Situatie Midden-Oosten VIII
woensdag 28 mei 2025 om 13:31
Op 7 oktober 2023 pleegde Hamas een gruwelijke terroristische aanslag op de staat Israël. Hierbij kwamen vele onschuldige burgers om, inclusief jongeren van een festival. Zijn er burgers gegijzeld waarvan het lot nog steeds onduidelijk is. Zijn er gruwelijke daden gepleegd.
Dit was een aanzet tot een tegenreactie van Israël waarbij vele burgers aan Palestijnse kant slachtoffer zijn geworden en inmiddels zijn ook gevechten in Libanon tegen Hezbollah.
De toekomst is nog onduidelijk.
In dit topic kunnen jullie deze aanslag en diens gevolgen bespreken.
Wel heeft het topic een aantal (strenge) regels om hier mee te mogen schrijven.
Antisemitisme, racisme, discriminatie, framen, provocatie, moslim of andere geloven bashen, complottheorieën gaan we ook streng(er) bestraffen.
We beschouwen alle opmerkingen over gevolgen die men had kunnen voorzien als bevolking als victimblaming, wanneer het gaat om de machthebbers zijn we wat terughoudender.
Ongeacht wat je mening over de terroristische aanslag, de huidige acties van Israël/Hamas, de keuzes van onze (wereld) leiders, etc. verwachten wij respect en een normale discussie. Dus geen steken onder water meer of opmerkingen die niet bijdragen aan een goede, respectvolle discussie. [/color][/color]
Artikelen achter een betaalmuur mogen niet in hun geheel worden geplaatst! 1 of 2 alinea's zijn toegestaan, evenals een samenvatting in eigen woorden.
We zullen in dit deel nog strenger gaan modereren, er worden GEEN waarschuwingen meer uitgedeeld en gaan direct over tot een ban.
Met vriendelijke groet,
Moderator Viva.
p.s. De aanvullingen zijn nu weergegeven in het rood.
Link naar het vorige deel met uitgebreide Moderator aanwijzingen.
https://forum.viva.nl/actueel/situatie ... es/507285
Dit was een aanzet tot een tegenreactie van Israël waarbij vele burgers aan Palestijnse kant slachtoffer zijn geworden en inmiddels zijn ook gevechten in Libanon tegen Hezbollah.
De toekomst is nog onduidelijk.
In dit topic kunnen jullie deze aanslag en diens gevolgen bespreken.
Wel heeft het topic een aantal (strenge) regels om hier mee te mogen schrijven.
Antisemitisme, racisme, discriminatie, framen, provocatie, moslim of andere geloven bashen, complottheorieën gaan we ook streng(er) bestraffen.
We beschouwen alle opmerkingen over gevolgen die men had kunnen voorzien als bevolking als victimblaming, wanneer het gaat om de machthebbers zijn we wat terughoudender.
Ongeacht wat je mening over de terroristische aanslag, de huidige acties van Israël/Hamas, de keuzes van onze (wereld) leiders, etc. verwachten wij respect en een normale discussie. Dus geen steken onder water meer of opmerkingen die niet bijdragen aan een goede, respectvolle discussie. [/color][/color]
Artikelen achter een betaalmuur mogen niet in hun geheel worden geplaatst! 1 of 2 alinea's zijn toegestaan, evenals een samenvatting in eigen woorden.
We zullen in dit deel nog strenger gaan modereren, er worden GEEN waarschuwingen meer uitgedeeld en gaan direct over tot een ban.
Met vriendelijke groet,
Moderator Viva.
p.s. De aanvullingen zijn nu weergegeven in het rood.
Link naar het vorige deel met uitgebreide Moderator aanwijzingen.
https://forum.viva.nl/actueel/situatie ... es/507285
Vrijheid van meningsuiting betekent NIET dat je alles maar op het forum neer mag pennen.
Bij vragen over beleidskeuzes kun je terecht op het 'vraag het de mods' topic.
Bij vragen over beleidskeuzes kun je terecht op het 'vraag het de mods' topic.
zondag 20 juli 2025 om 15:23
Amen. Terwijl er miljarden vanuit de EU naar het 'nieuwe' regime in Syrie is gegaan.Francelle schreef: ↑20-07-2025 14:53Ik zie in mijn tijdlijn verschrikkelijke beelden uit Syrië voorbij komen. Druzen die op een verschrikkelijke manier worden afgemaakt door soennitische milities. Beschermd zouden moeten worden door het Syrische overheidsleger, een leger met
IS-badges.
Mannen die gedwongen worden van een balkon af te springen, vrouwen die weggevoerd worden en waarschijnlijk tot slaaf gemaakt zullen worden.
En de wereld kijkt weg.
