banken’
XD

En natuurlijk is het beter voor de wereld dat er mensen zijn die hun haar wassen, groente en fruit eten, geen oude mannetjes slaan en geen puppy’s schoppen. Beter dan dat iedereen dat wel doet. Maar dat maakt je tanden amoer poetsen of de bank overvallen nog niet oké.

Nou, je spaart geen jokerpunten met iets doen of laten zodat je iets anders ‘mag’.
Als je het echt goed wilt doen doe je geen vervuilende dingen.

Geen kinderen, geen vlees, niet vliegen, geen vervuilende arbeidersuitbuitkleding, geen open haard, geen auto, geen aardbeien in de winter, geen vervoer voor kersen maar ze zelf plukken, enz.

En als je toch iets doet ‘gewoon’ toegeven dat je op dat moment niet erg aardvriendelijk of toekomstbestendig bezig bent.

Wat ik, voor je denkt dat ik hier aan borstklopperij doe, bijna allemaal wel doe of gedaan heb hoor. (Vlees eten e.d. Niet oude mannetjes schoppen hoor!)
Je hebt zo’n 26.000 dagen tussen níets en eeuwigheid, je kunt lachen, je kunt klagen, maar elke dag ben je voor eeuwig kwijt.
Alle reacties Link kopieren Quote
Het geen geld argument vind ik zo simpel. Toen ik nog studeerde, waren er geen winkels zoals Shein en toch konden we ons kleden.
En juist als je weinig geld hebt hoef je jezelf toch niet te veroordelen tot die goedkope meuk. Er zijn genoeg andere mogelijkheden om er leuk bij te lopen.
Cum non tum age
Alle reacties Link kopieren Quote
Stormke81 schreef:
07-04-2024 10:16
Ik begrijp het wel...met een smalle beurs kun je niet veel anders. Leuke winkels voor jonge meiden worden ook duur.

Ik kijk zelf graag bij studio anneloes of fabiene chapot maar als je die prijzen ziet dan schieten de tranen in je ogen €140 voor een trui, €150 voor een blouse.
Maar de kleding van Studio Anneloes bijv. is wel duurzaam. Blijft lang mooi en zit lekker. Ik zou dan liever 1 mooie broek van dat merk kopen dan 5 broeken van Shein.
Cum non tum age
Alle reacties Link kopieren Quote
noa schreef:
07-04-2024 10:59
Maar de kleding van Studio Anneloes bijv. is wel duurzaam. Blijft lang mooi en zit lekker. Ik zou dan liever 1 mooie broek van dat merk kopen dan 5 broeken van Shein.
Maar een pak kostte 3 jaar terug €129 en ze vragen nu al €30 meer. Dit zijn pakken die ik jaren draag maar tieners volgen de laatste mode. Vroeger hadden we de optie niet maar nu hebben de tieners de optie wel en gaan ze voor fast fashion. Hip en geld over voor andere zaken.

Ik bestel zelf al jaren niks meer online. Ik shop lokaal, maar ik snap de jeugd of armere gezinnen wel.
Alle reacties Link kopieren Quote
noa schreef:
07-04-2024 09:36
Maar begrijp je dan niet dat het milieu voor iedereen belangrijk is? De wereld gaat kapot als het zo doorgaat. Hoe moet dat voor de generaties na ons?
Tja...ga jij op wintersport, op zomervakantie? Of lekker stedentrip met vliegtuig. Wij gingen naar een gletsjers...ooh shit...die neemt wel erg af. Wat erg, maar we gaan wel met honderden tegelijk die berg op.

De shein bestellers gaan wellicht niet op wintersport of luxe uitjes maar kopen iets wat ze leuk vinden.

We moeten allemaal nadenken.
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik geloof niet dat het milieu nog te redden is, daarvoor moeten we met zijn alle te veel voor inleveren. En dan heb ik het over een stap terug in de tijd. Dus minder productie/minder aanbod/minder luxe.

Dat iedereen elektrisch gaat rijden en zonnepanelen nemen lost het niet helemaal op. Wat gebeurd er als dit alles vervangen moet worden? Is het dan afbreekbaar? Herbruikbaar? Waarschijnlijk niet.

Dus ik doe wat ik kan en waar in me goed bij voel, maar het heeft geen nut als de rest van de wereld maar gewoon door koopt en doet zoals het nu gaat.

Dus tja dan kan ik hier gaan sikkeneuren en boos en gefrustreerd zijn, want het milieu! Maar je schiet er niets mee op helaas en dat laatste is treurig.
Dit is het laatste wat ik er ooit over ga posten of zeggen, want ik wordt gewoon moeiteloos van het hele onderwerp milieu.

Alle dingen die je wel mag en alle dingen die je niet mag en wat is er tegenwoordig nog wel goed dan? Plantaardig vlees?? Laat me niet lachen...dat is ook productie en vol met troep en zout. Sorry not sorry als ik iemand hiermee beledig, maar het is gewoon zo!
Alle reacties Link kopieren Quote
Het gaat natuurlijk niet alleen over milieu, maar ook over uitbuiting en dwangarbeid.
óu sont les neiges d'antan

Alle reacties Link kopieren Quote
NuEvenNiet schreef:
07-04-2024 12:04
Ik geloof niet dat het milieu nog te redden is, daarvoor moeten we met zijn alle te veel voor inleveren. En dan heb ik het over een stap terug in de tijd. Dus minder productie/minder aanbod/minder luxe.