'Wij' zijn hier dus ook medeplichtig maar de stilte omtrent de massale slachtpartijen van de Druzen, Alawieten en Koerden is oorverdovend.
meisje22 wijzigde dit bericht op 20-07-2025 15:44
10.72% gewijzigd
zondag 20 juli 2025 om 15:29
Nou, waar we idealiter naartoe zouden gaan zou een tweestatenoplossing zijn met inderdaad een vrij Palestina. Ik vind het dan weer nogal apart (en dan zeg ik het mild) om juist over die uitspraak te vallen, terwijl er een etnische zuivering gaande is en er dagelijks honderden Palestijnen sterven.
zondag 20 juli 2025 om 15:46
Omdat de NOS niet graag laat zien dat Jihadisten mensen dwingen van balkons te springen misschien?
Let op: extreem geweld in omderstaande link
https://x.com/wahhabhassoo/status/19464 ... 41026?s=46
meisje22 wijzigde dit bericht op 20-07-2025 15:53
23.57% gewijzigd
zondag 20 juli 2025 om 15:46
Ja dus?GriebusDus schreef: ↑20-07-2025 15:29Nou, waar we idealiter naartoe zouden gaan zou een tweestatenoplossing zijn met inderdaad een vrij Palestina. Ik vind het dan weer nogal apart (en dan zeg ik het mild) om juist over die uitspraak te vallen, terwijl er een etnische zuivering gaande is en er dagelijks honderden Palestijnen sterven.
Wat kan die groep Israeliers daar aan doen dan?
Geeft de situatie in Gaza ons een vrijbrief om hen vijandig te bejegenen?
De zin van het leven, die schrijf je zelf.
zondag 20 juli 2025 om 16:00
Misschien zouden ze hun eigen, democratisch gekozen regering tot de orde kunnen roepen?
Tegen Israëliërs wordt geroepen vanwege hun regering, Palestijnen worden gedood vanwege hun regering.
zondag 20 juli 2025 om 16:01
Er worden voortdurend afwegingen gemaakt of beelden getoond moeten worden.
Die afwegingen zijn niet eenvoudig. Want de mannen die van een balkon moeten springen, die zijn gefilmd door de (Syrische?) daders. Moet je beelden verspreiden die door daders zijn gemaakt?
Beelden die zijn gefilmd om angst in te boezemen? En dus als doel hebben verspreid te worden?
Daarnaast: de NOS maakt melding van moordpartijen op burgers. Ze melden het wel degelijk.
Die afwegingen zijn niet eenvoudig. Want de mannen die van een balkon moeten springen, die zijn gefilmd door de (Syrische?) daders. Moet je beelden verspreiden die door daders zijn gemaakt?
Beelden die zijn gefilmd om angst in te boezemen? En dus als doel hebben verspreid te worden?
Daarnaast: de NOS maakt melding van moordpartijen op burgers. Ze melden het wel degelijk.
zondag 20 juli 2025 om 16:02
En er zijn meer redenen om die beelden niet te vertonen. Sommige mensen zouden afhaken. Die kijken dan dus geen nieuws meer. Dat lijkt me ook geen goede zaak.
Ik zou ook afhaken als ik teveel van die beelden door betrouwbare media krijg voorgeschoteld.
Mijn fantasie is namelijk ruimschoots toereikend om te kunnen bedenken wat die moordpartijen inhouden. Ik hoef daar geen beeldmateriaal bij.
Ik zou ook afhaken als ik teveel van die beelden door betrouwbare media krijg voorgeschoteld.
Mijn fantasie is namelijk ruimschoots toereikend om te kunnen bedenken wat die moordpartijen inhouden. Ik hoef daar geen beeldmateriaal bij.
zondag 20 juli 2025 om 16:08
En wie zegt dat deze jongeren Netanyahu steunen? Staat dat op hun voorhoofd?
Zijn zij vogelvrij?
Te idioot voor woorden. Die vrouw is in functie, checkt paspoorten.
zondag 20 juli 2025 om 16:12
Ik hoef de beelden ook niet te zien op het journaal, daar gaat het niet om. En ik snap dat zij voortdurend afwegingen moeten maken.Paradise schreef: ↑20-07-2025 16:01Er worden voortdurend afwegingen gemaakt of beelden getoond moeten worden.
Maar zij horen wel neutraal en objectief nieuws te leveren. En daar schort het aan .
zondag 20 juli 2025 om 16:13
Maar ze melden gewoon dat er Druzen worden vermoord.
zondag 20 juli 2025 om 16:14
Misschien doen ze dat al elke zaterdagavond bij de grootschalige protesten in Tel Aviv.
Laat mensen gwoon met rust.
zondag 20 juli 2025 om 16:24
Ik sta niet achter dit soort acties, vind het vrij zinloos ook. Maar het is nogal naïef om te verwachten dat zoveel misdadigheid door je regering niet ook op de burgers uitstraalt. Dat zag je lange tijd bij de Duitsers en nu ook bij Russen.
zondag 20 juli 2025 om 16:26
Ja... daar heb je ook helemaal gelijk in. Door het nieuwe regime van Syrie zoveel geld toe te kennen voor wederopbouw, wat dus feitelijk ook gebruikt wordt voor hun nieuwe leger.