Dat iedereen elektrisch gaat rijden en zonnepanelen nemen lost het niet helemaal op. Wat gebeurd er als dit alles vervangen moet worden? Is het dan afbreekbaar? Herbruikbaar? Waarschijnlijk niet.

Dus ik doe wat ik kan en waar in me goed bij voel, maar het heeft geen nut als de rest van de wereld maar gewoon door koopt en doet zoals het nu gaat.

Dus tja dan kan ik hier gaan sikkeneuren en boos en gefrustreerd zijn, want het milieu! Maar je schiet er niets mee op helaas en dat laatste is treurig.
Dit is het laatste wat ik er ooit over ga posten of zeggen, want ik wordt gewoon moeiteloos van het hele onderwerp milieu.

Alle dingen die je wel mag en alle dingen die je niet mag en wat is er tegenwoordig nog wel goed dan? Plantaardig vlees?? Laat me niet lachen...dat is ook productie en vol met troep en zout. Sorry not sorry als ik iemand hiermee beledig, maar het is gewoon zo!
Het is wel herbruikbaar.

Dat het milieu niet te redden is lijkt mij zoals ik het lees ook meer de manier waarop je je eigen gedrag goedpraat. Want er worden heel veel stappen de goede kant op gezet als het om het milieu gaat.

Ben dan eerlijk en zeg dat jij je gedrag niet wil aanpassen.
Alle reacties Link kopieren Quote
NuEvenNiet schreef:
07-04-2024 12:04
Ik geloof niet dat het milieu nog te redden is, daarvoor moeten we met zijn alle te veel voor inleveren. En dan heb ik het over een stap terug in de tijd. Dus minder productie/minder aanbod/minder luxe.

Dat iedereen elektrisch gaat rijden en zonnepanelen nemen lost het niet helemaal op. Wat gebeurd er als dit alles vervangen moet worden? Is het dan afbreekbaar? Herbruikbaar? Waarschijnlijk niet.

Dus ik doe wat ik kan en waar in me goed bij voel, maar het heeft geen nut als de rest van de wereld maar gewoon door koopt en doet zoals het nu gaat.

Dus tja dan kan ik hier gaan sikkeneuren en boos en gefrustreerd zijn, want het milieu! Maar je schiet er niets mee op helaas en dat laatste is treurig.
Dit is het laatste wat ik er ooit over ga posten of zeggen, want ik wordt gewoon moeiteloos van het hele onderwerp milieu.

Alle dingen die je wel mag en alle dingen die je niet mag en wat is er tegenwoordig nog wel goed dan? Plantaardig vlees?? Laat me niet lachen...dat is ook productie en vol met troep en zout. Sorry not sorry als ik iemand hiermee beledig, maar het is gewoon zo!
Ik geloof ook dat we reddeloos verloren zijn. De enige hoop is veel kinderen maken en duimen dat er eentje bij zit met een geniale oplossing.
Of dat we lekker opschieten met vervuilen en hopen dat een enkeling de rampen overleeft en zonder shein, overconsumptie en enorme voetafdruk het nageslacht zonder al te veel moeite en ongeluk in een grot (vooruit, met een windmolentje voor de sfeer) groot kan brengen.

Maar moeiteloos is wel extra k*t voor het milieu hoor.

En het ís niet gewoon zo, jij zíet het zo.
Je hebt zo’n 26.000 dagen tussen níets en eeuwigheid, je kunt lachen, je kunt klagen, maar elke dag ben je voor eeuwig kwijt.
Alle reacties Link kopieren Quote
merano schreef:
07-04-2024 12:10
Het gaat natuurlijk niet alleen over milieu, maar ook over uitbuiting en dwangarbeid.
En dat is ook zo alleen als je geen cent te makken hebt dan is dat niet je eerste prioriteit.
Als ik geldproblemen heb en wel mijn kinderen leuk wil aankleden dan ben ik geen waarschijnlijk geen heilige. Dan zou ik daar ook iets kopen.
Alle reacties Link kopieren Quote
feow schreef:
07-04-2024 12:21
De enige hoop is veel kinderen maken en duimen dat er eentje bij zit met een geniale oplossing.

Eh, ik dacht dat dit uiteindelijk het grootste probleem was?
Alle reacties Link kopieren Quote
NuEvenNiet schreef:
07-04-2024 12:04
Ik geloof niet dat het milieu nog te redden is, daarvoor moeten we met zijn alle te veel voor inleveren. En dan heb ik het over een stap terug in de tijd. Dus minder productie/minder aanbod/minder luxe.

Dat iedereen elektrisch gaat rijden en zonnepanelen nemen lost het niet helemaal op. Wat gebeurd er als dit alles vervangen moet worden? Is het dan afbreekbaar? Herbruikbaar? Waarschijnlijk niet.