Een leger waarin notabene de HTS in opgegaan is, voorheen een terroristische organisatie, de kopstukken nu een positie bekleden binnen de Syrische regering (president en een minister van defensie), met destijds als doel een strenge Islamitische Staat.
En dan moet de wereld nu dus geloven dat hun idealen en ideeën ook verleden tijd zijn en ze een democratisch Syrie willen met oog voor minderheden en inclusiviteit?
Nou ja, "we" zijn er kennelijk goed ingetuind want er zijn miljarden toegezegd vanuit de EU aan Syrie voor 2025 en 2026.
Sur mes cahiers d’écolier
Sur mon pupitre et les arbres
Sur le sable sur la neige
J’écris ton nom
Liberté
Paul Eluard
J’écris ton nom
Liberté
Paul Eluard
zondag 20 juli 2025 om 16:30
Oh misschien Moslims dan ook maar aanspreken op de daden van Jolani nu?
Of dat dan weer niet?
Het zou je zieren het vogelvrij verklaren van onschuldige burgers af te keuren. Een 'maar' ontkracht namelijk alles wat je daarvoor zegt.
zondag 20 juli 2025 om 16:41
Nou, ik vind dat je toch wel mag verwachten dat iedereen zijn normale, gezonde verstand blijft gebruiken.
Joodse studenten voelen zich ook niet veilig meer op voornamelijk de UvA en VU. Niet alleen door het gedrag van hun mede-studenten, maar zelfs van enkele docenten.
Of wat denk je van laatst het bericht van de Austraulische verplegers, die dreigden Iraëlische patiënten te laten sterven.
zondag 20 juli 2025 om 16:46
Het filmpje wat ik heb gezien gaat over Israëlische jongeren in Parijs op het vliegveld, waar een medewerkster een paspoort teruggeeft en vervolgens zegt Free Palestine.
Maar, er is geen bevestiging van dit gebeuren anders dan een filmpje op X, een ontkennend of ontwijkend antwoord van Grok en daarna een opmerking dat er advocaten mee bezig zijn, en een vermelding op de site van Israël Today, welke heel erg pro Netanyahu is.
Dus ik durf niet met 100% zekerheid te zeggen of dit helemaal accuraat is wat op X beweerd wordt. Als het wel zo is, dan hoort het natuurlijk niet. Grondpersoneel van Air France dient zich niet politiek uit te spreken tegen burgers vanwege hun regeringen.
Sur mes cahiers d’écolier
J’écris ton nom
Liberté
Paul Eluard
J’écris ton nom
Liberté
Paul Eluard
zondag 20 juli 2025 om 16:47
72Jelle heeft het over burgers van Israel. Moslims zijn geen Syrische burgers. Net zoals Joodse mensen niet automatisch Israelisch zijn. Maar daar had 72Jelle het niet over. Het aangehaalde voorbeeld ging daar ook niet over. Bovendien is Syrië geen democratie.
zondag 20 juli 2025 om 16:49
Beste woordvoerder van Jelle. Duitsland was toentertijd ook geen democratie en Rusland is natuurlijk ook gewoon geen democratie.
meisje22 wijzigde dit bericht op 20-07-2025 16:50
4.93% gewijzigd
zondag 20 juli 2025 om 16:49
Als dat alles is. Het is niet netjes. Maar ook niet bepaald wereldschokkend.MrsM schreef: ↑20-07-2025 16:46Het filmpje wat ik heb gezien gaat over Israëlische jongeren in Parijs op het vliegveld, waar een medewerkster een paspoort teruggeeft en vervolgens zegt Free Palestine.
Maar, er is geen bevestiging van dit gebeuren anders dan een filmpje op X, een ontkennend of ontwijkend antwoord van Grok en daarna een opmerking dat er advocaten mee bezig zijn, en een vermelding op de site van Israël Today, welke heel erg pro Netanyahu is.
Dus ik durf niet met 100% zekerheid te zeggen of dit helemaal accuraat is wat op X beweerd wordt. Als het wel zo is, dan hoort het natuurlijk niet. Grondpersoneel van Air France dient zich niet politiek uit te spreken tegen burgers vanwege hun regeringen.
zondag 20 juli 2025 om 16:54
'Beste woordvoerder van Jelle'? Wat is dat nu weer voor flauwekul? Het is een openbaar forum he, geen tweegesprek.
Verder begrijp je het punt best. Net zoals alle Joden niet aansprakelijk zijn voor wat er in Israel gebeurt, zijn ook alle moslims dat niet wat er in Syrie gebeurt.

Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn
Al een account? Log dan hier in