Dus ik doe wat ik kan en waar in me goed bij voel, maar het heeft geen nut als de rest van de wereld maar gewoon door koopt en doet zoals het nu gaat.

Dus tja dan kan ik hier gaan sikkeneuren en boos en gefrustreerd zijn, want het milieu! Maar je schiet er niets mee op helaas en dat laatste is treurig.
Dit is het laatste wat ik er ooit over ga posten of zeggen, want ik wordt gewoon moeiteloos van het hele onderwerp milieu.

Alle dingen die je wel mag en alle dingen die je niet mag en wat is er tegenwoordig nog wel goed dan? Plantaardig vlees?? Laat me niet lachen...dat is ook productie en vol met troep en zout. Sorry not sorry als ik iemand hiermee beledig, maar het is gewoon zo!
Helemaal mee eens, behalve met het laatste. Want je kunt heel goed geen vlees eten zonder fabrieksvervangers te kopen.
Alle reacties Link kopieren Quote
Bij SHEIN kopen is niet alleen slecht voor het klimaat, je weet ook 100% zeker dat de kleding onder de slechts mogelijke arbeidsomstandigheden is gemaakt, zelfs deels in strafkampen door Oeigoeren.

En nee, ook Europese merken laten hun kleding niet allemaal onder 100% goede omstandigheden produceren helaas maar hier hebben we in elk geval nog iets van regels en toezicht en dat ontbreekt natuurlijk volledig bij de Chinese webshops.
Alle reacties Link kopieren Quote
Eve schreef:
07-04-2024 12:18
Het is wel herbruikbaar.

Dat het milieu niet te redden is lijkt mij zoals ik het lees ook meer de manier waarop je je eigen gedrag goedpraat. Want er worden heel veel stappen de goede kant op gezet als het om het milieu gaat.

Ben dan eerlijk en zeg dat jij je gedrag niet wil aanpassen.
Natuurlijk worden er goede stappen gezet. Maar ik kan me ook heel goed voorstellen dat mensen denken dat hun gedrag toch te weinig impact heeft. Ik gebruik bijvoorbeeld zo min mogelijk plastic, maar toen ik in Griekenland was en letterlijk al het drinken van iedereen in plastic wegwerpflesjes zat en iedereen met plastic tasjes liep, vroeg ik me echt wel even af waar ik het voor doe. Ik eet geen dierlijke producten, maar in een willekeurig vakantieland moet je de halve dag op zoek om maaltijden te vinden zonder vlees of vis. En ik begrijp dat vliegen slecht is, maar ik kan het mensen niet kwalijk nemen als ze een paar keer per jaar met het vliegtuig op vakantie gaan als ondertussen duizenden mensen elke paar weken de wereld rondvliegen omdat dat voor hun werk “moet”. Het is om moedeloos van te worden en ik snap heel goed dat mensen dit niet willen voor eigenlijk helemaal geen enkele verbetering.
Alle reacties Link kopieren Quote
Charlotta schreef:
07-04-2024 13:02
Bij SHEIN kopen is niet alleen slecht voor het klimaat, je weet ook 100% zeker dat de kleding onder de slechts mogelijke arbeidsomstandigheden is gemaakt, zelfs deels in strafkampen door Oeigoeren.

En nee, ook Europese merken laten hun kleding niet allemaal onder 100% goede omstandigheden produceren helaas maar hier hebben we in elk geval nog iets van regels en toezicht en dat ontbreekt natuurlijk volledig bij de Chinese webshops.
Maar ja, heel veel kleding die hier verkocht wordt, is in China gemaakt.
Alle reacties Link kopieren Quote
Blackstar schreef:
07-04-2024 13:04
Natuurlijk worden er goede stappen gezet. Maar ik kan me ook heel goed voorstellen dat mensen denken dat hun gedrag toch te weinig impact heeft. Ik gebruik bijvoorbeeld zo min mogelijk plastic, maar toen ik in Griekenland was en letterlijk al het drinken van iedereen in plastic wegwerpflesjes zat en iedereen met plastic tasjes liep, vroeg ik me echt wel even af waar ik het voor doe. Ik eet geen dierlijke producten, maar in een willekeurig vakantieland moet je de halve dag op zoek om maaltijden te vinden zonder vlees of vis. En ik begrijp dat vliegen slecht is, maar ik kan het mensen niet kwalijk nemen als ze een paar keer per jaar met het vliegtuig op vakantie gaan als ondertussen duizenden mensen elke paar weken de wereld rondvliegen omdat dat voor hun werk “moet”. Het is om moedeloos van te worden en ik snap heel goed dat mensen dit niet willen voor eigenlijk helemaal geen enkele verbetering.
Landen zijn in verschillende fases van ontwikkeling. Hier ligt die periode van alles in plastic misschien deels achter ons, maar wij hebben ook lang plastic tasjes bij de supermarkt gekregen, toen andere landen dat misschien nog niet hadden.

Soms wordt er gemopperd op vervuilende industrie in het buitenland, maar wij hebben destijds ook veel vuil gemaakt in onze industriële revolutie.

Gebruikersavatar
Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven